Nyt taas kotimaassa arkirutiinien parissa. Lautakunnan listaan pääsee tästä.
Vuosaarentie 3:n asemakaavan muutos
Urheilutalon käytössä oleva parkkipaikka otetaan asuinkäyttöön ja pysäköinti siirtyy muualle, lähinnä maan alle. Kerrosalaa tulee hehtaari ja uusia asukkaita noin 250. Tästä äänestettiin periaateratkaisun aikaan vuonna 2009. Silloin demareille parkkipaikat olivat asuntoja tärkeämpiä. Rakennusoikeuden arvo on vähän yli viisi miljoonaa, joten paljon pitää pysäköintiä arvostaa, jos ne katsotaan asumista tärkeämmäksi.
Kerrosalaa on vuoden 2009 luonnoksesta lisätty 3300 kerrosneliöllä. Tämä on tehty tekemällä Vuosaarentiehen pieni mutka, jolloin tämä tontti kasvaa ja liikennevihreä toisella puolella pienenee. Muutos maksaa 950 000 euroa, mutta sen tuoma rakennusoikeus on arvostaan 1,65 miljoonaa euroa.
Tässä päästään mielenkiintoiseen asiaan: miten tämä suhtautuu investointikattoon? Strategianeuvotteluissa me (vihreät) esitimme periaatetta, että tällaisissa tapauksissa investointikaton saa ylittää, koska investointi maksaa itsensä enemmän kuin kokonaan. Tämä oli tulla hyväksytyksi, mutta esitys kaatui kalkkiviivoilla hyvin yllättävään vastustukseen. Siihen lienee kuitenkin mahdollista palata. Jos tämä kadun siirto joudutaan rahoittamaan karsimalla muita tarpeellisia investointeja, katua ei siirretä, ja kaupungille aiheutuu 750 000 euron tappio ja 3300 kerrosneliön menetys.
Kokemuksemme Vancouverista puoltaisivat kokonaan toisenlaista ratkaisua. Kadun vertaan paljon matalampaa ja vaihtelevampaa ja tontin nurkkiin sitten vähän korkeampaa.
Malmin Tullivuorentien eteläisen alueen asemakaavasdta annetut lausunnot
Tämä oli meillä käsittelyssä marraskuussa. Lausuntojen pohjalta esitykseen on tehty vähäisiä muutoksia.
Liikenneinvestointien talousarvioehdotus 2014 ja ehdotus investointiohjelmaksi vuosille 2015-2018.
Vuoden 2014 esitys on raamissa, mutta vuosien 2015-18 ehdotus ei lähelläkään. Budjettiesitys ei voi odottaa, mutta investointiohjelmaa on pakko tarkastella, koska karsimme mieluummin itse kuin annamme kaupunginhallituksen karsia.
Miksi rakennetaan Vuosaareen, kun lähempänä keskustaa on laajoja rakentamattomia alueita? Kaupunkirakenteen pitää kehittyä keskustan ympärille vaiheittain ollakseen terveellä pohjalla.
Tuo voisi olla järkevää, jos tiedettäisiin että kuntauudistuksessa Vuosaaresta tulee itsenäinen kaupunki. Onko jo sovittu jotain, mitä ei ole kerrottu? 😉
Miksi kaupungin pitää investoida Vuosaarentiehen. Myydään rakennusoikeus 950 000 halvemmalla ja velvoitetaan ostajat tekemään tien muutokset. Säästyy myös kaupungin jäykän byrokratian kustannukset
Kaupingin kannattaa kyllä investoida 950 000, jos sillä saadaan poistettua 100 parkkipaikkaa. Normaalisti parkkipaikan hinta on 40-60.000 Euroa, nyt poistohinnaksi jää alle kymppitonni per paikka.
Kannatan!