Veturitien liikennesuunnitelma
Veturitie oli ollut kaksi kertaa pöydällä. Oli haluja palauttaa se, mutta virkamiehet vetosivat, että asialla alkaa olla kiire, koska alueella oleva kilpailu (ei arkkitehtikilpailu, vaan toteuttamiskilpailu) vaatii tietoa liikenneverkosta ja koko alueen toteuttaminen viivästyy muutenkin.
+ + +
Sitten kävi ilmi, ettei meillä ole tässä asiassa oikein päätösvaltaakaan, koska kaupunki on jo sopinut asiasta sitovasti valtion kanssa. Kysyin, onko yksikään luottamusmieselin käsitellyt tätä sopimusta, eikä kuulemma ole. 140 M€:n investointi ja tuosta vain virkamiesten päätöksin! tällainen kulttuuri pitää muuttaa. Isot sopimukset on tuotava ainakin kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi ellei suorastaan valtuustoon!
Todettakoon, että Pasilan maankäyttösopimuksilla on niin pitkä historia, että niitä tehneet alkavat olla poissa kuvioista. Aikanaan valtio osallistui Vuosaaren sataman investointeihin ehdolla, että saa rahansa takaisin kaavoitushyötynä Pasilassa. Näin tehtiin satamainvestoinnista edullisemman näköinen, vaikka Helsingin rahoilla se siis kuitenkin tehtiin. Tämän seurauksena satama on voitollisempi kuin se olisi, jos olisi joutunut rahoittamaan investointinsa itse. Nyt satama on yhtiöitettävä ja tuo keinotekoisesti kohotettu voitto menee verolle.
Sellaisiakin mielipiteitä on metropolihallinnosta esitetty, että ei tarvita mitään erillistä hallintoa vaan kuntien välisiä neuvotteluja. Se olisi tätä pelkästään. Päätökset syntyisivät virkamiesten välisinä neuvotteluina ja luottamusmiesten tehtäväksi jäisi luottaa.
+ + +
Yleisen suuttumuksen vallassa halu panna asia pöydälle virisi uudestaan. Äänestin pöydälle panon puolesta, vaikka ei siitä olisi tainnut olla mitään hyötyä. Sopimus valtion kanssa ei sillä mitätöityisi. Ilmoitin kuitenkin, että jos menee pöydälle, pidämme ylimääräisen kokouksen vappuaattona. Käsittelyä jatkettiin kokoomuksen, demarien ja perussuomalaisten äänin 5-3. Päätökseen lisättiin, että vielä tutkitaan, onko mahdollista siirtää kadun keskellä oleva viherkaista kevyen liikenteen suojaksi. Tämä on katupiirustusten asia eikä vaikuta liikennesuunnitelmaan. Voi olla, että tien alla oleva tekniikka estää siirron. Voi myös olla, että kunnon lehmuskuja keskellä olisi ihan kiva sekin.
Kysyimme, miten suunnitelma kestää ennustetusta poikkeavia liikennemääriä. Niitä oli testattu. Jos jonnekin yrittää tunkea liikaa autoja, aina voidaan näyttää niille vähän pidempään punaista – tai vähän pidempään vihreää, jos halutaan purkaa jokin ruuhkautunut kohta.
Vielä äänestettiin palautuksesta 6-2. En äänestänyt palautuksen puolesta, koska palautus ei olisi muuttanut tilannetta, mutta olisi tuottanut ilmeistä haittaa.
Liikenneinvestointien budjettiehdotus 2014 ja investointiehdotus vuosille 2015-18
Olisi parempi, jos rahaa olisi enemmän. Kaupungin kehitys vaurioituu alimitoitetun liikenneverkon ja puutteellisten järjestelyjen takia. Monia hyviä katuympäristön parannuksia jää tekemättä. Pantiin pöydälle seuraavaan kokoukseen, joka on kolmen viikon päästä. (Välissä vappu ja valiokunnan matka Vancouveriin.)
Muut asiat listan mukaan.
Keitä ovat ne valtion ja kaupungin virkamiehet, jotka ovat tästä jo päättäneet?
Taidat tarkoittaa Veturitietä. Junatien suunnitelmat ovat eri lautakunnan käsittelyssä.
[Kiitos Väsyneenä ei pitäisi tehdä mitään. Kävin korjaamassa]
Turha kai näistä on sitten edes kiukutella, kun edes valtuutetut eivät voi vaikuttaa ja lyödä ei saisi. Sitä vain toivoisi, että kun kerta äänestää, niin edustaja sitten tappelisi vaalilupauksiensa puolesta ennen äänestystä ja muuttaisi annettua asetelmaa, ja sitten katsottaisiin tilanne, mutta nyt ei näköjään ole mahdollista edes tapella. Eikä tämä huomio koske vain näitä siltaramppitunnelihässäköitä.
Yleisenä huomiona, että Helsingin on järkeistettävä maankäyttönsä heti, eikä enää varattava maitaan ympärysvaltalaisten autoilulle, parkkipaikoille tai parhaita paikkojaan satamatoiminnalle, joka muutenkin olisi järkevintä purkaa ja lastata Kehä 3:n alussa, eikä ajaa keskikaupungin läpi Kehä 3:lle. Ympärysvallat heittivät jo Helsingille metropolitunkin takaisin, joten nyt vihdoin jotain järkeä edes taloudellisesti tähän hommaan, jos ympäristö- ja terveysargumenteilla on jo turha ketään koittaa vietellä.
Pelkästään kokkarimaista työpaikka-argumenttia käyttämällä pitäisi voida repiä Eteläsataman ja Hakiksen asfaltit asunnoiksi ja terasseiksi, unohdettava asunnoilta ja kaupunkimaiselta työltä tilaa vievät motarihässäkät ja muut turhuudet. Siirtymällä tästä suburbanismista uuteen urbanismiin pelastaisi myös paljon ympäristöä ja vähentäisi energiankulutusta. Muutaman kaupunkimetsäaktiivinkaan työ ei olisi tuomittu epäonnistumaan. Asukkaat ne verot maksaa, joten niiden houkutteluun kannattaa investoida, ei niiden karkottamiseen huonolla ympäristöllä, eli matkimalla 60-luvun autokaupunkia ja betoniestetiikkaa. Ja joka vielä kuorrutetaan
pakokaasuilla maustetulla rengaspölyllä. Ei tykkää helsinkiläinen, eikä houkuta turistia tuomaan vientituloaan.
Vaikka lienee poliitikolta järkevää pitää myös autoilu kuvioissa, niin suuressa kuvassa maailmassa on miljardi autoa, ja vaikka ne kulkisi sähköllä, niin niiden avulla leviävä kaupunkirakenne on jo pelkästään megaluokan ympäristöongelma. Olisikin tahdikasta tappaa jo ajatuksen tasolla tämä suburbanismi, jolla ei ainakaan ole öljyistä tulevaisuutta. Jonkun sukupolven on jo alettava tekemäänkin jotain, eikä vain voivotella ja sysätä vastuu aina vain seuraaville polville, ja aina vain raskaampana ja vaikeampana. Jonkun vain olisi alettava esimerkiksi. Nyt Helsinki on vain yksi itseään viherpesevä kaupunki muiden joukossa ilman aitoja avauksia muutoksille. Jos on reilusti yli ekologisen kestävyyden, niin ei kannata iloita siitä, että joku muu on vielä enemmän.
Uudenmaan ELY muuten salaa Uudenmaan kuntien jätevesipäästöt. Olisi aika myös poliitikkojen puuttua asiaan, eikä vain puuttua pietarilaisten tai puolalaisten asioihin. Parannuksia luvataan, mutta viranomaiset, jotka salaavat persperäisten bakteerien päästelyt, eivät saisi olla virassa. Mäti kuolee joessa hapenpuutteeseen, mutta bakteerit, toisin kuin susi, ovat saattaneet muutaman sata miljoonaa ihmistä terveysongelmiin. Ei ole mikään vakavasti otettava argumetti sellainen, että kyllä pieni päästö joessa lantraantuu, vaikka samaa tekniikkaa kaivostoiminnassa kutsuttaisiinkin cleantechiksi.
Vihreät muni eduskuntavaalien alla viemärikysymyksen terveysnäkökohdat, joten tässä olisi yksi homma kokeilla tehdä aitoa muutosta. Mädille yksikin päästö on jo liikaa, joten varaa järjestelmien alimitoitukseen ei ole. Tarvittaisiin vain julkista painetta muutokselle, joten julkisuudessa heiluvien olisi otettava kantaa. Nopeuttaisi ainakin asiaa. Yhden siltaramppitunnelihässäkän hinnalla saataisiin aikaan puhdasvetinen lohijoki ja rahaa jäisi vielä yli. On kummallista, että kakka valuu joessa, ja sitten rahaa menee johonkin Itiksen autohässäkkään, josta autot jo nyt pääsevät läpi ihan hyvin. Vihreiltä toivoisi enemmän avauksia ja nimiä alle lohien ja taimenten kudunvarmentamiseen, eikä autoilullekin hyödyttömiiin autoiluhankkeisiin. Maankäyttö on myös aika ratkaisevaa sen suhteen kuinka paljon vettä tulvii yli, tai kuinka se ehtii suodattautua. Joku puolue lupaili puhdasta Itämerta äänestäjille, eikä vaalitappio tarkoita sitä, että lupausta ei tarvitsisi pitää.
http://www.virtavesi.com/index.php?setPage=6&nid=495
Ei enää yhtään lehmuskujaa! Kurja puu joka ei ole milloinkaan hyvän näköinen. Tiputtaa tahmeaa ektoplasmaa, johon kengät jää kiinni. Lehmukset sopivat puistoihin ja varauksin sorakenttien laitaan. Koivu, pihlaja, tai jotkut ympäri vuoden vihreät pitäisi ottaa laajalti käyttöön.
Voitaisiin oikeastaan siirtää tonne kaavavirkamiehille budjetin tulopuolenkin hoito, kun he näemmä päättää jo menoista.
No, kenen nimi sopimuksesta löytyy, oliko hänellä valtuudet sitoa kaupunki sopimukseen? Harkitseeko kaupunki/valtuusto oikeustoimia, vai oliko sopimus asianmukainen?
Kopioin tähän facebook-lähteen käsityksen asiasta: ”Yksi asia joka on jo testattu: millään maankäyttösopimuksella ei voida kumota kunnan päätösvaltaa kaavoituksessa. Sitä ei voi sitoa sopimussakoin ja muin. Asia on testattu jo 2001 Turun kirjasto-toriparkki – koplaustapauksessa. Jos sopimuksessa on yksityiskohtaisesti kaavoitusta sitovia ehtoja, se on pätemätön.”
Siitä vaan sitten keskustelemaan asiasta kaupunginhallitus- ja valtuustotasolla. Kyllä tuosta jotain seuraamuksia pitäisi virkamiehistölle tulla.
Vaikea kuvitella että siinä muotovirhettä olisi. Toinen kysymys on, että mitä ihmettä valtio hyötyy Musiikkitalon hintaisesta kaupunkimotarista keskellä Pasilaa? Minkälaista kaavoitushyötyä se tuo Valtiolle?
Erinomainen tiivistys. Ja pohjustus Neljännelle Tielle (kannattaa käydä katsomassa!)?
Tämä muutos on muhimassa, mutta se valitettavasti kestää. Nykyiset viroissa olevat sukupolvet on vielä laajalti aivopesty kritiikittömän autoilun ihannointiin. Ja kyseessä on noin 100v keksintö, jonka perusongelmat eivät sitten keksimisen ole muuttuneet yhtään miksikään. Toisaalta, kun kriittinen massa saadaan ajatuksen taakse, alkaa tapahtumaan, yleinen mielipide voi muuttua nopeastikin. On syytä muistaa miten kävi tupakoinnille, joka vielä suhteellisen vähän aikaa sitten oli pyhä oikeus kaikkialla ja kaikista välittämättä.
Sopimus: Maanvaihto vaatinee kaupunginvaltuuston päätöksen, vai ovatko tietoni vanhenuneet?
Jollei puukujaa voi puolittaa, kannattaisi se siirtää toiseen laitaan kokonaisena. Sitä ei tekniikankaan pitäisi estää. Jos autokaistojen keskellä on vain viiva, se hillitsee ajonopeuksia, ja toisella (vilkkaammalla) puolella enemmistö jalankulkijoistakin saa suojaa.
”Todettakoon, että Pasilan maankäyttösopimuksilla on niin pitkä historia, että niitä tehneet alkavat olla poissa kuvioista. Aikanaan valtio osallistui Vuosaaren sataman investointeihin ehdolla, että saa rahansa takaisin kaavoitushyötynä Pasilassa.”
EIkös enemmän kaavoitushyötyä syntyisi, jos motarin sijaan rakennettaisiin kaupunkia eli asuintaloja, liiketiloja, toimistoja? Mikä ihmeen kaavoitushyöty syntyy tunnelin ja kaukalon vetämisestä maamme arvokkaimmalle kohdalle?
Veturitien uusi sijainti on aivan Pasilan aseman laitureiden vieressä. Jos ja kun henkilöratapihaa on tarvetta laajentaa, kannattaa Veturitie toteuttaa niin, että sen yläpuolelle voi tarvittaessa tehdä pari laituria. Tämän takia kannattaa mahdollinen puukuja sijoittaa tien länsilaitaan.
Juha
Minkä pirun takia nämäkin suunnitelmat tulevat joka ikinen kerta esille kaikessa karmeudessaan siinä vaiheessa, kun niistä on jo tehty periaatepäätöksiä ja sopimuksia vuosia sitten kaikessa hiljaisuudessa? Ja silloin, kun jotain on esillä ns. ajoissa, esitellyt suunnitelmat ovat sen verran karkeita luonnoksia, että niistä on paha sanoa juuta tai jaata ja siinä vaiheessa ne ovat yleensä jo jotain muuta kuin mitä lopulta päätyy toteutettavaksi…
Sekin on aika sama, kuka sen maan omistaa ja kuka kerää isommat hillot rakennusoikeudesta, kun efektiivisesti perinteisten asuntokorttelien kaavoitushyöty on elävässä kaupunkielämässä moninkertainen näihin sisäkaupunkimotareihin verrattuna. Kaikki voittaisivat. Nyt ei voita edes autoilijat, kun ei sitä uutta ja leveämpää Veturitietä pääse mihinkään sen nopeammin kuin ennenkään, kun ympäröivä katuverkko ei ole (vielä?) samanlaista sisäkaupunkimotaria.
Sanoisin vaan Keski Pasilan tulevaan rakentamiseen
liittyen:kun ylvästä Keski Pasilaa rakennetaan,niin epäsuhta vieressä oleviin enemmän tai vähemmän rappeutuneisiin (tarkoitan siis lähinnä talojen ulkonäköä,en asukkaita) Itä ja Länsi Pasiloihin tulee olemaan melkoinen.
Ei valtio mitään motaria vaadi, niille on ihan sama kunhan vaan tehdään joku tie ja aikataulussa. Eli Helsingin virkamieskunta sopii näemmä ihan keskenään. Uskomatonta.
http://www.hs.fi/paivanlehti/kaupunki/Veturitien+suunnittelussa+aikataulu+jyr%C3%A4si+poliitikot/a1366781422775
Kaiken huippu tässä farssissa on, että nimenomaan tuon aikataulussa pysymisen kannalta ei kannattaisi tehdä suunnitelmaa, joka (a) on hyvin vaikea rahoittaa, ja (b) käsitellä sitä lautakunnassa tavalla joka avannee oven ihan perustellulle valitukselle. Tää on jo ihan turkua.
Ei kai se nyt helvetissä voi olla asianmukaista, että virkamiehet tekevät sitovia sopimuksia ilman, että mikään luottamuselin asiaa on hyväksymässä?
Jos sopimus on sitova, niin se sitoo päätöstä tehneitä virkamiehiä henkilökohtaisesti eikä kaupunkia, elleivät nämä voi pitävästi osoittaa heillä olleen täydet moraaliset ja juridiset valtuudet. Nuo virkamiehet tekivät sen verran törkeän virkavirheen sopimusta tehdessään, että pitää a) näyttää heille ovea, b) ulosmitata heiltä kaikki rikoshyöty ja tuotettu vahinko, sekä c) pistää heidät linnaan.
Virkavastuu ei ole mikään vastuuvapauslause.
Ihmettelisin, jos niitä ei olisi. Näitä muotovirheitä tuntuu löytyvän joka toisesta poliittisesta päätöksestä. Meille on muodostunut poliittinen kulttuuri, jossa muotovirheistä ei välitetä. Sen vuoksi meillä on korruptio-ongelmakin: Koska vahingossa tapahtuneet muotovirheet päästetään päätöksenteossa aina läpi, ne tuottavat korkean kynnyksen puuttua korruptioepäilyihin ja tahallisiin epäasiallisuuksiin jo ennakkotapausperustein.
Todella toivon että jollain ryhmällä on kiveksiä käyttää tää hallinto-oikeuden kautta ja katsoa että miten tää homma oikeen meni. Koska jos tää on joku Penttilän oma stuntti, niin virkavirhe vois olla mahdollisuus.
….olen mykistynyt mafian päätösten edessä, tämä ei taida olla aprillipilakaan…..