Olen ensi viikon valtiovarainvaliokunnan verojaoston kanssa tutustumassa Singaporen autoverotukseen.:J Lautakuntaan menee puolestani Mikko Särelä. Siksi sepustus on vähän kursorinen.
Vuoden kaavoituksen arviointi
Peräti 92 prosenttia asuntokaavoituksesta menee raidevyöhykkeelle. Tosin raiteet ovat vielä suurelta osin rakentamatta.
Itä-Pakilan siirtolapuutarhan laajentamiskaava
Pöydältä. Nykyiset palstan haltijat lobbaavat raivoisasti uusia palstoja vastaan.
Käpylän Kisakylän suojelukaava
Muuten ristiriidattomassa kaavassa merkitään Koskelantien keskellä oleva puukaista viheralueeksi, johon ei saa laittaa esimerkiksi ratikkakiskoja. Hmm.
Nervanderinkatu 13:n kaava
Entinen koulu, joka on ollut Museoviraston käytössä, remontoidaan Sibelius-Akatemialle (joka taas tekee tilaa eduskunnalla, joka tekee tilaa eduskuntatalon remontille)
Autokomppanian kasarmin kaava
Tämä rakennus on ollut käsittämättömän pitkään tyhjillään. Valtiolla ei näytä olevan paineita omaisuuden tuottoihin.
Asuntoja, kauppa (max 2000 neliötä) ja kasarmin ruokalaan ravintola (Hernekeittoa torstaisin?) Mielenkiintoisen näköinen kiemurteleva talo. Rakennusoikeutta noin hehtaari.
Veturitien liikennesuunnitelma
Riittääköhän tähän rahaa? Itse suunnitelma maksaa 140 miljoonaa ja tähän summaan ei ymmärtääkseni kuulu kustannukset Tuusulanväylän kääntämisestä. Kovin on tiestä tehty leveä. Miksi suomalaiset autoilijat eivät osaa ajaa kapeilla kaistoilla?
”Olen ensi viikon valtiovarainvaliokunnan verojaoston kanssa tutustumassa Singaporen autoverotukseen.”
http://www.lta.gov.sg/content/ltaweb/en/roads-and-motoring/owning-a-vehicle/costs-of-owning-a-vehicle/tax-structure-for-cars.html
MINKÄ HELVETIN TAKIA SINNE PITÄÄ LÄHTEÄ KUN TIETO ON SAATAVISSA NETISTÄ?
jäikö hymiö huommaamatta. Sinne mennään katselemaan, mitä suomalaiset yritykset tekevät Aasiassa.
Mikä hymiö?
Koskelantien keskiviheralue ei kuulu kaavamuutokseen, se on vanha merkintä. ”Koskelantie ja siihen liittyvä kadun keskellä sijaitseva puistoalue on jätetty kaava-alueen ulkopuolelle,” Vain tien eteläreunan nurmikot suojellaan.
Törmäsin sattumalta tässä hiljattain vanhaan kuvaan Koskelantieltä juuri valmistuneen kisakylän kohdalta; maisema oli alunperin kovin avoin, kun nykyiset puut istutettiin paljon nykyään istutettavia katupuita pienempinä.
Anna olla. Täällä meillä 2 m riittää oikein hyvin. mutta Suomessa tarvitaan 3-4 m kaistaa että ei törmätä vastaan tulijaan. Anna niiden kolhia toisiaan. Opettelisivat ajamaan. Surkeaa.
t. Mikko
Hyvä että menette. Singapore on kiinnostava Vertailukohta Suomelle, kuten myös Israel ja Massachusets.
Ylipäätään toimivia ideoita voi tuoda Suomeen maailmalta ja vastaavasti viedä täältä.
Hymiö näkyy ainakin minulla J-kirjaimena. Mutta Singapore on kiva paikka. Purukumit kannattaa jättää kotiin.
Virasto on nyt ystävällisesti rajannut Koskelantien keskialueen pois suojelukaavasta, joten se asia on kunnossa.
Taivallahden kasarmialue on kulttuurihistoriallisesti merkittävä, ja olemassa olevat rakennukset suojellaan. Asemakaavan muutoksen myötä tulee kuitenkin uutta asuinrakennusoikeutta noin 7 200 kerrosneliömetriä. Voi olla että sen jälkeen ei vanhasta funkiskasarmin kokonaisuudesta ei ole enää paljoa jäljellä.
Kuten myös Vancouver . . .
Taivallahden kasarmeille kaavailtiin viisi vuotta sitten uudisrakennusta, jonka suunnittelijaksi mainittiin Steven Holl ja Vesa Honkonen. Sama talo lienee nytkin kyseessä.
Silloin tätä venkuranmuotoista taloa kuvattiin veistokselliseksi. Rakennuksen korkeus vaihtelee kahdesta seitsemään kerrokseen ja katolle piti tuleman juoksurata. Julkisivu on läpikuultavaa listatonta lasia ja julkisivut kaarevia. Siinä sitä riittääkin ihmeteltävää vanhan kasarmin sisäpihalla.
”Pöydältä. Nykyiset palstan haltijat lobbaavat raivoisasti uusia palstoja vastaan.”
Asia ei ole aivan noin yksinkertainen, vaan näkemyksissä on aste-eroja. Tuo ”raivoisa” tuntuu hiukan liioittelulta. Olen itsekin ”syyllistynyt” erään kaupunkisuunnittelulautukunnan jäsenen kokolailla maltilliseen lobbaamiseen.Ehkä Soininvaaraan ovat olleet yhteydessä vain raivoisat vihreät.
Siirtolapuutarhat ja vastaavat kannattaa sijoittaa potentiaalisille tulva-alueille, kuten alavat merenrannat ja jokivarret. Asuntoja näille alueille ei pidä tehdä. Ne jo tehdytkin ovat iso ongelma.