(Kirjoitus on julkaistu Savon Sanomissa)
Suomen taloustilanne näyttää pahalta. Olemme menettämässä yhtäaikaisesti jalansijaa paperiteollisuudessa, Nokia-vetoisilla IT-aloilla ja konepajateollisuudessa. Tämä tietää ankeita aikoja monille työpaikkansa menettäville samalla kun se uhkaa paisuttaa julkisen talouden alijäämiä. Se taas on paha juttu kaikille suomalaisille. Valtion talous on nyt seitsemän miljardia alijäämäinen, eli yli 200 euroa palkansaajaa kohden kuussa. Emme voi enää luottaa vajeen sulamiseen aikojen parantuessa, sillä ajat eivät välttämättä parane. Seitsemän miljardin menosäästöt vaativat jo mielikuvitusta.
Konepajateollisuuden ahdinko johtuu osittain siitä, että Nokialla kumppaneineen meni vähän aikaa niin hyvin, että rahaa tuli maahan tulvimalla. Tämä nosti palkkatasoa. Jälkiviisaasti voidaan sanoa, että viimeinen tuloratkaisu oli omaan jalkaan ampumista. Syntipukiksi valittiin EK:n Mikko Pukkila, joka sai mennä. Kaksi vuotta sitten tilanne näytti aivan toiselta kuin nyt.
Konepajateollisuuden kannalta Suomi on liian kallis ja aivan väärässä paikassa. Konepajateollisuus valmistaa pääasiassa investointihyödykkeitä, eikä lamaantuneessa Euroopassa juuri investoida. Markkinat ovat Aasiassa. Harva paikka maailmassa on merikuljetuksia ajatellen yhtä kaukana Itä-Aasiasta kuin Suomi. Matkalla täältä Itä-Aasiaan on monta maata, jossa työvoima on yhtä osaavaa, mutta paljon halvempaa.
Suomalaisten yritysten kansainvälistyminen vauhdittaa työpaikkojen siirtymistä ulkomaille. Kun yritys saa tilauksen, se joutuu päättämään, valmistetaanko tilattu tuote miljoonalla eurolla Suomessa vai kuudellasadalla tuhannella saman yrityksen tehtailla Puolassa. Tuotannon siirto ulkomaille yrityksen sisällä sujuu rasvatummin kuin siirto ulkomaiselle alihankkijalle.
Ennen tässä tilanteessa olisi devalvoitu, mutta meillä ei ole enää markkaa devalvoitavaksi. Osittain samaan, mutta ei aivan samaan tulokseen pääsisi sisäisellä devalvaatiolla eli palkkojen alentamisella. Myös perinteinen devalvaatio merkitsee palkkojen alentamista. Hinnat eivät sisäisessä devalvaatiossa kuitenkaan alenisi läheskään samassa suhteessa eivätkä asuntolainat lainkaan. Palkansaajan olisi paljon helpompi hyväksyä oikea devalvaatio kuin palkkojen alentaminen.
= = =
Suurta osaa vaikeuksiin joutuneesta teollisuudesta ei voi pelastaa. Emme esimerkiksi voi mennä hävittämään eukalyptusviljelmiä pelastaaksemme paperitehtaamme. Teollisuutemme edessä on voimakas rakennemuutos, vaikka jatkossa noudatettaisiin millaista palkkamalttia. Tarvitsemme nopeasti uusia kasvavia toimialoja korvaamaan taantuvia tuotannonaloja.
Talouspolitiikan tulisi tukea kasvualojen nopeaa kasvua, koska sitä kipeimmin tarvitaan. Yksi keino on uudistaa yritysverotusta kasvuyrityksiä suosivaksi.
Työnantajat mankuvat alempaa yhteisöveroa aina ja kaikkialla, mutta veronalennusvaraa ei kannata haaskata yhteisöveron yleiseen alentamiseen. Yleinen veronalennus ei auta yritystä, joka on menettänyt kannattavuutensa; jos ei tuota voittoa, ei maksa veroa, jota voisi alentaa. Verojen alentaminen yritykseltä, jonka toiminta on kyllä kannattavaa, mutta jolla ei ole kasvunäkymiä, kasvattaa vain omistajien lompakon paksuutta, mutta ei auta Suomea talousahdingossa. Verojen alennusvara tulee keskittää yrityksiin, jotka ovat löytäneet uuden kannattavan toimialan tai tuoteidean ja joilla siksi on hyvät mahdollisuudet kasvattaa toimintaansa ja lisätä työpaikkoja. Tällaiselta yritykseltä ei pidä verottaa pois rahoja, joita se tarvitsee toimintansa laajentamiseen.
Hallitus on esittänyt väliaikaista poistojen nopeuttamista edistääkseen yritysten investointeja koneisiin ja laitteisiin. Tämä menee pahasti ohi kohteen. Kolmekymmentä vuotta sitten tuotannon laajeneminen tarkoitti terästä ja betonia, mutta ei enää. Parhailla kasvualoilla on kyse aivan muusta. Hallituksen esittämä tuotekehityksen tukeminen tähtää oikeaan maaliin, mutta tällaiset pistetuet ovat yleensä tehottomia ja innostavat enemmän verosuunnitteluun kuin varsinaiseen toimintaan. Nekin rahat voisi käyttää paremmin.
Kannattaisi pohtia Viron veromallia. Virossa yritykset eivät maksa veroja lainkaan voitosta, joka jätetään yrityksen sisään. Voitto verotetaan aikanaan, kun rahat otetaan yrityksestä ulos osinkona tai jotenkin muuten. Jos näin tehtäisiin myös Suomessa, kasvualat saisivat kasvaa, mutta paikalleen pysähtyneet yritykset maksaisivat veroa niin kuin nytkin. Kasvuyrityksetkin maksaisivat kyllä veronsa aikanaan ja toivottavasti moninkertaisina, kun omistajat haluavat rahaa itselleen. Jos näin tehtäisiin, nyt päätetyt nopeutetut poistot kävisivät tarpeettomiksi.
Viron veromalli merkitsisi yritysverotuksen lykkäämistä ja siksi se vähentäisi ainakin aluksi valtion verotuloja. Tämä ei ole ongelma, koska Suomella ei ole akuuttia kriisiä valtiontaloudessa. Ongelmat odottavat tulevaisuudessa. Kannattaisiko yritysverotuksen alentamisvara panna tähän ja unohtaa yritysten muut vero- ja tukitoiveet?
Minä pidän sosiaalisesti oikeudenmukaisesta hyvinvointiyhteiskunnasta. Sen edellytyksenä on, että talous pysyy jotenkin pystyssä. Tämä on nyt vaarassa. Suomi tarvitsisi ennakkoluulottoman talouden pelastamisohjelman. Yritysverotuksen muuttaminen kasvuyrityksiä suosivaksi olisi yksi, mutta vain yksi keino. Tärkeimmät keinot liittyvät työvoiman tarjontaan, josta Valtion Taloudellisen Tutkimuskeskuksen Juhana Vartiainen on puhunut paljon ja viisaita.