Site icon

Kilometrikorvaus

Eduskun­ta päät­ti tänään kilo­metriko­r­vausten verova­paud­es­ta hal­li­tus­puoluei­den äänin oppo­si­tio­ta vas­taan. Vero­jaos­to johon kuu­lun, käsit­teli asi­aa pitkään ja yrit­ti löytää turhaan vai­h­toe­htoisia malle­ja. Mikä kilo­metriko­r­vausten lasken­ta­pe­rusteis­sa muuttuu?

 Kor­vausten takana on laskel­ma autoilun aiheut­tamista kaik­ista kus­tan­nuk­sista, jot­ka on jaet­tu kiin­teisi­in kului­hin  (euroa/vuosi) ja muut­tuvi­in (euroa/km). Laskel­man poh­jana on ole­tus, että autol­la aje­taan 15 000 km/vuosi, jol­loin nuo kiin­teät kus­tan­nuk­set on jaet­tu 15 000 kilo­metrille. Tästä on tul­lut kiin­tei­den kus­tan­nusten kilo­metri­hin­ta joka on lisät­ty muut­tuvien kus­tan­nusten kilo­metri­hin­taan ja näin on saatu kilo­metrikus­tan­nuk­sek­si 0,45 €/km.

 Nyt hyväksyt­ty laki muut­taa tätä laskel­maa kahdel­la taval­la. On oletet­tu, että sil­lä oma­l­la autol­la aje­taan fir­man ajo­jen lisäk­si myös omia ajo­ja, jol­loin on vähin­täänkin kohtu­ullista sälyt­tää osa noista kiin­teistä kus­tan­nuk­sista tälle oma­lle ajolle.  Se, että oma­l­la autol­la aje­taan myös omia ajo­ja, on jok­seenkin ain­oa asia, mitä keskustelus­sa ei ole kyseenalais­tet­tu, mut­ta sitäkään ei olisi saanut ottaa laskelmis­sa huomioon.  Tämä muu­tos tulee voimaan jo ensi vuon­na ja se alen­taa verova­pai­ta kor­vauk­sia kaikilta.

 Toinen muu­tos tulee voimaan seu­raa­vana vuon­na. Jos ne vuo­tuiset kiin­teät kus­tan­nuk­set on jaet­tu 15 000 kilo­metrille, ne ovat tulleet kokon­aan kor­va­tuik­si, kun 15 000 kilo­metriä on tul­lut täy­teen, eikä niitä pidä kor­va­ta toiseen ker­taan. Tätä suurin osa yhtey­de­not­ta­jista ei hyväksy, mut­ta en ole kuul­lut yhtään järkevää argu­ment­tia tätä vas­taan. Voitaisi­in tietysti nos­taa tuo raja 30 000 kilo­metri­in, kuten moni on esit­tänyt, mut­ta sil­loin kiin­teät kus­tan­nuk­set oli­si­vat kilo­metriä kohden puol­ta pienem­mät. Vuo­den 2014 alus­ta siis kilo­metriko­r­vaus las­kee muut­tuvien kus­tan­nusten tasolle, kun 15 000 kilo­metriä on tul­lut täy­teen. Ruot­sis­sa kor­vataan vain muut­tuvat kus­tan­nuk­set eikä kiint­geitä lainkaan.

 Keskustelus­sa on väitet­ty, että paljon ajav­il­la on uudem­mat ja parem­mat autot. Mikään ei ole niin help­poa kuin tutkia tämä asia, kos­ka henkilö­tun­nus on help­po yhdis­tää autoon. Meille ker­ro­tun mukaan väite ei pidä paikkaansa. Paljon ajav­il­la ei ole keskimäärin sen tyyri­impiä ja uudem­pia auto­ja kuin muilla. 

 Jaos­tossa oli esil­lä aja­tus pois­taa tuo 15 000 kilo­metrin raja kokon­aan ja saavut­taa yhtä suuri säästö alen­ta­mal­la kilo­metriko­htaista kor­vaus­ta kaik­il­ta. Tässä olisi ollut se vika, että sil­loin vähän aja­va saisi liian pienen kor­vauk­sen ja hän voisi vaa­tia vähen­net­täväk­si todel­liset kulut.  Paljon ajavien ylikom­pen­saa­tio olisi toisaal­ta jäänyt voimaan.

 Niin­pä päädyin siihen, ettei hal­li­tuk­sen esi­tys­tä ollut syytä muut­taa, ja tämä säästi muut hal­li­tus­puoluei­den edus­ta­jat päät­tämisen vaivalta. 

 

Exit mobile version