Työttömyys- ja muun ansioturvan kannustavuuden lisääminen
Työmarkkinoiden keskusjärjestöjen työurasopimuksessa sovitut muutokset ansioturvan ehtoihin tulevat voimaan 1.1.2014[1]. Ansiosidonnaisen työttömyysturvan kehittämistä työhön hakeutumiseen kannustavampaan ja velvoittavampaan suuntaan jatketaan. Kannustinongelmia liittyy erityisesti lyhytkestoisen, osa-aikatyön tai aiempaa pienempipalkkaisen työn vastaanottamiseen. Alueellisen liikkuvuuden laajentaminen on tarpeen.
1.19* Valmistellaan työttömyysturvaan muutos, jolla laajennetaan velvollisuutta ottaa vastaan työtä työttömyysetuuden saamisen edellytyksenä myös nykylain mukaisen 80 kilometrin etäisyydellä olevan työssäkäyntialueen ulkopuolella siten, että yhdensuuntainen matka-aika on joukkoliikennevälineellä keskimäärin enintään 1,5 tuntia kokopäiväisessä työssä. (TEM)
1.20* Helpotetaan lyhytaikaisiin työsuhteisiin hakeutumista muuttamalla työttömyysturvalakia siten, että työttömyysetuutta maksettaisiin aina ennakkomaksuna, jos työtön ennakkomaksua hakee. (TEM)
Tämä tuli työttömän verokortin sijaan. Työttömän verokortti on kaatumassa siihen, että hallinto haluaa tarkastaa, ettei kukaan saa työmarkkinatukea, vaikka työskentelee 81 prosenttia. Se seuranta on täysin turhaa.
1.21* Kannustinloukkujen purkamiseksi otetaan työttömyysturvassa käyttöön työtulojen suojaosuus. Arvioidaan työkyvyttömyyseläkejärjestelmän kannustimet ja tulosovituksen lieventämisen kustannukset osa-aikaisen työn vastaanottamiseksi. Tehdään selvityksen perusteella uudistusehdotukset. (STM)
Tästä ollaan yllättävän yksimielisiä, mutta pelkään pahoin, että tämä kaatuu tuohon tähteen. Työmarkkinatuen kohdalla ei ole mitään ongelmaa, mutta ansiosidonnaisen puolella työttömyyskorvauksen ja osa-aikatyön yhdistelmässä tulee herkästi katto vastaan, eikä kolmikannassa hyväksytä, että mikään olisi työmarkkinatuessa paremmin kuin ansiosidonnaisella – siis vaikka meillä on säännös, että soviteltu ansiosidonnainen on aina vähintään yhtä suuri kuin soviteltu työmarkkinatuki.
1.22 Otetaan käyttöön malli, jossa lähtökohtana on, että jätetään 400 euroa ansiotuloa tuensaajaa kohti kuussa huomioon ottamatta asumistuen tuloharkinnassa 6 kuukauden ajan työllistymisestä. (STM)
Esitimme tätä Juhanan kanssa kuitenkin niin, ettei siinä olisi tuota kuuden kuukauden rajaa tai muutenkaan vaatimusta työttömyydestä. Tällaiset työttömyyden jälkeen saat enemmän kuin ilman työttömyyttä –säännöt ovat vähän ongelmallisia. Olisi parempi korjata rakenteita hyvänä aikana, jolloin ei jouduta rahan puutteen takia tällaisiin vesityksiin.
1.23* Työurasopimuksessa sovittujen työttömyysturvamuutosten sekä edellä kohdissa 1.9.–1.18. ehdotettujen keinojen vaikutuksia työllistymiseen seurataan. Mikäli todetaan, että työllistyminen ei tehostu ehdotetuilla keinoilla, valmistellaan kolmikantaisesti lisätoimenpiteitä toteutettavaksi hallituskauden aikana. (TEM, STM)
[1] Työssäoloehto lyhenee 6 kuukauteen nykyisestä 8 kuukaudesta, työttömyysturvan kesto porrastetaan työhistorian pituuden ja työnhakijan aktiivisuuden mukaan (kesto lyhenee alle 3 vuoden työhistorialla 400 päivään), turvan tasojen määrä vähenee, palkanmäärittelyjä vähennetään ja joustavoitetaan, omavastuuaikojen asettamista vähennetään, sovitellun päivärahan kattoa nostetaan ja työttömyysturvan lisäpäivien ikärajaa nostetaan. Toteutettavien muutosten avulla aktiivitoimiin osallistuminen sekä työn vastaanottaminen on entistä kannattavampaa, työttömyysturvan katkokset vähenevät ja sanktiointi tiukentuu.
Kuinka onnistuneita nuo kannustinloukku-uudistukset ovat mielestäsi? Demokraatti-lehdessä juhlittiin tänään jo, että kannustinloukut poistuvat esitettyjen rakenneuudistusten myötä, mutta itse en nyt ehkä olisi noin optimistinen (analyysini tuloksista: Hallituksen rakenneuudistukset ja työn tarjonta). Kannustinloukkuja säilyy todennäköisesti edelleen, kun suurimman kannustinhyödyn saavat nyt ne työttömät, jotka eivät saa toimeentulotukea.
Nämä uudistukset parantavat joidenkin työttömien asemaa, mutta itse olen hieman huolissani siitä, että jos näiden uudistusten jälkeen juhlitaan kannustinloukkujen poistuneen, ei uusille (laajemmille) kannustinuudistuksille koeta enää olevan tarvetta.
Joo on aika jännä juttu se, että perheen toiselta osapuolelta työttömyysturvassa lopetettiin tarveharkinta ja nyt heitä ollaan työllistämässä 400 euron lisäansioilla kodeistaan.
Ja näyttää siltä yhä suuremmassa määrin ennen eduskuntavaalia, että taas ollaan työntämässä tukea ja ilmaista rahaa LAPSIPERHEILLE -> takaa takuuvarman menestyksen kansanedustajan tulevassa vaalissa.
Kannustinloukku perustuu todelliseen virheajatelmasn.
Meillä on 430000 työtöntä ja melkoinen osa heistä ei saa mitään tukea.
Kun työpaikkoja on auki n 30000 kuukaudessa niin joka työpaikkaan riittää hakijoita,jotka eivät kärsi kamnustinloukuista
.
Yksilään työpaikka ei jää täyttämättä kannustinloukkujen takia
Työskentelen sellaisessa verkostossa, jossa yksi kaveri on vuosikausia saanut noin 400 euroa kerran kuukaudessa yhdestä ammattilaisurakasta. Hän tekee sen lisätyönä, aika korkealla veroprosentilla siis.
Näen ympärilläni useampia vastaavanlaisia osatyötekemisiä, joihin on niin vaikea löytää osaajia, että ne taitavat vähitellen kuihtua palvelujen ja verotettavien kartalta.
Tämä työttömien lisätyöllistäminen luo tässä kohtaa monia mahdollisuuksia, jotka pitävät ihmisten ammattitaitoa yllä ja auttavat keräämään vähitellen lisää tekemisiä niin, että lopulta työtä on tarpeeksi elämiseen asti.
Minkä vuoksi yleensä pitäisi olla asumistukia? Ehkä olen rajoittunut, mutta en ymmärrä miksi pitäisi tukea isoja rakennusyhtiöitä. Kaikkien tukien tiedetään valuvan suoraan hintoihin ja lopulta grynderien taskuihin. Vuokra-asumisen tukeminen on yhtä hölmöä kuin asuntolainojenkin tukeminen.
Heh, jokaisen työttömän on hallittava tällainen 150 sivuinen pumaska, muuten karenssi iskee
http://www.finlex.fi/data/normit/41206–1298SUO.pdf
No metallin työehtosopimuksessa on 226 sivua ja olisi tietenkin hyvä, että jokainen duunari sekä työnantaja osaisivat sen.
Tässä byrokratian paisumisessa ei ole kyllä enää mitään järkeä. Olipa ala mikä tahansa, kaikki alkaa olemaan viimeistä pilkkua myöten säänneltyä.
300/400 Euron työtulon suojaosuus koskettaa siis ylsin Kelan tukien varassa eläviä. Merkittävin osuus kaupungeissa elävistä työttömistä elävät myös toimeentilutuen varassa. Tältä osin hallituksen esitys on pelkkä bluffi, sillä toimeentulotukea laskiessa kaikki tulo lasketaan ensin päältä pois. Kannustevaikutus tässä tapauksessa tasan nolla Euroa.
Nyt en ymmärrä parhaalla tahdollanikaan.
Myös työttömät ovat ihmisiä, eivät numeroita. Eivät he ole korvattavissa tai pätevöitätteässä yhden suhde yhteen. Aputöissä se saattoi olla sellaista ennen vanhaan, mutta kun sellaisia ei enää ole.
Suomeen syntyy kaikessa hiljaisuudessa koko ajan lisää osaajien työpaikkoja. Tekijät eivät ole välttämättä korkeasti koulutettuja, mutta asian osaajia.
Niitä vanhan ajan tavallisia työsuorituksia kuitenkin tarvitaan. Joku ne joutuu tekemään tai maksamaan, oliko niitä kannustinloukkuja vai ei. Miksei tekijä saisi olla suomalainen työtön?
Ero onkin siinä, että työttömänä normaalisti piipahdetaan 15 viikkoa , mutta metallialalla tehdään töitä kymmeniä vuosia.