Pyöräilybloggausta Travemünde-Pariisi:
Keskiviikko, La Ferté-sous-Jouarre — Pariisi
Aamulla heräsin sateen ropinaan. Se perhanan kadonnut sadetakki! Lämpötilaksi veikattiin 17 astetta, kymmenen vähemmän kuin eilen. Menetteli juuri ja juuri, mutta olisi sitä sadetakkia nyt tarvittu.
Viivyttelin lähtöä, jotta lämpötila nousisi ja sade ennustetusti heikkenisi. Kun lopulta tein lähtöä, hotellin työntekijä tuli neuvomaan, että Meauxin kaupungista lähtisi kanavaa seuraava kaunis pyöräreitti suoraan Pariisiin. Hienoa, sinne heti.
Meauxissa oli kaksikin huoltoasemaa. Toinen oli remontin takia kiinni, mutta toisesta sai ilmaa eurolla. Löysin sadetakin! Sehän menee hyvin pieneen tilaan. Olin sullonut sen samaan pieneen repun taskuun, jossa säilytin venttiiliadapteria hulotoasemien ilmaa varten.
Automaattiin piti asettaa tavoiteltu ilmanpaine valmiiksi ja harmin paikka, maksimi oli 5,5 baaria, kun olisin halunnut kahdeksan.
En meinannut löytää kanavaa mistään. Lopulta etsin sitä ihan väärästä paikasta — siis väärää kanavaa, sillä kanavia oli monta. Vastaan tulleet pyöräpoliisit eivät ensin tunteneet koko asiaa, mutta kun mainitsin kanavan nimen, he neuvoivat minut oikeaan paikkaan. Huomattakoon, että neuvoivat ajamaan kiellettyyn ajosuuntaan, sillä sen voi kuulemma pyörällä hyvin tehdä.
Olin etsinyt kanavaa ihan oikeasta paikasta, mutta en ollut tullut katsoneeksi ylös. Mihin ei vesi-insinööri pystyisi. Kanava kulki kaupunkia korkeammalla. Täällä luotetaan patojen vahvuuteen.
Ensin oli kohtuullista asfalttia, mutta sitten tie muuttui kovin epämääräiseksi sorapinnoitteeksi, jonka vaikutuksesta renkaisiin olin vähän huolissani. Ei tällaista voisi ajaa Pariisiin. Eikä voinutkaan. Seuraavassa risteyksessä oli ajoneuvolla ajo kielletty ‑merkki, jota tehostettiin vielä erikseen polkupyörllä ajo kielletty ‑merkillä. Miksi eivät ole tehneet tähän kunnon pyörätietä? Tonavan pyörätie on aivan uskomaton turistirahan houkutin.
Aikaa oli tärvääntynyt. Piti etsiä uusi reitti, mutta sitä ennen piti paikata takarengas joka tyhjeni hitaasti. Se hiekkatie!
Hienoa. Minun piti olla nyt hotellia varaamassa, mutta olin 50 kilometrin päässä kohteesta rengasta paikkaamassa.
Inhoan pieniä hitaasti tyhjentäviä reikiä, koska reikää on vaikea löytää. Se on läydettävä, vaikka vaihdankin puhjenneen renkaan tilalle uuden. Reijän aiheuttaja on todennäköisesti yhä kiinni päällysrenkaassa ja puhkaisee uudenkin renkaan. Pihinää kuuntelemalla en löytänyt reikää mitenkään. Oli uhrattava toinen juomapulloista ja työnnettävä rengas sen sisään veteen pätkä kerrzllaan ja näin se reikä tietysti löytyi. Ja ikävän näköinen kivensiru ulkorenkaasta.
Ennen ulkorenkaan paikalleen laittoa pelastin sensisältä sinne ryömineen etanan ja kun renngas oli paikallaan, puhdistin fillarista loput etanat.
Siinä menivät ne huoltoaseman paineet. Oivalsin otteen, jolla saatoin turvallisesti pumpata rengasta ventiiliä hajottamatta. Sain renkaan suunnilleen yhtä täyteen kuin huoltoasemalla.
Reittini laskeutui jostain tienpitäjän oikusta harmikseni joen rantaan, mutta siellä se oli! Pyöräreitti kanavan rantaa Pariisiin! Missähän se oli alkanut? Tätä ei mainostettu mitenkään, ei oltu viitoitettu, eikä sitä juuri kukaan käyttänyt, mutta se oli aivan eriomainen, vaikka ei ollutkaan asfalttipällysteinen. Tästä saisi vähän markkinoimalla hyvin suositun!
Sekin riemu loppui aikanaan. Lähdin kiertämään kohti Gare du Nordia. Reittini oli suora ja yksinkertainen, mutta liikennevalojen ja ruuhkien takia hyvin hidas. Tunti lisää aikatauluun! Olisi ehkä pitänyt oikaista keskustan läpi, sillä keskikaupungilla oli erinomaisia uusia pyöräkaistoja. Ei meniisi Helsingissä mitenkään läpi ottaa muualta liikenteeltä näin radikaalista tilaa fillareille. Pyöräilijät eivät näyttäneet välittävän liikennevaloista tuon taivaallista.
Kaikki hotellit olivat täynnä. Eräs vastaanottovirkailija sanoi, että teen turhaa työtä, hotelleissa ei ole vapaita huoneita ePariisissa. Syytä hän ei ymmärtänyt itsekään.
Apua! Vaimoni ja tyttäreni olivat tulossa puolen yön maissa junalla Lontoosta. Emmehän me nyt asemallakaan voi yöpyä.
Aloin varata hotellia kömpelösti Lumialla. Booking.com löysi 22 hotellia, joissa ylipäänsä olisi huoneita. Koko Pariisissa! Osa niistä oli vainunnut saaliin ja hinnoitellut itsensä aivan taivaisiin, lähemmäs tuhanteen euroon yöltä, joissakin oli vain yksi huone ja minä tarvitsin kaksi. Muutama mahdollinen löytyi, mutta aina kun yritin varata, joku toinen ehti ensin. Lopulta sain hirveän murjun varsin huonolta alueelta, mutta sain kuitenkin. Kun tulin paikalle 20 minuutin päästä, ovella oli lappu COMPLETE FULL. Varaukseni oli kuitenkin tullut perille. Vähältä piti!
Vaikuttaa, ettei olisi kannattanut lähteä laisinkaan kotosuomesta. Yhtä marinaa ja sadattelua koko reissu.
Missä kuvaukset maisemista, ihmisistä, faunasta ja floorasta– tunnelmista, elämyksistä…?
Mitä oikein haet näiltä pyöräilymatkoiltasi? Aikataulussa pysymistä?
Häh, Paris Grand Hotel on ihan hyvä ja ainut mikä tekee alueesta ehkä huonon on se, että Rue de Strasbourgilla on aika paljon mustaa kaveria, mutta ei ne pure.
Arvelin vaan sen hotellin perusteella missä olin lomalla, siinä oli aina lappu “Complete Full”;) Ehkä olit kuitenkin eri hotellissa.
Uuhh… yösijapaikan hakeminen on joskus hermoja syövää hommaa. Olen muuten ollut huomaavinani, että ennen niin luotettava booking.com on alkanut käyttää samaa hävytöntä temppua, jonka olen aiemmin havainnut eräiden lentoyhtiöiden lipunmyyntisivuilla. Ne nostavat reippaasti hintoja jos käyt sivuilla useamman kerran. Ilmeinen tarkoitus on hätäännyttää ostaja tekemään kaupat heti ennen kuin hinnat nousevat vielä enemmän.
Vaihda 28 mm Contin 4 Seasonit, jos haarukoiden väliin mahtuu. Ovat paljon mukavammat, etkä tarvitse niin kovia paineita. Itselläni ei ko. renkailla ainoatakaan rengasrikkoa.
Valittaja-Elina on tullut takaisin? En ymmärrä, miksi lukea näitä tekstejä, jos ei saa mitään myötäelämisen iloa. Minä ainakin olen elänyt mukana näiden tekstien kautta. Vaikka kieltämättä olisinkin tehnyt löysemmät reitit itselleni, jokainen saanee itse päättää, millaiset tavoitteet laittaa itselleen. Tässä matkassahan on spontaaniutta, urheilua, maisemia, Eurooppaa… Enpä jotenkin usko, että monellakaan kansanedustajalla olisi paljon kiinnostavampaakaan kerrottavaa lomastaan — vai onko ajatuksena, että ainoa sallittu loma suomalaiselle on löhöily ja halonhakkuu perheen kanssa kesämökillä?
En olisi hehkuttanut näin paljon, ellei Elinalta olisi tullut nyt jo toistamiseen marinaa samasta asiasta.
Nimimerkki Elina nyt vain on oikeassa. Tehokkuusajattelustaan tunnettu henkilö käyttää kolmanneksi tehottominta kulkumuotoa, mutta tekee sen ilmeisen huonosti valmistautuneena ja varustautuneena. Kokemusta pitäisi kuitenkin olla. Onhan se nyt esimerkiksi aika hölmöä, että sadeasu jää matkasta.
Autolla olisi muuten jo perillä. Ja junalla ja lentokoneella. Kävely ja hevoskyyti ovat vielä tehottomampia kulkumuotoja.
Sadeasun pois jättäminen oli täysin harkittua. Aiemmila matkoillani minulla on ollut Coretex-asu mukana, mutta en ole sitä käyttänyt, koska kesällä ei tarvitse. En ollut ottanut huomioon, että voisi lla noin poikkeuksellisen kylmää, Ranskassa 13 astetta keskellä kesää.
Elina ei vaan ymmärrä että ei päivän ajon päätteeksi monikaan jaksa tai pysty kirjoittamaan muusta kuin siitä miten päivä on mennyt. Myöhemmin sitten voi palata reissuun ja kirjoittaa monipuolisemmin, kun on saanut siihen etäisyyttä.
Osmon kannattaa kokeilla joko vähän leveämpää rengasta tai sitten sellaisia maantiekumeja joissa voi pitää alhaisempia paineita neljässä tai viidessä baarissa. Rullaavuus ei tässä kärsi — on harhakuvitelma, että maantierengas rullaisi ainoastaan maksimipaineilla. 28-millisellä kumilla pääsee yhtä kovaa ja paljon mukavammin. Sisärenkaiksi kannattaa valita sellaiset joiden venttiilissä on kiristysmutteri vannetta vasten — venttiili ei heilu kumia pumpatessa.
Oletko katsonut airbnb.com sivustoa. Siellä yksityiset vuokraavat asuntoja/huoneita/huoneistoja. Ja hinnat hotelleihin verrattuna usein aika hyvät. Ja voi saada oman yksion/kaksion keittiöllä ja kaikila keittiötarpeilla.
Höh. Eikö se ole selvää, että kyseessä on vapaa-ajan käyttömuoto, jossa liike on lopulta päämäärää tärkeämpi (tosin aika ja halu yöpyä sisätiloissa asettavat tiettyjä reunaehtoja)? On jopa muuten niinkin tehottomia ihmisiä, että käyvät käyvät uimahallilla ja lenkkipolulla päätyen samaan paikkaan mistä lähtivätkin, näkemättä maton varrella käytännössä mitään.
Polkupyörä taitaa kuitenkin olla hyötysuhteeltaan tehokkain kulkuväline. Jos Oden syömien Kebabien energiamäärä muutettaisiin bensiiniksi, sillä määrällä ei olisi autolla päässyt kovin pitkällä. Lentokonetta ei olisi saanut edes käytiin.
Yksi retkeilyn, tehtiin se sitten pyörällä tai kävellen, parhaista anneista on se, että kaiken kurjuuden ja vastoinkäymisten jälkeen osaa arvostaa pieniä asioita, jotka muuten jäävät huomiotta elmässä. Kuinka hyvältä maistuu pelkkä vesi helteessä ajetun päivän jälkeen tai miltä tuntuu lämmin suihku ja kuivat vaatteet sadepäivän jälkeen.
Osoittaa täydellistä järjen puutetta arvioida lomamatkan, jonka pääfunktio tässä nimenomaisessa tapauksessa on itse matkustaminen, ei niinkään ajan viettäminen kohteessa, tehokkuutta matkavälineen perusteella.
Jos tavoitteena on viettää maksimaalisesti aikaa Phuketissa niin silloin kannattaa kiinnittää huomiota matkustamisen aikatehokkuteen. Jos tavoitteena on polkea pyörällä pitkin eurooppaa niin mitähän helevatan järkeä on miettiä, millä kulkupelillä kyseisen matkan voisi suorittaa nopeammin?
“Ei meniisi Helsingissä mitenkään läpi ottaa muualta liikenteeltä näin radikaalista tilaa fillareille. Pyöräilijät eivät näyttäneet välittävän liikennevaloista tuon taivaallista.”
Minusta ei Pariisissa tunnu siltä, että tilaa olisi otettu kovin radikaalisti keneltäkään pyöräilyyn (eikä siltä, että liikenne olisi kovinkaan kaoottista). Olen liikkunut siellä autoilijana, pyöräilijänä jalankulkijana sekä joukkoliikenteen käyttäjänä. Eniten toki kahtena viimeisenä. Se tila vaan on jaettu kohtalaisen fiksusti. Olen sanonut ennenkin ja sanon taas, että Jätkäsaari ja muut uudet alueet tulisi tehdä kopipeistaamalla Pariisin kartalta. Myöhäistä toki Jätkäsaarelle ja utopistista tässä maassa noin muutenkin… Ei 16k vaan se +20k ihmistä neliökilometrille ja tilantuhlaus järjettömän leveisiin kaistoihin ja sen sellaiseen normitukseen täytyisi unohtaa.
Mitä tulee punaisia päin kulkemiseen, niin minusta _jalankulkijoille_ punaisen valon tulisi olla vain kertomaan milloin mahdollisen onnettomuuden syy on sinun ja milloin pyöräilijän/autoilijan. Punaisia päin pyöräilystä olen nähnyt ihmisten saavan kyllä ihan sakkojakin Pariisissa. Jos kysyn pariisilaiselta, hän ehkä sanoo, että se on vain poliisin korruptiota.