Hallituksen rakennepoliittinen ohjelma (8) Markkinoiden toiminta ja terveen kilpailun edistäminen

2. Talouden uusi­u­tu­mis- ja kil­pailukyky ja kasvu

Koko talouden tuot­tavu­ut­ta sekä uusi­u­tu­mis- ja kil­pailukykyä voidaan edis­tää toimil­la, jot­ka kohdis­tu­vat vero­tuk­sen rak­en­teeseen sekä markki­noiden ja tuotan­non puit­tei­den säätelyyn.

Markki­noiden toim­inta ja ter­veen kil­pailun edistäminen

Elinkeino­rak­en­teet, palve­lut ja tuot­teet elävät muu­tosvai­het­ta. On tärkeää luo­da rak­en­teet, jot­ka edis­tävät uuden yri­tys­toimin­nan syn­tyä ja tuke­vat kasvua.

Esi­tys uudek­si yri­tys­tuk­i­laik­si annetaan eduskun­nalle syksyn 2013 aikana. Tuk­i­jär­jestelmää yksinker­tais­te­taan ja yri­tys­tuk­i­hallintoa tehostetaan.

Kaup­po­jen auki­olon osalta ede­tään auki­olon laa­jen­tamisen vaiku­tuk­sista annetun selon­teon johtopäätösten ja eduskun­nan edel­lyt­tämäl­lä taval­la. Poikkeuslupi­en käsit­te­ly keskitetään yhteen vira­nomaiseen, pienyrit­täjien ase­maa paran­netaan kaup­pakeskuk­sis­sa ja han­ki­taan tutkimusti­etoa auki­olo­jen vaiku­tuk­sista kaup­po­jen henkilöstön turvallisuuteen.

Hal­li­tus toteut­taa har­maan talouden ja talous­rikol­lisu­u­den tor­jun­tao­hjel­maa, jota täy­den­net­ti­in lisä­toimen­piteil­lä kevään 2013 kehys­ri­ihessä. Edelleen on tärkeä vauhdit­taa siel­lä päätet­ty­jen ja keskustelus­sa esil­lä ollei­den toimen­pitei­den toteu­tus­ta. Eri­tyisen tärkeä on tukea kansalais­ten mah­dol­lisuuk­sia havai­ta har­maa­ta talout­ta ja hei­dän aloit­teel­lisu­ut­taan sen torjunnassa.

2.1              Kehitetään yri­tys­tukia siten, että raken­nepoli­it­tis­es­ti heikosti vaikut­tavista tuista siir­retään pain­opis­tet­tä kohti talout­ta ja elinkeino­raken­net­ta uud­is­tavaa tukipoli­ti­ikkaa. Suun­nataan yri­tys­tukia aiem­paa vahvem­min yri­tys­ten kasvua ja kan­sain­välistymistä tuke­vaan toim­intaan. Vahvis­te­taan t&k&i‑toiminnan edel­ly­tyk­siä. (TEM)

Toteutetaan ympäristölle haitallis­ten tukien kohden­tamista uud­estaan tukien tavoit­tele­man yhteiskun­nal­lisen päämäärän saavut­tamisek­si kestävää talouskasvua lisääväl­lä ja ympäristöhait­to­ja vähen­täväl­lä taval­la. (VM, YM, TEM, MMM, LVM)

Yri­tys­ra­hoituk­sen saatavu­u­den tur­vaamisek­si edis­tetään pk-yri­tys­ten joukkovelka­kir­ja­markki­noiden syn­tymistä ja selvitetään keino­ja pörssin toim­intaedel­ly­tys­ten paran­tamisek­si ja kasvuyri­tys­ten lis­tau­tu­miskyn­nyk­sen alen­tamisek­si.  (TEM, VM)

2.2              Pure­taan kaavoituk­seen liit­tyviä kau­pan kil­pailun esteitä eheää yhdyskun­taraken­net­ta vaaran­ta­mat­ta. (YM)

Mitähän tämä tuon jälkim­mäisen rajauk­sen jäl­keen tarkoit­taa? Ilman, että ale­taan rak­en­ta­maan pel­tomar­ket­te­ja, voitaisi­in tehdä niin, että kun­ta han­kkii kaup­pa­ton­tit itselleen ja jakaa ne joko tas­a­puolis­es­ti tai kil­pailut­taa.  Helsin­ki yrit­ti olla tas­a­puo­li­nen jakaen tont­te­ja HOKille, Elan­nolle, Pajuselle ja niin edelleen, mut­ta nyt ne kaik­ki ovat samaa HOK-Elantoa.

  2.3              Lisätään rak­en­tamisen kil­pailua purka­mal­la markki­noille pääsyn esteitä. Vähen­netään rak­en­tamisen sään­te­lyä rak­en­tamisen laat­ua heiken­tämät­tä meneil­lään ole­van rak­en­tamis­määräys­ten uud­is­tamisen yhtey­dessä. (YM)

Olenko vain­o­harhainen, kun kuvit­te­len, että osa noista rak­en­tamis­määräyk­sistä on tehty joitakin raken­nus­te­ol­lisu­u­den osia liial­ta kil­pailul­ta suo­jat­en alka­en nyt siitä, ettei ker­rostaloa saa tehdä puusta

2.4              Ter­veen kil­pailun ohjel­man lin­jausten mukaises­ti valmis­tel­laan ehdo­tuk­set sään­te­lyn vähen­tämisek­si eri aloil­la, kuten vähit­täiskau­pas­sa, lääke­huolto­jär­jestelmässä ja ener­gia-alal­la, jois­sa sään­te­ly rajoit­taa kil­pailua. (TEM, STM, LVM, YM)

Joskus tässä luet­telos­sa oli­vat taksit.

2.5              Valmis­tel­laan toimen­pidekokon­aisu­us, jol­la vahvis­te­taan edel­ly­tyk­siä hyö­dyn­tää Venäjän kas­vavia markki­noi­ta ja venäläis­ten kulut­ta­jien kas­vavaa ostovoimaa (mm. rajanyl­i­tys­ten suju­voit­ta­mi­nen, liiken­nein­fra­struk­tu­urin ja saavutet­tavu­u­den paran­t­a­mi­nen, kaavoituk­sen uud­is­t­a­mi­nen, sisäisen tur­val­lisu­u­den takaami­nen ja vira­nomais­ten venäjänkielis­ten neu­von­ta- ja tukipalvelu­iden tuot­ta­mi­nen). Toimen­pidekokon­aisu­us tukee eri­tyis­es­ti matkailun, kau­pan ja palvelu­iden tulon ja työl­lisyy­den kasvua sekä Suomeen suun­tau­tu­vien investoin­tien ja yri­tys­ten välisen kau­pankäyn­nin lisäämistä. (TEM, SM)

Viisum­i­va­paus?

2.6              Valmis­tel­laan myös toimen­pidekokon­aisu­us, jol­la vahvis­te­taan teol­lisen tuotan­non perus­taa. Tämän tavoit­teen tukemisek­si hal­li­tus on sitoutunut päätök­sis­sään lop­pu­vaa­likau­den aikana vält­tämään teol­lisu­udelle aiheutu­vien kus­tan­nusten tai sään­te­ly­taakan lisäämistä. (TEM)

2.7              Har­maan talouden tor­ju­misek­si laa­jen­netaan veron­u­meron käyt­töä myös muil­la toimi­aloil­la kuin raken­nusalal­la. Yksinker­tais­te­taan välil­lisi­in työvoimakus­tan­nuk­si­in liit­tyviä menet­te­ly­tapo­ja eri­tyis­es­ti pien­ten työ­nan­ta­jien osalta. Ote­taan vira­nomais­valvon­nan tuek­si käyt­töön keskitet­ty verkkopalvelu, jonne yksit­täiset kansalaiset voivat ilmoit­taa har­maa­ta talout­ta koske­vista havain­nois­taan.  (TEM, VM)

2.8*            Tilaa­javas­tu­u­lakia ja tarvit­taes­sa muu­ta sitä täy­den­tävää lain­säädän­töä uud­is­te­taan muun muas­sa siten, että tilaa­jan tai pääu­rakoit­si­jan vas­tu­u­ta ali­hankki­joiden­sa veroista ja hei­dän palveluk­ses­saan ole­vien työn­tek­i­jöi­den palkoista ja sosi­aal­i­tur­va­mak­su­ista laa­jen­netaan toimi­alako­htais­es­ti kolmikan­tatyöryh­män esi­tyk­sen lausun­tok­ier­roksen ja eril­lisen vaiku­tus- ja kus­tan­nus­selvi­tyk­sen poh­jal­ta. Tois­tu­vien ja tahal­lis­ten laimin­lyön­tien sank­tioin­tia kiris­tetään selvästi. Tarvit­ta­vat lain­muu­tosesi­tyk­set annetaan eduskun­nalle viimeistään syksyl­lä 2014.

 

 

16 vastausta artikkeliin “Hallituksen rakennepoliittinen ohjelma (8) Markkinoiden toiminta ja terveen kilpailun edistäminen”

  1. Kat­sas­tus­markki­nat pitää vapaut­taa säätelystä: osta­ja pakote­taan lakikir­jas­sa osta­maan ker­ran vuodessa.
    Markki­noil­la on muitakin toim­i­joi­ta kuin yri­tyk­set, muutkin osa­puo­let pitää ottaa huomioon toimivia markki­noi­ta rakennettaessa.

  2. Kaikkien piti osal­lis­tua talkoisi­in, mut­ta maat­alous­tuki­in ei vieläkään uskalleta koskea.

    6 mil­jardin euron liike­vai­h­to, jos­ta pari mil­jar­dia tulee veron­mak­sajien pussista.

    Eikä tätä ole otet­tu esille lainkaan rakennemuutoskeskustelussa.

    Suo­ma­laiset mak­sa­vat yli kuusinker­taista kansal­lista maat­alous­tukea suh­teessa ranskalaisiin.

    Maaseudulle annetaan vuodessa 1,8 mil­jar­dia euroa tukea maaseu­tu­vi­ras­ton kaut­ta ja 3,9 mil­jar­dia tulee EU:n suunnalta.

    Jos rak­en­tei­den tuot­tavu­ut­ta tehoste­taan, niin miten voi olla mah­dol­lista että vielä tänäkin päivänä tue­taan maanvil­jelystä kaukana pohjo­las­sa mis­sä aurinko ei paista kuin pari­na kuukaut­e­na vuodessa???

  3. Min­ua vähän ihme­tyt­tää, että eikö tässä kohtaa edes keskustel­tu eri­lais­ten verovähen­nysoikeuk­sien rajoit­tamis­es­ta (eri­tyis­es­ti yri­tys­toimin­nas­sa, mut­ta toki myös asun­to­lainan verovähen­nysoikeu­den pois­tamiselt­a­mi­nen olisi jotain aivan muu­ta kuin näperte­lyä. Jon­ka senkin voisi pois­taa vain uusil­ta asun­to­lain­oil­ta, niin olisi poli­it­tis­es­ti helpompaa)

  4. Koh­ta 2.8 Tilaajavastuulaki:

    Tilaa­jaor­gan­isaa­tios­sa työsken­televän näkökul­mas­ta veikeä omi­naisu­us tässä lain­säädän­nössä on, että siinä on olen­naista se, että kaik­ki mah­dol­liset ja mah­dot­tomat kupon­git ja vaku­ut­te­lut on “ali­hankki­jal­ta” kerät­ty. Ali­hankki­ja lain­aus­merkeis­sä sik­si, että kun­taan näh­den kokon­ais- tai pääu­rakoit­si­jat tulk­i­taan myös alihankkijoiksi.

    Olen­naista ei siis ole se, onko fir­ma koi­jar­i­fir­ma vaiko ei, vaan se, onko siltä kerät­ty kaik­ki kupon­git ja vaku­ut­te­lut. Eivätkö ne vaku­ut­te­lut ja kupon­git sit­ten takaa, että kaik­ki on kun­nos­sa? No eivät. Esim. koi­jariyrit­täjän seit­semän­nen uuni­tuoreen sar­jayri­tyk­sen paperithan ovat paras­ta a‑luokkaa ja tilaa­javas­tu­u­lakimielessä kaik­ki hyvin.

    Sen sijaan jos 20 vuot­ta paikkakun­nal­la toim­i­neelta koko ajan kaik­ki velvoit­teen­sa toim­i­neelta yksi­ty­isyrit­täjältä onkin jäänyt keräämät­tä (jälleen) kupon­ki siitä, että hän edelleen nou­dat­taa itse itseen­sä yksi­ty­isyrit­täjyyt­tä työe­htosopimuk­se­na, niin johan tilaa­jaa­ja on tilaajavastuukriminaali.

  5. - kaavoitus­mo­nop­o­li 🙁
    — alko­holimo­nop­o­li, joka kos­kee myös maat­alous­tuot­tei­ta kuten viiniä 🙁
    — autokaup­po­jen suo­jaami­nen kil­pailul­ta verotuksella 🙁
    — paikalliset poli­itikko­jen kaverei­den vuokra-asuntomonopolit 🙁
    — elintarvikekauppa 🙁

    Suo­mi on sään­te­lyn ja tarpeet­toman sel­l­aisen luvat­tu maa. Jos ohe­jl­ma on jos­sain kohtaa epäuskot­ta­va, niin se on tässä. Ei kai kukaan oikeasti kuvit­tele, että Suomes­sa lähdet­täisi­in avaa­maan kil­pailua? 😉 Kansalainen mak­saa kaiken tuon yllämainitun.

  6. Jos edis­tetään ter­vet­tä kil­pailua, niin tämä tarkoit­ta­nee kanssa sit­ten Kiinan har­ras­ta­maa epäter­vet­tä kil­pailua eikö? Kiina pilaa omaa ympäristöään, mei­dän kaikkien ilmas­toamme ja pol­kee työvoiman ehto­ja, eikö?

    Ja Viron har­ras­ta­maa epäter­vet­tä kil­pailua? Itä-Euroopan harrastamaa?

    Mei­dän ongel­ma Euroopas­sa on seu­raa­va: uus­lib­er­al­is­tit ovat sovelta­ne­et “jos on ongel­ma, niin vapauta”-ongelmanratkaisuaan, jol­loin Euroop­pa on vapautet­tu tahat­tomasti Kiinan epäter­vet­tä kil­pailua varten.

    Nyt kun Suomen kil­pailukyky on ns. “mata­la”, niin “jos on ongel­ma, niin vapauta”-sääntöön perus­tu­va ongel­man­ratkaisu aiheut­taa Suomen vapaut­tamista säätelystä. 

    Mei­dän kil­pailue­tu, sivistynyt jär­jestäy­tynyt yhteiskun­ta, on “jos on ongel­ma, niin vapauta”-sääntöön uskovien uus­lib­er­al­istien tahat­toman tuhon kohteena.

    Suo­mi oli jäänyt “kil­pa­juok­sus­sa poh­jalle” joukon hän­nille, täm­möiset on hal­li­tuk­sen todel­liset perustelut. 

    Tai ei hal­li­tuk­ses­sa ajatel­la näin, ei kyetä, siel­lä on liike­taloudel­liset peruste­lut kaikelle, siel­lä touhutaan yri­tysjo­htamisoppe­ja väärinkäyt­täen — yri­tysjo­htamiso­pit toimi­vat yri­tysjo­htamis­te­htävis­sä, ja poli­ti­ik­ka ei ole yri­tysjo­htamis­te­htävä, pait­si Vapaavuoren mielestä (“vain yri­tys­toim­inta lisää hyv­in­voin­tia”). Väärinkäytet­täessä yri­tysjo­htamisoppe­ja, samal­la menee yri­tys­toimin­nan maine, samal­la kun tehdään huonoa politiikkaa.

    Päämin­is­teri ei jäsen­nä yri­tys­toimin­nan rin­nalle mitään! Onhan se sil­loin ymmär­ret­tävää että poli­ti­ikkaa voidaan ja pitää tehdä yri­tysjo­htamisopeil­la. Jos yhteiskun­nas­sa ei ole yri­tys­toimin­nan rin­nal­la mitään, niin sil­loin yhteiskun­ta ja yri­tys­toim­inta on sama asia!
    Päämin­is­teri tulk­it­see var­maan tämänkin kap­paleen “viha­puheek­si”, en oikein ymmär­rä miten tyh­mää pitäisi kohdel­la net­tikir­joituk­ses­sa jot­ta kohtelu ei olisi “viha­puhet­ta” tyh­män mielestä.

  7. Osmo Soin­in­vaara: Kum­man ilmastopäästöt ovat asukas­ta kohden suurem­mat Suom­nen vai Kiinan?

    En nyt halu­aisi ava­ta tätä keskustelua uudelleen, mut­ta parem­paa elämisen tasoa halu­van ihmiskun­nan kannal­ta oikea ver­tailuko­h­ta ei todel­lakaan ole päästöt/hlö. Ehkä parem­pi olisi päästöt/GNP ja vielä parem­min tuon osamäärän derivaatta.

  8. Osmo Soin­in­vaara:
    Kum­man ilmastopäästöt ovat asukas­ta kohden suurem­mat Suom­nen vai Kiinan? 

    Halu­taanko vähen­tää niitä päästöjä asukkai­ta kohti vai sitä päästö­jen kokonaismäärää?

    Nimit­täin jos ollaan oikeasti huolis­saan co2:sta, niin ain­oa mil­lä on merk­i­tys­tä on kokonaismäärä.

    Toisin sanoen, vaik­ka suomes­sa lopetet­taisi­in co2 päästöt kokon­aan, se ei vaikut­taisi maa­pal­lon kokon­ais­ti­lanteeseen oikeas­t­aan ollenkaan.

    Mut­ta ehkä kyse onkin hyvästä mielestä ja kovas­ta yrit­tämis­es­tä, eikä maa­pal­lolle parem­mas­ta lopputuloksesta.

    1. K.Uokka.
      Kyl­lä Kiinakin on jaet­tavis­sa Suomen kokoisik­si alueuk­si, joil­la yhdel­läkään ei ole merk­i­tys­tä maail­man mit­takaavas­sa. Pahimpia ilman pilaa­jhia ovat tietysti ne ihmiset, joiden toimin­nan seu­ru­ak­se­na syn­tyy päästöjä eniten.
      Tai Uno­hde­taan Suo­mi ja puhutaan Euroopasta.

  9. Kiina ei ole asutet­tu tasais­es­ti. Jos ihmisiä on vähem­män, ei resursse­ja käytetä niin paljon. Tuo­hon toimen­pideo­hjel­maan. Nim­imerk­ki Pasi taisikin jo sanoa olen­naisim­man: kil­pailun edis­tämi­nen ei ole sama kuin vapaut­ta­mi­nen. Lisäk­si kil­pailu on joillekin vain väline, ei päämäärä. Esim. lääkkei­den lait­ta­mi­nen mar­ket­timyyn­ti­in (sitähän tuos­sa ohjel­mas­sa tarkoite­taan) voi olla lib­er­al­isoin­tia, mut­ta samal­la kil­pailun rajoit­tamista, kos­ka mar­ketit eivät pidä samal­la taval­la vai­h­toe­hto­valmis­tei­ta hyl­lyl­lä kuin apteek­it (lisäk­si lääk­keet ovat hin­ta­jous­ta­mat­to­mia tuot­tei­ta vähit­täiskau­pan ollessa keskit­tynyt). Liian suuri osa ohjel­mas­ta on intres­siryh­mien lob­baa­maa tek­stiä, jol­la ei ole mitään tekemistä minkään rak­en­teel­lisen tehokku­u­den paran­tamisen kanssa. Silkkaa tulo­jen uusjakoa.

    1. Kiina ei ole asutet­tu tasais­es­ti. Jos ihmisiä on vähem­män, ei resursse­ja käytetä niin paljon. 

      Luon­non­va­roi­hin­saz ja ilmas­toon­sa näh­den kai Suo­mi on täysin ylikan­soitet­tu. Sil­loin, kun omil­la luon­non­f­varoil­la piti pär­jätä, tänne mah­tui 500 000 asukasta.

  10. Sun­nun­tai­h­e­sarin jut­tu ter­veystarkas­ta­jan kahvilavierailus­ta oli aika surullista luet­tavaa. Huo­mautet­tavia puutei­ta riit­ti, sivi­ili­vaat­teen säi­ly­tys siivouskomerossa, mop­pi siivouskomeron lat­tial­la, puhe­limeen vas­tates­sa olisi pitänyt ensin riisua kumi­han­skat käsistä ja puhelun jäl­keen olisi pitänyt pestä kädet ja pukea han­skat takaisin ja sit­ten vas­ta jatkaa ruoan­lait­toa. Ei kai normikahvi­lat mitään leikkaus­sale­ja ole?

  11. antti: Ei kai normikahvi­lat mitään leikkaus­sale­ja ole?

    Onnek­si asi­akas voi aina äänestää jaloil­laan ja jät­tää hymy­naa­mat huomiotta. Ter­veen kil­pailun edis­tämi­nen kan­nat­taa aloit­taa omas­ta ostokäyttäytymisestä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.