Virkamiesten ja Senaatti-kiinteistön Veturitietä koskevasta sopimuksesta on tullut aihetta suurempi asia. Jos olen ymmärtänyt oikein, kyse on vuonna 2002 tehdystä aiesopimuksesta, joka on hyväksytty peräti valtuustossa, mutta jota on sen jälkeen suunnittelun edetessä päivitetty. Kun kaupunkisuunnittelulautakunta vuonna 2010 valitsi Veturitielle pitkän tunnelin, valtiolle tuli lisää rakennusoikeutta ja tämä maksettiin lisäämällä kaupungin osuutta alueen rakennusoikeuksista.
En todellakaan tiedä, sisältyikö tuohon valtuuston päätökseen oikeus tehdä sopimukseen vähäisiä muutoksia. Jos ei sisältänyt, tiukkapipoinen juristi tietysti huutaa kuin palosireeni. Minä en huuda, koska on selvä, että suunnittelun tarkentuminen tuo tarvetta tarkentaa sopimusta. Minä esimerkiksi olen ollut tietoinen siitä, että kaupungin osuus rakennusoikeudesta on kasvanut. Sitä en enää muistanut, että sopimus on valtuuston hyväksymä. Oli miten oli, tuollaiset sopimusten tarkennukset pitäisi tuoda kaupunginhallitukseen.
Keski-Pasilan toteuttaminen on aivan törkeästi myöhässä. Jos ei olisi, olisin halunnut lähettää Veturitien suoraan uudelleen valmisteluun. Hyväksyimme kyllä tämän perusratkaisun kolme vuotta sitten, mutta silloin sen piti maksaa 40 miljoonaa. Nyt siihen on tullut sata miljoonaa lisää – siis enemmän kuin yksi keskustakirjasto. Valmistelun paneminen uusiksi varmaankin tuottaisi halvemman ratkaisun, mutta viivästymisellä on oma hintansa, joka voi olla suurempi kuin sata miljoonaa.
Tähän harkintaan tarvittavat tiedot eivät ole kaupunkisuunnittelulautakunnan hallussa. Harkinta kuuluu kaupunginhallitukselle. Jos istuisin kaupunginhallituksessa, lähettäisin sen takaisin kehotuksella tehdä halvempi.
Eikös näitä hankkeita kannattaisi laittaa valmisteluun sovituilla budjettiraameilla niin ei tulisi tälläsiä 250 % hinnannousuja jo valmisteluvaiheessa?
Karkeasti heitettynä ja hieman kärjistäen kaavoitushyöty olisi kaupunkimaisessa vaihtoehdossa kaksinkertainen, liikenteen haitat murto-osa ja veronmaksajille koituvat investointikustannukset puolet esitettyyn suunnitelmaan, tuohon suolan heittämiseen keski-pasilan avohaavaan, verrattuna.
Mutta saadaanpahan taas yksi uusi ruuhkautuva pätkä jonka vuoksi on “aivan pakko” tehdä seuraava sadan-parinsadan miltsin pätkä.. ja sitä seuraava.. ja sitä seuraava. Asunnoista tai muista liikennettä häiritsevistä tekijöistä viis.
Tunnen voimatonta raivoa, en tiedä enää mitä sanoa.
Espoossa on vastaava tunnelointihanke Keilaniemessä, mutta valtion maantiellä Kehä I:llä. Kun Valikaliossa oli vielä normalit kustannusjaot valtio/Espoo 61/39, on Keilaniemessä jouduttu sopimaan 100 prosenttia, kaikki kunnalta plus maantien kunnossapitoon 1,1 miljoonaa joka vuosi 30 vuoden ajan. Ennenkulumatonta, että valtion vastuut siiretään vastoin lakia kunnalle. Ei taida kuulua kunnan perustehtäviin ? Helsingin ehdot Pasilassa ovat kohtuullset. Ei kun eteenpäin, toivoo eräs HSL:n halituksesta.
Martti
Helsinki on joutunut rakentamaan Itäväylän kokonaan itse ja suuren osa Kehä I:stä. Veturitienkin Helsinkii rahoittaa itse.
Hmmm, eikös Keski-Pasila ole vuosikymmenen tai kaksi vähemmän myöhässä kuin Töölönlahti, joka taas…
Maan tapa on, että julkisten hankintojen kustannukset toteutuvat 2–3 kertaa budjetoidusta korkeampina. Löytyykö poikkeuksia, en ole urani aikana huomannut?
Hankkeet on helpompi myydä sisäänheittohinnalla mutta piikkiä ei voi lopettaa kesken leikin kun hanke on käynnistetty.
Terveydenhuollon it-hanke runnotaan läpi ja Sitra osti pois Viron it-hankkeen toteuttajan, kun häntä alettiin haastatella asiasta mediassa. 2 miljardin hankkeesta, joka sisältää vuosien varrella paljon bugien “korjaamista” yksinoikeudella, myydään meille kohta halvemmalla hintalapulla.
“Espoossa on vastaava tunnelointihanke Keilaniemessä –”
Sepä se vasta tunnelointihanke onkin. Tie laitetaan tunneliin, mutta sen käyttämä maapinta-ala kasvaa. Hienoa laittaa 100 miljoonaa euroa tunneliin, joka lisää liikenteen viemää tilaa. Kummallisen hyvä tuuri käynyt, jos valtio on tällä kertaa tajunnut pysyä rahoineen erossa moisesta.
Olen tuossa asiassa muutenkin Valtion kannalla. Jos Espoo haluaa tien tunneliin maankäytön syistä, se on Espoon asia. Tiellä liikkumistahan se nyt ei oikein auta.
Minusta olisi muutenkin parempi, että valtio vetäytyisi Helsingin seudun infrahankkeita kokonaan ja korvaisi tämän könttäsummalla seudun kunnille. Olisi yksi kokki vähemmän.
Tiedän, koskapa olin aikoinaan monissa seminaareissa kertomassa helsinkiläisile, että Kehä I olisi muutettava maantieksi. Niin kävikin sillloin, mutta se ei kävisi enää ELY-keskuksen rahanpuutteen takia. On se niin väärin, että tältä seudulta peritään miljardeja liikenteeltä muttei palauteta sitä liikenteeseen raiteet mukaanlukien. Vai?
Helsinki haluaa rakentaa katuja (kunnan vastuulla) sellaisiin paikkoihin, joihin pitäisi rakentaa maanteitä (valtion vastuulla). Hyvä kysymys on, kuka on se helsinki, joka ehdoin tahdoin haluaa? MInusta ainakin sekä Pasilan orren, Veturitien j aKehä I:n voi hyvin tehdä motarina.
Ihan vaan vertailun vuoksi tuo Veturitien pätkä maksaa saman verran kuin Musiikkitalo, keskustakirjasto tai uusi lastensairaala. Baanaa sanottiin kalliiksi, mutta baanoja saisi Veturitien hinnalla melkein 30 kappaletta.
Metron kapasiteettileikkauksen peruminen maksaisi (väitetysti) kaksi kolmannesta Veturitien hinnasta.
Olen anomuumin linjoilla, voimaton raivo on oikeastaan ainoa järjellinen reaktio tähän järjen köyhyyteen.
Ode. Oletpa sokea. Nyt valtio vain vetäytyy eikä korvaavia rahoja näy missään. Tätä menoa ei hyvä seuraa ja sen Helsinkikin on kokemassa pian ELY-lisenssiviraston kanssa.—mitä tulee Keilaniemeen, olen monien kanssa samaa mieltä, että sen tunnelointi on tähän aikaan turhaa riskinottoa. Maksaivatko giganttisten tornien asukkaat tunneloinnin kustannukset ja tonttimaksut pohjalle, jopa 2000–3000 euroa per asuineliömetri.
Törmäsin mielestäni aika mahtavaan (joskin yli tunnin mittaiseen) pätkään kaavoituksesta ja rakentamisesta:
http://www.youtube.com/watch?v=NMvwHDFVpCE
Andres Duany lienee tuttu monellekin tämän blogin lukijalle, mutta tämä oli minulle uusi tuttavuus.
Baanan hinnasta suurin osa meni vanhan ratakuilun seinämien korjaamiseen ja tukemiseen. Pelkän pyörätien tekeminen vanhalle ratapohjalle ei todellakaan ihmeitä maksa. Veturitien hinnalla todnäk toteuttaisi kaikki Helsingissä tällä hetkellä suunnitteilla olevat pyöräkaistat ja ‑tiet.
Järjetön ajatus käyttää 140 miljoonaa euroa siihen, että Keski-Pasilan läpi rakennettaisiin nelikaistainen moottoritie mukamas ruuhkia helpottamaan.
Tällainen uusi Vapaudenkatu jymähtäisi Pasilan eteläpuolella Eläintarhan Unionin kohdalla Nordenskiöldinkadun ruuhkiin ja autot seisovat sitten siinä.
Tai ehkä myös nykyinen Vauhtitie Eläintarhan urheilukentän kupeessa on tarkoitus leventää moottoritieksi? Sen jälkeen seuraavaksi seisottaisiin Helsinginkadulla, ja vastassa on Töölönlahti.
Miksi? Miksi Helsinki on vapaaehtoisesti halunnut rakentaa tuon ankean moottoritiemiljöön mailleen? Aivan käsittämätön moottoritienpätkä. Ihan kuin armeijasta. Kiire jonottamaan. Kiihdytetään hetkellisesti kovaa, jotta päästään seisomaan valoihin. Samalla ankeutetaan viihtyisiä esikaupunkialueita jatkuvalla melulla ja saasteilla. Koko tuo itäväylän pätkä voisi olla viihtyisää kaupunkia lyhyen etäisyyden päästä kaupungista.
Tuo Sepin linkkaama reilun tunnin esitelmä kaupunkisuunnittelusta ja sen historiasta oli kyllä kerrassaan mainio!
(Laitan vielä uudelleen: http://www.youtube.com/watch?v=NMvwHDFVpCE )