Site icon

Mitä tehdä Vartiosaarelle?

Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­nalle esitelti­in pari viikkoa sit­ten kok­ouk­sen ulkop­uolel­la ajatuk­sia Var­tiosaaren kaavoit­tamis­es­ta. Kaik­ki vai­h­toe­hdot oli­vat hieno­ja ja tasokkai­ta. Kyse on siitä, uhrataanko Var­tiosaari asumiselle vai tehdäänkö siitä kaikkien helsinkiläis­ten virkistysalue.

Yksi asia on minus­ta selvä. Ei ole mitään perustet­ta jatkaa Var­tiosaaren elämää nykyisenä, hyvin pienen piirin sul­jet­tuna alueena, johon muil­la kaupunki­laisil­la ei de fac­to ole asi­aa. Saarelle saa kyl­lä men­nä, mut­ta se pitäisi tehdä ilmi­in­tymäl­lä. Sil­taa sinne ei ole halut­tu, ”kos­ka se muut­taisi saaren luon­net­ta”, mut­ta edes veneen omis­t­a­mi­nen ei riitä, kos­ka saarel­la ei ole vierasvenesatamaa.

Olen ollut kir­joit­ta­mas­sa pam­flet­tia Seu­raa­vat 400 000 helsinkiläistä. Siinä esitetään kaupunki­rak­en­teen olen­naista tiivistämistä, jot­ta Helsin­gin seudulle tul­vi­va väestön­paljous ei hajaan­tu­isi pitkin Uuden­maan savipel­to­ja elinkelvot­tomik­si läm­päreik­si. Kan­natan tiivistä rak­en­tamista, mut­ta sen vastapain­ona tulee olla kun­nol­lisia viher­aluei­ta. Tuleeko Var­tiosaari rak­en­taa tehokkaasti asumisen tarpeisi­in, vai olisiko sen rooli olla kaikkia ilah­dut­ta­va viheralue?

Se riip­puu liiken­n­ev­erkos­ta. Nykyisel­lä liiken­n­ev­erkol­la Var­tiosaari on kaukana – mat­ka joukkoli­iken­teel­lä keskus­taan vie liki tun­nin. Siitä tulisi autokaupunkia, kos­ka huono joukkoli­iken­ney­hteys on jok­seenkin sama kuin ei joukkoli­iken­ney­hteyt­tä lainkaan. Tämä puoltaisi virkistyskäyttöä.

Tilanne muut­tuu aivan toisek­si, jos raken­netaan Kru­unuvuoren ratikkasil­ta. Sil­loin voisi jopa ajatel­la ratikkay­hteyt­tä Var­tiosaaren kaut­ta Vuosaa­reen ja liityn­tää metroon.

Tämä nivoisi aikaa myöten – paris­sakymme­nessä vuodessa ehkä – Vuosaaren ja Laa­jasa­lon toimin­nal­lis­es­ti yhteen. Nythän niil­lä ei ole juuri tekemistä keskenään, vaik­ka etäisyys on lin­nun­ti­etä lyhyt.

 

Yhteyk­sien monipuolis­tu­mi­nen helpot­taisi myös työ­paikko­jen sijoit­tumista Itä-Helsinki­in. Vuosaaren houkut­tele­vu­us työ­paikko­jen kannal­ta paranisi, jos Laa­jasa­lon asukkaat oli­si­vat poten­ti­aal­ista työvoimaa.

Exit mobile version