Pysäköintipolitiikan uudistuksessa pääpaino on populistisesti kohdistunut asukaspysäköintitunnuksen hintaan. Jotenkin huomio kiinnittyy aina lillukanvarsiin, kun tehdään suurta uudistusta. Helsingissä investoidaan uusiin pysäköintipaikkoihin noin sata miljoonaa euroa vuodessa, ja osa tuosta rahasta haaskautuu huonojen määräysten takia. Jos asukaspysäköintitunnuksen hintaa nostetaan 500 eurolla vuodessa, siitä kertyy rahaa vuosittain noin kymmenen miljoonaa euroa.
Esittelijä perustelee pysäköintitunnuksen hinnan nostamista muun muassa kaupunkilaisten tasapuolisella kohtelulla. Tämä on sinänsä totta. Kantakaupungissa kaupunki tarjoaa käytännössä ilmaista kadunvarsipysäköintiä asukkaille vanhoissa taloissa. Uuteen taloon tai ullakkohuoneita rakennettaessa pysäköinti on toteutettava tontilla, käytännössä talon alla, mikä maksaa kymmeniä tuhansia euroja paikkaa kohden tai vuokraksi muutettuna 100 – 300 euroa kuussa. Lähiöissä kaavalla on vaadittu toteuttamaan paikat omalla tontilla. Jos tontti on oma, taloyhtiö on menettänyt rakennusoikeutta, koska tontille ei mahdu enempää taloja, kun parkkikentät vievät tilaa. Vuokratontista kaupunki perii vuokraa myös niistä pysäköintipaikoista.
Esittelijän mukaan kaupunki subventoi paikkoja, koska pysäköinnistä aiheutuu kustannuksia ja maan hinnalle laskettavan koron muodossa. Tuo maanhinnan korko ei istu minun ajattelutapaani, mutta maan vaihtoehtoiskäytön hinta istuu.
Mihin pysäköintitilaa voisi käyttää?
Lumi. Noista kustannuksista talvikunnossapito on ilmeisin. Jos pysäköityjä autoja ei olisi, lumen auraus olisi ehkä kymmenen kertaa halvempaa. Voisi vetää kadun kerralla puhtaaksi isolla auralla. Lisäksi lunta ei tarvitsisi kuljettaa pois. Alun perin kantakaupungin kadut mitoitettiin niin, että talven lumi pystytään varastoimaan kadun varteen kevätaurinkoa odottamaan. Nyt pysäköinti on vienyt lumelle varatun alueen. Autoista ei pääse eroon, mutta paljon on voitettavissa sillä, että kullakin kadulla olisi viikkosiivouspäivä, kuten Tukholmassa. Se vie tietysti pahimmillaan 20% pysäköintipaikoista. Siksi kesäautot kannattaa hinnoitella pois kadunvarsilta. Ainakin kymmenen prosenttia Katajanokan kaduilla säilötyistä autoista oli tänäkin talvena sellaisia, joita ei talven aikana käytetty kertaakaan.
Maksullinen asiointipysäköinti. Asukaspysäköinnille vaihtoehtoinen käyttö on maksulliset pysäköintipaikat lyhytaikaiseen pysäköintiin, joita erityisesti kivijalkakaupat ovat toivoneet kauppojensa eteen. Maksullisista paikoista kaupunki saa tuloja keskimäärin 3000 euroa vuodessa. Jos asukkaille varattu paikka on pois muilta, jotka olisivat valmiit maksamaan siitä 3000 euroa vuodessa, paikka maksaa 3000 euroa vuodessa. Tosin ne muut aihautavat enemmän liikennettä ja siis myös ruuhkia.
Menetetyt ajokaistat. Erittäin kalliita pysäköintipaikkoja ovat sellaiset, joiden takia autot joudutaan ohjaamaan ratikkakiskoille ratikoiden tietä tukkimaan. Tästä aiheutuu järkyttävän suuret kustannukset, keskimäärin tuhansia euroja paikkaa kohden, pahimmillaan kymmeniä tuhansia. Miten tällainen hulluus on päässyt Tapio Korhosen silmien ohi? Tämän hinta vain kasvaa, kun kantakaupungin asukasmäärän kasvu johtaa ruuhkien lisääntymiseen. On selvää, että jatkossa joudutaan pysäköintipaikkoja poistamaan liikenteen tieltä.
Katutilan muu käyttö. Haaveenani on kaupunki, jossa osa kaduista olisi pihakatuja, vaikka joka toinen. Jalankulkijat kulkisivat näitä pitkin. Kotikatuni Luotsikatu olisi aivan loistava pihakatuna. Noin 60 pysäköijää on varannut kadun itselleen ja maksaa siitä siis yhteensä 7200 euroa vuodessa. Niissä myös kaupat ja kahvilat menestyisivät. Liikenteeseen noita katuja ei tarvita, mutta autojen säilyttämiseen tarvitaan. Jos pysäköinti olisi maan alla, katutila voisi olla paljon paremmassa käytössä.
Markkinahinta
En kuitenkaan lähtisi hinnoittelemaan asukaspysäköintipaikkoja kustannusperusteisesti vaan markkinaperusteisesti. Pidän Lasse Männistön ajatuksesta, että tunnuksen hinnalle etsitään taso, joka tasapainottaa markkinat niin, että pysäköintitunnuksella saa myös paikan. Hän esittää blogillaan, että tunnusten määrän pitäisi olla 90 % paikkojen määrästä, siis noin 18 000, kun niitä on nyt 27 000. Ehkä voisi olla 110% paikkojen määrästä, sillä tuo 27 000 sisältää myös yritystunnukset, joita käytetään päivällä, jolloin osa asukaspysäköijistä on vienyt autonsa muualle.
Kustannuksiin tulee linkki toista kautta. Jos asukaspysäköintitunnuksen markkinahinnaksi tulee vaikkapa 500 €/kk ja jollakin kadunpätkällä paikoista on joukkoliikenteelle tai toisille autoilijoille haittaa 3000 €/kpl, on se peruste poistaa nuo paikat.
Koska on tarvetta vähentää kadunvarsipaikkoja joukkoliikennekaistojen, pyöräteiden, lumitöiden ja pihakatujen tieltä, hyväksyn sen, että asukaspysäköintitunnusten hintojen korottamista käytetään laitospysäköinnin tukemiseen. (Skattalle parkkiluola ja Luotsikadusta pihakatu!) Täydellisessä maailmassa tällaista ei tehtäisi, mutta pysäköintipolitiikassa ollaan kaukana täydellisen maailman ulkopuolella.