Virasto ei näköjään halua vaalien alla tuoda isoja asioita päätettäväksi. (esityslistaan) Pieniä on sitäkin enemmän. Erityisesti lausuntoja aloitteista. Kaikkia en tässä selosta.
Oulunkylän liikenneturvallisuussuunnitelma
Hieno suunnitelma ja selvä parannus nykytilaan. Näitä hyviä suunnitelmia KSV on tuottanut ison pinon. Enää tarvittaisiin rahat niiden toteuttamiseen
Toiminnan ja talouden seurantaraportti
Paljon on toteutettu, mutta kiusallisen moni asia jää toteutumatta annetussa aikataulussa. Ei toteutuvien listalla on muun muassa:
- Östersundomin yhteinen yleiskaava
- Kaikki joukkoliikenteen osuutta koskevat tavoitteet
- Liikenteessä kuolleiden ja loukkaantuneiden määrän väheneminen 2 %/vuosi
- Runkobussilinjan Jokeri 0 infratoimien yleissuunnitelma
- Tiederatikan yleissuunnitelma
- Topeliuksen Nordenskjöldinkadun raitiotiesuunnitelma
- Mannerheimintien suojatiesuunnitelmat Kolmen sepän ja Erottajan aukioilla
- Kaavoitettua asuinkerrosalaa 450 000k‑m2 (toteutunee 380 000 k‑m2)
Toimistotaloja asuintaloiksi
Albertinkatu 27, 2500 k‑m2 Tämän hankkeen käsittely on virastossa kestänyt luvattoman kauan. Hakija on soittanut siitä minulle pari kertaa ja olen yrittänyt kiirehtiä. Kansalaisilla tulisi olla oikeus saada päätös, myönteinen tai kielteinen, kohtuuajassa.
Hitsaajakatu 7, 10 000 k‑m2 Eivät työpaikat oikein menesty Herttoniemessä. Asuintalo tulee nyt keskelle työpaikkakorttelia. Tästä pitäisi nähdä kuva.
Lausunto valtuustoaloitteesta sisäpihojen laittomien pysäköintipaikkojen poistamisesta
(Tuuli Kousa ja 55 muuta valtuutettua)
Lausunnon mukaan asia kuuluu rakennusvalvonnalle.
Asuntokaavoituksen tavoitteesta on syyskuun loppuun mennessä saatu oteutunut 199 205 kem2 eli 44 % tavoitteesta. Jos vaalien vuoksi isoja asoita ei tule nyt eikä parissa seuraavassa kokouksessa, niin kerroppa nyt millä ihmeellä loppuvuodesta päästään edes tuohon 380 000 kem2. Sehän tarkoittaa, että kahdessa ja puolessa kuukaudessa pitää saada yhtä paljon kaavoitettua kuin on saatu alkuvuoden yhdeksässä kuuukaudessa
Miten ylipäätään on mahdollista, että jälleen kerran jäädään tavoitteesta, vaikka kaavoituksen jälkeenjääneisyys on ollut lautakunnankin tiedossa ties kuinka kauan?
En tiedä vielä, mistä ne 200 000 kerrosneliötä tulevat, mutta eihän tuo vaadi kuin pari isoa kaavaa Kruunuvuoren rannassa.
Siellä on yksi valtuustoaloite, ja tää ei ole todellakaan mikään b‑asia, vaan tässä ollaan yhden keskeisen kysymyksen äärellä.
Näin. Virasto suhtautuu myönteisesti, mutta tää vaatii sen että joku ottaa tämän hoitoon, asiaa resursoidaan, jne. Puhukaa vaikka tästä kun muuten on kevyt lista.
Se on niin pään mäntyyn hakkaamista kun arkkitehti-setä kertoo että me piirrettiin tämmöinen täydennyskaava, nyt saa vastustaa. Helsingillä on yksi täyspäiväinen virkamies konsultoimassa hissiremontteja, täytyy pystyä kaivaamaan jostain virkamiehiä kertomaan taloyhtiöille että olisi tämmöisiä täydennysrakentamismahdollisuuksia, ja te muuten saatte siitä remppoihinne rahaa.
Yksi Burj Khalifa olisi yli 300 000 kemmiä 😉
“Lausunnon mukaan asia kuuluu rakennusvalvonnalle.”
Tiedoksi, että rakennusvalvonnalta puuttuu resurssit tämän hoitamiseen. Siellä on kaksi henkilöä, jotka tekevät kenttähommia. Jottai tarttis tehrää…
Hitsaajankatu 5:een valmistui viime vuonna asuintalo. Tuon Hitsaajankatu 7:n jälkeen Hitsaajankatu 9 jää korttelin ainoaksi toimitilatontiksi.
Oulunkylän liikennesuunnitelmasta. Hienoa että tällaisia tehdään, ja onhan tässä monta hyvää toimea, kuten Käskynhaltijantien epäjatkuvuuden korjaaminen, yksisuuntaiset pyörätiet ja pyöräkaistat. Mutta kyllä tässä jotain kohtia pitää kritisoida.
Pyöräliikenne ja liikenneympyröiden turvallisuus on taas ajankohtainen. Olen aiemminkin kirjoittanut aiheesta. Vieläkään KSV ei suunnittele omien suositustensa mukaisia ympyröitä.
Käskynhaltijantien ja Norrtäljentien liikenneympyrässä on vielä sellainen ongelma, että päättyvältä pyöräkaistalta on todella hankalaa ajaa millekään pyörätielle.
Suunnitelman bussipysäkeistä joka ikisessä taitaa olla se ongelma, että pyörätie menee ihan pysäkkikatoksen vierestä. Ensinnäkään ei ole mukavaa eikä hirveän turvallistakaan pyöräillä niin että olkapäät melkein hipovat kiinteää estettä. Suurin ongelma on kuitenkin huono näkyvyys. Jos katoksesta ei tehdä täysin läpinäkyvää, pyöräilijän on täysin mahdoton nähdä onko katoksen takana jalankulkija astumaisillaan pyörätielle.
Miten Käskynhaltijantien pohjoispuolen pyörätien ja Mestaritien välisen yhteyden ajatellaan toimivan?
Olisiko mahdollista yksisuuntaistaa Siltavoudintien pyörätiet?
Minä tiedän useamman työnantajan, joissa johtaja saisi potkut tuollaisella tuloksella. Kysyisitkö KSV:tä miksi siellä on epäonnistuttu ja pitäisikö jonkun vetää johtopäätökset? Olisi kiva kuulla vastaus, vaikka ei kai virkamies Suomessa potkuja saa vaikka tekee mitä. Tai jättää tekemättä.
Tai ehkä ajat muuttuu, sillä tänään yksi virkamiespomo sai kenkää.
Toisaalta olisi kiinnostavaa tietää mitä on saatu aikaan ja mitä tehtäviä on priorisoitu. Miten aika riittää tekemään “hyviä suunnitelmia”, joiden toteuttamiseen ei ole rahaa, mutta ei riitä tekemään kaavoja, joista tulee rahaa?
Toivottavasti ei ainakaan Meri-Rastilan rantametsään, jonne osayleiskaavaluonnoksessa on sijoitettu 80 000 km². Radan pohjoispuolelle leirintäalueelle, lähinnä asuntovaunujen parkkipaikalle mahtuisi 40 000 km². Toiset 40 000 saa mahtumaan tiivistämällä Meri-Rastilan kaupunkirakennetta. Rantametsään ei tarvitsisi koskea lainkaan.
Jaa, Kruunuvuoresta on KSV:n sivujen mukaan tulossa 21 000 kem2 tänä vuonna.
Miten ihmeessä lautakunnan jäsen ei tiedä mitä on edes valmisteilla?
Eivätkö oikeastaan Hitsaajankatu 7 ja 9 ole viimeiset toimistorakennukset kadun eteläpuolella, joten kehitys tuntuu varsin luontevalta. Nuohan ovat samaa luokkaa kuin tyhjänä seisova Tiedon entinen talo Keran seisakkeen vieressä. Tosin nuo ovat asumiseen jo nyt hyvin sopivalla paikalla.
Ogelin liikennesuunnitelmasta (tiedä sitten maksaako vaivaa kommentoida pöytälaatikkosuunnitelmaa); miksei pyöräkaistaa ole koko Käskynhaltijantien eteläpuolelle? Nyt vain puolelle matkaa, Tuusulantien liittymän jälkeen pitää edelleen hyppiä toiselle puolen Käskynhaltijantietä. Ja helppo parannus olisi päällystää radanvarren länsipuolinen pyörätie, nyt Ogelin ja Käpylän asemien välinen kilometrin siirtymä sorapinnalla.
Ei tässä maassa ole yhtään yksityistä työnantajaa joka vuosikausia hyväksyisi keskeisten tuotanto- ja laatutavotteiden noin selkeän laiminlyönnin. Kenkää tulisi johdolle ja isolle joukolle muutakin organisaatiota.
Lautakunta on KSV:lle yhtä kuin hallitus yksityiselle yritykselle. Hallituksen — siis lautakunnan — tehtävä on reagoida silloin kun tavoitteista jäädään. KSV on jäänyt tavotteistaan (etenkin kaavoituksen määrässä) vuosikausia, mutta nämä lautakunnan jäsenet ei tee mitään. Kertoo varmasti niin viraston kuin lautakunnankin osaamisen tasosta.
Se on totta, että KSV:llä teetetään paljon turhia selvityksiä ja muuta poliitikkojen mielestä mukavaa. Lautakunnan tehtäviin kuuluu kuitenkin aina varmistaa, että kaupungin kehittämisen kannalta oleellisimmat asiat (kuten riittävä asuintonttien kaavoitus) tulee hoidettua.
Osmo varmasti ottaa asian kokouksessa esille ja kertoo meille miksi taas kerran tavoitteista lipsutaan
Tarkoitatko siis Tuusulanväylän länsipuolesta? Se ei taida enää kuulua Oulunkylään.
Tähän suunnitelmaan kuuluu Käskynhaltijan eteläpuolelle yhtenäinen pyöräreitti Tuusulanväylän liittymästä Vantaanjoelle. Muuten hyvä paitsi että reittiin sisältyvä pyöräkaista on tietysti yksisuuntainen. Länteen päin ei ole selkeää ja yhtenäistä pyöräreittiä.
Ohjelmavinkki Yle Teema: 22.45 Tänään on huomenna
(1967) Ohjelmassa käsitellään kaupunkisuunnittelun tulevaisuuden näkymiä 1960-luvun lopun suunnitelmien ja mahdollisuuksien pohjalta. MV
http://www.flickr.com/photos/juminy/8096047676/
Tuosta voi vielä vilkaista miltä tilanne näyttää kun katsoo Suolakivenkadulta Hitsaajankadun suuntaisesti itään. Taustalla se seiska siis, joka ei oikein enää sovi maisemaan.
Toivottavasti Hitsaajankatu 7 muuttuu aika nopeasti toimistosta asuinkäyttöön. Pikaisen nettiselailun perusteella tuon kadun toimistotalot ovat melkoisen tyhjiä ja kun ollaan ihan metroaseman vieressä hyvien palveluiden lähellä niin en keksi yhtäkään syytä siihen miksen muutosta voisi tehdä pikaisella aikataululla.
No, mitäs siellä selitettiin tavoitteiden toteutumisesta?
Esityslistan liitteiden mukaan virasto on saamassa 70% tämän vuoden tulospalkkiosta. Oliko lautakunta samaa mieltä?
Taisi olla Pekka Pessi kun täällä joskus mainitsi, että tähän:
http://goo.gl/maps/klke9
on kaavoitettu kirjasto ja autohalli. Näin Yimbynä olen sitä mieltä, että väärin kaavoitettu ja asuntoja maksimimäärä tilalle. Kirjasto on kohtuullisen matkan päässä, fyysisten kirjojen tulevaisuus epävarma (kirjaston tilantarve tulevaisuudessa täysi kysymysmerkki) ja autohalleja voidaan miettiä Herttoniemenrantaan sitten kun se autopaikka maksaa sen ~70–80e, jonka se muistaakseni Osmon mukaan maksaa.
Mitä voin tehdä, ehkä siis äänestämisen lisäksi, edesauttaakseni näitä:
1) lisää asukkaita Herttoniemenrantaan
2) autohallipaikkojen hinta kohdalleen
?