Kaupunkisuunnittelulautakunta on tutustumassa Vancouveriin. Jo ensimmäisen päivän jälkeen on sanottava, että matka on ollut hyvin opettavainen. Täällä oppii hyvää urbanismia.
Vancouver on tehnyt suunnanmuutoksen kantakaupungin (downtown) suuntaan. Toisin kuin Pohjois-Amerikassa yleensä, on suosittu onnistuneesti kantakaupungissa asumista lähiöiden omakotimattojen sijasta. Muualla kantakaupungissa asuvat vain sinkut ja eläkeläiset, täällä on pakotettu rakentamaan perheasuntoja (sic!).
Paljon on korkeita, kapeita torneja, joista on mahtavat näkymät. Ylimpien kerrosten asunnoista maksetaan parin kolmen miljoonan euron hintoja.
Liikennepolitiikassa on tehty täyskäännös autoiluun perustuvasta politiikasta politiikkaan, jossa tärkeysjärjestys ovat
1) Jalankulku
2) Pyöräily
3) Joukkoliikenne
4) Tavaraliikenne
5) Henkilöautot
Poliittisesti tämä muutos on ollut mahdollinen, koska lähiöiden omakotitaloissa asuvat autosta riippuvaiset asuvat omissa kunnissaan, eikä heillä ole äänioikeutta Vancouverissa.
Muutos on näkynyt. Vaikka kantakaupungin asukasmäärä on on noussut 15 vuodessa 75 prosentilla, autoliikenne kantakaupujngissa on vähentynyt 20 prosentilla. Tilan raivaaminen autoilta fillareilla, jalankululle ja joukkoliikenteelle tapahtui hyvin ristiriitaisissa oloissa, mutta nyt kaikkien liikennemuotojen, myös henkilöautoilun, tilanne on parantunut.
Muistelen nähneeni joskus TV:stä ohjelman Vancouverin sosiaalisista ongelmista. Netistä lainaus:
“The top priorities for Vancouver residents are the twined issues of homelessness, poverty and the lack of affordable housing, according to a new Ipsos Reid poll to be presented to city council next week.
The poll, however, shows Vancouver businesses believe the greatest priority should be transportation-related initiatives to improve traffic flow and parking.”
Oliko puhetta myös sosiaalisista ongelmista ? Jotenkin tuntuu että ne aina keskittyvät kaupunkien keskustoihin. V. 2001 tehdyn tutkimuksen mukaan Helsingin kantapaupungissa asuvan miehen keskimääräinen elinikä oli vain 68 vuotta, kun se oli Tapiolassa ja Kauniaisissa oli noin 77 vuotta. Melko suuri ero !
On varmaan totta, että Vancouverin keskustaa on kehitetty paljon hyvään suuntaan, muun muassa siellä on tiettävästä paljon julkista taidetta.
Nyt kun Helsingissäkin puuhataan korkeaa rakentamista, olisi syytä pitää huolta siitä, että liikennejärjestelyissä suositaan Vancouverin mallia. Eli kongressivieraat saapuvat hotelliin ensisijassa kävellen. Tästähän voisi saada jonkinlaiseen green city ‑teeman, jolla koko Helsinkiä markkinoitaisiin kongressikaupunkina 😉
Eikö Helsingissä sitten pakoteta rakentamaan perheasuntoja? Esimerkki: Hitas Arabianranta, kaikki 55/74 m² asunnot myyty, mutta 90–180 m² asuntoja vielä reippaasti tarjolla. Missä vika?
Niin, Vancouverissa ja sen ympäristössä on satsattu hurjasti autoilun nopeuttamiseen, mm 10-kaistaisia jättisiltoja Fraser joen yli
http://www.gatewayprogram.bc.ca/
Korkea asumisen hinta pakottaa Vancouverissakin ihmiset kauas keskikaupungilta ja heidän autoiluunsa satsataan miljardeja.
Hauskaa että Osmo löytää mallin juuri tuolta, vai onko taas kerran kuultu juuri sutä mitä halutaan…
Hei Osmo, täällä kotimaassakin ollaan jo jäljillä. Norjalaisen kiinteistösijoittajan 32-kerroksinen pilvenpiirtäjähotelli Jätkäsaareen hyväksyttiin juuri kaupunginhallituksessa. Buchardt nauraa partaansa.
Kokoomus varmaan kannattaa, mutta miksi Vihreät haluavat tällaisen nykyisen asemakaavan vastaisen hirvityksen Jätkäsaareen?
On ymmärrettävää, että isännätöntä (vero)rahaa käytetään vähän huvituksiinkin. Tämä on melkein maan tapa ja kirjoittamaton sääntö.
Mutta, olisi hyvien tapojen mukaista että asiassa noudatettaisiin jonkinlaista häveliäisyyttä, ei kaikkea törsäilyä tarvitse paljastaa.
Koskee mm. näitä matkakertomuksia. Joskus voisi antaa sellaisen mielikuvan, että asia olisi selvitetty vaikka kirjoista, internetistä, tai puhelimitse. Nyt tavalliselle veronmaksajalle tulee paha mieli, kun kuulee että verorahat menevät tällaiseen toimintaan.
Vrt. “Kaupan kassahenkilökunta meni Thaimaahan tutustumaan sikäläisten kassojen toimintaan. Tämän jälkeen kaupan kassahenkilökunta teki matkan Bahamaasaarille ottamaan oppia sikäläisistä kassoista. Seuraavaksi mentiin New Yorkiin hakemaan näkemystä amerikkalaisesta kassatoiminnasta. Tämän jälkeen vuorossa oli Kanariansaaret. Kyllä paikanpäällä käynti on paras tapa oppia, kommentoi eräs kassahenkilö.”
Osmo: “Poliittisesti tämä muutos on ollut mahdollinen, koska lähiöiden omakotitaloissa asuvat autosta riippuvaiset asuvat omissa kunnissaan, eikä heillä ole äänioikeutta Vancouverissa.”
Ja Suomessa autosta riippuvaiset asuvat omissa kunnissaan, eikä heillä ole äänioikeutta keskuskunnassa, mutta muutos ei ole mahdollinen.
Ja sitten kun kaikki pannaan yhteen autosta riippuvaiset päättävät rajoittaa oikeuksiaan?
Tuo voisi purra Suomessakin. Helsingin vihreät voisivat ehdottaa kuntauudistuksen yhteydessä kanta-Helsinkiä omaksi kunnakseen. Näin Helsingistä saataisiin nykyistä vahvempi innovatiivisen urbaanin asumisen esitaistelija Suomeen. Yhden keskeisen kaupungin nykytyyliä vähemmän autokeskeinen kehitys toimisi hyvänä esimerkkinä muillekin asiasta mahdollisesti kiinnostuville kaupungeille.
Halu pakottaa autovetoinen Espoo Helsingin kanssa samaan pakettiin kuulostaa tässä mielessä varsin takaperoiselta ajatukselta. Espoon kaappaaminen voisi hyydyttää Vancouverin tyylisen kehityksen Helsingissä tyystin.
Vancouverin erittäin korkeiden asuntojen hintojen taustalla on osin samat syyt kuin Helsingissä, eli vaikka hienoja torneja on tehty paljon, niin kaavoittaminen on Vancouverissakin hidas neuvotteluprosessi, joka rajoittaa tarjontaa. Urbanismin taso ei myöskään tiemmä ole kohentunut vastaavasti keskustan ulkopuolella, ts. omakotitalomatot ovat saaneet kasvaa näihin päiviin asti vanhaan autoiluun perustuvan mallin mukaan samaan aikaan, kun keskustaan on tehty torneja. Johtuneeko sitten noista mainituista kunnanrajoista.
Ja kaupunkisuunnittelu on vaativuudeltaan ja vaikuttavuudeltaan verrattavissa kaupan kassan työhön?
Ja minä kun olen luullut, että se, että oman porukan ulkopuolelta ei haeta eikä haluta tietoa on vain turkulainen omituisuus…
Ja huhhahhei. Sitä miten kaupunki toimii ihan jalan, miltä se tuntuu, miten ihmiset liikkuu, on aika vaikea selvittää muuten kuin käymällä siellä. Minusta tämä on oikein hyvä opintomatka lautakunnalle, semminkin tämän reissaamisen kustannukset on suuruusluokkaa sadasosa niistä summista mistä kaupunkisuunnittelulautakunta päättää ihan normaali kokouksissa.
Ikävän paljon Vankuuverissa on kaikenlaista pikkurikollisuutta, huumeita ja huoria. Tämä johtuu siitä, ettei soskusta tipu rahaa, ennenkuin vihonviimeinenkin talvipalttoo on myyty. Siksi paljon ihmisiä jää limboilemaan siihen rajalle, harrastamaan lompakkovarastelua ja muuta ärsyttävää häsläämistä. Mikä tulee todennäköisesti kalliimmaksi, kuin suoraan rahan jakaminen jostain luukulta. Toisaalta kylläkin tosta kaupungin itäpuolen paskajengistä taitaa olla usasta alunperin.
Siinähän sitä taas tuli vihreää ylimielisyyttä kunnon työtä kohtaan. Tarkennetaan vielä, että se kunnon työ on se kaupan kassa
Ainakin tämän blogin perusteella kaupunkisuunnittelulatakunta ei kummoista osaamista edusta, joten oppia todella tarvittaisiin. Onko tuommoinen matkustelu sitten oikea tapa opppia ymmärtämään laajoja kokonaisuuksia joita kaupunkisuunnittelu vaatii, enpä tiedä.
Hyvä että asiat tulevat tässä blogissa avoimesti esiin. Parempi näin kuin että oltaisiin hiljaa ja toivottaisiin, että kukaan ei huomaa.
Kaupunkisuunnittelulautakunnalle uusi oppi on hyväksi, mutta maailmanympärimatkat koko lautakunnalle kuulostavat jo vähän liioittelulta. Jos nykyaikaiset elektroniset etäyhteydet ja verkon kautta toimitettavat materiaalit eivät millään riitä, yksi tätä käyettyä mallia halvempi ja selvästi korruptiovapaampi keino olisi kutsua yksi esitelmöijä kustakin kohdekaupungista Helsinkiin käymään.
Tämä tapaus saattaa mennä sekä korruptiorajan että verovarojen tuhlailurajan yli. Ehkä kyse on tässäkin yhdestä “maan tavasta”, jonka joutaisi poiskin, nyt kun muitakin “maan tapoja” on ryhdytty Suomessa kitkemään. Vai onko tuo saatu tietopaketti ja hyöty kaupungille ja kaupunkilaisille todella hintansa arvoinen? (matkan hintaan sisällytetään sen mahdollinen korruptiota levittävä ja kansalaistyytymättömyyttä aiheutava vaikutus)
Kaupunkisuunnittelun alkeiden opetteluun suosittelen esim. vanhaa Caesar III tietokonepeliä. Sen saa nykyään alennusmyynnistä noin kymmenellä eurolla.
Vancouver is a member municipality of Metro Vancouver, a regional government. In total there are 22 municipalities, one electoral area and one treaty First Nation comprising Metro Vancouver,[122] the regional government whose seat is in Burnaby. While each member of Metro Vancouver has its own separate local governing body, Metro Vancouver oversees common services and planning functions within the area such as providing drinking water; operating sewage and solid waste handling; maintaining regional parks; overseeing air quality, greenhouse gases and ecological health; and providing a strategy for regional growth and land use.
Voisiko siellä opiskella myös vähän kunnallispolitiikkaa, eikä vain pyrkiä liittämään Espoota väkisin Helsinkiin.
Kun katsoo tuloksia esimerkiksi Helsingissä, niin kyllä. Lautakunnat ovat luottamuselimiä, joiden jäsenillä on yhtä paljon ammattitaitoa kaupunkisuunnitteluun kuin kellä tahansa muulla maallikolla.
Millähän mandaatilla siellä poliitikot järjestelevät itselleen “tutustumismatkoja”?
Montako vanhustenhoitajaa olisi tuonkin matkan hinnalla saatu palkattua, tai lumikuormaa kärrättyä pois sitä liikennettä tukkimasta.
Järkyttävää että talousvaikeuksissa kamppaileva kaupunki järjestelee poliittisille elimilleen turhia matkusteluja. Kaupunki on hyvin paikallinen entiteetti, ei mitään perustetta matkustaa yhtään mihinkään tutustumaan varsinkaan poliitikoilla.
Kai oli varajäsenetkin mukana?
No tulipahan koirankakkataulu nähtyä, kyllä kannattaa taas veroja maksaa.
Ja poliitikotko sitä kaupunkisuunnittelevat? Voisivat broilerit pysyä orrellaan.
Peukutin tätä kommenttia, kun katkeruuden sävyt olivat niin hauskasti virkkeisiin lomittuneita. Mutta ole kyllä täydellisen eri mieltä kanssasi.
Juuri tämänkaltaiset kirjoitukset lisäävät päätöksenteon läpinäkyvyyttä, lautakuntatyön läpinäkyvyyttä, läpinäkyvyyttä sen suhteen minkälaisia vertailukohtia Helsingille voi muodostaa ja vielä läpinäkyvyyttä poliittisista kv-kontakteista.
Jos Osmo “häveliäästi vaikenisi” tämänkaltaisista reissuistaan, mistä muualta saisimme näitä asioita vaivattomasti tietoomme? Ja on vielä aika naiivia kuvitella, että joku Vancoucerin valtuustomatka olisi pelkkää ihanuutta (tai varmaan joillekin on). Tällaiset isojen lasten ohjatut luokkaretket eivät ainakaan omaa katkeruushermoani kutkuttele. Sen sijaan olen onnellinen, että Osmo on raportoimassa meille.
“Ja kaupunkisuunnittelu on vaativuudeltaan ja vaikuttavuudeltaan verrattavissa kaupan kassan työhön?”
Ei taida kaupunkisuunnitteluun auttaa se, että käy katsomassa kaupunkeja. Asiantuntemus siihen syntyy lukuisten koulunpenkillä vietettyjen vuosien tuloksena ja monialaisen ammatillisen osaamisen yhdistämisen seurauksena.
Kun katsoo ilmasta käsin kuinka paljon tilaa autot vievät kaupungeista väylineen ja paikoituksineen, herää kyllä kysymys, eikö ole tehokkaampaa tapaa käyttää edes ydinkeskustojen neliöitä?
Tähtääkö kaupunkisuunnittelu Suomessa (ja paljolti muuallakin) siihen että ikuisesti suurelle osalle (ei kuitenkaan aina enemmistölle) sallitaan tällainen tilanvaltaus?
Hollannissa lienee ajateltu jo toisinkin. Olen kuullut kaupunginosasta, jossa asuva ei edes saa omistaa autoa (ja pitää sitä muualla). Yhtään h‑autoa ei pääse sen kaduille. (Olisi muuten kiva saada tietää olenko vain uneksinut tuosta).
Tallinna on varoittava esimerkki holtittomasta pilvenpiirtäjien rakentamisesta vanhan kaupungin keskustaan.
Kaupunkisuunnittelulautakunta ja viraston virkamiehet ovat juuri Vancouverissa tutustumismatkalla, mutta Suomenlahden toiselta puoleltakin löytyisi hyviä havainnekuvia.
Miten ihmessä voi samassa kommentissa sanoa, että pilvenpiirtäjien rakentamista pitäisi mennä opiskelemaan Tallinnaan ja sanoa, dettä se on Tallinnassa tehty huonosti? Joge kn tuntuisi luontevammalta mennä opiskelemaansitä sinne, missä se on tehty hyvin.
JOS retki on hyvin järjestetty, ja motivoituneille lautakuntalaisille on jätetty riittävästi oleskeluaikaa isäntäkaupungin erilaisiin hyviin ja huonoihin ympäristöihin, JA opetettu aina ennen sitä mitkä tekijät vaikuttavat kulloinkin esiteltävän alueen suosioon tai onnistumiseen, silloin matka antaa paljon sellaista pohjatietoa tuleville keskusteluilla kotimaassa päätettäviin muutoksiin — mihin suuntaan kukin haluaisi julkista tilaa kehittää. Jos räiskäytetään parilla miljardilla uusi lähiö ja viedään lautakunta sitten katsomaan mitä aiemmista päätöksistä seurasi, SE vasta kallista onkin, ja lopputuloksena on nähty vasta yksi uusi vaihtoehto.
Varmasti ulkomaisten asiantuntijoiden käyttäminen Helsingissäkin kannattaisi, mutta heillekin pitäisi jättää reilusti (laskutettavaa!) aikaa tutustua kaupunkiin, jotta he voisivat nivoa opetuksen sisällön meikäläisiin olosuhteisiin. Siinä ylittyy äkkiä useamman lentolipun hinnat.
Toivottavasti lautakunta ottaa oppia Vancouverin metropoliahallinnosta. Alueella on noin 2,3 milj asukasta ja itse Vancouverissa vain 600000. Metrolihallinto sijaitsee alueen kolmanneksi suurimmassa kaupungissa Burnabyssa (200000) asukasta.
Pääkaupungin metropilihallinto voitaisiin varmaan järjestää myös niin, että se sijaitsisi pääosin Espoossa tai Vantaalla. Miksi Vancouverin seudun malli ei sovi Helsingin seudulle, jos asiat ovat siellä niin ihasti.
Nämä tiedot saa muuten aivan helposti netistä/Wikipediasta. Jotenkin Osmon matkaraportista tämä näkökulma puuttuu, vaikka asia on ajankohtainen Suomessa juuri nyt-
Tämähän on oleellisesti samaa kuin mitä Helsin gissä on toteutettu. Hyödllistä muuten katsella Googlen kartttaivuja ja suhteuttaa sma Helsingin alueen kartaan.
Vancouverin kaupungissa (n 115 km²) on runsaat 500.000 asukasta ja itse metropolialueella ( 2200 km² tms) 2,2 miljoonaa.
Pyydä japanilaista tai kiinalaista liikenneinsinööriä tutustumaan Helsingin joukkoliikenteeseen. Kommentti luultavasti on jotakin tällaista: “Ihan mielenkiintoista ja myös hyvin toteutetua, mutta missä teillä onkaan se itse joukkoliikenne?” Tokion suurimmalal meotoasemalla taitaa olla yli miljoonaa päivittäistä matkustajaa
Espoon asuntokannasta Espoon kaupungin
http://www.sivuilta:
rakennukset ja rakentaminen
>
Rakennus- ja asuntokanta
Rakennus- ja asuntokanta
Espoon nykyinen asuntokanta on lievästi kerrostalovaltainen. Omakoti- ja rivitaloasuntoja on noin 40 % asuntokannasta. Noin 60 % asuntokannasta on omistusasuntoja.
Rakennus- ja asuntokantaa koskevat tilastot ovat Helsingin seudun aluesarjat ‑verkkotilastopalvelussa. Tiedot on haettavissa eri vuosilta kunnittain ja kuntien osa-alueittain. Linkki Aluesarjoihin on sivun oikeassa laidassa.
Espoosta on Aluesarjoissa seuraavat tilastotiedot:
Asuntokanta
— talotyypin ja valmistumisvuoden mukaan
— talotyypin, hallintaperusteen ja käytössäolotilanteen mukaan
— hallintaperusteen ja huoneistotyypin mukaan
Rakennuskanta
— käyttötarkoituksen mukaan
— kerrosluvun mukaan
— valmistumisvuoden mukaan
Vancouverista Helsinki voisi ottaa paljonkin mallia. Siellä entinen teollisuusalue keskustassa (vrt. Jätkäsaari) muutettiin upeaksi yhdistelmäksi korkeaa ja matalaa rakentamista.
On korkeat pilvenpiirtäjät ja niissä kiinni olevat town house tyyliset kaksikerroksiset rivarit jotka takaavat torniasukkaille näkökäytävät mm. vuorille ja merille. Town house asukkaat taas saavat rauhalliset takapihat.
Esimerkkinäkymä Google streetview:ssä:
http://goo.gl/maps/7Dyp1
http://en.wikipedia.org/wiki/Yaletown
Mitäs Jätkäsaaressa? Tylsiä kuutioita vieri vieressä enimmäkseen ikävillä ulkomaisemilla (Verkkokaupan viereisen kerrostalon alimpien kerroksien näkymät ovat varsin hellyyttävät). Ja eiköhän ainokaisesta tornihotellista luovuta vuosien valituskierteen jälkeen.
Niin ja hinnat ovat keskimäärin joko Helsingin tai sen alle — ellei puhuta penthouse asunnoista. Mieluummin kyllä noihin pilvenpiirtäjiin muuttaisin sillä hintaa, kuin kuutioihin Jätkäsaareen.
http://www.condoinvancouver.ca/mls_2-bed-yaletown.php
Osmo,
voisitko taitavana numeronpyörittäjänä laskea palstasi seuraajille Singaporen ja Vancouverin matkojen hiilijalanjäljen suhteessa kaupunkisuunnittelulautakunnan kopiokoneen valtuustokauden tuotantoon?
Selvisikö reissulla, miksi pyöräily oli sijoitettu tärkeämmäksi kuin joukkoliikenne?
Jalankulku kuuluu mielestäni ilman muuta ykkössijalle, mutta ainakin Helsingissä pitäisin joukkoliikennettä ainakin jonkin verran tärkeämpänä kuin pyöräilyä, jota en esim. talvisessa Helsingissä kaikille suosittelisi.
Liittyikö “hyvän(?) urbanismin kurssiin” tietoa siitä, millaiset olivat näkymät korkeiden tornien varjoon jäävien rakennusten alemmista kerroksista ja miten viimemainittujen pidempiaikaiset asukkaat asiaan suhtautuivat? (muuttivatko muualle?)
Tasaisempi ja matalampi rakennuskorkeus (kuten toistaiseksi Helsingissä) edistää/edustaa mielestäni demokratiaa ja tasa-arvoa paremmin kuin kovin korkeat tornitalot. Ovatkohan sosiologit jo mahtaneet tutkia, miten muiden yläpuolella asuminen (ja korkeuseron suuruus) mahtaa vaikuttaa asenteisiin alempana asuvia kohtaan?
Pelkin taloudellisin mittarein ei asiaa pitäisi punnita, vaikka joka kaupunkiin toki myös hyviä veronmaksajia tarvitaan. Lähinnä huolta kannan siitä keskiluokkaan(?) kuuluvasta väestöstä, jonka näkymiä ja ympäristöä moiset kolossit saattavat kovin heikentää.
Missä kauounkimaisen asumisen alueella on HITAS-perheasntoja tyhjillään ostajien puutteen takia?
Ihan vaan vertailukohtana: tuoreessa tavanomaisessa 5 krs. kohteessa Helsingissä hinnat nousi n. 120 euroa/neliö/kerros; 80 neliön asunnoissa tasan 10 000 euroa/kerros. Tarkoittaisi että jossain 26 krs. korkeudella maksetaan jo puolet kauppahinnasta korkeuslisää, mikä suhde tuskin muuttuu vaikka neliöhinta muutoin nousisi.
Kenen (tarkoitushakuinen) idea oli viedä lautakunta juuri Vancouveriin? Miksi juuri sinne, eikä esimerkiksi Geneveen, joka on tunnettu kauniina kaupunkina, joka on osannut hoitaa skylinen (siinä Osmolle taas kaupunkitermi, joka ei käänny suomeksi) niin, että aniharvat korkeat talot eivät näy juuri minnekään. Olisi ollut oppi lähempänä.
no, ehkä tuo kauneus on katsojan silmissä. olen käynyt molemmissa paikoissa ja oma näkemykseni on että esteettisissä arvoissa Vancouver voittaa selvästi, vaikka on Genevekin ihan nätti paikka. Vancouver oli minusta siis oikea valinta.