Maakuntakaava vaikeuksissa kaupan suuryksiköiden kanssa

Uudenmaan maakuntakaavasta käytiin pari viikkoa sitten viranomaisneuvottelu, jossa Ympäristöministeriö arvosteli voimakkaasti maakuntakaavaan sijoitettuja kaupan suuryksiköitä. Ympäristöministeriön tähtäimessä on Espoon Lommilaan Kehä III:n ja Turunväylän risteyksen tuntumaan sijoittuva suuri automarketti erityisesti ja kokonaismitoitus yleisesti. Aika selvästi kävi ilmi, että tässä muodossaan  maakuntakaavaa ei vahvistettaisi.

Olin paikalla kuuntelemassa tuota viranomaisneuvottelua. Siinä minulla paljastui maakuntakaavastamme asioita, joita en listatekstien perusteella tiennyt siinä olevan, vaikka olen kaavan laatimista seurannut aika tarkkaan. Ei hyvä.

Maakuntahallitus pannee huomenna kaupan ratkaisun uudestaan valmisteltavaksi, mutta auttaako se, jos kaupan mitoituksen perusteisiin ei todellisuudessa haluta tehdä muutoksia. Kokoomuksen puolelta on sanottu, että Lommilaan ei saa koskea. Se jo yksin riittää. Nuo muut kohteet ovat pääosin tilaa vievää kauppaa, joka voikin olla keskustojen ulkopuolella, mutta Lommilaan suunnitellaan suurta kauppakeskusta, jossa on myös suuria elintarvikeliikkeitä. On vähän vaikea perustella, miksi Vihti ei saanut rakentaa omaa Ideaparkiaan, mutta espoolaiset saavat tehdä vastaavan viritelmän. Sinänsä helsinkiläistä ihmetyttää Espoon kokoomuksen halua aktiivisesti näivettää Espoon keskuksen palveluja.

Lommilan osalta asia on hankala. koska se on merkitty voimassa olevaan maakuntakaavaan. Jos ministeriö kaataa maakuntakaavan Lommilan takia, kaikki muu kaatuu, mutta Lommila jää.

20 vastausta artikkeliin “Maakuntakaava vaikeuksissa kaupan suuryksiköiden kanssa”

  1. Enpä olisi uskonut koskaan siteeraavani Kokoomuslaista poliitikkoa kaavoitusasioissa, mutta Vapaavuoren perustelut vuodelta 2008 (Vihdin Ideapark keskustelun aikaan) ovat mielestäni edelleen ajankohtaiset:

    ”On totta, että kaupan kilpailua koskevat näkökohdat ovat tärkeitä, mutta samalla on muistettava, että kaupungistuminen maassa jatkuu ja ikääntyvän, joukkoliikenteestä riippuvaisemman väestön osuus kasvaa jatkossa olennaisesti. Asialla on myös periaatteellisempi, koko elämänmuotoamme koskeva ulottuvuus: haluammeko rakentaa yhteiskuntaamme kaupunkikeskustoista etäällä olevien keinomaailmojen ja jopa pienten keinokaupunkien ympärille, vai haluammeko kehittää yhdyskuntiamme eurooppalaisen perinteen mukaisten, aitojen kaupunkikeskusten suuntaan?”

    Lainaus sivustolta http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=288144

  2. Joku tutkiva journalisti voisi tässä kohtaa tarkistaa Espoon päättäjien yhteydet keskusliikkeisiin.

  3. Eikö virkamiehiä saada ymmärtämään että maakuntakaava on kyseisen kauppakeskuksen osalta vanhentunut? Se on tullut sinne joskus 1990-luvun lopulla, ja enää ei sellaisia otettaisi. Ja eikö HOK-Elannon edustajiistossakaan ole senkään vertaa muiden puolueiden edustajia kuin Kokoomuksen, että pystyisivät taivuttamaan johtoa luopumaan hankkeesta?

    1. Maakuntakaavan on Lommilan osalta vanhentunut jo senkin takia, että laisäädäntö automarkettien osalta on muuttunut. On kyseenalaista, voiko kaavaan vedota detaljikaavoituksessa.

  4. Onkohan tässä taustalla jokin ”Kehittyvien Maakuntien Suomi” -kerho jonka päätavoite on tuoda ”idioottiparkkeja” kehäkolmosen tuntumaan. Käytetäänköhän tätä painostuskeinona että joko Lommilalle tai sitten Vihdin keskukselle on annettava vihreää valoa, muuten tapahtuu jotain hirveää? Paljastetaan pääministeristä tai pressasta jotain joka ei siedä päivänvaloa tai muuta vastaavaa?

  5. Tää on kyllä hilpeintä sitten Histan joukkoliikenneratkaisun (moottoritieliittymä josta olisi kulkenu pari bussia) jälkeen. Espoon kaupunki kertoo että:

    Alue sijoittuu vilkkaiden joukkoliikenneyhteyksien varrelle, joita parannetaan edelleen.

    http://www.espoonkeskus.fi/node/3521
    Niin eihän Lommilasta ole kuin reipas kahden kilometrin kävelymatka Espoon keskuksen asemalle, sisältäen mm. moottoritien alituksen. Suurin piirtein sama kuin kävelisi Kalliosta Pasilaan.

  6. Sanotaan nyt jotain rakentavaa: Histaan rata menisi luontevasti Turunväylän maakäytävässä, eli suurin piirtein ton ostarin kohdalla voisi olla asema. Siinä on myös iso golf-kenttä vieressä, jonka voisi varmaan siirtää, ja Turunväylän ja Kehä III liittymä on perinteistä Absurdistan mallia 20 hehtaaria, eli sen voisi kanssa tiivistää. Sen jälkeen tuonne mahtuisi ihan kivasti kaikenlaista rakentamista aseman viereen.

  7. Kokoomus osaa puhua, mutta missä teot? Ideapark kaatui, mutta Ikeat ja muut valtaavat teiden varsia. Oli aika puusilmäistä palvontaa Suomen Luonnon toimitukselta, kun menivät Vapaavuoren porukkaa hypettämään. Yhden tyhmyyden kaataminen ei saisi sumuttaa kokonaiskuvaa.

    Eipä silti, kyllä äänenpainoja tulisi itse kunkin muuttaa, jos haluaa sitä elävää kaupunkia ja estää ostovoiman ajaminen muutamaan pisteeseen kaupungissa, jolloin näistä lähiöistäkin lähtee kaupat, kun keskiluokka ajaa rahansa Hulluille Päiville. Se sitten näkyy lähiöiden unohtamisena ja asukkaat vaativat kerhotaloja ja muita, kun kaupalliset vapaa-ajanviettopaikat eivät pysy pystyssä, eikä kukaan yritä avata uusia, osin ympäristön rapautumisen osin tuon ostovoiman karkailun takia. Joihinkin lähiöihin jää sitten vain sitä vapaa-aikaa.

    Ei kukaan ala kilpailemaan suurta automarkettia vastaan, jos kuluttajat eivät ymmärrä paikallistalouden merkitystä. Automarketin eri osastot voisivat olla erillisiä kauppoja kivijalassa, jonka päällä olisi asukkaat. Kaupassa voisi käydä useasti ja ei tarvitsisi raahata liian suuria pakkauksia pari kertaa viikossa, kuten perheelliset tekevät nyt. Voi myös ajatella millainen esteettinen muutos tästä tulisi verrattuna peltimarketteihin. Jos poliitikko hyväksyy liian suuren automarketin keskelle kaupunkia, niin on aika turha puhua mummojen lähikauppojen ja monipuolisen kaupungin puolesta tai ihmetellä lähiöiden tilaa.

    Nyt niitä autoiluun perustuvia ostoskeskuksia rakennetaan sitten asutusten viereen, mutta autoteiden tuolle puolen ja ollaan aika kaukana eurooppalaisesta kaupunkiperinteestä. On todella typerää antaa nyt autojen viedä tila kaupungista, kun samalla rakennetaan merkittäviä joukkoliikennehankkeita korvaamaan turhaa autoilua. Voitaisiin palata ihan oikeaan kaupunkiin, jonka perässä tuossa pamfletissa ollaan ainakin suurimmilta osin. Ei tuo Kruunuvuorensilta-jupakkakaan osoita kokoomukselta ymmärrystä eurooppalaiselle kaupunkiperinteelle, kun autot pitää saada pörräämään sillalle ja Kalasatamaan.

    Jos tilaa vievällä tarkoitetaan huonekalukauppaa, puutarhakauppaa, kodinelektroniikkaa yms, niin sohvat, jääkaapit ja vaikka kuutio multaa tulee pihaan ihan ilman omaa autoa. Ei omaa autoa tarvitse ostaa sen takia, että jääkaapin kuljettaminen metrossa on tuskaista. Nyt ihmiset suostuvat hoitamaan logistiikan loppuun itse ja kun se auto on hankittu, niin sitten sitä käytetään niihin lyhyisiin työmatkoihinkin. Tämän rahan voisi käyttää elämiseen ja koittaa työllistää muitakin kuin keuhkosyöpään erikoistuneita lääkäreitä. Kauppa hoitamaan logistiikkansa ja mökille sitten niillä vuokravehkeillä, jos ylipäätään tarvitsee lähteä mökille, kun luontoon pääsisi rauhoittumaan pyörämatkan päässä.

    Menee edellä oleva ohi tai ympäri, niin tärkeintä olisi estää kaikki öljynporailu, johon pystyy vaikutamaan jo sillä, ettei rakenna kaupungistaan öljysyöppöä. Jos esimerkiksi Neste Oil tai St1 saavat omat hankkeensa toimimaan, niin ei tälle ”hyvälle” öljylle tarvitse rakentaa turhaan kysyntää ja pilata samalla muuten ympäristöään ja kuluttaa muita resursseja. Sähköautotkaan eivät ole ideaali, joten kaupunkirakenne jää ainoaksi varmaksi keinoksi. Päästöt voi ehkä vähetä hieman uudella tekniikalla, mutta miksi ei leikkaisi näitä päästöjä kokonaan pois? Niitä McKibbenin lukuja tässä vain ajattelen.

  8. Niin eihän Lommilasta ole kuin reipas kahden kilometrin kävelymatka Espoon keskuksen asemalle, sisältäen mm. moottoritien alituksen. Suurin piirtein sama kuin kävelisi Kalliosta Pasilaan.

    Tai jätkäsaaren verkkokaupasta helsingin rautatieasemalle. Rakentamishetkellä sinne kulki yksi kälyinen bussilinja sillointällöin.

  9. Salovaara, sinne lähiöön pitää saada lisää asukkaita niin kyllä se siitä, Särelä tiivistää aivan mainiosti:

    Tärkein syy lähipalveluiden kallistumiseen on asukasmäärien väheneminen lähiöissä. Kun aikoinaan rakennetusta lähiöstä lapset muuttavat pesästä, jää samaan asuntoon asumaan viisikymppinen tai eläkeläinen pariskunta. Isommalle asukasmäärälle rakennetut palvelut ovat yhtäkkiä kaupungille kalliita ylläpitää.

    Asukkaat voivat sitten raivoisalla puolustustaistelulla pelastaa omat palvelunsa – joka vuosi uudestaan. Ja uudestaan. Kunnes asukkaat kerran häviävät taistelun ja sota on ohi.

    Pelastetaan lähipalvelut

    Vaihtoehtoisesti voidaan halkaista gordioninsolmu. Rakennetaan vähenevän väestön alueelle riittävästi uusia asuntoja, etteivät lähipalvelut enää ole uhattuina.

    http://www.sarela.fi/vaaliohjelma-pelastetaan-lahipalvelut/

  10. T.: Tai jätkäsaaren verkkokaupasta helsingin rautatieasemalle. Rakentamishetkellä sinne kulki yksi kälyinen bussilinja sillointällöin.

    Espooon keskuksen ympäristön suurten asuinalueiden asukkaat varmaan ilahtuvat kun matka lähimpään kunnolliseen ruokakauppaan pitenee 2-4 km pituiseksi.

    Sitten kun olen seurannut Ikealla ostoksilla käyneiden ilman autoa liikkuvien tungosta Lommilan ainoalla bussipysäkillä, niin sääliksi on käynyt. En ihmettele yhtään että Ikea on aikeissa muuttaa Leppävaaraan jonne pääsee junallakin.

  11. Voisi vähän miettiä sitäkin, että mistä hinku rakentaa kauppakeskuksia reuna-alueille oikein viriää. Voisiko olla niin, että hyvistä tiloista keskeisillä paikoilla on pulaa? Niukkuus taas edistää kaupan keskittymistä, kun hyviä liiketiloja ei oikein tahdo riittää kuin kahdelle isolle.

    Entäpä jos kaavoitetaankin sen verran reilusti liiketilaa hyvien liikenneyhtyksien varrelle (esim. asema ja välityskykyinen tie vierekkäin), että ei ihan heti lopu kesken? Vaikka vähän jokaiselle juna-asemalle jonkinkokoinen kauppa- ja viihdekeskus, ehkä suoraan radan päälle. Asema kellarissa, sen päällä 2-3 kerrosta kauppakeskusta ja katolla pari kerrosta parkkitilaa. Markkinat saisivat sitten päättää, mitkä toteutuvat.

  12. Tässä Lommilan tapauksessa on kyse vain kauppaliikkeiden keinottelu. Ne (Siis Kesko, HOK ja Veho) olivat ostaneet kyseiset maat jo 1980-luvulla siinä toivossa että saavat rakentaa sinne kauppakeskuksen kunhan se tulee ajankohtaiseksi ja luvat on kunnossa.

  13. ”On vähän vaikea perustella, miksi Vihti ei saanut rakentaa omaa Ideaparkiaan, mutta espoolaiset saavat tehdä vastaavan viritelmän.”

    Eikös tuo ole loogista että Ideapark olisi vienyt Lommilasta (ja muualtakin) asiakkaita liikaa.

  14. Niin eihän Lommilasta ole kuin reipas kahden kilometrin kävelymatka Espoon keskuksen asemalle, sisältäen mm. moottoritien alituksen. Suurin piirtein sama kuin kävelisi Kalliosta Pasilaan.

    Tosin välillä kulkee aika monta bussia. Espoon keskuksesta kulkee Lommilaan (Ikean pysäkille) esim. arkisin klo 15-16 välillä 27 bussia tunnissa, klo 19-20 välillä 15 bussia tunnissa ja lauantaisinkin klo 11-12 välillä 14 bussia tunnissa.

    Ja jos välin haluaa jostain syystä kävellä tai pyöräillä, niin ei missään vaiheessa tarvitsee alittaa moottoritietä, vaan sen yli pääsee ihan kätevästi siltaa pitkin suoraa tietä ilman mitään ylimääräisiä kiemurteluja.

    Siitä huolimatta en missään nimessä kannata supermarkettien rakentamista Lommilaan. Ei ole mitään järkeä rakentaa ruokakauppoja 2 km:n päähän tiheästä asutuksesta, vaikka välillä olisikin hyvä bussiyhteys. Paljon ennemmin kannattaa kehittää Espoon keskusta tässä suhteessa. Sen sijaan huonekalukaupoille ja vastaaville Lommila sopii hyvin.

  15. Automarketin eri osastot voisivat olla erillisiä kauppoja kivijalassa, jonka päällä olisi asukkaat.Kaupassa voisi käydä useasti ja ei tarvitsisi raahata liian suuria pakkauksia pari kertaa viikossa, kuten perheelliset tekevät nyt.

    Kaunis ajatus, mutta en minä ainakaan 5-henkisen perheen äitinä pitäisi siitä, että minun pitäisi käydä lauantaina neljässä eri kaupassa saadakseni viikonlopun ruokaostokset tehtyä (yhdestä liha, toisesta kala, kolmannesta leipä ja maito, neljännestä vihannekset ja vastaavat). Vaikka kaupat olisivatkin lähellä, niin aikaa kuluisi silti esim. neljään kertaan maksamista jonottaessa. Lapsettomilla voi vielä olla aikaa ja energiaa tuollaiseen hifistelyyn, mutta ei työssäkäyvillä lapsiperheiden vanhemmilla. Minä haluan, että saan kaikki tarvittavat ruokatarpeet yhdestä kaupasta. Ehkä kerran tai kaksi kuukaudessa voisin käydä hakemassa jotain erityistä erikoiskaupasta, jos sellainen olisi lähellä.

    Tosin en minä nytkään käy autolla viikonlopun ruokaostoksille. Useimmiten ajan polkupyörällä kilometrin päässä olevaan lähikauppaan, joka on onneksi aika iso ja jossa on hyvä valikoima. Jos kuitenkin on tarvetta käydä myös esim. apteekissa, kirjakaupassa tai kirjastossa, menen bussilla neljän kilometrin päässä olevaan Isoon Omenaan, ja teen sitten ruokaostoksetkin siellä.

  16. R. Silfverberg:
    Sitten kun olen seurannut Ikealla ostoksilla käyneiden ilman autoa liikkuvien tungosta Lommilan ainoalla bussipysäkillä, niin sääliksi on käynyt.

    Minä olen seissyt ko. pysäkillä useastikin, mutta en ole tajunnut kokea oloani säälittäväksi. Ehkä se johtuu sitten siitä, että en ole koskaan ehtinyt seisoa ko. pysäkillä tarpeeksi pitkään, koska busseja menee pysäkin ohi niin tiheästi.

    Ikeassa en ole tosin vielä käynyt, mutta sama pysäkki on kätevä vaihtopysäkki Turun suunnasta tulevista busseista Länsi-Espoon suuntaan vaihtaessa.

  17. Kyllähän kauppakeskus kehätien varrella puoltaa paikkaansa. Kehätietä pitkin kauppaan pääsee kätevästi. Helsingin keskusta on jo nykyään toivoton pussinperä autoilijalle. Matka sinne kestää kauan ja parkkeeraus maksaa hurjasti.

    Kauppa siis kannattaa keskittää kehäteille. Asioinnin vaivattomuuden nimissä.

  18. åke: Kauppa siis kannattaa keskittää kehäteille. Asioinnin vaivattomuuden nimissä.

    Ainoa puhdas pelkästään autoilevia asiakkaita palveleva, Vantaan Jumbo, saa minun puolestani riittää ainoaksi tyylinsä edustajaksi pk-seudulla.

    Muut uudet vähittäiskaupan suuryksiköt pitää rakentaa olemassaolevien tai varmasti rakennettavien raideliikenneyhteyksien varteen. Niihin kyllä pääsee autoilla kanssa. En ole kuullut että mihinkään niistä ei pääsisi. Ja jos jouluostoksille lähtee autolla vasta aatonaattona ja parkkihalli on täysi nin saa syyttää itseään.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.