Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 29.1.2013

Se alkaa taas. Olen ain­oa edel­lisen laut6akunnan varsi­nai­sista jäsenistä, joka jatkaa tässä lautakunnassa!

Kaupunkisu­un­nit­telu­vi­ras­ton toim­inta­su­un­nitel­ma vuosille 2013–2015
Tämä on peri­aat­teessa tärkeä paperi, jol­la lau­takun­ta voisi ohja­ta toim­intaa tehokkaasti. Ilman taus­toit­tavaa keskustelua tästä ei oikein saa mitään irti, kos­ka tässä on lähin­nä vain hyviä asioi­ta, mut­ta paperi­sta ei näe, mitä siitä on jätet­ty pois.

Hajahuomioi­ta:

  • Viras­to on luokitel­lut lau­takun­nan ”asi­akkaak­seen”.  Joku toinen voisi määritel­lä suh­teen hierarkkisemminkin.
  • Tähdätään taas 450 000 ker­rosneliön kaavoit­tamiseen. Pitäisikö ohjel­maan ottaa vähän ylimääräistä niin, että on varaa myös joskus epäon­nis­tua ilman, että tavoit­teesta jäädään?
  • Joukkoli­iken­nehankkeis­sa on kaik­ki tut­tu, ei Munkkivuoren ratikkaa, mut­ta on ratatun­neli Pasi­las­ta Län­siter­mi­naali­in! Mikä tämä on? Vaikut­taa, kuin viras­to kokeil­isi, luem­meko me näitä papere­i­ta noin ylipäänsä.
  • Pyöräverkkoku­vas­sa on kaiken­laista mie­lenki­in­toista kuten pyöräre­it­ti Laa­jasa­losta Var­tiosaaren kaut­ta Vuosaareen.

Osal­lis­tu­mi­nen kaupunkien ja kun­tien alueelli­nen eko­laskuri (KEKO B) ‑tutkimus- ja kehitystyöhön
On tarkoi­tus kehit­tää väline kaavo­jen ekote­hokku­u­den arvioin­ti­in. Täl­lais­ten mittarei­den laa­timi­nen on hyödyl­listä ja opet­tavaista, mut­ta tulok­si­in ei ainakaan aluk­si kan­na­ta luot­taa aivan sokeasti.

Her­ne­saaren osayleiskaavas­ta annetut muis­tu­tuk­set ja lausunnot

Lausun­to­jen poh­jal­ta ei paljon muute­ta. Suurin kiis­takysymys kos­kee kär­keen suun­nitel­tua helikopterikent­tää, joka on tässä nyt enää mah­dol­lisuute­na, mut­ta jolle voidaan kaavoituk­ses­sa esit­tää vai­h­toe­htoinen käyt­tö. Nuo käyt­töko­hteet on luetel­tu, eikä niiden joukos­sa ole asum­ista. En ollut kok­ouk­ses­sa, mut­ta min­ulle on vaku­utet­tu, että tämä oli lap­sus. Asum­i­nen tulisi palaut­taa vai­h­toe­hto­jen joukkoon.

Minä en voi edelleenkään ymmärtää tuo­ta helikopterikent­tää sel­l­aisel­la paikalla. Toim­inta ei ole nytkään kan­nat­tavaa, eikä lento­ja ole, vaik­ka kent­tä on ole­mas­sa ja käytän­nössä ilmaisek­si. Miten tuo tap­pi­olli­nen toim­inta voisi mis­sään olois­sa kus­tan­taa liki sata miljoon­aa euroa mak­sa­van han­kkeen? Jos on pakko lennel­lä Helsin­gin ja Tallinnan välilä helikopter­il­la, parem­pi paik­ka ken­tälle löy­ty­isi Keilaniemestä moot­tori­tien vierestä.

Selvi­tys pyöräi­lyn hyödy­istä ja kustannuksista

Aivan usko­ma­ton paperi, joka kan­nat­taa lukea huolel­la läpi. Sen mukaan pyöräi­lyn edis­tämisen hyödyt ovat niin suuret, että kustannus/hyötysuhteeksi saadaan yli seit­semän, paljon enem­män kuin mil­lään muual­la liiken­nehankkeel­la. Hyödyt koitu­vat ter­veyshyödy­istä ja aika säästöistä. Ter­veyshyödyt on arvioitu todel­la huo­mat­taviksi. Investoimal­la pyöräi­lyyn 20 miljoon­aa euroa vuodessa kymme­nen vuo­den ajan, saadaan 40 vuodessa hyö­tyjä mil­jardin euron edestä, joista puo­let ter­veyshyö­tyä ja toinen puoli aikasäästöjä.

Lausun­to viherkat­to­ja koskev­as­ta aloitteesta
lausun­tolu­on­nos on hyvin myön­teinen han­kkeelle. Yllät­tävän palon siinä pain­ote­taan sitä, että viherka­tot edis­tävät huleve­sion­gel­man ratkaisua, kos­ka ne pidät­tävät sadet­ta jonkin aikaa.

 

71 vastausta artikkeliin “Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 29.1.2013”

  1. “Aivan usko­ma­ton paperi, joka kan­nat­taa lukea huolel­la läpi. Sen mukaan pyöräi­lyn edis­tämisen hyödyt ovat niin suuret, että kustannus/hyötysuhteeksi saadaan yli seit­semän, paljon enem­män kuin mil­lään muual­la liiken­nehankkeel­la. Hyödyt koitu­vat ter­veyshyödy­istä ja aika säästöistä.”

    Kus­tan­nus-hyö­ty ‑ana­lyy­seistä saa sel­l­aisia tulok­sia, kuin halu­aa, riip­puen mitä ottaa mukaan tarkastelu­un ja mitä ei, ja mitä arvo­ja arviois­sa käyt­tää. Sekään ei ole sama asia, että MIHIN pyöräilyssä investoi.

    Yksi Suomes­sa viita­tu­im­mista tutkimuk­sista aiheeseen liit­tyen on Dehayen vuon­na 2007 julkaise­ma tutkimus. Kan­nat­taa lukea sivu 36 tästä raportista, jos­sa juuri sitä tutkimus­ta on referoitu:
    http://www.lvm.fi/c/document_library/get_file?folderId=964900&name=DLFE-10656.pdf&title=Julkaisuja%2011–2010

    Kus­tan­nushyö­ty­suh­teen lasken­nas­sa on ollut ole­tuk­se­na, että 1. mat­ka-aika ei muu­tu ja että 2. onnet­to­muudet eivät muu­tu. Näi­den ole­tusten paikkansapitävyys on oma kysymyk­sen­sä. Pyöräil­i­jöi­den ter­veysvahinkoi­hin johta­va onnet­to­muusalt­tius kun on tutkimusten mukaan huo­mat­tavasti autoil­i­joiden vas­taavaa korkeampi. Kypärän käyt­tö vähen­tää vakavia onnet­to­muuk­sia, mut­ta eri­laisia ruh­jeisi­in yms. johtavia kaa­tu­misia tapah­tuu silti. Siitä huoli­mat­ta kus­tan­nushyö­ty­suh­teen lasken­nas­sa on oletet­tu, että onnet­to­muuk­sien määrä ei mitenkään riipu pyöräi­lyn määrästä.

    Vas­taavasti on oletet­tu, että pyörätei­hin panos­t­a­mi­nen vähen­tää niin nyky­is­ten käveli­jöi­den, nyky­is­ten pyöril­i­jöi­den, tule­vien käveli­jöi­den kuin tule­vien pyöräil­i­jöi­denkin koet­tua tur­vat­to­muut­ta, mille on las­ket­tu kus­tan­nushyö­ty­suh­teeseen myös rahamääräi­nen hin­ta. Eril­lis­ten pyörätei­den kohdal­la näin var­maan onkin, että käveli­jöi­den koet­tu tur­vat­to­muus ale­nee. Mut­ta sekakevyen­li­iken­teen­väylil­lä tilanne voi olla toisin päin.

    Uskon, että pyöräi­lyyn panos­t­a­mi­nen kan­nat­taa. Mut­ta suh­taudun aika lail­la epäillen kus­tan­nushyö­ty-laskelmi­in. Niiden tulok­set riip­pu­vat aivan liikaa siitä, kuka las­kee ja miten tämä päät­tää laskea.

  2. Olen ain­oa edel­lisen laut6akunnan varsi­nai­sista jäsenistä, joka jatkaa tässä lautakunnassa!

    Olisit voin­ut sinäkin tehdä tilaa uusille voimille. Kukaan ei ole kor­vaam­a­ton. Jo viime lau­takun­takau­den lop­ul­la näistä sinän­sä ansiokkaista blo­gauk­sista jäi muu­ta­man ker­ran sel­l­ainen kuva, että Osmo ei ollut ehtinyt oikein paneu­tua asioihin.

  3. Kuka on kenenkin asi­akkaana? Kaavoituskat­sauk­ses­sa 2002 kaavae­hdo­tus menee kaupunkisu­un­nit­telu­vi­ras­tos­ta eri vai­hei­den jäl­keen lau­takun­taan. Onko tämä sitä sanoil­la sumut­tamista? Kun ter­mit sotkeu­tu­vat, niin asi­at sotkeutuvat?

  4. “Pyöräverkkoku­vas­sa on kaiken­laista mie­lenki­in­toista kuten pyöräre­it­ti Laa­jasa­losta Var­tiosaaren kaut­ta Vuosaareen.”
    — alit­taa Ram­sin­salmen var­maankin tunnelissa! 🙂

  5. Ehkä ei pidä tui­jot­taa liaan tarkkaan tiet­tyjä oikku­ja noin yleis­lu­on­toi­sis­sa papereis­sa. Tarkem­mat suun­nitel­mat var­masti löy­tyy jostain. Mut­ta voisiko tuo ratatun­neli mah­dol­lis­es­ti olla osa papereis­sa elävää Helsinki–Tallinna-rautatietunnelia.

    Tuo pyöräi­lyre­it­ti Laa­jasa­lo-Var­tiosaari-Vuosaari. Rak­en­t­a­mi­nen pitäisi ehdot­tomasti aloit­taa niin nopeasti kuin mah­dol­lista. Nyky­isille asukkaille mökkei­neen voisi paket­ti­in kuu­lua aitaa ja yksityisalue-kyltit.

  6. Tuos­ta toim­inta­su­un­nitel­mas­ta on vaikea sanoa, pitäisikö se ottaa tosis­saan vai onko se vaan yksi hutais­ten tehty paperipink­ka muiden joukos­sa. Mut­ta voisi­han sen Munkkivuoren ratikan vaa­tia sinne lisät­täväk­si var­muu­den vuok­si. Sen H/K‑suhde on muuten nykyään 1,4 HSL:n hal­li­tuk­sen viime kok­ouk­sen päätösten jäl­keen. Paras suun­nit­telupöy­däl­lä ole­vista ratikkahankkeista.

    Mitähän KSV on mah­tanut tehdä edis­tääk­seen Turun­väylän tasoyl­i­tys­tä yhdessä ELY:n kanssa?

  7. Mikko Honka­nen:
    “Pyöräverkkoku­vas­sa on kaiken­laista mie­lenki­in­toista kuten pyöräre­it­ti Laa­jasa­losta Var­tiosaaren kaut­ta Vuosaareen.”
    — alit­taa Ram­sin­salmen var­maankin tunnelissa! 

    Laa­jasa­lon ja Var­tiosaaren välis­sä on 100 m lev­eä reposal­mi ja Var­tiosaaren ja Ram­sin­ni­men välisäs run­saat 100 m lev­eä Ram­sin­sal­mi. Tämä on pidem­pi väli, kuin Kask­isaaren-Laut­tasaaren kevytli­iken­nesil­lal­la. Ei taid aol­la ihan hal­paa touhua rak­en­taa tämä yhteys.

  8. “Joukkoli­iken­nehankkeis­sa on kaik­ki tut­tu, ei Munkkivuoren ratikkaa, mut­ta on ratatun­neli Pasi­las­ta Län­siter­mi­naali­in! Mikä tämä on? Vaikut­taa, kuin viras­to kokeil­isi, luem­meko me näitä papere­i­ta noin ylipäänsä.”

    Minus­ta tuo ker­too siitä, miten virkamiehet oikeasti suh­tau­tu­vat lau­takun­ti­in: Eivät pidä muu­na kuin kiu­sankap­paleina, ja arvos­tus on siis nol­la tai vähem­män. Tämän olen itse päätel­lyt ja kuul­lut henkilöko­htais­es­ti tun­temal­tani virkamieheltä. Masentavaa.

  9. Jos ker­ran hyö­tyk­er­roin on paljon yli yhden, niin eikö pyöräi­ly­olo­suhtei­den paran­tamiseen kan­nat­taisi sijoit­taa vaikka­pa 100 miljoon­aa vuodessa? Sehän tulisi nopeasti takaisin pienem­pi­en sote-alueen kulu­jen ja paran­tuneen vai­h­to­taseen kautta.

    Nyt vaan rohkeasti kohti tule­vaisu­ut­ta ja pyöräi­lyn 50% osu­ut­ta liiken­nesuorit­teesta. Siihen on pakkokin men­nä, kun öljyn hin­ta jatku­vasti nousee ja saatavu­us heikke­nee tulevaisuudessa.

  10. Ode: “Yllät­tävän palon siinä pain­ote­taan sitä, että viherka­tot edis­tävät huleve­sion­gel­man ratkaisua, kos­ka ne pidät­tävät sadet­ta jonkin aikaa.”

    Kasvit toimi­vat sil­vi­isi­in, että ne otta­vat juuril­laan vet­tä maas­ta ja hai­h­dut­ta­vat sitä lehdis­tään ilmaan, ja kul­jet­ta­vat tämän “vir­ran” mukana mitä nyt sit­ten kul­jet­ta­vatkaan. Viherka­tot siis ihan oikeasti vähen­tävät viemärei­hin menevää vet­tä, eivätkä vain viivytä sitä. Muis­taak­seni jos­sain päin oli saatu viherkat­to pidät­tämään 80% sadevedestä. Että kyl­lä sitä hulevesi­aspek­tia on ihan asial­lis­es­ti painotettu.

  11. Pyöräi­lyn edis­tämisek­si on puuhastel­tu ties kuin­ka kauan. Toiv­ot­tavasti nyt saataisi­in aikaan jotain muu­takin kuin hirvit­tävän kallista baanaa (kaik­ki kun­nia baanalle, mut­ta sen hin­ta oli tolkuton)

    Selvi­tys­tä lukies­sa näyt­tää kuitenkin ilmeiseltä, että taas ollaan lait­ta­mas­sa paljon rahaa mut­ta saa­mas­sa vain elit­is­tistä kan­takaupunki­in keskit­tyvää pyöräi­ly­in­fraa. Hyvät tavoit­teet vesitetään vääräl­lä priorisoinnilla

    Noiden suun­nitelmien mukaan pyöräi­lyn kanssa tehdään sama virhe kuin on tehty joukkoli­iken­teen. Keski­tytään vain säteit­täisi­in ydinkeskus­tan yhteyk­si­in, poikkit­taiset yhtey­det jätetään huomiotta. Työ­matkapyöräi­ly on vilka­s­ta myös poikki­tais­su­un­nas­sa, ihan kuten olisi työ­matka­joukkoli­ikenne jos toimivia yhteyk­siä vaan olisi. 

    Jos siis todel­la halu­taan nos­taa pyöräi­lyn osu­ut­ta matkoista, tulisi sat­sa­ta vähin­täänkin 50% tuos­ta 20 miljoonas­ta poikkit­taisy­hteyk­si­in. Aloit­taa voisi vaik­ka Mäkelän­rin­teen ja Ruskea­suon välis­es­tä yhteydestä.

  12. Joel Jalka­nen:
    Ode: “Yllät­tävän palon siinä pain­ote­taan sitä, että viherka­tot edis­tävät huleve­sion­gel­man ratkaisua, kos­ka ne pidät­tävät sadet­ta jonkin aikaa.”

    Kasvit toimi­vat sil­vi­isi­in, että ne otta­vat juuril­laan vet­tä maas­ta ja hai­h­dut­ta­vat sitä lehdis­tään ilmaan, ja kul­jet­ta­vat tämän “vir­ran” mukana mitä nyt sit­ten kul­jet­ta­vatkaan. Viherka­tot siis ihan oikeasti vähen­tävät viemärei­hin menevää vet­tä, eivätkä vain viivytä sitä. Muis­taak­seni jos­sain päin oli saatu viherkat­to pidät­tämään 80% sadevedestä. Että kyl­lä sitä hulevesi­aspek­tia on ihan asial­lis­es­ti painotettu.

    Freibur­gis­sa Baden-Wurt­tem­ber­gin osaval­tios­sa näitä on viiem aikoina run­saasti rak­e­nent­tu, vaik­ka Alp­pi­en juurel­la siel­lä on talvel­la lun­ta ja pakkasta.

    Olisi kuitenkin hvyä ver­ra­ta alueen kat­topin­ta-alaa sen kokon­aispin­ta-alaan, jot­ta ei ihan epäre­al­is­tisia ajatuk­sia uneksi.

  13. OS

    “Viras­to on luokitel­lut lau­takun­nan ”asi­akkaak­seen”. Joku toinen voisi määritel­lä suh­teen hierarkkisemminkin.”

    Ollin pak­i­nas­sa asaikkaat oli­vat niitä asi­at­to­mia, joil­ta oli viras­toon pääsy kielletty,

  14. “Jos siis todel­la halu­taan nos­taa pyöräi­lyn osu­ut­ta matkoista, tulisi sat­sa­ta vähin­täänkin 50% tuos­ta 20 miljoonas­ta poikkit­taisy­hteyk­si­in. Aloit­taa voisi vaik­ka Mäkelän­rin­teen ja Ruskea­suon välis­es­tä yhteydestä.”

    Mäkelän­rin­teen ja Ruskea­suon välil­lä on oikein muka­va kevyen liiken­teen yhteys — jos osaa käyt­tää kart­taa ja kom­pas­sia. Mut­ta voisi se olla selkeämpikin.

  15. Mikäli tuo Laa­jasa­lon ja Vuosaaren väli­nen reit­ti toteu­tu­isi, samoin kuin kevyen liiken­teen reit­ti Kru­unuvuoren­ran­nan sil­lalle, niin tulok­se­na olisi kyl­lä san­gen huikea pyöräre­it­ti keskus­tan ja Vuosaaren välille. Toiv­ot­tavasti sil­lat eivät tee siitä liian kallista toteuttaa.

    ML: Olisit voin­ut sinäkin tehdä tilaa uusille voimille. Kukaan ei ole kor­vaam­a­ton. Jo viime lau­takun­takau­den lop­ul­la näistä sinän­sä ansiokkaista blo­gauk­sista jäi muu­ta­man ker­ran sel­l­ainen kuva, että Osmo ei ollut ehtinyt oikein paneu­tua asioihin.

    Rohke­nen olla eri mieltä “kaimani” kanssa.

  16. “Lausun­to viherkat­to­ja koskev­as­ta aloitteesta
    lausun­tolu­on­nos on hyvin myön­teinen han­kkeelle. Yllät­tävän palon siinä pain­ote­taan sitä, että viherka­tot edis­tävät huleve­sion­gel­man ratkaisua, kos­ka ne pidät­tävät sadet­ta jonkin aikaa.”

    - mikä on hulevesi“ongelma”?
    — viherkat­to = 60-luvun perin­ner­ak­en­tamista kun­nioit­ta­va tasakat­toinen talo; kat­to ja vesieriste peit­etään humuk­sel­la ja toiv­otaan, että vesi ei ikinä vuo­da täy­del­lis­es­ti asen­netun vesieris­teen saumoista kattorarakenteisiin.
    Huoh…

  17. Komp­pia KariS:lle poikit­tai­sista pyöräi­lyväylistä. Päivit­täisel­lä reit­il­läni Haa­gas­ta Viikki­in näk­isi taku­u­var­masti enem­mänkin pyöräil­i­jöitä jos liiken­nesu­un­nit­telus­sa olisi otet­tu pyöräi­ly huomioon muutenkin kuin vält­tämät­tömänä pahana. 

    Eli esimerkik­si: heikosti hoidet­tua jalankulk­i­joiden kanssa jaet­tua sekaväylää tai erotel­tua väylää jos­sa erot­telu on näen­näistä (esim. käve­ly­puoli lumen peitossa -> käveli­jöi­den pakko kulkea pyörätiel­lä). Välil­lä nämä ovat viikon 5–10cm lumiso­hjon peitossa ja välil­lä viikon jää­tynyt­tä pyykki­lau­taa. Keskimäärin 1–2 klv:lle/pyötätielle pysäköi­tyä autoa väis­tet­tävänä per päivä. Joka aamu ja ilta keskimäärin 5 koiran ulkoilut­ta­jaa, jot­ka ovat aivan var­masti samaa mieltä kanssani siitä, että pyöräi­ly ja käve­ly tulisi erot­taa parem­min toi­sis­taan. Bus­sipysäkke­jä keskel­lä pyöräti­etä. Alikulku­tun­nelei­ta ala- ja ylämäki­neen ja täysin vail­la näkyvyyt­tä olevine kuole­man­risteyksi­neen. Ylä- ja alamäkeä muutenkin, samal­la kun vier­essä lumes­ta ja jäästä pal­jas tie kul­kee mukavasti tasos­sa. Pyöräväyliä, jot­ka vai­h­tu­vat tien puolelta toiselle, taas takaisin ja vielä ker­ran toiselle puolelle.

    Jot­tei menisi vain valit­tamisek­si, niin joitain nopeasti mieleen tule­via, sen syväl­lisem­min pohti­mat­to­mia kor­jause­hdo­tuk­sia, kom­men­toikaa jos lauon nyt jotain ihan type­r­ää: kokooja/pääkaduille eri tasos­sa jalankulk­i­joiden kanssa kulke­vat yksisu­un­taiset pyöräti­et tai edes autoväylän reunas­sa kulke­vat pyöräkai­stat, jot­ka 1) eivät katkeile tai vai­h­da puol­ta jatku­vasti 2) pide­tään kun­nos­sa myös talvel­la 3) ja joiden keskelle ei raken­neta bus­sipysäkke­jä, liiken­nemerkke­jä tms. Esimerkik­si Pak­i­lantiel­lä tässä kohtaa (http://goo.gl/maps/8lJMW) pyöräiljöille voitaisi­in mah­dol­lis­taa kulku suo­raan vaik­ka tien reunaa pitkin Tuusu­lan­väylän ylit­tävälle sil­lalle, ettei olisi pakko men­nä alikulku­tun­neli­hässäkkään tör­mäilemään, jalankulk­i­joi­ta ter­ror­isoimaan ja mäessä hikoile­maan, kuten nyt. Siinä on muutenkin nopeusra­joi­tus 40km/h. Myös esim. Van­taan­joen ylit­tävän joukkoli­iken­nekadun (Maa­her­rantie) yhtey­teen olisi hyvä saa­da jotenkin mah­dutet­tua pyörätie?

    Ainakin sit­ten jos ja kun Raide-Jok­eri joskus tulee voitaisi­in samaan syssyyn paran­taa pyöräli­iken­teen edel­ly­tyk­siä ainakin sen reitin var­rel­la. Ja tietysti muual­lakin. Ja mah­dol­lisim­man pian.

  18. ML: Olisit voin­ut sinäkin tehdä tilaa uusille voimille. Kukaan ei ole kor­vaam­a­ton. Jo viime lau­takun­takau­den lop­ul­la näistä sinän­sä ansiokkaista blo­gauk­sista jäi muu­ta­man ker­ran sel­l­ainen kuva, että Osmo ei ollut ehtinyt oikein paneu­tua asioihin.

    Aloitin pal­stan seu­raamisen syksyl­lä 2012, muu­tamista kaa­vat­alouteen ja asun­to­tuotan­toon liit­tyvistä asioista olen kommentoinutkin.

    Olen kir­joit­ta­jan kanssa täysin erim­ieltä, minus­ta paneu­tu­mista ei ole se että aje­taan kylöpoli­tikko­mais­es­ti yksit­täisen asukas­ryh­män asioi­ta raivoisas­ti. Kaavoituk­ses­sa tulee kat­soa asioi­ta kokonaisvaltaisemmin.

    Ja mitä tuleee sub­stanssi­in Osmol­la on harv­inaisen kova asiantun­te­mus kaupun­ki- ja liiken­nesu­un­nit­telus­ta sekä taloustieteistä.
    Nämä poh­jat yhdis­tet­tynä siihen että lau­takun­nas­sa käsit­telyssä olleet asi­at on tul­lut nähdyk­si toteu­tus­vai­heessakin. Esimerkik­si keskustelu ATT:n autot­tomas­ta talosta ja kom­ment­ti “ei niiden autopaikko­jen pitänyt tul­la niin kalli­ik­si” osoit­ti että kokoke­muk­sia on tarkoi­tus hyö­dyn­tää seu­raa­van kaa­van esittelyssä.

    Blo­gi on varsi­naista paneu­tu­mista luot­ta­muste­htävään, esimerkik­si kaik­ki min­is­ter­it asun­to ja viestin­tämin­is­ter­iä luku­unot­ta­mat­ta ovat näh­neet blog­it tärkeäk­si vuorovaikutuskanavaksi. 

  19. k: Kus­tan­nushyö­ty­suh­teen lasken­nas­sa on ollut ole­tuk­se­na, että 1. mat­ka-aika ei muu­tu ja että 2. onnet­to­muudet eivät muutu. 

    Kumpaakaan ole­tust ei ole tehty nyt käsitellyssä rapor­tis­sa. Matko­jen nopeu­tu­mi­nen on las­ket­tu hyödyk­si. Onnet­to­muuskus­tan­nuk­sista tode­taan mm. seuraavaa:

    Onnet­to­muuskus­tan­nuk­sia on tarkastel­tu omana kokon­aisuute­naan, sil­lä vaik­ka ter­veysvaiku­tusten lasken­nas­sa käytet­ty HEAT-menetelmä sisältää myös onnet­to­muus­vaiku­tuk­set, perus­tuu menetelmässä käytet­ty kuolleisu­u­den alen­e­ma tan­skalaiseen tutkimuk­seen. Tan­skas­sa pyöräi­ly­on­net­to­muuk­sis­sa kuolee suorit­teeseen näh­den selvästi vähem­män pyöräil­i­jöitä kuin Suomes­sa (kuva 7). HEAT-arvo­jen käyt­tö sel­l­aise­naan siis aliarvioisi pyöräi­ly­on­net­to­muuk­sien määrän suo­raan sovel­let­tuna. Tämä on kor­jat­tu otta­mal­la huomioon pyöräi­ly­on­net­to­muudet eril­lisenä tek­i­jänä. Näin yhteiskun­tat­aloudel­lisia hyö­tyjä ei ainakaan
    yliarvioida…

    Jalanku­lun ja pyöräi­lyn kohtaamison­net­to­muudet moot­to­ri­a­joneu­vo­jen kanssa oletet­ti­in riip­pu­vaisik­si puo­lik­si sekä moot­to­ri­a­joneu­vo­suorit­teista että jalanku­lun ja pyöräi­lyn suoritteista.
    Kan­sain­välis­ten koke­musten mukaan pyöräi­lyn tur­val­lisu­us suh­teel­lis­es­ti para­nee pyöräi­lyn määrän kas­vaes­sa, kun pyöräi­lyn infraa paran­netaan samal­la tur­val­lisem­mak­si ja selkeäm­mäk­si ja pyöräilystä tulee yhä näkyvämpi osa liiken­net­tä. Tätä ei kuitenkaan ole otet­tu huomioon laskelmassa.

    Asian pihvi on ne muut ter­veyshyödyt. Elämän­ta­p­atek­i­jöil­lä, kuten arki­nen pyöräl­lä liikku­mi­nen, on hyvin suuria kansan­ter­vey­del­lisiä vaiku­tuk­sia. Siitä kuin­ka suuria voidaan olla var­maan mon­een suun­taan olla mon­taa mieltä, asian tutkimi­nen ei ole yksinker­taista. Mut­ta on esimerkik­si saatu tulok­sia että työ­matkansa pyöräileville on jopa 30% pienem­pi kuolleisu­us, vaik­ka kon­trol­loidaan ne muut tek­i­jät mitä pystytään. 

    Jos vaiku­tuk­set ovat mitään tuonne päinkään, niin jotkut onnet­to­muudet ovat ver­rat­taen pieni asia. Onnet­to­muudet ylipään­sä ovat onnek­si harv­inaisia ja sairaudet valitet­ta­van yleisiä.

  20. Pyöräi­ly on tosi kivaa etenkin pienis­sä kaupungeis­sa jois­sa kaik­ki palve­lut ja muut ovat lähekkäin. Helsin­gin kaltaises­sa kaupungis­sa se on kiva kesähar­ras­tus mut­ta tääl­lä väli­matkat asun­to­jen työ­paikko­jen ja palvelu­iden välil­lä ovat liian pitkät. Lisäk­si 50% vuodes­ta on talvi.

  21. Markku af Heurlin: Freibur­gis­sa Baden-Wurt­tem­ber­gin osaval­tios­sa näitä on viiem aikoina run­saasti rak­e­nent­tu, vaik­ka Alp­pi­en juurel­la siel­lä on talvel­la lun­ta ja pakkasta.

    Olisi kuitenkin hvyä ver­ra­ta alueen kat­topin­ta-alaa sen kokon­aispin­ta-alaan, jot­ta ei ihan epäre­al­is­tisia ajatuk­sia uneksi.

    Joo siis toki se kat­to pidät­ti 80% sille katolle sata­neesta vedestä. Kaipa tuo oli jol­lain kastelu­jär­jestelmäl­lä mitat­tu. Ei nuo viherka­tot yksin maail­maa pelas­ta mut­ta etenkin tiivistyvässä kaupungis­sa ovat ihan toimi­va taikasana. Ja onhan niis­sä muitakin etuja.

    AH:
    — viherkat­to = 60-luvun perin­ner­ak­en­tamista kun­nioit­ta­va tasakat­toinen talo; kat­to ja vesieriste peit­etään humuk­sel­la ja toiv­otaan, että vesi ei ikinä vuo­da täy­del­lis­es­ti asen­netun vesieris­teen saumoista kattorarakenteisiin.
    Huoh…

    Kyl­lä niis­sä on vähän mon­imutkaisem­mat rak­en­teet, mm. kun­non salao­ji­tus. Mene Sak­saan ja kysy paikalliselta insinööriltä, onko se tehnyt toim­i­mat­toman ratkaisun.

  22. Ei se pyöräi­ly ihan vaara­ton­ta ole. Muu­ta­ma vuosi sit­ten oli sil­loises­sa työ­paikas­sa iso työ­matkapyöräi­lyn edis­tämiskam­pan­ja. Samaan aikaan omas­ta porukas­tani oli kak­si kave­ria yhtäaikaa parin kuukau­den saikul­la pyöräi­ly­on­net­to­muuk­sien takia.

  23. Kyl­lä pyöräi­lyn edis­tämi­nen Helsingis­sä kan­nat­taisi aloit­taa talvikun­nos­s­api­dos­ta. Jos pyöräteitä ei aura­ta talvel­la, ei niitä voi käyt­tää kuin keskimääräistä parem­mat ja kovakun­toisem­mat pyöräil­i­jät. Samoin kan­nat­taisi pitää huol­ta että uusil­la aluil­la pyöräi­lyre­itit ovat kunnossa. 

    Mut­ta kyl­lä pääkaupunkiseudul­la jotain muu­tok­sia tarvisi tehdä, mut­ta en ole niin var­ma kan­nat­taako aloit­taa isoista sil­loista, ennem­min oikaista iso määrä aivan turhaan mutkit­tele­via reittejä.

    Meil­lä Oulus­sakin on onnet­tomat pyöräväylät, jos ver­taa niitä vaik­ka Hol­lan­ti­laisi­in, mut­ta kohtu­ullisen hyvä talvikun­nos­s­api­to on tääl­lä se jut­tu joka mah­dol­lis­taa talvipyöräilyn. 

    Helsingis­sä väyliä ilmeis­es­ti aurataan yhtä huonos­ti kuin Hol­lan­nis­sa. Ongel­ma sikäli että siinä kun hol­lan­nis­sa lun­ta sataa korkein­taan ker­ran vuodessa ja se sulaa pois seu­raavak­si päiväk­si, niin Helsingis­sä lun­ta on kuitenkin maas­sa kuukausikau­pal­la. (lisäk­si hol­lan­nis­sa pyöräi­lyä se lumisade hait­taa vähiten…)

    Ympärivuoti­nen pyöräi­ly on paljon helpom­paa kuin aloit­taa pyöräi­ly aina alus­ta keväällä.

    Ja olen eri mieltä siitä että ihmiset eivät mah­tu­isi yhdis­te­ty­ille kevyen liiken­teen väylille — niil­lä vain pitää olla riit­tävästi tilaa. Oulus­sa ei tai­da olla enää yhtään pyöräkaistaa, mut­ta pyöräi­ly on tääl­lä kyl­lä monin ver­roin helpom­paa kuin Helsingis­sä tai muual­la pääkaupunkiseudul­la. Keskus­tas­sa tosin on joitakin pyöräteitä, mut­ta äkkiä sitä oppii ne kiertämään.

    Pahim­mat ongel­mat ovat nopeim­min ratkaistavis­sa yksinker­tais­es­ti otta­mal­la ne pyörätiemerk­it kokon­aan pois aivan liian ahtail­ta väyliltä. Ajo­radal­la tilaa on ja väistämis­sään­nöt selkeät.

  24. Tähdätään taas 450 000 ker­rosneliön kaavoit­tamiseen. Pitäisikö ohjel­maan ottaa vähän ylimääräistä niin, että on varaa myös joskus epäon­nis­tua ilman, että tavoit­teesta jäädään?

    Ei käy. Tehdään niin kuin Kaupung­in­val­tu­us­to päät­ti MA-ohjel­man hyväksyessään, kohdas­ta 4 kaavavaran­to, lihavoin­nit minun:

    Tavoite 4 Kaavavaranto

    Ase­makaavavaran­to pysyy tasol­la, joka mah­dol­lis­taa vähin­tään viiden vuo­den asun­to­tuotan­non ohjel­mas­sa määritel­lyn hallinta- ja rahoi­tus­muo­to­jakau­man mukaan. Vuosit­tain laa­di­taan ase­makaavo­ja asun­to­tuotan­toon vähin­tään 450 000 k‑m². Toteu­tu­maa seu­rataan viiden vuo­den liuku­vana ja takau­tu­vana vuosikeskiar­vona.

    Tämä siis tarkoit­taa että jos jäädään tavoit­teista, niin niitä nos­te­taan seu­raa­vana vuon­na. Tämä seu­ran­ta ja rapor­toin­ti on viras­ton tehtävä.

    Kaupung­in­val­tu­us­to ei ole esimerkik­si asi­akas, vaan kaupun­gin ylin päät­tävä elin. Noin niinku lain mukaan.

  25. “Pyöräverkkoku­vas­sa on kaiken­laista mie­lenki­in­toista kuten pyöräre­it­ti Laa­jasa­losta Var­tiosaaren kaut­ta Vuosaareen.”

    Tähän asti on halut­tu suo­ja­ta Var­tiosaaren herkkä luon­to jopa pyöräi­lyltä. Sil­ta tai itsepa­lvelupyörälos­si ovat toden­näköisim­mät Reposalmen ja Ram­sin­salmen ylitysvaihtoehdot.

    E. Juhani Tenhunen

    1. Tähän asti on halut­tu suo­ja­ta Var­tiosaaren herkkä luon­to jopa pyöräilyltä. 

      On halut­tu huviloi­ta vuokran­nei­den revi­iri taval­lisil­ta kaupunkilaisilta.

  26. tpyy­lu­o­ma: Asian pihvi on ne muut ter­veyshyödyt. Elämän­ta­p­atek­i­jöil­lä, kuten arki­nen pyöräl­lä liikku­mi­nen, on hyvin suuria kansan­ter­vey­del­lisiä vaikutuksia.

    Pyöräi­lyn terveysvaikutuksista

    (poim­into­ja artikke­lista “Healt Ben­e­fits of Cycling”, kir­joit­ta­jat Jan Gar­rard, Chris Ris­sel, Adri­an Bau­man, kir­jas­ta City Cycling, MIT Press 2012)

    - Sak­salainen tutkimus löysi kään­teisen yhtey­den pyöräi­lyn ja kroon­is­ten sairausten yleisyy­den välillä
    — Japani­lainen tutkimuk­sen mukaan 50–70 vuo­ti­aat arkipyöräil­i­jät oli­vat ter­veämpi kuin pyöräilemät­tömät (ei ker­ro­ta paljonko)
    — Kööpen­hamis­sa huo­mat­ti­in, että työ­matkapyöräi­ly vähen­tää kuolleisu­ut­ta 28%.
    — Meta-ana­lyysin mukaan työ­matkali­ikun­ta (pyöräi­ly ja käve­ly) vähen­tää 11% sydän­taudin todennäköisyyttä.
    — Pak­susuolen syövän ris­ki vähe­nee (kiinalaisen tutkimuk­sen mukaan) 40% akti­ivisel­la työmatkaliikunnalla.
    — Kiinalaisen tutkimuk­sen mukaan yli 10 tun­tia autossaa viikos­sa viet­tävil­lä on 82% suurem­pi ris­ki sairas­tua sydän­sairauteen ver­rat­tuna niihin jot­ka autoil­e­vat vain 4 tuntia.
    — Työ­matkan autol­la kulke­vat ovat 13% toden­näköisem­min tuhdisti yli­pain­ois­ia kuin pyöräil­i­jät (kun muu liikun­ta vakiodaan)

  27. KariS:
    Noiden suun­nitelmien mukaan pyöräi­lyn kanssa tehdään sama virhe kuin on tehty joukkoli­iken­teen. Keski­tytään vain säteit­täisi­in ydinkeskus­tan yhteyk­si­in, poikkit­taiset yhtey­det jätetään huomiotta. Työ­matkapyöräi­ly on vilka­s­ta myös poikki­tais­su­un­nas­sa, ihan kuten olisi työ­matka­joukkoli­ikenne jos toimivia yhteyk­siä vaan olisi. 

    Ei noi­ta poikit­taisia pyöräi­lyre­it­te­jä ole täysin jätet­ty huomiotta. Käsit­tääk­seni Liiken­nevi­ras­to (tai lähin­nä sen edeltäjät) on osoit­tanut asi­as­sa paikoit­taista akti­ivi­su­ut­ta vas­tu­ul­laan olevil­la tieo­suuk­sil­la viime vuosi­na. Esimerkik­si Hakamäen­tiel­lä panos­tet­ti­in noin 100 miljoon­aa euroa pyöräi­ly­olo­suhtei­den akti­iviseen heiken­tämiseen, ja Kehä I var­res­sa Lep­pä­vaaras­sa samaan hom­maan panos­tet­ti­in huikeat 150 miljoon­aa euroa.

    Helsin­gin kaupun­gin puolel­la Liikun­tavi­ras­to muis­taa poikit­tais­su­un­taisia pyöräil­i­jöitä joka vuosi aja­mal­la Pitkäkosken ja Niskalan väliset tiet täy­teen hiih­to­latu­ja. Samal­la taval­la muis­te­taan poikit­tais­su­un­taista talvili­iken­net­tä muu­ta­mas­sa muus­sakin kohdas­sa Keskuspuistoa.

  28. Enpä tiijä..kun kat­se­len kaveri- ja tut­tava­pi­ir­iäni, niin se poruk­ka joka ei vielä pyöräile, ei pyöräil­isi vaik­ka kaik­ki väylät oli­si­vat läm­mitet­tyjä ja katet­tu­ja Baanoja.

  29. “Olen ain­oa edel­lisen laut6akunnan varsi­nai­sista jäsenistä, joka jatkaa tässä lautakunnassa!”

    Aika ajat­telema­ton­ta puolueil­ta, että läh­es koko lau­takun­ta uusi­u­tui. Koke­muk­sen mukaan sopi­va uusi­u­tu­mis­vauhti on korkein­taan puo­let. Kslk on niin työteliäs ja pere­htymistä vaa­ti­va posti, että vas­ta puo­livälis­sä ensim­mäistä kaut­ta on uusi jäsen todel­la sisäl­lä asiassa. 

    Ensim­mäisel­lä kaudel­la myös puhei­den pain­oar­vo jää hel­posti kevyem­mäk­si kuin pitem­pään lau­takun­nas­sa olevil­la. Osmo saa nyt ehkä liian määräävän ase­man päätök­sen­teossa. Tai sit­ten päätök­sen­tekoon tulee turhaa koheltamista ja se ras­saa myös esit­telijä­por­ras­ta paljon, vaik­ka hel­posti virkamies­valmis­telun val­ta kas­vaakin novi­isipäät­täjien arku­u­den ja vähän pere­htyneisyy­den vuoksi.

  30. anomuumia on kom­pat­ta­va. poikit­taisin pyöräi­ly-yhtey­det tai ainakin tuo haa­ga-viik­ki väli on ihan retuperällä.

  31. tpyy­lu­o­ma: Mut­ta on esimerkik­si saatu tulok­sia että työ­matkansa pyöräileville on jopa 30% pienem­pi kuolleisu­us, vaik­ka kon­trol­loidaan ne muut tek­i­jät mitä pystytään.

    Olen samaa mieltä pyöräi­lyn siu­nauk­sel­lisu­ud­es­ta, mut­ta kvan­ti­tati­ivi­nen määri­tys on vaikeaa. Työ­matkapyöräil­i­jöil­läkin on 100 %:n kuolleisu­us, jos val­i­taan sopi­va tarkastelu­väli. Ja toisaal­ta uskon hyvinkin, että työ­matkapyöräileväl­lä 80-vuo­ti­aal­la on huo­mat­tavasti pienem­pi vuo­tu­inen kuole­man­ris­ki kuin muil­la 80-vuo­ti­ail­la keskimäärin. Elinikänä pyöräil­i­jä saa muu­ta­man kuukau­den tai ehkä yli vuo­denkin lisää ikää.

    Kan­sain­väli­sis­sä tutkimuk­sis­sa onnet­to­muuk­sien aiheut­ta­ma elin­vu­osien mene­tys on yleis­es­ti aika vähäi­nen tek­i­jä, akti­ivi­nen työ­matkapyöräil­i­jä menet­tää keskimäärin viikon elämästään (ts. joku menet­tää 80 vuot­ta, suurin osa ei mitään). Enem­män elin­vu­osia menee saastei­den hen­git­tämisen vuok­si (suu­ru­us­lu­okkaa kuukau­den ver­ran), mut­ta sekin on ongel­mana pienen­emään päin. Yleisem­minkin liiken­netur­val­lisu­us on elin­vu­osien menet­tämisen kannal­ta yli­main­os­tet­tu jut­tu ver­rat­tuna vaikka­pa koti­ta­p­atur­mi­in saati elin­tapoi­hin. (Liiken­teessä kuolee varsin vähän ter­veitä hyväkun­toisia ihmisiä, joiden elämän­hallinta on kun­nos­sa. Viikatemies ei ole demokraatti.)

    Sen sijaan työ­matkapyöräi­lyn ter­veysvaiku­tuk­sia on vaikea tutkia. Niitä on tutkit­tu ainakin Tan­skas­sa ja Suomes­sa, mut­ta tutkimuk­sis­sa ongel­mana on joukon valikoi­tu­mi­nen. Yllät­täen kaikkein kan­nat­tavin­ta pyöräilem­i­nen on iäkkäille ja vähän liikkuville, kaikkein pienin ter­vey­delli­nen hyö­ty koituu nuo­rille ja paljon liikkuville.

    Arkipäivän koke­mus pyörätieltä taas ker­too vähän toisen­laista kieltä. Tämä onkin se suuri liiken­nepoli­it­ti­nen haaste. Jos pyöräi­ly on vain hyväkun­tois­t­en har­ras­tus, sen kokon­ais­ter­veyshyödyt jäävät pienem­mik­si. Ikävä johtopäätös onkin se, että ter­veyskannal­ta kat­sot­tuna pyöräti­et pitäisi tehdä nimeno­maan sel­l­aisik­si, että hitaam­min pyöräilevät ja huonokun­toisem­mat kan­soit­ta­vat pyörätiet.

    Vielä kimu­ran­tim­mak­si menee, jos noille ter­veyshyödy­ille laite­taan hin­ta­lap­pu. En osaa itse oikein suh­tau­tua vakavasti H/K‑laskelmiin, jois­sa las­ke­taan ter­veyshyö­tyjä kansan­taloudelle. Laskel­mat perus­tu­vat niin mon­een arvat­tuun muut­tu­jaan, ettei niil­lä saa kuin jotain suuntaa-antavaa.

    Tästä huoli­mat­ta pyöräi­lyyn pitäisi investoi­da ihan toisel­la taval­la sekä rahal­lis­es­ti että henkises­ti kuin mitä nyt tehdään. Kri­ti­ikki­ni kohdis­tuu laskelmien esit­tämistapaan, ei itse asiaan.

  32. Ris­to Koivunen: Helsin­gin kaupun­gin puolel­la Liikun­tavi­ras­to muis­taa poikit­tais­su­un­taisia pyöräil­i­jöitä joka vuosi aja­mal­la Pitkäkosken ja Niskalan väliset tiet täy­teen hiihtolatuja. 

    Mis­tä mihin olet matkalla, jos noille keskus­puis­ton kimu­ran­teille reit­eille ei ole vai­h­toe­hto­ja katu­verkos­toa pitkin? Kaik­ki kun­nia talvipyöräi­lylle, mut­ta luulen, että kymme­nen­tuhat­ta hiihtäjää saa enem­män ter­veyshyö­tyjä kuin sata pyöräilijää.

    (Ok, olen puolueelli­nen. Hiihdän Keskus­puis­tossa. Sulan maan aikaan pyöräil­lessänikin lähin­nä vältän Keskus­puis­ton kiemu­raisia hiekkapolku­ja ja koiranulkoiluttajia.)

  33. Osmo Soin­in­vaara: On halut­tu huviloi­ta vuokran­nei­den revi­iri taval­lisil­ta kaupunkilaisilta.

    On se luon­tokin halut­tu suo­ja­ta. Ja sille luon­nolle kuulem­ma paras on, mikäli saari pysyy sul­jet­tuna. Mikä, myön­net­täköön, ei vält­tämät­tä ole kaupunkikokon­aisu­u­den kannal­ta paras ratkaisu.

  34. Joel Jalka­nen: Joo siis toki se kat­to pidät­ti 80% sille katolle sata­neesta vedestä. Kaipa tuo oli jol­lain kastelu­jär­jestelmäl­lä mitat­tu. Ei nuo viherka­tot yksin maail­maa pelas­ta mut­ta etenkin tiivistyvässä kaupungis­sa ovat ihan toimi­va taikasana. Ja onhan niis­sä muitakin etuja.

    Kyl­lä niis­sä on vähän mon­imutkaisem­mat rak­en­teet, mm. kun­non salao­ji­tus. Mene Sak­saan ja kysy paikalliselta insinööriltä, onko se tehnyt toim­i­mat­toman ratkaisun.

    Paper­il­la kaik­ki toimii aina hienos­ti ja mikään ei ole niin viisas kuin insinööri. Pait­si sakasalainen insinööri.
    Suomes­sakin jokaiki­nen purkukun­toinen home­en riivaa­ma koulu, päiväkoti tai asuin­raken­nus on suun­nitel­tu raken­nus­määräyk­siä nou­dat­taen ja raken­nus­lu­vat on myön­net­ty asian­mukaisia ja ammat­ti­lais­ten laa­timia insinööripi­irus­tuk­sia vastaan.
    Huomionar­voista on se, että läh­es poikkeuk­set­ta nämä raken­nuk­set sisältävät aina uut­ta ja edis­tyk­sel­listä tekni­ikkaa / raken­ner­atkaisu­ja, joista ei ole pitkäaikaista koke­mus­ta. Nämä riskialt­ti­it rak­en­teet Pitäisi vielepä suorit­taa kirurgin­tarkalla työl­lä ja aukot­toma­l­la valvon­nal­la. hah…
    Eihän viime vuosikym­meninä ole saatu kun­ni­al­lis­es­ti kasat­tua kestäviä talo­ja edes perus­ratkaisuil­la. Kuin­ka sit­ten pitkäaikaista koke­mus­ta vail­la ole­vien tasav­i­herkat­to­jen kanssa pärjätään?

    No onnek­si maail­ma pelastuu.
    Niin se var­maan pelas­tui 70-luvul­lakin vaik­ka luke­ma­ton määrä raken­nuk­sia tuhou­tuikin tiivistys/lisäeristyshuumassa. Pääosin kaup­pa- ja teoll.ministeriön ohjei­ta ja insinööripi­irus­tuk­sia noudattaen.

  35. Miten viherka­tot toimi­vat kaatosatei­den aikana ja jäl­keen? Entä sil­loin, kun katolle ker­tyy run­saasti lun­ta, joka suo­jake­lil­lä voi sulaa nopeasti. Emme elä Babylonissa.

    Kasvus­to tuot­taa hel­posti roskaa, joka tup­paa tukki­maan suun­nitel­lut val­u­mis­re­itit, jon­ka jäl­keen vesi voi pää­tyä hel­posti vääri­in paikkoi­hin, vesi­vahinko­ja aiheuttaen. 

    Pitemp­inä kuiv­ina jak­soina lie­nee kastelu helpom­min jär­jestet­tävis­sä, mut­ta kuka talois­sa kesälomien aikaan velvoite­taan hoita­maan? Ylim­män ker­roksen asukkaatko?

    Entä vuo­to­jen sattues­sa, lapi­oidaanko katoil­ta mullat(vai siir­retäänkö ruukut?) pihoille ja takaisin kor­jausten ajak­si? Lapi­o­hom­mis­sa voi kate, esim. kat­to­huopa vau­ri­oitua. Lumikuormien kasvun takia lun­ta on aika ajoin katoil­ta pois­tet­ta­va, samoin lumen/jään aiheut­ta­man tip­pumis­vaaran takia. 

    Asumisen hin­taa nuo viherka­tot taitaisi­vat nostaa … (?)

  36. Viherinssi: …pyöräti­et pitäisi tehdä nimeno­maan sel­l­aisik­si, että hitaam­min pyöräilevät ja huonokun­toisem­mat kan­soit­ta­vat pyörätiet.

    Tästä huoli­mat­ta pyöräi­lyyn pitäisi investoi­da ihan toisel­la taval­la sekä rahal­lis­es­ti että henkises­ti kuin mitä nyt tehdään. 

    Nyt ollaan investoimas­sa muu­ta­maan kalli­iseen himopy­öräil­i­jöi­den halu­ami­in kohteisi­in. Samal­la rahal­la saataisi­in paljon enem­män lisät­tyä pyöräi­lyn suo­sio­ta jos se kohden­net­taisi­in muualle kuin jo nyt pyöräile­vien kulkemisen nopeut­tamiseen (vaik­ka sekin on hyvä asia)

    Toisaal­ta tässä näkyy Helsin­gin Polkupyöräil­i­jöi­den käden­jäl­ki. Hehän ei vtä tee enää pyöräi­ly­poli­ti­ikkaa vaan poli­ti­ikkaa pyöräilystä. Ikävä kyl­lä heille on annet­tu erään­lainen viralli­nen sta­tus edus­taa kaikkia pyöräil­i­jöitä. Jär­jestö on kuitenkin luisunut “poli­it­tiseen” ohjauk­seen, eikä edus­ta kat­tavasti pyöräile­viä kaupunki­laisia. Viras­ton ja lau­takun­nan pitääkin löytää parem­pi tapa hakea taval­lis­ten työ­matkapyöräil­i­jöi­den näkökul­ma suun­nit­telu­un, Hepo ei sel­l­aista edusta

  37. Eikö ne katot pitänyt peit­tää aurinko­ken­noil­la eikä rairuoholla?

  38. Viherinssi: …Yleisem­minkin liiken­netur­val­lisu­us on elin­vu­osien menet­tämisen kannal­ta yli­main­os­tet­tu jut­tu ver­rat­tuna vaikka­pa koti­ta­p­atur­mi­in saati elin­tapoi­hin. (Liiken­teessä kuolee varsin vähän ter­veitä hyväkun­toisia ihmisiä, joiden elämän­hallinta on kun­nos­sa. Viikatemies ei ole demokraatti.)

    Niin­pä. Liiken­netur­val­lisu­u­den pain­oar­vo on vähän turhan suuri.

    Sen sijaan työ­matkapyöräi­lyn ter­veysvaiku­tuk­sia on vaikea tutkia. Niitä on tutkit­tu ainakin Tan­skas­sa ja Suomes­sa, mut­ta tutkimuk­sis­sa ongel­mana on joukon valikoi­tu­mi­nen. Yllät­täen kaikkein kan­nat­tavin­ta pyöräilem­i­nen on iäkkäille ja v’hän liikkuville, kaikkein pienin ter­vey­delli­nen hyö­ty koituu nuo­rille ja paljon liikkuville.

    Tuo valikoi­tu­misongel­ma on todel­li­nen, ja siihen tör­mää jatku­vasti eril­lai­sis­sa kaupunkisu­un­nit­telu­ai­hei­sis­sa yhteyk­sis­sä. Esimerkik­si huonon­taako huono raken­net­tu ympäristö ihmisiä, vai ajau­tu­vatko sinne vaan vai­h­toe­hto­jen puut­teessa asumaan ne jot­ka muutenkin voivat huonos­ti? Kun on kuitenkin hyvin uskot­tavaa teo­ri­apo­h­jaa sen puoles­ta että ympäristö vaikut­taa, esimerkik­si niin että sel­l­aises­sa ympäristössä jos­sa on help­po kulkea jalan tietenkin kävel­lään enem­män, ja vielä datakin tukee sitä että itsenäisiä vaiku­tuk­sia on, niin sanois­in että todis­tus­taak­ka on vas­taan­väit­täjäl­lä. Vas­ta-argu­ment­ti­na valikoi­tu­mises­sa on se ongel­ma että sil­lä voi vas­tus­taa melkein mitä tahansa.

    Arkipäivän koke­mus pyörätieltä taas ker­too vähän toisen­laista kieltä. Tämä onkin se suuri liiken­nepoli­it­ti­nen haaste. Jos pyöräi­ly on vain hyväkun­tois­t­en har­ras­tus, sen kokon­ais­ter­veyshyödyt jäävät pienem­mik­si. Ikävä johtopäätös onkin se, että ter­veyskannal­ta kat­sot­tuna pyöräti­et pitäisi tehdä nimeno­maan sel­l­aisik­si, että hitaam­min pyöräilevät ja huonokun­toisem­mat kan­soit­ta­vat pyörätiet.

    Nimeno­maan niin on tarkoi­tus tehdä. Yksi pyöräilyak­ti­ivi sanoi sen niin että ei hän niitä taso­erotet­tu­ja fil­larikaisto­ja tarvitse, hän pol­kee mielu­um­min kadul­la auto­jen seassa. Mut­ta nor­maalipyöräil­i­jälle autot eivät ole turhan hitaita.

    Tuo­ta samaa voi sanoa muuten uima­halleista, pal­lko­ken­tistä, jne. Tiedostet­tu liikun­tapoli­ti­ikan perus­dilem­man on se että jos investoi vaikka­pa jäähal­li­in, niin sinne siir­tyy väkeä pal­lo­ken­tältä eikä sohval­ta. Tähänkin nimeno­maan sel­l­ainen kaupunki­rakenne jos­sa lihasvoimin liikku­mi­nen on mukavaa ja luon­te­vaa toimii.

    Pyöräilyssä on minus­ta se olen­nainen ero suurim­paan osaan muista liikun­ta­muodoista, että se ei edel­lytä hyvää kun­toa joka las­kee kyn­nys­tä pyöräil­lä. Pyöräilemäl­lä voi toki han­kkia itselleen hyvän kunnon.

    Vielä kimu­ran­tim­mak­si menee, jos noille ter­veyshyödy­ille laite­taan hin­ta­lap­pu. En osaa itse oikein suh­tau­tua vakavasti H/K‑laskelmiin, jois­sa las­ke­taan ter­veyshyö­tyjä kansan­taloudelle. Laskel­mat perus­tu­vat niin mon­een arvat­tuun muut­tu­jaan, ettei niil­lä saa kuin jotain suuntaa-antavaa.

    No joo, henkilöko­htais­es­ti suh­taudun ns. mikki­hi­iri­ra­han laskemiseen lähtöko­htaisen kiel­teis­es­ti, tai tarkem­min siihen miten asi­at esitetään. Insti­tu­tion­aa­li­nen kon­tek­sti on vaan se että liiken­nehankkei­den hyödyt las­ke­taan sil­lä, ei noi ter­veyshyödyt ainakaan yhtään sen epäi­lyt­tävämpiä ole kuin vaikka­pa aikasäästöt, mis­tä ne hyödyt varsinkin tiehankkeis­sa yleen­sä muodostuu.

  39. Keskus­tan kapeille ja ruuhkaisille ajoväylille halu­taan rak­en­taa pyöräti­et, vaik­ka ne eivät sinne kun­nol­la mah­du. Kaupun­gin liiken­nesu­un­nit­teli­jat ovat kuitenkin keksi­neet hyvän keinon. Kun kadun­var­sien puut kaade­taan, saadaan run­saasti hyvää tilaa uusille pyöräväylille.

  40. AH: Paper­il­la kaik­ki toimii aina hienos­ti ja mikään ei ole niin viisas kuin insinööri. Pait­si sakasalainen insinööri.
    Suomes­sakin jokaiki­nen purkukun­toinen home­en riivaa­ma koulu, päiväkoti tai asuin­raken­nus on suun­nitel­tu raken­nus­määräyk­siä nou­dat­taen ja raken­nus­lu­vat on myön­net­ty asian­mukaisia ja ammat­ti­lais­ten laa­timia insinööripi­irus­tuk­sia vastaan.
    Huomionar­voista on se, että läh­es poikkeuk­set­ta nämä raken­nuk­set sisältävät aina uut­ta ja edis­tyk­sel­listä tekni­ikkaa / raken­ner­atkaisu­ja, joista ei ole pitkäaikaista koke­mus­ta. Nämä riskialt­ti­it rak­en­teet Pitäisi vielepä suorit­taa kirurgin­tarkalla työl­lä ja aukot­toma­l­la valvon­nal­la. hah…
    Eihän viime vuosikym­meninä ole saatu kun­ni­al­lis­es­ti kasat­tua kestäviä talo­ja edes perus­ratkaisuil­la. Kuin­ka sit­ten pitkäaikaista koke­mus­ta vail­la ole­vien tasav­i­herkat­to­jen kanssa pärjätään?

    No onnek­si maail­ma pelastuu.
    Niin se var­maan pelas­tui 70-luvul­lakin vaik­ka luke­ma­ton määrä raken­nuk­sia tuhou­tuikin tiivistys/lisäeristyshuumassa. Pääosin kaup­pa- ja teoll.ministeriön ohjei­ta ja insinööripi­irus­tuk­sia noudattaen.

    Jooo siis tot­takai noi voidaan tehdä huonos­ti, en epäile yhtään. Ja tot­takai huonos­ti tehtynä ne ovat ris­ki talon rakenteille.

    Sitä mä kuitenkin kri­ti­soin, että viherkat­to­ja nyt jotenkin pide­tään uute­na ja vähähäp­töisenä näperte­lynä. Euroopas­sa viherkat­to­bu­u­mi on kestänyt jo vuosia. Berni­in nousee kuusi hehtaaria uut­ta viherkat­toa joka vuosi! Ei tääl­lä Suomes­sa tarvitse kek­siä pyörää uudelleen. Eikä ne tääl­läkään ennenku­u­lumat­to­mia ole. Lintsin vesi­tor­nissa on ollut viherkat­to 30-luvul­ta. Ja aika run­sas vieläpä, pak­sul­la maak­er­roksel­la ja isoil­la puu­var­tisil­la kasveilla.

    Tai sitä että viherka­tot olisi vaan “kivo­ja jut­tu­ja”. Niistä koituu oikei­ta hyö­tyjä. Eristys, hulevedet, ilman­puhdis­tus, bio­di­ver­si­teetin ylläpi­to ja sen vaiku­tus lokaalei­hin ja globaalei­hin ekosys­teemi­palvelui­hin, ruuantuotanto…

  41. Sep­po Vep­säläi­nen: Osmo saa nyt ehkä liian määräävän asemanpäätöksenteossa. 

    Hyvä. “Lisää naa­purien mak­samia autopaikko­ja opet­ta­japariskun­nille” ‑Rauta­va kaipaakin kun­non vas­tuk­sen. Muuten van­ha kaupung­in­hal­li­tuk­sen puheen­jo­hta­ja saat­taisi saa­da asiantun­tem­at­tomat möläy­tyk­sen­sä läpi pelkäl­lä arvovallallaan.

  42. KariS: Nyt ollaan investoimas­sa muu­ta­maan kalli­iseen himopy­öräil­i­jöi­den halu­ami­in kohteisi­in. Samal­la rahal­la saataisi­in paljon enem­män lisät­tyä pyöräi­lyn suo­sio­ta jos se kohden­net­taisi­in muualle kuin jo nyt pyöräile­vien kulkemisen nopeut­tamiseen (vaik­ka sekin on hyvä asia)

    Toisaal­ta tässä näkyy Helsin­gin Polkupyöräil­i­jöi­den käden­jäl­ki. Hehän ei vtä tee enää pyöräi­ly­poli­ti­ikkaa vaan poli­ti­ikkaa pyöräilystä. Ikävä kyl­lä heille on annet­tu erään­lainen viralli­nen sta­tus edus­taa kaikkia pyöräil­i­jöitä. Jär­jestö on kuitenkin luisunut “poli­it­tiseen” ohjauk­seen, eikä edus­ta kat­tavasti pyöräile­viä kaupunki­laisia. Viras­ton ja lau­takun­nan pitääkin löytää parem­pi tapa hakea taval­lis­ten työ­matkapyöräil­i­jöi­den näkökul­ma suun­nit­telu­un, Hepo ei sel­l­aista edusta.

    Mitä sä nyt höpötät? Kat­so nyt se tavoitev­erkko esim. tästä doku­men­tista, kal­vo Liikenne: pyöräi­ly ja käve­ly http://www.hel.fi/static/public/hela/Kaupunkisuunnittelulautakunta/Suomi/Esitys/2013/Ksv_2013-01–29_Kslk_1_El/400BF3CC-0EFF-4C3D-9C1F-B3D8D07D0434/Liite.pdf

    Baanan varsi­nainen fil­lar­iväylä mak­soi jotain pari mil­liä, lop­ut on sit­ten pingis­pöytä ja muu­ta. Hal­paa kuin saip­pua ihan mihinkä tahansa muuhun liiken­nein­vestoin­ti­in ver­rat­tuna, tol­la saa jotain parisa­taa metriä kak­sikaistaista kat­ua ver­tailun vuok­si. Rahaa fil­lar­ipuolel­la ker­jätään nimeno­maan siihen että saataisi­in laadukkai­ta väyliä pitkin poikin kaupunkia, esim. radan­var­ret. Nuo mak­saa nimeno­maan sik­si että ne ovat pitk­iä väyliä.

    Oulunkylästä Viikki­in on muuten Jok­erin vart­ta sel­l­ainen pyörätie mihin tässä käsit­tääk­seni pyritään.

  43. tpyy­lu­o­ma: Asian pihvi on ne muut ter­veyshyödyt. Elämän­ta­p­atek­i­jöil­lä, kuten arki­nen pyöräl­lä liikku­mi­nen, on hyvin suuria kansan­ter­vey­del­lisiä vaiku­tuk­sia. Siitä kuin­ka suuria voidaan olla var­maan mon­een suun­taan olla mon­taa mieltä, asian tutkimi­nen ei ole yksinker­taista. Mut­ta on esimerkik­si saatu tulok­sia että työ­matkansa pyöräileville on jopa 30% pienem­pi kuolleisu­us, vaik­ka kon­trol­loidaan ne muut tek­i­jät mitä pystytään.

    Jos vaiku­tuk­set ovat mitään tuonne päinkään, niin jotkut onnet­to­muudet ovat ver­rat­taen pieni asia. Onnet­to­muudet ylipään­sä ovat onnek­si harv­inaisia ja sairaudet valitet­ta­van yleisiä.

    Pyöräi­lyl­lä on var­masti ter­veyshyö­tyjä. Mut­ta sel­l­aiset arvioin­nit, jois­sa ter­veysvaiku­tuk­sia on arvioitu vain kuolleisu­u­den poh­jal­ta, ovat harhaanjohtavia.

    Esim. Tuoreessa tan­skalaises­sa tutkimuk­ses­sa tämä tuli esi­in hyvin vah­vasti. Tulok­se­na oli se, että pyöräi­lyn ter­veyshyödyt ylit­tävät selvästi ter­veyshai­tat. Mut­ta ter­veyshait­to­jen (lähin­nä loukkaan­tu­mis­ten) vaiku­tus osoit­tau­tui yllät­tävän isok­si: pyöräi­lyn ter­veyshyödyik­si määritelti­in 76 DALYä (DALY = Dis­abil­i­ty-Adjust­ed Life Years), kun taas liiken­neon­net­to­muuk­sien vaiku­tuk­sik­si määritelti­in peräti 51,2 DALYä. Toisin kuin mon­es­sa muus­sa tutkimuk­ses­sa on tehty, tuos­sa tutkimuk­ses­sa pyrit­ti­in huomioimaan nimeno­maan pien­ten onnet­to­muuk­sienkin vaiku­tus­ta, jot­ka ovat omi­naisia juuri pyöräi­lylle, mut­ta eivät niinkään autoilulle. Mon­es­sa muus­sa tutkimuk­ses­sa on ver­tail­tu vain kuolin­luku­ja, jot­ka edus­ta­vat vain jäävuoren huip­pua kaik­ista onnettomuuksista. 

    http://bmjopen.bmj.com/content/2/4/e001135.full.pdf+html

    Pyöräi­lyn onnet­to­muusaspek­tin tutkimus on kuitenkin hyvin vaikeaa. Kuolin­ti­las­tot ovat ain­oat hyvin luotet­ta­vat onnet­to­muusti­las­tot. Autoilun kohdal­la vaku­u­tusy­htiöi­den kaut­ta saadaan kohta­laisen kat­ta­vat tiedot. Mut­ta pyöräi­lyn kohdal­la tilas­tot ovat hyvin hatarat, kos­ka jos joku kaatuu pyöräl­lä, tai ajaa pyöräl­lä päin jalankulk­i­jaa, asi­as­ta ei ilmoite­ta yleen­sä mihinkään, eikä siitä tule tilas­tomerk­in­tää siis mihinkään, pait­si sil­loin jos pyöräi­ly­on­net­to­muu­teen epäil­lään liit­tyneen rikok­sen, ja siitä ilmoite­taan poli­isille. Mut­ta ne tapauk­set ovat harv­inaisia. Asia voi näkyä sairaslom­i­na tai alen­tuneena työkykynä ja tuo­tok­se­na, ja ehkä lisään­tyneinä lääkekuluina. 

    Kus­tan­nus-hyö­ty ‑ana­lyysien kannal­ta tosin lääkeku­lutkin voivat olla posi­ti­ivi­nen asia, kos­ka lisääväthän ne lääkey­htiöi­den myyn­tiä, ja nos­taa han­kkeen kansan­taloudel­lisia vaiku­tuk­sia, jos lask­i­ja vain halu­aa niin tehdä… toinen vai­h­toe­hto on laskea ne investoin­nin kus­tan­nuk­sik­si. Mon­et asi­at ovat sel­l­aisia, että ne voidaan tulki­ta joko kus­tan­nuk­sik­si tai hyödyik­si, tai vaik­ka molemmiksi.

    Mut­ta pyöräverkos­ton kehit­tämistä siis kan­natan. Hyö­ty­jen ja kus­tan­nusten suhdet­ta rahamääräis­es­ti määrit­tämiseen sen sijaan suh­taudun epäillen, etenkin sil­loin kun hyödyt eivät ole rahamääräisiä, vaan kuten esim. pyöräi­lyn hyö­tyä käsit­televässä rapor­tis­sa: aikaa ja ter­veyt­tä, joi­ta kumpiakin määritetään euroik­si jol­lain ker­toimil­la enem­män tai vähem­män mielivaltaisesti.

  44. tpyy­lu­o­ma: Insti­tu­tion­aa­li­nen kon­tek­sti on vaan se että liiken­nehankkei­den hyödyt las­ke­taan sil­lä, ei noi ter­veyshyödyt ainakaan yhtään sen epäi­lyt­tävämpiä ole kuin vaikka­pa aikasäästöt, mis­tä ne hyödyt varsinkin tiehankkeis­sa yleen­sä muodostuu.

    Min­un point­ti­ni tässä oli enem­män se, että vaikka­pa saman­tyyp­pisiä tiehankkei­ta voi lait­taa k/h‑luvuilla järjestyk­seen. Jos joidenkin asioiden pain­oar­vot ovat vähän pielessä, se ei yleen­sä kovin paljon muu­ta järjestystä.

    Jos taas kori­in ote­taan aivan eri­lainen han­ke, jon­ka k/h‑luku tulee eri peri­aat­teil­la, niin tulos ei ole yhteis­mi­talli­nen. Pyöräi­lyn k osa­taan arvioi­da kohtu­u­tarkku­udel­la, h muo­dos­tuu ter­veyshyödy­istä, joiden arvioin­ti etenkään euroina ei ole mikään eksak­ti tiede.

    Sit­ten men­nään joka tapauk­ses­sa jos­sain määrin kohti pusikkoa, jos k/h‑lukua pide­tään investoin­tipe­rus­teena. Jos näin tehtäisi­in, kaik­ki yli ykkösen ole­va pitäisi tehdä. Kaik­ki tietävät, että näin ei toimi­ta. Eikä ehkä pidäkään, kos­ka julki­nen val­ta ei ole yri­tys, joka investoi johonkin.

    Pyöräi­lyverkos­ton paran­tamisen puoles­ta voi argu­men­toi­da monel­la taval­la, mut­ta jokin abstrak­ti k/h‑luku 7,1 on ilman virher­a­jo­ja ja lasken­ta­pe­rustei­ta aika turha kapis­tus. En ole argu­men­toimas­sa sen puoles­ta, että luku olisi todel­lisu­udessakaan alle ykkösen — tun­tuu kaukaiselta — mut­ta moi­sen luke­man levit­telem­i­nen kovin suuriäänis­es­ti antaa hiukan ymmärtämät­tömän kuvan levittäjistään.

    1. Hyödy­istä puo­let tuli aikasäästöistä, joka on aika saman­lainen mit­tari kuin tiehankkeis­sa. Nuo aikasäästöt eivät koituneet suinkaan pyöräil­i­jöille, sil­lä ole­tuk­se­na oli, että merkit­tävä osa siir­tyy autoista ja sil­loin malli las­kee heille tap­pi­o­ta. (Tätä lasku­ta­paa en hyväksy. Samaa on käytet­ty ratikkaaikataulu­jen tihen­tämisessä. Jos matkus­ta­jia siir­tyy rämi­se­vistä bus­seista mukavi­in, mut­ta hitaampi­in ratikoi­hin, malli las­kee heille tap­pi­o­ta.) Kun pienikin osa autoil­i­joista siir­tyy pois autoilus­ta, kaikkien mat­ka-ajan lyhenevät.

  45. Pyöräi­lyn hyö­ty­selvi­tyk­sen mie­lenki­in­toinen havain­to on se, että Hel­sngis­sä pyöräi­lyn hyö­ty on jopa 8‑kertainen (1,3 €/km) ver­rat­tuna pyöräi­lyn hyö­tyyn Tan­skas­sa (1,22 kr/km).

  46. Joel Jalka­nen:

    Kasvit toimi­vat sil­vi­isi­in, että ne otta­vat juuril­laan vet­tä maas­ta ja hai­h­dut­ta­vat sitä lehdis­tään ilmaan, ja kul­jet­ta­vat tämän “vir­ran” mukana mitä nyt sit­ten kul­jet­ta­vatkaan. Viherka­tot siis ihan oikeasti vähen­tävät viemärei­hin menevää vet­tä, eivätkä vain viivytä sitä. 

    Mitenkäs ne kasvit sitä vet­tä vähen­tävät, eikö se sieltä taivaal­ta tule alas uudestaan?

  47. Viherinssi: Min­un point­ti­ni tässä oli enem­män se, että vaikka­pa saman­tyyp­pisiä tiehankkei­ta voi lait­taa k/h‑luvuilla järjestyk­seen. Jos joidenkin asioiden pain­oar­vot ovat vähän pielessä, se ei yleen­sä kovin paljon muu­ta järjestystä.

    Jos taas kori­in ote­taan aivan eri­lainen han­ke, jon­ka k/h‑luku tulee eri peri­aat­teil­la, niin tulos ei ole yhteis­mi­talli­nen. Pyöräi­lyn k osa­taan arvioi­da kohtu­u­tarkku­udel­la, h muo­dos­tuu ter­veyshyödy­istä, joiden arvioin­ti etenkään euroina ei ole mikään eksak­ti tiede.

    No ei ole niiden aikasäästö­jenkään arvion­ti mitään eksak­tia tiedet­tä. Tun­net­tu ongel­ma on se että tossa on takaisinkytken­tä, eli lisään­tyvä autoli­ikenne tuot­taa ruuhkia, tää nyt tulee ulko­muis­tista, mut­ta yhden tutkimuk­sen mukaan tien paran­t­a­mi­nen nopeut­taa liiken­net­tä noin viiden vuo­den ajan. Sen jäl­keen se on ihan yhtä hidas kuin aiemminkin.

    Vähem­män tun­net­tu­ja ongelmia on sit­ten joukkoli­iken­nepuolel­la mm. se että kävelyaiko­jen mallint­a­mi­nen on heikkoa, samoin vai­h­to­jen, täs­mäl­lisyy­den, jne. ja varsinkin jos puhutaan bus­sili­iken­teestä niin ei me edes tiede­tä kuin­ka lujaa ne kul­kee varsinkin jos matkus­ta­jamäärät muut­tuu (pysähdys­ten määrä ja pysäkkiajat).

    Mun nyrkkisään­nöt noiden H/K‑lukujen tulkin­nas­sa on että virhe­mar­gin­aali on noin 0,5. Eli jos se on alle 0,5 niin ei kan­na­ta, yli 1,5 niin kan­nat­taa, ja kaik­ki muut voipi kan­nat­ta tai sit­ten ei. Suurin osa han­kkeista on tossa haarukas­sa. Olet­taen että laskel­ma on suht järkevil­lä ole­tuk­sil­la. Käytän­nössä niil­lä saa seu­lot­tua pois pahim­mat älyt­tömyy­det (kehämetro nyt esim.) ja sit­ten on taas niitä jut­tu­ja mis­tä näkee korvil­lakin että kannattaa.

  48. Sataa sataa ropisee: Mitenkäs ne kasvit sitä vet­tä vähen­tävät, eikö se sieltä taivaal­ta tule alas uudestaan? 

    Harvem­min juuri sille samalle neliömetrille (tai neliök­il­metrille) miltä se haihtui.

  49. Sataa sataa ropisee: Mitenkäs ne kasvit sitä vet­tä vähen­tävät, eikö se sieltä taivaal­ta tule alas uudestaan?

    No tulee, mut­ta niistä kasveista se vesi vapau­tuu hil­jalleen. Ei niistä ilmaraoista mitään suihkua lähde. Kyl­lä siinä ehtii pou­ta väliin.

  50. tpyy­lu­o­ma:

    Oulunkylästä Viikki­in on muuten Jok­erin vart­ta sel­l­ainen pyörätie mihin tässä käsit­tääk­seni pyritään.

    Kiitos ei. Jos tuo onneton “pyörätie” on se mihin kym­me­nien miljoonien investoin­neil­la pyritään, niin men­nään alas vielä roimasti nykyis­es­tä tasos­ta. Mik­si sel­l­aista vaa­dit? Oletko edes ajanut ko väliä?

    Hie­man parem­paa tarvi­taan, mut­ta pingis­pöytiä ja muu­ta pyörätier­a­hoil­la ei pidä rak­en­taa. Onko joku muuten näh­nyt jonkun pelaa­van pingistä niil­lä miljoo­nia mak­saneil­la pöydillä?

  51. Aikasäästö on vähän kimuantimpi homma.

    Tut­ta­vani tääl­lä Kirkkon­um­mel­la oli opet­ta­j­na koulus­sa n 2 km:n päässä. Työ­matkan hän (sauva)käveli, mikä vei likimäärin 25 min­u­u­ut­tia suuntaansa. 

    Kuitenkin voi sanoa, että hänen päivit­täi­nen työ­mat­ka-aikansa oli nol­la min­u­ut­tia. Mik­si? Kos­ka joka tapauk­ses­sa fyy­sistä kun­toa ylläpitääk­seen ihmisen täy­tyy saa­da päivit­täin reipas­ta liikun­taa, kuten käve­lyä noin tun­ti. Hänen ei erik­seen tarvin­nut lähteä kävelemään, ja töi­hin tul­lessa oli pää freesi.

    Kun näitä ajatuk­sia pyöräi­lyn edis­tämis­es­tä pohdi­taan. toivon että pidämme mielessämme J.V. Stal­in­in sanat: “Maanti­eteelle emme mah­da mitään, ette te emmekä me.” 

    Luon­non­voimat muis­tut­ti­vat taas tänään siitä, että Helsin­ki on luon­non­maanti­eteel­lis­es­ti — en kai käytä aivan oikeaa ilmaisua — sub­ark­tista tai hemi­bore­aal­ista ulkosaaristoa.

  52. KariS: Kiitos ei. Jos tuo onneton “pyörätie” on se mihin kym­me­nien miljoonien investoin­neil­la pyritään, niin men­nään alas vielä roimasti nykyis­es­tä tasos­ta. Mik­si sel­l­aista vaa­dit? Oletko edes ajanut ko väliä?

    Mikä tuos­sa välis­sä oikein mät­tää? Talvikun­nos­s­api­to nyt on tuol­la pätkäl­lä tiet­ty mallia ote­taan rahat ja lähde­tään Pat­tay­alle, mut­ta vähän ihme­tyt­tää mikä siinä on vikana? Ai niin, Lah­den­tien ylit­tävä sil­ta on noin metrin levyi­nen pätkä, jaet­tu yhdessä jalankulk­i­joiden kanssa, ja talvikun­nos­s­api­dos­sa sääste­ty­il­lä rahoil­la tuon sil­lan hoita­jat on toisenkin viikon Pattayalla.

  53. KariS: Kiitos ei. Jos tuo onneton “pyörätie” on se mihin kym­me­nien miljoonien investoin­neil­la pyritään, niin men­nään alas vielä roimasti nykyis­es­tä tasos­ta. Mik­si sel­l­aista vaa­dit? Oletko edes ajanut ko väliä?

    Olen. Mikä siinä on vikana?

  54. tpyy­lu­o­ma: Mikä siinä on vikana? 

    Tuo on ainakin aika haas­teelli­nen kohta:

    http://maps.google.com/maps?hl=en&ll=60.228349,25.001364&spn=0.017175,0.038195&t=h&z=15&layer=c&cbll=60.228299,25.001243&panoid=xhnew-J5NLmGv9cWRGJVWg&cbp=12,122.23„2,-1.11

    (…varsinkin jos vas­taan tulee niitä notoriööse­jä sivut­tais­sun­taisen tilan­hah­mo­tuskyvyn suh­teen rajoit­tunei­ta koirankäve­lyt­täjiä tai kak­sos­vaunu­jen­työn­täjiä JA vier­estä ajaa 550…)

    (Äh, tähän olikin jo ihan saman­sisältöi­nen vas­taus mut­ta menkööt…)

    Joo, ja Oulunkylän päässä rataa alit­taes­sa ase­malai­turil­ta laskeu­tu­vat por­taat ja sen 550:n perään juok­se­vat sokeat lau­mat tökkäävät suo­raan eteen.

  55. Kusti P.:
    Keskus­tan kapeille ja ruuhkaisille ajoväylille halu­taan rak­en­taa pyöräti­et, vaik­ka ne eivät sinne kun­nol­la mah­du. Kaupun­gin liiken­nesu­un­nit­teli­jat ovat kuitenkin keksi­neet hyvän keinon. Kun kadun­var­sien puut kaade­taan, saadaan run­saasti hyvää tilaa uusille pyöräväylille.

    En tiedä mis­tä tuo harhakäsi­tys on alun­perin läht­enyt, mut­ta Meche­lininkadul­ta ei olla Raken­nusvi­ras­ton mukaan kaata­mas­sa yhtäkään puu­ta _pyöräkaistojen takia_. Sen sijaan kun samas­sa yhtey­dessä yhdis­tetään Per­honkadun ja Calo­niuk­senkadun ratikkapysäk­it yhdek­si pysäkkiparik­si Arka­di­ankadun risteyk­seen, niin on kaadet­ta­va pari puu­ta ja istutet­ta­va uudet tilalle.

    Samoin osa nyky­i­sistä puista on kuulem­ma huonokun­toisia ja ne joudu­taan kaata­maan ja tilalle istute­taan uudet puut.

  56. tpyy­lu­o­ma: Olen. Mikä siinä on vikana?

    No ainakin ihan vaan sel­l­ainen pikku­seik­ka, että nytkään sitä ei ole koko tal­ve­na aurat­tu koko matkaltaan.

  57. Rankkasateessa vet­tä voi tul­la kym­meniä mille­jä tun­nis­sa. Poris­sa tuli 2007 muis­taak­seni n. 80mm/h. Jos täl­lais­es­ta viherkat­to pidät­tää 10–20%, ei sil­lä hulevesi­t­ul­van kannal­ta ole merk­i­tys­tä. Ei pidä odot­taa liiko­ja näiltä. Pienem­mil­lä sateil­la pros­en­tu­aa­li­nen merk­i­tys on suurem­pi. Vuo­tu­i­sista vir­taamista kat­to voi pidät­tääkin yli puo­let, mut­tei mis­sään nimessä rankkasateissa.

    Kasvil­lisu­ud­es­ta osa vedestä hai­h­tuu, joten kaiken kaikki­aan viherkat­to pienen­tää vuosit­taista valuntaa.

  58. KariS: No ainakin ihan vaan sel­l­ainen pikku­seik­ka, että nytkään sitä ei ole koko tal­ve­na aurat­tu koko matkaltaan.

    Joo, komp­pailen taas Karia. Lisäk­si ylämä­ki-alamä­ki-alamä­ki-ylämä­ki- hiki­a­jelu bussien kulkies­sa tasaista tietä, van­taan­joen & lah­den­väylän sil­lat ja käytän­nössä olema­ton erot­telu käveli­jöistä eivät todel­lakaan puhu tuon ns. pyörä­tien mallikelpoisu­u­den puoles­ta. Mut­ta näin talvel­la toi olematon/epäluotettava/puolitiehen jäävä hoito on var­masti suurin yksit­täi­nen syy siihen, mik­si moni tuo­ta reit­tiä vielä lumet­tomaan aikaan kulkenut jät­tää pyörän nyt koti­in. Tietysti myös muiden pyörätei­den saman­su­un­tainen taso vaikuttaa. 

    Jos tuo on esimerk­ki tule­vaisu­u­den pyöräi­lyn “pääväylästä”, niin en oikeasti tiedä edis­täiskö pyöräi­lyä parem­min tehdä noi­ta vai jät­tää tekemät­tä. Mut­ta jos mun koko 10km mat­ka olisi täl­lä het­kel­lä tol­las­ta väylää niin menisin var­maan suo­si­ol­la bussilla.

  59. KariS: No ainakin ihan vaan sel­l­ainen pikku­seik­ka, että nytkään sitä ei ole koko tal­ve­na aurat­tu koko matkaltaan.

    Niin siis kun­nas­s­api­to. Ja joo siihen pitää panos­taa. Kum­mas­tuk­seni selit­tää se että tässä rap­paris­sa on nyt kysymys niiden väylien suun­nit­telus­ta ja rak­en­tamis­es­ta, KSV ei vas­taa katu­jen hoidosta.

    Yhtymäko­h­ta on lähin­nä siinä että suun­nit­telu­ratkaisut vaikut­ta­vat ylläpi­toon. Minus­ta esikaupungeis­sa niin että pul­ma on siinä kun niitä fil­lar­iväyliä on oikeas­t­aan aivan liikaa ja niistä juuri mikään ei ole rak­en­teel­l­lis­es­ti tai ylläpi­doltaan kelvolli­nen. Eli mielu­um­min niin päin että val­i­taan ne selkeät pää­fil­lar­iväylät, tehdään ja myös hoide­taan ne kun­nol­la. Sem­moinenkin aja­tus tuos­sa minus­ta on takana.

  60. Osmo Soin­in­vaara:
    Hyödy­istä puo­let tuli aikasäästöistä, joka on aika saman­lainen mit­tari kuin tiehankkeis­sa. Nuo aikasäästöt eivät koituneet suinkaan pyöräil­i­jöille, sil­lä ole­tuk­se­na oli, että merkit­tävä osa siir­tyy autoista ja sil­loin malli las­kee heille tap­pi­o­ta. (Tätä lasku­ta­paa en hyväksy. Samaa on käytet­ty ratikkaaikataulu­jen tihen­tämisessä. Jos matkus­ta­jia siir­tyy rämi­se­vistä bus­seista mukavi­in, mut­ta hitaampi­in ratikoi­hin, malli las­kee heille tap­pi­o­ta.) Kun pienikin osa autoil­i­joista siir­tyy pois autoilus­ta, kaikkien mat­ka-ajan lyhenevät.

    Ei investoin­nin kohteena ole­vaan kulku­ta­paan siir­tyville koskaan hka:ssa tule tap­pi­o­ta, kos­ka sil­loin­han he eivät siir­ty­isi tai muut­taisi matkatuo­to­staan tai matko­jen suun­tau­tu­mista. Kyl­lähän talousti­eteil­i­jä tietää, että asia ote­taan hal­tu­un kysyn­tä­funk­tion kaut­ta, jol­loin lasken­ta­mallis­sa las­ke­taan nimeno­maan kulut­ta­jan yli­jäämän muu­tos­ta. Jos kaik­ki tieto on hyvin han­skas­sa, käytetään log­sum­ia. Yleen­sä kun osa­taan laskea vain paran­netun kulku­ta­van laadun muu­tos ja sit­ten arvioidaan siir­tymien määrä, niin siir­tyvien yli­jäämän muu­tos (eli hyö­ty) per kayt­täjä on puo­let paran­net­tavaa kulku­ta­paa joka tapauk­ses­sa käyt­tävän hyödys­tä. Ja kun näin las­ke­taan, niin sit­ten onkin varot­ta­va laske­mas­ta han­kkeen hyödyk­si siir­tyvien matkus­ta­jien vähen­tyneitä autoilun kus­tan­nuk­sia tai aikaa tai mitään aiem­mas­ta hävin­nyt­tä, kos­ka nämä kaik­ki sisäl­tyvät siihen kulut­ta­jan yli­jäämän muutokseen.

    1. Minus­takaan mieleiseen­sä kulku­muo­toon siir­tyvälle ei pitäisi tul­la tap­pi­o­ta, mut­ta meille menetelmä selostet­ti­in toisin.

  61. tpyy­lu­o­ma: Eli mielu­um­min niin päin että val­i­taan ne selkeät pää­fil­lar­iväylät, tehdään ja myös hoide­taan ne kunnolla. 

    Täm­möi­nen luok­i­tus onkin tehty, kevyen liiken­teen väylät on mukana:

    http://www.hel.fi/static/hkr/katu/katujen_yllapitoluokitus.pdf

    Siinä on men­nyt reilusti työ­tun­te­ja kivas­sa pikku väritystehtävässä.

    Ja palvelulu­pauskin on:

    http://www.hel.fi/hki/hkr/fi/Kadut/Hoito/Hoitoluokitus

    Nämä on kuitenkin täysin tyhjää puuhastelua, sil­lä ylläpi­to ei käytän­nössä koskaan suju noiden paper­i­haavei­den mukaan. 

    Rahaa on viras­to­henkises­ti päätet­ty pistää hallinnoin­ti­in ja siis­ti­in sisä­työhön, kun oikeasti tarvit­taisi­in miehiä ja laitteita.

  62. Helsinki­in kan­nat­taisi rak­en­taa lisää pyöräteitä, kos­ka niille voitaisi­in talvel­la aura­ta lumet jalka­käytäviltä ja käyt­tää niitä lumen varas­toin­ti­in. Näin pyöräkai­stat saataisi­in ympärivuo­tiseen käyttöön.

  63. Osmo Soin­in­vaara:
    Minus­takaan mieleiseen­sä kulku­muo­toon siir­tyvälle ei pitäisi tul­la tap­pi­o­ta, mut­ta meille menetelmä selostet­ti­in toisin.

    On menetelmiä ja menetelmiä. Kaupunki­laiselle asia on hel­posti ymmär­ret­tävis­sä: pyöräl­lä pääsee lähtö­paikas­ta määrä­paikkaan varsin ripeästi nyky­olo­suhteis­sakin ja pyöräi­lyn tilavaa­teet ovat hyvin kohtuulliset.

    Kun pyörän käyt­töä ryhdytään kun­nol­la prefer­oimaan sen ansait­se­mal­la taval­la, olo­suh­teet paranevat ja tästä saadaan uusi ter­veysin­toinen kansan­hu­vi. Eipä aikaakaan ja läh­es jokainen nykyi­nen aut­o­fani kehuskelee, miten pian hän pääsee joka paikkaan, kun on Peu­geot alla sopi­val­la satulalla.

    Kansan­talousti­eteiljöi­den murheek­si jää pohtia, miten rahat riit­tävät har­maan­tu­van lihasvoimaisen yhä laa­jenevan eläkeläiskaartin tulovir­roik­si. Kirurgien osu­us lääkärikun­nas­sa kas­vaa, kun liiken­neon­net­to­muuk­sien vam­matyyp­it muuttuvat.

  64. Sep­po Vep­säläi­nen: On menetelmiä ja menetelmiä. Kaupunki­laiselle asia on hel­posti ymmär­ret­tävis­sä: pyöräl­lä pääsee lähtö­paikas­ta määrä­paikkaan varsin ripeästi nyky­olo­suhteis­sakin ja pyöräi­lyn tilavaa­teet ovat hyvin kohtuulliset.

    Jos mah­dol­lisim­man paljon ihmisiä halu­taan pyöräilemään, toden­näköis­es­ti kan­nat­taa markki­noi­da pyöräi­lyä julk­isten kulkuneu­vo­jen käyt­täjille. Sil­loin tuo­ta aika-argu­ment­tia voi hyvin perustel­lusti käyttää.

    Tämän näkee varsin hyvin kat­so­ma­l­la HSL:n mat­ka-aikakart­taa. Vähän asuin­paikas­ta riip­puen pyörä on joko erit­täin hyvä tai ylivoimainen. Valitet­tavasti kar­tas­sa ei ole henkilöau­ton nopeuk­sia, mut­ta pyöräi­lyn ja julk­isten ver­tailu­un se sopii hyvin.

    Kokon­ai­sai­ka aami­aspöy­dästä sorvin ääreen lie­nee tärkein työ­matkavä­li­neen val­in­ta­pe­ruste. Polkupyörä on tässä mon­es­sa suh­teessa hyvä. Siitä ei myöhästy, sil­lä voi men­nä lyhin­tä reit­tiä, eikä tule vaihtoviiveitä.

    Suurin voit­to liiken­nejär­jestelmälle tulee, jos autoil­i­ja vai­h­taa polkupyörään. Toisaal­ta autoil­i­jal­la olisi jo nyt voimakkai­ta insen­ti­ive­jä tehdä se vai­h­dos (raha, ter­veys, kun­to), joten lisä­vai­h­ta­jien saami­nen on vaikeaa. Käytän­nössä se onnis­tuu lähin­nä kahdel­la taval­la, joko ruuhkien kas­vaes­sa tai autoilun kallistues­sa. Tosin tässä on se haus­ka piirre, että vähin­tään toinen noista tulee toteutumaan.

    Ide­ol­o­gis­es­ti voi olla vääräop­pista toivoa julkisen liiken­teen käyt­täjiä vai­h­ta­maan polkupyörään. Polkupyörä on kuitenkin sekä fos­si­ilisen ener­gianku­lu­tuk­sen että tilankäytön kannal­ta parem­pi kuin julki­nen liikenne. Vaik­ka yksi­ty­isautoilu on yleen­sä se huonoin vai­h­toe­hto, julkisetkin ovat huono vai­h­toe­hto ver­rat­tuna lihasvoimaiseen liikkumiseen.

    En täl­lä tarkoi­ta sitä, etteikö yksi­ty­isautoil­i­joi­ta kan­nat­taisi kan­nus­taa vai­h­ta­maan polkupyörään. Saat­taa kuitenkin olla, että julk­i­sista saisi siir­ret­tyä suurem­man mas­san pop­u­laa kahdelle rinku­lalle vas­taav­il­la panos­tuk­sil­la. Isol­ta osin toimet ovat kum­mankin ryh­män kohdal­la tietenkin samo­ja, tehdään pyöräi­ly-ympäristöstä sujuvampaa.

    Sep­po Vep­säläi­nen: Kun pyörän käyt­töä ryhdytään kun­nol­la prefer­oimaan sen ansait­se­mal­la taval­la, olo­suh­teet paranevat ja tästä saadaan uusi ter­veysin­toinen kansan­hu­vi. Eipä aikaakaan ja läh­es jokainen­nykyi­nen aut­o­fani kehuskelee, miten pian hän pääsee joka paikkaan, kun on Peu­geot alla sopi­val­la satulalla.

    Valitet­tavasti haulikol­la ammu­tun yhdyskun­tarak­en­teen vuok­si ihmiset aja­vat hyvinkin pitk­iä työ­matko­ja. Viiden kilo­metrin työ­matkan saa hel­posti pyörä­matkak­si, kymme­nen alkaa olla kipu­ra­jal­la vai­h­toe­ht­doista riip­puen. (Toki aina löy­tyy asen­neih­misiä, kuten tut­tu rou­va, joka pyöräilee päivit­täisen yli kymme­nen kilo­metrin työ­matkansa ja käy meno­matkalla mer­essä uimas­sa. Joka päivä, kesät tal­vet. Tätä voi olla vaikea laa­jen­taa koko kansaan…)

  65. Kos­ka yhdyskun­tarak­en­teemme (kan­takaupun­gin ulkop­uolel­la) on sel­l­ainen, että läh­es kaik­ki sijait­see motarien var­sil­la, pitäisi juuri niiden suun­taisi­in fil­lar­iväyli­in panos­taa vim­ma­tusti. Julk­isten palvelua motarivyöhyk­keel­lä on aika hiton kallista saa­da edes jos­sain määrin kil­pailukykyisek­si autoa vastaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.