Hallituksen budjettivalmisteluissa jäi vähemmällä huomiolle vähän puskasta tullut esitys pääomittaa Finaviaa 200 miljoonalla, jotta se voisi investoida 1,2 miljardia Vantaan kentän laajennuksiin. Laajennusta tarvitaan, jotta Helsinki voisi kohentaa asemaansa Euroopan yhteytenä Aasiaan. Pallokartalta näkee, että Helsingin sijainti on lähes ihanteellinen. Vain Riialla ja Pietarilla on yhtä hyvä sijainti. Ajatuksena on kehittää Helsinki-Vantaan lentokentästä hubi, johon eri puolilta Eurooppaa lennetään keskisuurilla koneilla ja jossa matkustajat lastataan laajarunkokoneisiin ja kuljetetaan Aasiaan. Ja päinvastoin.
Tämä esitys tuotiin läpi ilman yhteistä valmistelua äkkirynnäköllä VM:n esityksenä. En pidä tätä kulttuuria hyvänä. Jos asia kestää päivävalon, se voidaan valmistella koko hallituksen tieten kunnolla.
Voi olla, että hanke on ihan hyvä. En voi tietää, kun asiaa ei päässyt käsittelemään. Jos olisi päässyt, olisin tehnyt esimerkiksi tällaisia kysymyksiä:
Onko Suomen ylipäänsä järkevää pyrkiä Euroopan lentoliikenteen portiksi Aasiaan. Kysymys on vähän samanlainen kuin se, hyödymmekö oikeasti siitä, että Venäjä kuljettaa tavaroita rekoilla Suomen satamien kautta Pietariin maksamatta tien käytöstä mitään.
Lentoasemalle tulee toki joitakin satoja työpaikkoja. Transitmatkustajat eivät paljon rahaa siellä tuhlaa. Lounas tai kuppi kahvia parhaimmillaan. Jotkut piipahtavat lentoaseman kaupoissa ostoksilla. Jos ne ovat vielä verovapaita ostoksia, ei siitä koidu edes arvonlisäveroa Suomeen. Joku varmaankin tietää, paljonko transitmatkustajat jättävät rahaa Suomeen. Minä en tiedä.
Lentoaseman rakentaminen tuottaa jopa 11000 henkilötyövuotta rakennusalalle. Ne ovat kuulemma pääasiassa suomalaisia, koska turvallisuusnäkökohtien mukaan pääsyvaatimukset työmaalle ovat erityisen korkeat? Ovatko ne peräti korkeammat kuin ydinvoimalan rakentamisessa?
Mistä ne suomalaiset rakennustyöntekijät otetaan? Helsingin seudulla on kova pula rakennusmiehistä asuntotuotannossa. Tilastoista löytyy työttömiä rakennusmiehiä, mutta työnantajien mukaan heidän ammattitaidossaan tai työkyvyssään on puutteita. En tiedä, ovatko nämä ennakkoluulot oikeutettuja, mutta en voi ymmärtää, miten ne työttömät rakennusmiehet, joita työnantajat eivät kelpuuta asuntotyömaille, kelpaisivat kuitenkin vaativammalle lentoasematyömaalle.
Valmiinakin lentoasema tuottaa työpaikkoja. Toisaalta laajeneva lentotoiminta tuottaa huomattavaa haittaa maankäytölle, erityisesti Vantaalla.
En ole lainkaan varma, että tämä hanke on hyvä Finnairin kannalta. Mitä suurempi on asiakasvirta Helsingin kannalta, sitä enemmän yhteys alkaa kiinnostaa halpalentoyhtiöitä. Norwegian on jo avannut reitin Helsingistä Kiinaan. Finnairilla ei ole suomalaisella työehtosopimuksella ole mitään mahdollisuuksia selvitä kilpailussa yhtiöiden kanssa, joka lentää aasialaisella henkilökunnalla ja aasialaisella palkkatasolla.
Se tässä on tietysti hyvä, että suomalaisten yhteydet Eurooppaan ja Aasiaan paranevat. Mahtuuhan noiden englantilaisten ja saksalaisten joukkoon myös suomalaisia.
Se tässä yhteydessä kävi selväksi, että Helsinki-Vantaan lentoaseman tuotoista siirretään 50 miljoonaa euroa vuodessa muiden kenttien toiminnan tukemiseen. Oulun lentokenttä toimii omillaan, joten tuo 50 miljoonan tuki menee muille reiteille. Kotimaan lentoliikenne on matkustajaa kohden on liikennemuodoista tuetuin.