Pariisissa, ihan sen keskustassakin, oli yllättävän helppo ja mukava pyöräillä. Pyöräkaistoja oli avatttu runsaasti, minkä lisäksi pyöräilijät ohjattiin bussikaistoille. Tämän kaiken seurauksena pyörällä liikuin nopeammin kuin autolla. Autoille oli sitten vähän syrjemmällä omat nopeat tiensä, mutta keskustassa fillari oli nopeampi.
Pariisin liikenne on varsin kaoottista ja siksi nopeudet ovat pienet. Fillarilla pystyy yleensä ajamaan täysin muun liikenteen tahdissa ja valoissa saa aina paalupaikan, koska pystyy kaistojen välistä tai jostain muualta ohittamaan seisovat jonot.
Autoilijat kunnioittivat melko jhyvin pyöröilijöiden oikeuksia ja minusta väistivät silloinkin, kun fillarin olisi pitänyt. Jalankulkijoiden kanssa oli enemmän ongelmia, koska he tunkivat pyöräkaistoille, vaikka jalkakäytävällä olisi hyvin tilaa.
Pyöräilijät taas eivät noudattaneet mitään sääntöjä, eivät erityisesti liikennevaloja
Kuvittelin vovani lähettää fillarini matkatavarana Tukholmaan tai peräsi Helsinkiin, niin kuin olen joskus tehnyt, mutta tällaista palvelua ei ollut enää ainakaan Ranskassa, eikä ilmeisesti muuallakaan. Tämä muodostaa pienen ongelman. Lentokone? Fillari pitäisi pakata ja saada siitä polkimet irti. En ole irroittanut niitä aikoihin. Kummin päin niitä nyt väännettiinkään? Kuusiokoloavain takaa ylös, veikkaisin?
Eikös se mennyt niin, että oikea poljin aukeaa vastapäivään ja vasen myötäpäivään kiertäen. Joka tapauksessa kumpikin aukeaa kun kääntää takapyörän suuntaan.
Jaa fillari junalla Suomeen? Kaupasta pehmeä fillarilaukku, kiekot irti ja palat laukkuun niin pyörä kulkee käsimatkatavarana rautatieyhtiöstä riippuen enemmän tai vähemmän laillisesti.
Pyörän sellaisenaankin kuljettava junayhteys varmasti löytyy jonnekin Skooneen saakka, mutta Ruotsin SJ on lopettanut pyörien kuljettamisen kokonaan joskus 90-luvun lopulla, ja kirjatun matkatavaran kuljettaminen yleensä loppui samoihin aikoihin suunnilleen kaikkialla muuallakin Euroopassa.
Vasemmassa polkimessa on vasenkätinen ja oikeassa oikeakätinen, eli taakse osoittavaa kuusiokoloavainta alas.
Vasemmanpuoleissa polkimessa, ei siis ketjun puolella, on “väärä” kierre eli poljin aukeaa kiertämällä myötäpäivään. Ketjun puoleisessa polkimessa on normaali vastapäivään aukeava kierre.
Kannattaa käydä paikallisissa pyöräkaupoissa pyytämässä pahvilaatikko ja pakkaustarvikkeita pyörän pakkaamista varten. Joudut todennäköisesti ottamaan tangon ja eturenkaan irti.
Liikenteen pitää olla nopeaa, tehokasta ja halpaa, kuten Osmo tuossa tavallaan toteaa. Fillari on sitä lyhyillä, ruuhkaisilla osuuksilla. Monasti henkilöauto on paras vaihtoehto. Julkinen liikenne tarvitsee kaupunkilaisen ympäristön ollakseen järkevä, joskus jopa paras valinta. 🙂
Hyvin varustetusta pyöräkaupasta löytyy kohtuuhinnalla pyörän kuljetukseen suunniteltu iso matkalaukku. Pyörä pysyy ehjänä ja laukkua voi käyttää toisenkin kerran.
Oletan että pariisissakaan ei ollut suomalaista ihanuutta, yhdistettyä kelviä joka kulkee kivijalkapuotien oven edessä umpikortteliruutukaavakaupungissa.
Itse tein juuri lyhyet kesävisiitit poriin ja tampereelle, jalankulkijan näkökulmasta tilanne on yhtä helvettiä. Pahimmillaan alle kaksi metriä leveällä väylällä on sikin sokin jalankulkijoita ja polkupyöräilijöitä.
Kaupan ovesta ulos astuessa joutuu katsomaan vasemmalle, oikealle ja vielä kerran vasemmalle. Liikehuoneiston näyteikkunaseinää pitkin kun saattaa ajaa joku pyörällä, siinä paikassa kelvin oikeassa reunassa johon liikennesuunnittelija ja tieliikennelaki hänet velvoittavat.
Mikä tämän täysin älyttömän järjestelyn takana mahtaa olla. Häviäjiä ovat sekä jalankulkijat että pyöräilijät, kummankin liikkumisen sujuvuus ja turvallisuus kärsivät pahan kerran.
Autoilijoilla toki on väljempää ja motarimarketeille tulee lisää asiakkaita kun niiden käytävillä ei kukaan aja päälle. Kivijalkapuodit sulkevat vähitellen ovensa kun kukaan ei enää uskalla astua niistä ulos.
Saako näistä pelkällä liikennemerkin lisäyksellä aikaansaaduista ajokelvottomista kevyen liikenteen väylistä jotain tilastoitavia paperikilometrejä joilla voi yrittää päteä kaupunkien välisissä eurooppalaisissa viherpesujalanjälkikilpailuissa? Ainakaan niiden suunnittelijat eivät itse liiku keskustoissa sen paremmin kävellen kuin pyörälläkään.
Jep, mutta miten saat tuon laukun kohteeseen kohtuuhinnalla? Mitähän esimerkiksi UPS laskuttaa tyhjän laukun lähettämisestä pariisilaiaeen hotelliin? 🙂 Pyörän kuljettaminen Ruotsin läpi tuntuu olevan yhtä iso ongelma kuin muutaman viinipullon saaminen tuottajalta kotisuomeen. 😀
Minulla on pehmeä pyörälaukku (maksoi 55€ tarjouksesta) jolla olen rahdannut maantiepyörää koneessa ulkomaille. Pyörä + laukku tarvikkeineen painaa yhteensä n. 12kg ja sitä kantaa olalla helposti.
Olen vienyt tuota laukkua pyörineen ulkomailla mm. junassa, bussissa, metrossa ja taksissa. Junassa se menee jopa käsimatkatavarana suurena matkalaukkuna, jos ei ole ruuhkaa.
Laukun (soft bike bag) saa taitettua kasaan niin että se mahtuu vaikka selkäreppuun. Pyörää voi laukussa lisäpehmustaa vaatteilla ja/tai pahveilla. Tai tuon voi helposti tunkea kentän/rautatieaseman säilytyslokeroon.
Tuollainen pari kolme kiloa painava pehmeä laukku tosiaan menee suht pieneen tilaan ja voisi kulkea tarvittaessa mukanakin (ei tietenkään pelkän repun kanssa matkaillessa). Laukkuja saa nettikaupasta tai paikallisesta kivijalasta, jos tämä sattuu olemaan logistisesti helpoin ratkaisu (kyllä sille ylimääräiselle aina ottaja löytyy, ja tässä tapauksessahan entistä sellaista ei edes ole), paketissa ulkomaille lähettäminen tosiaan maksaa yksityishenkilölle helposti melkoisen summan.
Konkretiaa: esimerkiksi lähimmästä Decathlonista (Pariisissa metro Madeleine) tällainen: http://www.decathlon.fr/housse-transport-id_8023151.html
Omat kokemukset pyörälaukuista, varsinkin lentoliikenteessä on, että kannattaa olla kova laukku tai sitten ei laukkua ollenkaan. Pehmeän laukun ongelma on se, ettei se suojaa mitään. Matkatavaroiden käsittelijät ovat melko kovakouraista väkeä ja pehmeä laukku lentää korkealta ja pakataan alimmaiseksi, jos se sattuu tulemaan ensimmäisenä. Kova laukku ei tälläisestä käsittelystä kärsi, ja pelkkää pyörää ei taas tuolla tavalla käsitellä.
En tiedä millä lentoyhtiöllä ajattelit lentää kotiin mutta kyllä Finnair vielä viime vuonna otti fillarin ilman suojapussia kyytiin matkatavarana, melkoisesta lisämaksusta toki. Kuljettavathan ne surffilautoja ja ties mitä harrastustavaraa. UPS:lläkin on joskus fillareita kuljeteltu maasta toiseen.
Taitaa olla vähän myöhäsitä antaa neuvoja. Taitaa olla fiksuinta lähettää maarahtina DHL:n tai sitten jonkiun pienemmän rahtifirman kautta.
Voisit pyytää jotkain agenttiasi täällä Suomen puolella soittelemaan lentoaseman ympärillä olevia liikkeitä.
Nyt vuorossa turku ja esimerkiksi kelpaisi!
Leveitä selkeästi merkittyjä pyörätieosuuksia joiden vieressä ihan yhtä hyviä jalkakäytäviä — vaikutti siltä että tila oli otettu kadunvarsipysäköinnistä eikä kavennettu jalankulkuosuutta?
Ja mikä hämmästyttävintä, kun pyörätie loppui osasivat turkulaiset ajaa siellä missä pitääkin eli ajoradalla. Jopa keski-ikäiset aino-matamit ja hipster/pissis ‑jopotyttelit, joiden sisaret helsingissä ja oulussa mankuvat että pelottaa (lainkaan huomaamatta että heidän jalkakäytävähaltuunottonsa vuoksi taas joitain muita pelottaa…).