Se alkaa taas. En pääse kokoukseen vaan sinne menee sijastani Mikko Särelä, joten tämä selostus on aika kursorinen.
Kvarteret Victoria
Ruotsinkieliselle väestölle suunnatun ryhmärakennuttamiskorttelin asemakaavaa muutetaan niin, että kun korttelissa piti olla erilaisia toimintoja omilla tonteillaan, nuo toiminnot voi nyt sekoittaa ja talojen tonttien sisällä. Samalla rakennusoikeus vähän nousee. Ryhmärakennuttaminen on hyvä asia, koska kun asukkaat tuntevat alun perin toisensa, kortteliin tulee hyvä yhteishenki.
Teollisuustalo Lauttasaaressa asuintaloksi
Taas. Nämä tulevat pistekaavoina. On jo myöhäistä vaatia tästä kokonaissuunnitelmaa. Naapurit eivät pidä liian tehokkaasta rakentamisesta.
Mellunmäen ostarin kaava
Vanhentunut ostari puretaan ja tilalle rakennetaan asuintaloja, joihin voi sijoittaa niin paljon liiketilaa, että ostarin toiminnot mahtuvat sinne. Päiväkodille on oma iso tonttinsa. Minua vähän ihmetyttää, kannattaako näitä päiväkoteja rakentaa omiin rakennuksiinsa sen sijaan, että ne olisivat asuintalojen alakerroissa niin, että ne voidaan halutessa muuttaa asunnoiksi.
Lausunto HSL:n budjetista
Olin tätä budjettia hyväksymässä HSL:n hallituksessa. Hiertämään jäi tarkastusmaksun korottaminen sataan euroon. Se on paljon siitä, että ei ole huomannut kuukausikortin menneen vanhaksi. Pummilla pysäköinnistä tulee paljon pienemmät rapsut.
Voi kysyä, kannattaako tätä kutsuplus ‑kokeilua jatkaa ja laajentaa. Se on suoalainen innovaatio, mutta sopii paremmin vaikkapa Latinalaiseen Amerikkaan.
Kovaa kiistaa HSL:ssä on siitä, miten Kehäradan kustannukset jaetaan kuntien välillä. Helsinki ja Espoo haluavat, että ne jaetaan siinä suhteessa kuin kehärataa käytetään ja Vantaa siinä suhteessa, kun junia ylipäänsä käytetään. Miten HSL saatettiin perustaa jättäen tällainen sopimatta?
Lisäksi
Runsaasti lausuntoja ja vastauksia ponsiin ja aloitteisiin.
P<ri hyvää huomiota.
Kannattanee ehdottaa, että pidetään tarkastusmaksu 80 eurossa. Oleellista on, että valvontaa on riittävästi. — arkkipummejahan tällä ei pelotella, ja muutenkin rikemaksujen on oltava kohtuullisia.
Koskee myös psyäköintivirhemaksuja.
Aivna oikea huomio päiväkoideista. Minulla on täälläKirkkonummen Heikkilssä naapurissa ollut jo 40 vuotta talon pohjakerrospäiväkoti. Yksi kunnan parhaimpia, ainakin jos mittarina pidetään henkilökunan pysyvyyttä ja sairauspoissaoloja.
“Kovaa kiistaa HSL:ssä on siitä, miten Kehäradan kustannukset jaetaan kuntien välillä. Helsinki ja Espoo haluavat, että ne jaetaan siinä suhteessa kuin kehärataa käytetään ja Vantaa siinä suhteessa, kun junia ylipäänsä käytetään. Miten HSL saatettiin perustaa jättäen tällainen sopimatta?”
Se oli mahdotonta silloin sopia. Niinkuin kaikkea muutakin on mahdotona sopia etukäteen. Löydettävä vain jokin järkevä kompromissi.
Onko Odesta sovunrakentajaksi? Tämä ei ole retorinen kysymys.
Mikä on perusteluna sille, että pysäköintivirhemaksu on jatkuvasti selvästi matalampi kuin joukkoliikenteen tarkastusmaksu?
Nämä rikemaksut voisi asettaa saman nimikkeen alle ja niiden kuuluisi olla saman suuruisia. Molemmat ovat aivan yhtä paheksuttavia rikkeitä.
Kortteli Victoriasta:
Mielenkiintoista, että muuten segregaatiota vastustetaan vihreissä, mutta ruotsinkielisten kohdalla ei.
Eikö tätä taustaan perustuvaa asuinaluetta jonkin sortin syrjintänäkin voi pitää, jos ei pääse haluamalleen asuinalueelle kovalla rahallakaan kotia perustamaan.
Olettehan Osmo ja Mikko sitten tarkkana, että Victorian HITAS-asunnot arvotaan kaupungin nykyään vaatimalla tasapuolisella tavalla.
Miksi samaa ei voisi jatkaa pidemmälle? Esimerkiksi vain suomenkielisille suunnatut kaupunginosat tai tietyille maahanmuuttajaryhmille omat ghetot.
Joskus vuosia sitten kun sain elämäni ainoan tarkastusmaksun, silloin 60e, sai kympin takaisin vastineeksi palautekyselyn täyttämisestä. Tuon sai matkakortilleen arvona tai muistaakseni kautenakin. Mitä jos tuo ehdollisesti “takaisinmaksettava” osuus olisi reilusti isompikin, vaikka 40/100e? Logiikkana seuraava: ne ihan aidot unohtelijat ovat olleet todennäköisemmin vakioasiakkaita, ja siten he hyötyisivät tuosta palautuksesta suhteellisesti enemmän — tälle joukolle sakko olisi siis efektiivisesti esim. 65 euroa ottaen huomioon korkeamman todennäköisyyden että matkakorttia joutuisi joka tapauksessa lataamaan tulevaisuudessa. Mitä vähemmän joukkoliikennettä yleisesti ottaen käyttää (esimerkiksi autonomistuksen, tapapummeilun tms syyn vuoksi), sen enemmän tuo 40 rahan pakotettu korvamerkitseminen satuttaisi. Ja parhaimmillaan toisi HSL:lle muutaman uuden maksavan asiakkaankin, samaan tapaan kuin taannoinen maksuttoman kausilipun jakaminen autoilijoille.
OS: “Voi kysyä, kannattaako tätä kutsuplus ‑kokeilua jatkaa ja laajentaa. Se on suoalainen innovaatio, mutta sopii paremmin vaikkapa Latinalaiseen Amerikkaan.”
On sillä aika hulppea ajella, ja nyt kun talvi on tulossa, olisi taas käyttöä. Liikenteen laajentamisen sijaan laittaisin kyllä enemmän resursseja softan käytettävyyteen. Esimerkiksi pysäkit tarkemmin kohdalleen, ja joku hyvä yhdellä peukalolla käytettävä Android-sovellus jossa “hae minut täältä heti kotiin” ‑nappi.
Ylipäätään kestää aina hämmästyttävän pitkään ennen kuin uusista palveluista tulee valtavirtaa olivat ne kuinka hyviä tahansa.
Jos ostoteknisesti mahdollista, kutsuplus pitäisi saada koulujen käyttöön jotenkin joustavasti. Nyt siirtymisiin esimerkiksi liikuntatunneilla menee tolkuttomasti aikaa.
Hassua.
Minun kotikorttelissani on sekaisin hitas-omistusasuntoja, asumisoikeusasuntoja ja aravavuokra-asuntoja.
Se yhteishenki toden totta puuttuu, mutta jostain syystä tämä ratkaisu on aikanaan todettu hyväksi ja edistettäväksi.
Kuulemma tapahtuu arvostettavaa sekoittumista (käytännössä esimerkiksi sillä tavalla että aravavuokratalon roskat, isommat jätteet, rikotut pullot ja romuautot päätyvät meidän puolellemme ja toisaalta vastaavasti meidän taloyhtiömme pyörävajan sisällöt tai lasten lelut hiekkalaatikolta päätyvät käyttöön heidän puolelleen…).
Nykyään ilmeisesti sitten kelkka on kääntynyt kun jollekin tietylle ryhmälle varatut korttelit onkin hyvä asia. Hienoa että näistä vaikeista asioista uskalletaan viimein puhua ilman turhaa itsesensuuria!
(…vaikka toisaalta eikö jokainen suomalainen ole lopulta ruotsinkielinen koska jokainen on opiskellut kieltä koulussa…)
Vaikka olen itse ruotsinkielinen niin en oikein suhtaudu suopeasti tuollaiselle Kvarteret Victoria ‑ilmiöön. Sellainen ajattelu on peräisin 100 vuoden takaa eikä tarvita nykyisin enää. Jos kaipaa niin voi kokeilla ostaa asunto jostain etelähelsinkiläisestä vanhasta taloyhtiöstä jossa on lunastuspykälä voimassa.
Kyllä eri kielisten, eri ihonväristen ja eri maailmankatsomusten omaavien pitää voida asua samassa korttelissa, jos on kyse työikäisistä ja terveistä ihmisistä.
Tätä ongelmaa ei olisi, jos olisi teknisesti estetty pummilla matkustaminen. Ainakin itse olisin tyytyväisempi jos huomaisin sen vanhentumisen jo portilla.
Toki tätä vastustetaan jos mistäkin keksitystä tai kuvitellusta syystä. Tulee kuulemma niin ruma että matkustajilta menee taju.
Tosiallinen syy lienee se, ettei sen jälkeen voisi matkustaa pummilla. Sama syy lienee yleensä tarkastusmaksun nostamisen takana. (En usko että nyt Soininvaaralla, mutta muilla vihervasemmistossa varmasti)
Kysehän on tulonsiirrosta, tuollaisen yli 20 000 neliön rakennusoikeuden jyvittäminen tarkkaan rajatulle joukolle ryhmärakennuttamiseen merkitsee kymmenien miljoonien tulonsiirtoa näille onnekkaille. Tämmöistähän vihreiden politiikka on suosinut jo pitkään muussakin kaupunkisuunnittelussa.
Koska niillä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.
Toinen on virheellistä pysäköintiä ja toinen on liputta matkustamista. Ei pitäisi olla kovin vaikeaa ymmärtää.
Miksi pummilla pysä’köinhti on pienempi rikkomus kuin pummilla matkustaminen?
Minulla ei ole koskaan ollut kausikorttia. Tuleeko sen vanhenemisesta joku muistutus? Tekstari voisi olla kätevä. Tämänhän piti olla kännykkäinnovaatioiden luvattu maa.
Joskus yritin hammaslääkäriä maksaessani vinguttaa juuri vanhentunutta pankkikorttia. Muistutus siitä, että uusi olisi ollut noudettavissa, oli tullut vain ja ainoastaan verkkopankin viestiosastolle, jota en ollut tainnut eläissäni lukea. No, kortti odotti naapuritalossa sijaitsevassa pankkikonttorissa, joten hammaslääkärikin sai maksunsa aika nopeasti.
Lastentarhojen sijoittelussa saattaa kummitella epäilykset äänieristyksestä. Asia varmaan voidaan hoitaa kuntoon jos vähän paneudutaan. Siskoni asui joskus 70-luvun elementtitalossa neljännessä kerroksessa katutason päiväkodin yläpuolella, ja lastenlaulut kuuluivat siskon opiskelijakämpässä varsin selvästi. Tosin päiväkoti lieni sijoitettu taloon jotenkin hätäisesti jälkikäteen, sen tilat näyttivät ainakin ulospäin asunnoksi suunnitelluilta.
■“R.Silfverberg kirjoitti 19.8.2013 kello 14:34 Kyllä eri kielisten, eri ihonväristen ja eri maailmankatsomusten omaavien pitää voida asua samassa korttelissa, jos on kyse työikäisistä ja terveistä ihmisistä.”
Siis työkyvyttömät, sairaat, invalidit ja liian vanhat asukoot vaikka huitsin nevadassa, kunhan eivät tule pilaamaan ilmaa teidän parempien ihmisten kortteleihin.
Minulla on ehdotus: rakennetaan heille/meille sellaiset leirit, niistähän on europpalaista kokemusta vuosilta 1930–1945. Saatte sitten muutaman vuoden sisällä “puhdistetun” kansan, ei ole enää köyhiä eikä kipeitä teillä vastuksinanne. Voitte vielä purkaa ne inhoamanne lähiötkin, joissa tuo rupusakki/me nyt asustelee.
Miten niin ei tarvita enää? Jonkin ajattelutavan vanhuus ei ole kestävä peruste sen hylkäämiselle. Tarvetta selvästi on, kuten voimme huomata Kvarteret Victorian tapauksesta.
Kysymys on lähinnä siitä, että kuinka pitkälle oikeasti poliitikot ovat valmiita menemään tässä asiassa, ja onko tässä olemassa kaksoistandardi, jota ei haluta tunnustaa.
Onks pakko, jos ei taho?
Mistä karsitaan? Päiväkodin vai asuintalon pihasta?
Taisit ymmärtää väärin mitä tarkoitin.
Vanhainkotien ja erilaisten erityisryhmien kuten kehitysvammaisten ym hoitokotien osalta hyväksyn että esim samaa kieltä puhuvat asuvat samassa talossa niin että hoitajat ja muu henkilökunta voidaan rekrytoida kyseistä kieltä puhuvista.
Osmon (vai lautakunnan?) muotoilu oli epätäsmällinen. Koko Victoria ei ole ruotsinkielisille suunnattu ryhmärakennuttamishanke, vaan sisältää ryhmärakennuttamisosion, tavallisia hitaksia jotka jaetaan hitas-arpajaisilla, ja lisäksi vuokra-asuntoja. Näin ainakin minun tietääkseni.
Ryhmärakennuttamista saa harjoittaa mikä porukka tahansa. Ruotsinkieliset, jokin ammattiryhmä, satunnaiset tuttavat tai vaikka tiettynä viikonpäivänä syntyneet. Hitas-ryhmärakennuttamista on muistaakseni Ruohiksessa tai Jätkäsaaressa jo ennestään. Siitä, onko koko hitas-ryhmis-viritys tulonsiirto onnekkialle, voidaan toki olla montaa mieltä. Minusta siinä yhdistyy kaksi ainakin periaatteessa hyvää ideaa, joista hitas kaipaaa säätöä ja ryhmärakennuttaminen lisää tietoa ja kokemuksia.
Victorian alkuvaiheessa oli kyllä naurussa tai itkussa pitelemistä, kun yrittivät rakentaa vuokra-asuntoja Hitas-ehdoilla. Siitä on kuitenkin jo aikaa.
Elinalle ja muillekin tuosta segregaatioon liittyvästä näennäisestä kognitiivisesta dissonanssista huolestuneille tiedoksi: ainakaan Soininvaara (en tiedä muista vihreistä) ei ole ollut mikään ehdoton kaiken segregaation vastustaja. Vaan lähinnä huono-osaisuuden rypästymisen, ks. esim:
http://www.soininvaara.fi/2011/02/09/omaleimaista-vai-sekoittamista/
Victoria-korttelin tapaisen keskittymän syntymisen (kunhan tapahtuu ns. reilusti eikä perusteettomien etuoikeuksien tms kautta) huonona puolena voi pitää lähinnä tuota viimeistä kappaletta, mutta sekään ei liene oikeastaan ongelma koska ruotsi on edelleen toinen kansalliskielemme.
Kummassakin rangaistuksen pitäisi olla jotenkin suhteessa rikkeeseen. Lainkuuliaisuuden kannalta parasta olisi se, että kiinnijäämisriski olisi suuri ja rangaistukset kohtuullisia. Pienen kiinnijäämisriskin ja kovien rangaistusten ongelmana on niiden kohtuuttomuus tilanteissa, joissa ne johtuvat henkilökohtaisesta huolimattomuudesta.
Raha voisi olla ihan hyvä konsultti kummassakin. Valitaan jokin kohtuullinen rangaistustaso ja valvotaan niin paljon, että rahavirta (valvontatulot, maksutulot, valvontakulut) maksimoituu. Jos halutaan tuottaa kansalaisille oikeudenmukaisuuden tunteita, valvontaa voi tehdä vielä hiukan enemmän.
Erityisesti pysäköintivirhemaksu on suorastaan koominen. Saman tasarahan saa maksaa tyhjällä katuvierellä maksuttoman pyäsköintiajan ylityksestä ja auton makuuttamisesta päivätolkulla monta euroa tunti maksavalla paikalla tai kuorma-auton pysäköimisestä suojatien eteen.
Samoin julkisessa liikenteessä tulee sama rapsu riippumatta siitä, onko kyse eilen vanhentuneesta kaudesta raitiovaunussa vai kolmannesta liputtomuudesta vuoden sisällä seutuliikenteessä.
Minusta pummilla pysäköinti ja pummilla matkustaminen ovat verrannollisia rikkeitä keskenään; kummassakin laistetaan maksamista. Ero tulee ehkä siitä, että pysäköinnissä on paljon asioita, joita ei saa laillisesti tehdä millään rahalla. Osa näistä voi olla täysin harmittomia, osa taas hyvinkin haitallisia, jopa vaarallisia.
Minua kiinnostaisi kutsuplussan tuotantokustannuksen (pl. tuotekehityskustannus) ja asiakasmaksujen suhde. Maksuja katsellessa on marginaalisesti mahdollista, että palvelu rahoittaa itsensä. Jos näin on, niin palvelu on erinomainen.
Jos taas palvelu ei näytä kannattavalta, niin en ole ihan vakuuttunut kimppataksin hyvyydestä subvention kohteena. Suurin ongelma on se, että kimppataksi ei ainakaan luvatulla palvelutasollaan pysty kilpailemaan yksityisauton kanssa.
Löytyisiköhän jostain matkustajakilometreja, käyttökustannuksia ja käyttöasteita?
HSL kokeilee loputtomiin milloin minkinlaista vanhuksille tarkoitettua pikkubussien asiointiliikennettä, mutta lopputulos on aina, että bussit vaan huristelevat vuodesta toiseen tyhjillään ympäri kaupunkia.
Kaupungin tulisi käyttää näihin palvelukuljetuksiin hyvin toimivaa ja jo olemassaolevaa taksijärjestelmää, jota kuljetusta tarvitsevat voisivat käyttää ruuhka-ajan ulkopuolella lähikyyteihin. Kaupunki tukisi tietyn määrän lähikyytejä kuukaudessa palveluseteleillä. Tulisi paljon halvemmaksi kuin jatkuva uusien pikkubussijärjestelmien kehittäminen, joita kukaan ei käytä.
Pummilla pysäköinti on järjellä ajatellen vähintään yhtä suuri rikkomus kuin pummilla matkustaminen.
Kyökkievopsykologinen selitys on se, että keskimääräinen ihminen kokee autoillessaan omaavansa hyvän sosiaalisen aseman ja kokee pysäköintirajoitukset epäreiluna haittana, kun taas pummilla matkustajat koetaan sosiaalisesti alemmiksi (puliukot jne.) tai vihollisiksi (anarkomarkot, hipit, nuorisorikolliset jne.)
Keskimääräinen keskiluokkainen ihminen pysäköi paljon todennäköisemmin ns. sakkopaikalle kuin matkustaa pummilla.
Miksi pummilla leffaan menemisestä ei tule samaa maksua?
Se, että kahteen eri asiaan liitetään sama sana (pummi) ei tee siitä samaa asiaa. Eikä automaattisesti toisiinsa verrattavaa.
Pysäköinti on eri asia kuin matkustaminen.
Ja näistä on erilaiset haitat.
Pitääkö tämä oikeesti sanoa ääneen?
Tilanne voisi hyvin olla myös toisin päin. Kuten on Lontoossa. Väärästä pysäköinnistä voi tipahtaa 130punnan lasku ja liputta matkustamisestai 40puntaa (jos maksaa ajoissa).
Bussiin meno ilman lippua on todennäköisesti tahallista. Jos pysäköintimittariin panee maksun, mutta myöhästyy, se ei ole niin tahallista.
Marginaalikustannus lisämatkustajasta (se pummilla matkustaja) lienee aika pieni. Pysäköintipaikkoja sen sijaan on rajallisesti ja niiden käyttöaste on usein korkea, joten maksamatta jätetylle paikalle löytyisi yleensä maksava käyttäjä tilalle.
Helsingin keskustassa pysäköintimaksua pitää maksaa vasta klo 9 alkaen, miksei siihen asti saa matkustaa ilmaiseksi joukkoliikenteellä?
Tähän voisi vastata, että maksavien asiakkaiden pitääkin päästä helpommalla kuin siivelläeläjien. 😉 Jätän sen kuitenkin sanomatta.
Joukkoliikenteen ongelma on, ettei Suomessa edes pääkaupunkiseudun yhdyskuntarakenne tue joukkoliikennettä kokonaisuudessaan, vaan sitä pitää subventoida aivan tolkuttomasti. Joukkoliikenne on kannattavaa vain kaupunkimaisessa ympäristössä ja sitä on kovin vähän Helsingin niemen eteläosissa.
Muu yhteiskunta ei katso hyvällä toisten siivellä eläviä joukkoliikenteen käyttäjiä — joihin itsekkin kuulun. Kun joukkoliikenne on kannattavaa, ei tällaista vastakkainasettelua synny. Pitkän päälle olemme kestämättömässä tilanteessa.
Siksi minusta matkaliputta matkustamisen rikemaksua ei olisi pitänyt nostaa edes 80 euroon.
En halua että täsätä maasta tulee pikkurikkeitä kyttäävien pikkunilkkien onnela.
Muistelen joskus lukeneeni suomenkielisestä perheestä, joka päätti ryhtyä ruotsinkielisiksi, koska he katsoivat hyötyvänsä tästä. Lapsille helpompi päästä korkeakouluopintoihin jne…
Mitä siis suomenkielisen asunnonetsijän pitäisi tehdä jos haluaisi päästä asumaan Kvarteret Victoriaan? Ei kai sinne sentään järjestetä kielikokeita? Pitääkö ilmoittaa johonkin rekisteriin olevansa nyt ruotsinkielinen? Närkästyvätkö tulevat naapurit jos puhe ruotsiksi hieman takkuilee?
Ryhmärakennuttaminen varmankin edellyttää muutamaa samanmielistä tuttavaa. Löytyisikö siis tältä palstalta muitakin kiinnostuneita?
Aika vähän kehitettäisiin koskaan mitään jos kehitystyön pitäisi aina maksaa itsensä takaisin alunperin kaavaillussa muodossa. Tuollaisten pilottihankkeiden hyöty pidemmällä tähtäimellä on että ne ohjaavat jatkokehitystä oikeaan suuntaan.
Kutsuplussaa ei ole vielä integroitu edes reittioppaaseen, eikä palvelussa ole kunnon kimppakyytiominaisuuksia (moniosoitekohde/lähtö, reitti pysäkkien kautta). Vähän aikaista tehdä johtopäätöksiä nykyisellä toiminnallisuudella ja kesän jälkeen, kun relevantein liikkumistapa on kuitenkin kävely.
Minulle itsestäänselvyys on se, että joukkoliikenteellä matkustamisesta maksetaan. Tai jos siitä ei makseta, niin sitten siitä ei makseta tasapuolisesti.
Se ei ole henkilökohtainen valinta haluaako siitä itse maksaa. Ja tämänlaista käyttäytymistä ei saa palkita ilmaisella matkalla.
Ja jos asiassa on joku ongelma, se ei ole se, että joku valvoo maksun maksamista.
No siten, että Helsingillä on paljon joukkoliikenneinfraa (ratikka, metro, pari juna-asemaa, jne.), Vantaalla ja Espoolla taas ei juuri lainkaan, ja se minkä suuruisiksi vuosimaksuiksi tuo infra arvotetaan on makuasia (korkokannat ja silleen), jolla on kymmenien miljoonien vaikutukset osapuolten kukkaroon. Ei tuommoisest pysty sopimaan, osapuolten tilanne on yksinkertaisesti niin erillainen.
Eli käytännössä kai sovittiin että kukin kaupunki vastaa joukkoliikenneinfrasta alueellaan, mikä on huono ratkaisu siksi että se hämärtää yhteyden infran ja kulujen välillä, jos investoidaan enemmän (ratoihin) saadaan (yleensä) pienemmät (bussien) liikennöintikulut ja toisin päin.
No Vantaa sitten kekkasi, että tämä heitin rata voitaisiin kuitenkin jakaa kaikkien kesken. Saa sitä pyytää, mutta oikeasti tuo on aivan naurettava ajatus.
Olisipa kiinnostavaa nähdä kuinka suopeasti poliitikot suhtautuisivat rakennushankkeeseen, joka olisi suunnattu pelkästään suomalaisille.
Tai ei siinä oikeastaan olisi mitään kiinnostavaa, natseiksi, rasisteiksi ja ties miksi haukuttaisiin sekä hanke torpattaisiin jollain tekosyyllä.
Hankkeen puuhamiehet joutuisivat todennäköisesti vielä oikeuteenkin viharakentamisesta.
Porteissa on ongelma että ne maksavat miljoonia per asema, hidastavat matkustamista, koska muodostavat jonoa, ja samasta syystä vievät paljon tilaa. Ja kun seuraa tuota laituriovipuuhastelua, niin ei ole ehkä syytä olla rajattoman optimistinen toimivuuden suhteen. Hyötypuolella on aika marginaalinen kasvu lipputuloissa, pummilla matkustaminen on kuitenkin suhteellisen harvinaista ja osa pummaajista on joka tapauksessa maksukyvyttömiä.
Eli ei niistä porteista saa kannattavia oikein millään, eikä siinä että niitä ei ole otettu käyttöön ole mistään sen kummemmasta kysymys. Asia ei minun käsittääkseni herätä poliittisia intohimoja.
Aattelit sitten että ryhmärakennushankkeiden ryhmien pitäisi koostua ihmisistä joilla ei ole mitään yhteistä?
Eli siis minäkään en ymmärrä miten tämä olennaisesti eroaa vaikkapa siitä että Hämäläinen osakunta rakentaa talon.
“Kovaa kiistaa HSL:ssä on siitä, miten Kehäradan kustannukset jaetaan kuntien välillä.”
Entäs jos tilanne olisi niin päin että kiisteltäisiin miten voitot jaetaan, millaiset ehdotukset olisivat silloin?
Olennaisuus on suhteellista. Suomenkielinen verkostoitumaton voi vapaasti anoa ryhmärakentamistonttia Lahdenväylän ja Tattarisuon teollisuusalueen välistä. Olennaisesti sama asia kuin lupa rakentaa kivitalo kaupunkiin puiston laidalle.
Päiväkoti alakerrassa vaatisi jo mainitun pihavaltauksen lisäksi erillisen ilmanvaihdon (kalliimpi talotekniikka muille asukkaille), tuottaa meluhaittoja vähintään lähimpiin asuntoihin (korkeammat äänieristysvaatimukset=kalliimpi rakentaa, asunnon arvonalennus), lisää liikennettä talon ovien välittömässä ympäristössä ja edellyttää mutkikkaita sopimuksia korkeampien ylläpitokustannusten jaosta. Helpointa kaavoittaa oma rakennus erilliseksi, niin asukkailla ei tule asiaan sananvaltaa. 🙂
Hassua. Katajanokalla päiväkodin rakentaminen asuintalon sisään on onnistunut erinomaisesti. Se varmaan johtui siitä, ettei kukaan kertonut, miksi se on mahdotonta.
Eli eri asiunalueiden pitäsi siis muodostua ihmisistä, joilla on jotain yhteistä. Mitähän se mahtaa tarkoittaa?
PS hieman kummallista on perustella asioita niin, että joku muukin on tehnyt niin (vrt. Hämäläinen osakunta). Tällöin voisi perustella tekemisiään aina sillä että joku muukin on sen tehnyt. Eettiseti hieman ongelmallista.
Samoin parhaillaan rakennetaan tähän taloon:
http://www.hartela.fi/hartela_projects/asuntokohde_kohdesivu.jsp?housingcompanyid=H125
Osmon kommentti osoittaa hyvin kuinka poliitikkomme ovat täysin pihalla päätöstensä seurauksista. Päivähoitotilojen käyttö- ja turvallisuusmääräyksiä, ääneneristysohjeita ja monia muitakin säännöksiä on viime vuosina muuteltu niin älyttömiksi, ettei niitä kohtuullisin kustannuksin voida sijoittaa asuintaloihin.
Ylipäätään rakentamisen säädökset ovat niin moninaiset ja sekavat, että niiden noudattaminen alkaa olla mahdotonta. Lopputulemana on täysin päinvastainen tilanne kuin tavoite, rakennukset homentuvat käsiin, kun säädöksiä laadittaessa ei ymmärretä rakennusfysiikan alkeitakaan. Jätkäsaaressa ja Kruunuvuorenrannassa jo kaavassa on määrätty rakentamaan tavalla, joka johtaa väistämättä hometaloihin. Miksi kaavoittaja jo tekee tuollaisia älyttömyyksiä?
Toistan. mitä kirjoitin:
En halua että täsätä maasta tulee pikkurikkeitä kyttäävien pikkunilkkien onnela.
Tpyyluomalle,
Onhan niitä senioritaloja ja kai muitakin hankkeita elämäntavan ja ‑tilanteen mukaan. Ihan ok!
Ruotsinkielisyyttä kuitenkin voi pitää etnisenä taustana ja yleinen pyrkimys välttää segregaatiota ja ihmisryminen vastakkainasettelua heittää tässä häränpyllyä kerrakseen.
Olisivatko vihreät yhtä innoissaan somalikorttelista samalla konseptilla? En tiedä, ehkä olisivatkin..
Onko muuten hämäläisen osakunnan taloissa isännöintipalvelut Hämeen murteella?
Jaa. Aika moni suurkaupunkikin on valinnut porttien käytön. Mm. New York ja Lontoo ja käyttäjiä on muutama suuruusluokka enenpi kuin Helsigissä, ja pienemmistä Tukholma.
Ja tontin saa muuhun käyttöön, jos päiväkotia ei enää tarvita.
Se sentään vielä ymmärrettävää. Entäs jos olisi raumalaisia (tms.)?
Päiväkotine sijoittaminen kellareihin olisi kaupunkikuvallisesti hyvä idea. Saisi ne arkkitehtien vihaamat pimeät kivijalat ilmeikkäämmiksi ja voihan niihin tehdä vaikka ryhmäkodin dementikoille kun lapset kasvaa isoiksi.
Nykyinen kunnallinen päätöksentekomalli ei ole tällaiseen hallintomuotoon valmis, kaupunkien poliittiset päättäjät muuttavat mieltään omat- / ostopalvelut ja ‑tilat neljän vuoden välein. Rakentamisen ja kaavoituksen sykli on niin pitkä että strategia ehtii muuttua lautakunnan vaihtuessa.
Ei kannata vaan kirjoittaa samaa uudestaan ja uudestaan. Joku vielä haukkuu jankuttajaksi.
Mutta ehkä voit avata asiaa, mikä tässä nyt on se hiertävä asia.
Koska oletettavasti ymmärrät mitä tapahtuu jos lippu pitää ostaa, mutta kukaan ei valvo että näin tapahtuu.
Tarkastusmaksussa on se ongelma, että sen joutuu maksamaan myös, jos kuudeksi kuukaudeksi ostettu näyttölippu on huomaamatta mennyt vanhaksi. Näiden osuus tarkastusmaksuista — ainakin niistä jotka myös maksetaan — merkittävä osa on viattomia unohduksia.
Edelleen, jos ottaa k’ytännöksi, ettei koskaan maksa pysäköintimaksua, pääsee halvemmalla kuin kiltisti maksamalla, koska pysäköintimaksu on niin pieni suhteessa kiinnijäämisriskiin. Millä ihmeen perusteella tämä on pienempi rikkomus kuin pummilla matkustaminen ratikassa. Minusta lähtökohta on, että molemmat ovat yhtä pahja rikkomuksia, joten olisi oikein ja kohtuullista, että niistä peritään sama maksu.
Tämän lisäksi muuta liikennettä huomattavasti haittaavasta pysäköinnistä pitäisi periä suurempi maksu, koska sellaisesta piittaamattomuudesta on paljon enemmän haittaa. Ranskassa invapaikalle pysäköinnistä saa 700 euroa.
Ja liikennevirta on eri luokkaa…
Suorana snaoen minusta on hvyä, jos joskus pystyy matkustamaan pummilla. Esim. lapsi hukannut rahansa, tai rahat muuten vain perheeltä lopussa ja pistä päsäät mummolaan.
Eikö tämä maa sitten muka ole jo sellainen?
Rikemaksuihin on yksinkertainen ja reilu ratkaisu: portaittain nouseva tarkastusmaksu, joka kasvaa sitä suuremmaksi mitä useammin liputta matkustaa. Esim. kolme porrasta: 50%,100% ja 200%. Summan saatte päättää valtuustossa. 5 vuotta vanhat rikkeet poistetaan rekisteristä.
Samaa voitaisiin soveltaa pysäköintivirhemaksuun. Selvästi lainvastaiset ja muuta liikennettä haittaavat pysäköinnit pitäisi hoitaa poliisin toimesta joko rike- tai päiväsakoilla. Näille myös rengaslukot ja hinaukset aktiiviseen käyttöön.
Nyt kumpaakin maksua korotetaan kilpaa, kun auto- ja ratikkapuolueet nokittelevat toisiaan. Alkaa tulla tavan tallaajalle pikku erheistä aika suolainen hintalappu.
Mihinköhän dataan tämä väite perustuu. Voidaanhan me tehdä tästä pieni vedonlyönti. Pysäköin esim. kuukauden ajan maksamatta pysäköintimaksua. Jos jään voiton puolella, maksan Soinvaaralle erotuksen. Jos taas käy toisinpäin, niin Soininvaara maksaa minulle erotuksen.
Olisiko tuo Kalevankatu siinä Mannerheinintien kulmassa yksi sopiva testipaikka?
Helsingin Sanomat teki tällaisen kokeen ja sen mukaan kannattaa jättää aina pysäköintimaksu maksamatta.
Joillekin poliitikoille annetut ikuiset vapaaliput ovat myös toisten kustannuksella — siis pummilla — matkustamista. Sellaisista pitäisi myös luopua, tai sellaisen saaneiden pitäisi itse ymmärtää niistä luopua. Jos päättäjät palkitsevat toisiaan tuollaisilla ikuisilla etuuksilla, ei oikein voi vaatia minkäänlaista rikemaksua toisilta pummilla matkustavilta
Kyllä minä tuon ostan, eivät uudet asiat heti ole kannattavia. Ja jos huomasit, nimenomaan poissuljin kehityskustannukset, koska niillä ei pitkällä aikavälillä ole tässä merkitystä.
Piloteista kuitenkin yleensä on olemassa pitkän tähtäimen kannattavuuslaskelma. Sen lisäksi niiden kustannusrakenteen kehittymistäja muita vaikutuksia seurataan hyvinkin tarkasti, koska siitäkin voidaan arvioida sitä, olivatko alkuperäiset oletukset ja laskelmat oikein.
Tätä dataa siis kaipailin ihan aidosta mielenkiinnosta asiaa kohtaan. Ei sen tarvitse olla rahasampo, mutta jos sillä on potentiaalia kehittyä itsensä kannattavaksi jollain aikavälillä, asiaan pitää suhtautua eri tavoin kuin subventoitavaan asiaan.
Tarkastusmaksu on aika yhdentekevä ja harvoin kohdalle osuva harmi kyttäämiseen menevän ajan rinnalla. On kohtalaisen älyvapaata seisottaa bussillista matkustajia odottelemassa etuovesta täyttämistä. En oikein jaksa nähdä mitä tämä palvelee.
Entäs vastaavasti muita matkustajia haittaava pummilla matkustus (kuten vaikka alleen laskenut alkoholisti tai aggressiivinen pirinisti…)?
Sen alkoholistin matkustamiseen taas ei vaikuta mitään, onko tarkastusmaksu satanen tai vaikka tonni. Se vaikuttaa vain siihen kuukausikorttinsa uusimisen unohtaneeseen.
Mikäs ongelma tuo 6 kuukautta on? Kaikkihan me tiedämme, että joukkoliikennelipusta maksetaan vain n. ½:et ja loppu on subventiota. Oikeastaan ½:et vuodesta kaikki ajavat pummilla.
Minkä ihmeen takia yleensä vielä tehdään HITAS-asuntoja? Tiedetään, että markkinahäiriöt vain nostavat hintoja. Ai niin, mulle ja munkin kavereille pitää saada asunnot halvalla niin, että ne voidaan myydä muutaman vuoden päästä kalliilla! 😀 HITAS-asuntoja törkeämpää puliveivausta on vaikea keksiä.
No eipä vaikuta pysäköintivirhemaksukaan niihin vanhoilla ruostuneilla japsiautoilla tai ruotsin rekisterissä olevilla volvoilla liikkuviin (tai pysäköinnin tapauksessa liikkumattomiin).
Ja aluellinen tasa-arvo toteutuu pysäköinninvalvonnassa vähän samaan tapaan kuin silloin jos joukkoliikenteessä ratsattaisiin ainoastaan 4 ja 18 kun taas hakaniemen torin kautta kulkevat linjat ja metro jätettäisiin matkustajien omantunnon ja suunnittelijoiden suosiman hömppälauseen, “sosiaalisen kontrollin” varaan.
Jostain syystä kuvitellaan usein että piittaamattomuuteen liittyy aina se kliseinen espoolainen työsuhdekatumaasturi.
Olisiko portit mitään? Sekä joukkokulkimiin että kaduille!
Tästä en tiedä, mutta ainakin junalla ja metrolla matkustaessa maksaminen olisi täysin turhaa. Tarkastajia tulee liian harvoin suhteessa tarkastusmaksuun. Järjestelmä siis kannustaa virheellisesti liputta matkustamiseen.
Viimeksi kun näin tarkastajan, tapahtui muuten erikoinen tapahtuma. Yksi matkustajista ojensi mitään sanomatta tarkastunmaksun tarkastajalle. Taisi olla varautunut että näin tapahtuu aina välillä, mutta halvemmalla ja helpommalla pääsee.
Minä en ole mikään suunnaton joukkoliikenteen fani. Ihan hyvä asia sinänsä, mutta toivoisin että sen käyttäjät maksaisivat itse omat matkansa eivätkä vaatisi muita maksamaan.
Mutta jos fanit eivät halua kerätä kaikkia lipputuloja, tai eivät ymmärrä että se raha pois on joukkoliikenteeltä itseltään, tämä valitettavasti herättää minussa lähinnä ironisen hymyn.
(Ei, ei saisi. Pitäisi olla kärsivällisyyttä selittää tämä asia ihmisille, mutta joskus turhautuu, ja toteaa vain ihmisten lopulta saavan mitä ansaitsevat.)
Sittenhän vedonlyöntiin kannattaa ryhtyä kanssani. Olen edelleen valmis. En pelkää Hesaria.
‘muita matkustajia haittaava pummilla matkustus (kuten vaikka alleen laskenut alkoholisti tai aggressiivinen pirinisti…’ (pyöräilijäautoilijajalankulkija)
Inkontinentit densat ja piripäät ovat ihan yhtä häiritseviä vaikka maksaisivat matkansa.
Eihän Kvarteret Victoria uusi juttu ole, mutta nyt taas aktualisoituessaan aikaansaa voimatonta avuttomuutta. Tai jotain sen tapaista tunnetta.
Ensin luulin että kyse on rikkaiden vapaarahoitteisesta elysiumista, johon ei tietysti olisi mitään sanomista (paitsi että kaavat muuttuvat tarvittaessa, mutta niinhän ne tekevät), mutta ei Ksv:n uutinen oikein siltä vaikuta:
Kutsuplussan isoin ongelma on, että se palvelee Kehä I:n sisäpuolella aluetta, jolla joukkoliikenne on muutenkin Suomen parasta ja kellonaikaan, jolloin tuo Suomen paras joukkoliikenne rullaa parhaiten. Voisin mielelläni käyttää Kutsuplussaa korvaamaan taksia jostain Pohjois-Helsingin omakotialueilta illanistujaisten päätteeksi, eli paikkaamaan joukkoliikenteen nykyisiä aukkoja.
Suorat hinaukset heti käyttöön. Ei rengaslukkoja (ne jättävät autot siihen muiden tielle) ellei sitten puoleksi tunniksi hinausta odottaessa.
Terve aikuinen pystyy asioimaan lääkärin luona joka puhuu äidinkielenään eri kieltä kuin itse ja niin joutuukin tässä lääkäri- ja hoitajapulan riivaamassa etelä-Suomessa tekemään, mutta lapsi, vammainen, tai dementoinut vanhus ei. Olen itse joutunut potilaana Meilahdessa ollessani toimimaan tulkkina eräälle down-syndromaiselle miehelle joka oli kotoisin Paraisilta ja joka ei osanut suomea, vaan ruotsia ainoastaan ja sitäkin aika puuromaisesti, ja osa hoitajista taas eivät osanneet ruotsia juuri ollenkaan.
Olivatko hoitajat filippiineiltä tsp. vai tapahtuiko tämä ennen kun ns. “pakkoruotsi” otettiin suomalaiskouluissa oppiaineeksi?
Koska kyllähän suomalaisten koulua käyneiden hoitajien nyt kerta kaikkiaan pitää osata ruotsia kun sitä on sentään heille opetettu ja resursseja asiaan käytetty.
Ei kai siinä muuten mitään mieltä olisi. Eihän?
Kutsu plussa yrittää korjata joukkoliikenteen suurinta ongelmaa autoilijan näkökulmasta,
”Joukkoliikenne ei kuljeta minua suoraan paikasta A paikkaan B silloin kun haluan.”
Tuohon tarpeeseen sopii taksi paremmin ja jos yhteiskunta haluaa tukea sitä, maksakoon sitten suoraa tukea taksiautoilijoille vähän niin kuin maataloustuella lasketaan ruoan hintaa.
Mielestäni yhteiskunnan tulisi keskittyä joukkoliikenteeseen eli miten saadaan siirrettyä mahdollisimman suuria joukkoja haluamiensa paikkojen välillä mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti.
Sinusta siis terve suomalainen aikuinen pystyy kommunikoimaan vaikka kiinaksi, jos vain halua ja tahtoa riittää. Miksi sitten tämä ei päde terveisiin aikuisiin ruotsinkielisiin. Miksi heille pitää olla omalla äidinkielellään omat eriytetyt palvelut?
Pikaisesti esityslistaa vilkaisemalla sain käsityksen että siinä Viktoria korttelissa päiväkoti saadaan sijoitettua 8- tai 9‑kerroksisen talon pohjakerrokseen.
Hoitajat olivat Virosta.
Ei kiinaa sentään.
Kyllähän Suomessa töissä olevat ulkomaalaiset hoitajat ja lääkärit osaavat auttavasti suomea tai jos eivät osaa niin ainakin englantia. Paitsi Raaseporissa jossa he osaavat ruotsia koska heidät on rekrytoitu Ruotsista tai muista Pohjoismaista, mutta eivät sitten juuri suomea. Mutta englantia hekin osaavat.
Jaah. Päästy jo pakkoruotsiin.
Sinäsä typerää — varsinkin suomenruotslaisten kannalta — edellyttää kaikkien peruskoululaisten opiskella ruotsia. Kakilla ei ole edellytyksiä opetella kahat itsellen vierasta kieltä. Ja kaikilla, varsinkan rannikkoalueen ja Torniojoen laakson ulkopuolella ei myöskään ole luonnollista tarvetta käyttää ruotsia, joten ahkeruudellakin hankittu taito ruostuu.
Ystäväni, sairanahoitaja oli töissä valtion ylläpitämässä sairaalassa eli Kaunialassa. Hän oli ylioppilastutkinnossa suorittanut ruotsin kielen kokeen, mutta eihäneltä koskaan ollut mitään kielitodistusta kysytty.
En sanonutkaan etteikö se olisi mahdollista, mutta kalliiksi rakentaminen asuintalon yhteyteen tulee jos ja kun säädösviidakkoa noudattaa. Kaupunki ei suostu (eikä pidäkkään) maksamaan sellaisia tilavuokria jotka seuraavat kalliista investoinnista. Tähän kortteliin tuskin tulee suomenkielistä normaalia kaupungin päiväkotia, joten rahat löytyvät helpommin.
Tietylle kieliryhmälle suunnattu asuinkortteli? Tuntuu aika käsittämättömältä ajatukselta nykyaikana, tämähän rajaa tehokkaasti mm. maahanmuuttajat kuvion ulkopuolelle.
Korkeampien yhteiskuntaluokkien osalta Suomi tuntuu vaipuvan tilanteeseen, jossa puheet ovat kauniita ja uussuomalaiset kelpaavat kyllä työmuurahaisiksi yhteiskunnan alaportaille, mutta oman viiteryhmän lähelle (tai asuinkortteliin/kouluun) heitä ei haluta.
Ruotsissa asiasta on keskusteltu paljon ja Suomessa asian on aiheellisesti ottanut esiin mm. Umayya Abu-Hanna.
Omalle tontille rakennettu päiväkoti se vasta kalliiksi tulisikin, jos vähän istuu alas ja räknaa.
Sitäpaitsi päiväkodin tai koulun rakennuskustannukset vastaavat vain kolmen vuoden käyttömenoja.
Siis mitä minä oikein luin Osmon blogissa, kortteli vain ruotsinkielisille? Näin maalaisesta tämä kuulostaa aivan järkyttävältä uutiselta. EIhän tällaista voi nykypäivänä sallia? Kuten tuossa joku jo edellä kirjoitti, niin miltä kuulostaisi talo, joka rakennetaan vain suomenkielisiä varten? Kyllä tämä nyt jos ei rasismilta, niin ainakin syrjinnältä haisee. Ja politiikassahan asiat ovat sitä miltä ne näyttävät. Tämä ei näytä hyvältä, vaikka varmasti hyviä selityksiä tällekin hankkeelle löytyy.
Tietoni, jonka mukaan kortteliksi olisi vain ruotsinkielisille oli väärä tai ainakin liioiteltu. Pahoittelen.
“Soininvaara: Se alkaa taas.”
Helsingin asuntopula voidaan poistaa kaupunkisuunnittelulautakunnan päätöksillä. Valitettavasti sellaisia päätöksiä ei tunnu syntyvän koskaan. Hitas oli aikoinaan yritys siihen suuntaan mutta muuttui tavalliseksi keinotteluvälineeksi. Myös vuokrasäännöstely oli yritystä siihen suuntaan sekä sodanjälkeinen määräys, että jokaiseen huoneistoon on otettava alivuokralainen.
Vuosikymmenestä toiseen poliitikot yrittävät ratkaista tätä heidän itsensä rakentamaa ongelmaa — siksi se ei tule ratkeamaan koskaan.
Kun teollisuuskiinteistö taannoin tiedusteli mahdollisuutta rakentaa kattohuoneistoja kiinteistöviraston virkamiesten järjettömäksi hinnoitellulla kaupungin vuokratontilla seisovan talonsa katolle, ilmoittivat kiinteistöviraston virkamiehet, että vaikka saisittekin luvan, kiinteistövirasto leikkaa mahdolliset asuntojen myynnistä saatavat tuotot itselleen tontin vuokran ylimääräisenä korotuksena.
Kaupunkisuunnitteluviraston virkamiehet(naiset) taas lausuivat, että tämän kaltaista rakentamista ei tulla suosittelemaan, koska Vihdintien liikenne on asuntorakentamiselle liian häiritsevä! Olen kyllä itse kuullut joidenkin viihtyvän mainiosti Mannerheimintien varren asunnoissa.
Olen ehdottomasti sitä mieltä, että Helsinki ei olisi oleellisesti huonompi paikka asua vaikka kaupunkisunnittelulautakunnan jäsenet eivät olisi koskaan kokoontuneet tekemään ensimmäistäkään päätöstään vaan kaupunki olisi rakentunut sen asukkaiden ja yrittäjien yksipuolisilla päätöksillä.
Siksi kannatan Victorian rakennushankkeita. Niitten liittäminen syrjintään on yhtä naurettavaa kuin Fazerin neekeripoikalakritsan vetäminen markkinoilta.
Ehdotus Helsingin täydennysrakentamisen peruslähtökohdaksi: Lopetetaan modernin paatos puhtaasta ja hyvästä ja annetaan ihmisten rakentaa omat pesänsä ilman virkamiehen homeelta haiskahtavaa sormenheiluttelua.
Onko Helsinkiin milloinkaan lupa rakentaa oheisen kuvan periaatteilla asuntoja? Ja jos ei niin miksi ei? http://pinterest.com/pin/350366045981083249/
Aika hauskoja vaiheita tässä projektissa kyllä on ollut. Jonkin stiftelsen tai föreningin tuloautomaatti on varsin innovatiivista hitas-järjestelmän soveltamista.
Rakennuslupa irtoaa kun täyttää seuraavista kriteereistä vähintään kaksi:
- Rumuus
— Tylsyys
— Henkinen ankeutus
Esimerkkisi saa nolla pistettä.
Joku voisi käydä viiden vuoden päästä laskemassa korttelin asujaimiston kielijakauman ja raportoida tälle palstalle.
Mutta sitähän tämä on! 😀 😀 😀 Eihän missään muussa maassa ole näin idioottimaisia ylinopeussakkoja kuin Suomessa. Toisin sanoen poliisin voimavaroja käytetään täysin toisarvoisiin tehtäviin.
Kun muutama vuosi sitten joku onneton kansanedustaja laittoi Lahden suunnalla korttinsa hyllylle kuukausiksi ja sai vielä tuhansien eurojen sakot, niin vilkaisin mitä samasta rikkeestä olisi saanut Ranskassa. Siellä siitä olisi mennyt 2/10 pistettä ja 138€ rikemaksua. Sitä saa mitä tilaa. Kun äänestämme typeriä kukkahattutätejä, niin tulos on tämä.
Sama linja jatkuu kautta lainsäädännön. Vähän aikaa sitten kuntelin yhden aikaisemmin fiksuna pitämäni kansanedustajan puhetta, miten hän kehui olleensa sokeriveron aloitteentekijöitä. Ei tule koskaan saamaan ääntäni, vaikka asuisin samassa vaalipiirissä. Ei ole ihan kaikki kotona, jos haluaa olla fiksumpi kuin minä karkinsyönnissäni.
‘Eihän missään muussa maassa ole näin idioottimaisia ylinopeussakkoja kuin Suomessa. ’ (Kalle)
Sakot ovat ongelma vain niille, jotka eivät osaa ajaa. Mutta kun kaikilla on auto, niin liikenne on täynnä tumpuloita, joiden ei pitäisi kuljettaa minkäänlaista ajoneuvoa.
Hesarin mukaan pk-seudulla on miljoona neliötä tyhjää toimistotilaa, josta vähiten halutulle osalle on erittäin vaikea (= mahdotonta) löytää vuokralaisia.
http://www.hs.fi/talous/P%C3%A4%C3%A4kaupunkiseudulla+joka+kymmenes+toimistotila+tyhjill%C3%A4%C3%A4n+/a1377147843700
Kuitenkin: “Toimistoalueiden purkautuminen asuinalueiksi alkaakin tyypillisesti asuinalueisiin rajautuvien toimistoalueiden reunoilta. Sitä tapahtuu esimerkiksi Pitäjänmäessä. Toimistojen korvaaminen asunnoilla vaatii kuitenkin asemakaavamuutoksen, johon voi mennä viisikin vuotta.”
Oliskohan tuota kaavoitusta millään mahdollista hieman nopeuttaa?
Uusien alueiden kaavoitukseen menee aikaa, kun kaikkitietävät kaava-arkkitehdit määräävät joka puun paikan, katon kallistuskulman ja autotallin takaseinän värisävyn. Eikä tämä ole vitsi.
Voisiko yksityiskohtien hieromisen sijaan välillä keskittyä kaavoituksen määrään? Aloitetaan vaikka muuttamalla hylätyt toimistokaupunginosat asuinalueiksi. Ne ovat jo valmiin kunnallistekniikan ja hyvien yhteyksien piirissä.
Kuukausikortin uusimisen unohtanut = liputon = tarkastusmaksun alainen.
Enemmän jurppii ettei nykyisin saa tarkastusmaksua mitätöidyksi jos on unohtanut lippunsa kotia. Pysäköintirikemaksun sentään voi saada peruutettua ja nykyäänhän noilla uusilla parkkipirkkojen tietokoneilla näkee suoraan onko kärryllä asukaspysäköintitunnusta. Miksi lipuntarkastajat eivät voi tarkastaa onko ihmisellä voimassa olevaa kausilippua?
Saat tarkastusmaksun mitätöidyksi, kun menet sen maksun ja voimassa olevan ja olleen näyttölipun kanssa HSL:n palvelupisteeseen.
Näistä ainoastaan alivuokralaismääräys voi edes olla jossain määrin tehokas asuntopulan vähentäjä.
Hitas on hilpeä siinä, että siinä ymmärrys kysynnästä ja tarjonnasta menee poskelleen. Jos rakennetaan alihintaisia asuntoja, jotka arvotaan, markkinahinta on sen jälkeen korkeampi kuin jos rakennettaisiin sama määrä markkinahintaisia asuntoja.
Tämä voi tuntua epäintuitiiviselta, mutta syy löytyy kysynnän maksukyvystä. Jos rakennetaan sata kovan rahan asuntoa, ne menevät sadalle maksukykyisimmälle halukkaalle. Jos sitten rakennetaan sata asuntoa lisää, ne menevät halvemmalla, koska ne seuraavat sata maksukykyisintä ovat jo vähän vähemmän maksukykyisiä.
Jos rakennetaan sata asuntoa alihintaista tuotantoa, ne menevät paljon tasaisemmin, koska mahdollisia ostajia on paljon enemmän. Näin ollen ne eivät hävitä kysynnästä maksukykyisimpiä ja sitä kautta alenna hintoja. Jos sen jälkeen myydään sata kovan rahan asuntoa, niiden hinta onkin korkeampi kuin jos olisi rakennettu alunperinkin kovan rahan tuotantoa.
Asuntojen hinnat alenevat vain, jos asuntojen kysyntä maksukykymielessä alenee. Tämä voidaan saada aikaan sillä, että rakennetaan lisää, jolloin harvempi ihminen on ostamassa asuntoa. Markkinaehtoinen tuotanto on tehokkain tapa siivota maksukykyä pois markkinoilta.
Pakkohan se tällä hetkellä on, mutta täytyy sanoa, että muutamia kertoja on rassannut kun on tälläisen kanssa ollut aika ja on ollut selvä tunne, että kommunikaatio ei kumpaakaan suuntaan ole ollut niin hyvä kuin sen voisi toivoa olevan. Onneksi varsinainen vaiva oli selvä.
Englantia? Juu, uskoisin puhuvani paremmin kuin selvästi yli 90% suomalaisista, mutta A) en siltikään niin hyvin kuin suomea, ja joskus tuollakin voi olla merkitystä ja mikä tärkeämpää: B) ei se englantikaan olisi ollut kyseisten lääkärien äidinkieli. Yritys vaihtaa kieltä olisi mahdollisesti vain ärsyttänyt tai hermostuttanut heitä.
(Anteeksi, kauhen vähän tällä on kaupunkisuunnittelun kanssa tekemistä)
Ehkä me tarvitaan puolue tai ehdokas jonka selvä lupaus on lisätä kaavoituksen määrää ja nopeutta. Ja harrastaa vähemmän mikromanageerausta ja hinkkausta.
Mä ymmärrän kaavoituksen siinä mielessä tärkeenä että ne tiet sinne pitää tehdä.
Mutta kuinka tarkasti pitää sanella vaikkapa rakennuksen ulkopinnan materiaaleja? Korkeutta? Mille seinälle saa laittaa parvekkeita?
Mä ymmärrän että näille kaikille asioille saa pitkällä selityksellä löydettyä perusteet, haluisin vaan että se sama energia käytettäisiin asuntojen määrän nostamiseen ja hinnan laskemiseen.
(Ja ei, oikea tapa laskea hintaa ei ole se, että kaupunki maksaa osan kustannuksista. Kaupunkilaisten kukkarosta sekin raha tulee.)
Niinpäs voikin. Muistin väärin uutisen jossa kerrottiin ettei tarkastumaksua voi perua. Se koskikin VR:n junalippuja.
Toki tuon esimerkin suurin ongelma on se, että rakennukset näyttävät siltä kuin ne olisi rakennettu jätelaudoista ja purukumista kahden talon väliin jääneeseen tilaan ja rakennussuunnitelma olisi muotoutunut sen mukaan, minkälaisia lautoja mihinkin kohtaan on tullut naulattua.
Esimerkki paradoksista, jossa keskinkertaisista ite-arkkitehtuuria edustavista röttelöistä muodostuu pittoreski kokonaisuus, kun taas yksittäiset wau-arkkitehtuurin edustajat katoavat turistikierrosten pakollisten kuvioiden harmaaseen massaan.
Tarkemmassa tarkastelussa yksittäiset ite-talot ovat pahimmillaan muotokieleltään kummallisia härveleitä, rytmisesti kömpelöitä ja rahvaanomaisia. Erityisesti huonokuntoisena ilmeistä purkukamaa. Nykymateriaaleilla toteutettuna ja erityisesti elementeistä kasattuna perinteinen ite-arkkitehtuuri olisi jotain aivan kauheaa, mutta kun käytetään haptisia materiaaleja (esim. Suomessa hienosahattua lautaa, punamultaa, ruukintiiltä, luonnonkiveä jnpp) puhtaasti visuaalisen estetiikan vajavaisuus unohtuu ja talot luovat ympärilleen oikeastaan aika viihtyisän miljöön. Eikä tämä johdu pelkästään siitä että talojen ympärille on vuosien mittaan ehtinyt yleensä kasvaa puita.
Näennäinen paradoksi selittyy tietysti sillä että ympäristö koetaan muutenkin kuin näköaistilla.
Heurlin voittaa.
Johtaja Pajunen ilmeisesti käynnistää osaltaan Soininvaaran peräänkuuluttamaa periaatekeskustelua Helsingin liikennehankkeista. Pajusen ja virkamiesten suunnitelmassa vissiin tosin ensinnä jätetään pois pyörä- ja raideväylät ja sitten valikoidaan eritasoristeysten joukosta ne, joihin on varaa. Ks.
http://www.hs.fi/kaupunki/a1377318839760?jako=847509248a0c8c5b60b44b199d9555ef&ref=fb-share
Periaatteessa noin, mutta lähestytkö asiaa vähän liian yksioikoisesti? Maksukyvyn lisäksi vaikuttaa myös maksuhalukkuus, sekä muut oman kodin preferenssit. Joku painottaa hyvää sijaintia, toinen tilaa, kolmas ympäristöä, neljännelle on tärkeintä halpa hinta.
Eivät ihmiset halua käyttää asumiseen rahaa niin paljon kuin pystyvät, vaan sen verran kuin on välttämätöntä halutun tason saavuttamiseksi. Lidlillekin riittää asiakkaita vaikka Stockan herkussa on paremmat valikoimat.
Eivät autotkaan halpene, jos markkinoille tulee pelkkiä Ferrareita.
Tärkeintä olisikin tuottaa tarpeeksi asuntoja joka markkinasegmenttiin. Julkisen vallan rooli on mahdollistaa tämä, ja siinä ei nyt oikein onnistuta.
Minusta tämä on ihan linjassa Kokoomuksen nykyisen toimintatavan kanssa:
Ensin laitetaan jotain kauheata ulos “herättämään keskustelua” ja, mikäli keskustelu ei tuota muutoksia ehdotukseen, toteutetaan ehdotus. Mikäli muutoksia saadaan “lyötyä läpi”, niistä neuvotellaan. Tämä on hyvin tehokas tapa lyödä yksipuolisesti lukkoon suuret linjat ja antaa muiden sitten tapella keskenään yksityiskohdista, mikä myös tuottaa hajaannusta vastustajien leiriin ja vaikeuttaa ehdotuksen torjumista.
Vaikka kevyt ja julkinen liikenne säästyisi, tässä parhaimmillaankin vain säästetään lamassa eikä investoida ja hyödynnetä sitä.