En pääse kokoukseen, koska pidän ryhmäpuheenvuoroa eduskunnassa budjetista. Mikko menee, ja parempi niin, koska hän tuntee näitä asioita paremmin. Varsinkin kun tuo Hernesaaren helikopterikenttä on jo hävitty lautakunnan osalta. Esityslista tässä.
Kuninkaantammen asemakaava
Pöydältä. Korviini ei ole kantautunut tästä viikon aikana mitään uutta eikä sekään, miksi tämä pantiin pöydälle
Hernesaaren osayleiskaavan lausunnot ja muistutukset
Yleiskaavaan on tehty joukko pieniä täsmennyksiä, joista laadullisesti merkittävin on erään vesialueen muuttaminen yleistä vesialueesta korttelin sisäiseksi. Näin vaihtuu maksaja, mutta näin alue ehkä suljetaan ulkopuolisilta. Hmmm.
Suuri periaatteellinen kiista koskee niemen kärkeen kaavailtua 90 miljoonaa euroa maksavaa helikopterikenttää. Hanke on järjetön jo taloudellisesti. Kunnan toimialaan sen rakentaminen ei kuulu. Yksityisesti rahoitettuna se ei toimi, koska yhtä helikopterimatkustajaa kohden pääomakustannukseksi tulee helposti 150 euroa. Huhujen mukaan kentän taloutta aiotaan kohentaa lennoilla Pietariin, joita ehkä tuettaisiin viisumivapaudella. Viisumivapaus on lyhytaikainen ilo, sillä oletettavasti viisumivapaus tulee kaikille kulkumuodoille melko pian. Jos kentän käyttö olennaisesti lisääntyisi, lisääntyisi myös sen meluhaitta. Laskeutuva tai nouseva suuri helikopteri pitää infernaalista ääntä (hallintovaliokunta havainnoi asiaa viime viikolla Rajavartioston vieraana). Kentän sijoittaminen keskelle merialuetta maksimoi äänen etenemisen.
Kaavamääräyksiin on kirjoitettu, että ennen kentän toteuttamista sen taloudellisuus pitää selvittää. Yllättävä vaatimus. Voisiko muuta ajatellakaan? Lautakunnan puheenjohtaja Lasse Männistö on sanonut Metro-lehdessä, ettei hän usko oikein hankkeeseen, mutta tämä kaava vain mahdollistaa kentän, ei pakota sen rakentamiseen.
Kyllä, mutta:
Kentän paneminen kaavaan karsii kaavasta satoja asuntoja, koska kovin lähelle ei saa rakentaa melun eikä lentoturvallisuuden vuoksi. Vihreitä syytetään milloin minkin puistokaistaleen suojelusta, jolloin menetetään joitakin kymmeniä asuntoja. Nyt kokoomus uhraa täyteen turhuuteen satoja asuntoja erittäin keskeisellä paikalla.
Koivusaaren metroasemasta tehdyt muistutukset
Ei merkittäviä muutoksia. Hyvä että saadaan kaava ennen aseman harjannostajaisia.
Ajurien talliin asukkaita
Punavuorenkatu 16:n pihalla ajurien talli suojellaan ja muutetaan asuinkäyttöön. Yli 1600 kerrosneliötä!
HSL:n liikenteenhallinnan kärkihankkeiden päivitys
Mikko tuntee tämän asian minua paremmin. Tällaisia hankkeita on tarjolla:
1. Liityntäpysäköinnin dynaamisen informaatiojärjestelmän pilotointi Hämeenlinnanväylän käytävässä Kehäradan asemilla
2. HSL:n alueen joukkoliikenteen häiriönhallinnan uudelleenorganisointi
3. Seudullisen liikenteenhallintasuunnitelman laadinta verkollisen operoinnin kehittämiseksi häiriötilanteissa
4. Reaaliaikaisen sujuvuustiedon tuottaminen ruuhkautuvalta pääkatu- ja alempiasteiselta maantieverkolta
5. Liikenteen vaihtuvan ohjauksen ja tiedottamisen hyödyntäminen pääväylien ruuhkautumisen ja häiriöiden hallinnassa
Harmi etten kuule selostusta. Olen vähän teknologiafriikki tällaisissa asioissa
HSL:n liikenteenhallinnan kärkihankkeiden päivitys
Kyse on Helsingin seudun liikenteenhallinnan kärkihankkeiden päivityksestä. Tarkastelukulma on siten laajempi kuin pelkästään HSL:n (Helsingin seudun liikenne) asioista.
Seudun liikenteenhallinnan painopistealueita ovat esimerkiksi Liikenteenhallintakeskuksen toiminnan kehittäminen ja laajentaminen sekä Pääkaupunkiseudun pääväylien ruuhkien ja häiriöiden hallinta, jotka molemmat koskevat kaikkea liikennettä, ei yksinomaan joukkoliikennettä.
Mutta on painopistealueiden joukossa myös joukkoliikenteelle eli siis HSL:lle tärkeitä kuten Joukkoliikenteen ajantasaisen matkustajainformaation kehittäminen ja Liityntäpysäköinnin informaation ja maksujärjestelmien kehittäminen.
Katsaus on päivitys vuonna 2005 valmistuneeseen vastaavaan katsaukseen. Se kulki nimellä Liikkuminen ja liikenne hallinnassa – visio pääkaupunkiseudulle 2015 ja löytyy osoitteesta http://alk.tiehallinto.fi/julkaisut/pdf2/pks-liikennevisio2015.pdf
Laajemmalti katsoen on siis kyse Helsingin seudun älyliikenteen eli mielummin älykkäiden liikennepalvelujen kehittämisestä. Esimerkiksi hankkeessa joukkoliikenteen häiriönhallinta ja tiedottaminen – kunhan taas talvi saapuu – on paljon mahdollisuuksia.
90 miltsii meidän rahoja, että saadaan Helsingin upeimmalle rannalle pysyvä meluhaitta. Lentokenttä matkustajaliikenteelle helikoptereille Hernesaareen, siis täytetään meri ja blokataan Pihlajasaaren virkistysalue iäksi. Öö, luulen että meidän pitäisi tehdä jotain vai onko Putin palauttanut meidät Porkkalan aikaan kun ilmasilta Pietariin jyrää kuuliaisimmat veronmaksajat 7-0. Selityksiä?
Kai tuota helikopterikenttää joku muukin haluaa kuin vain kokoomus? Kummallallista demokratiaa jos yksi puolue, jolla ei ole enemmistöä, saa tuhota kaupungin tulevaisuuden taloutta yksin, estää muiden maanpäällistä liiketoimintaa, saastuttaa melullaan ja pahentaa asuntopulaa.
Sitä vain toivoisi, että kaupungin sisälle rakennettaisiin, eikä nakerrettaisi esimerkiksi Keskuspuiston reunoja, kuten nyt toisaalla. Sitten vielä kokoomus esiintyy taloudellisten nerojen puolueena. Sääli, että tämä nerokkuus loppuu heti kun pitäisi katsoa suurta kuvaa, eikä vain ajaa yksittäisten suuryritysten ja kavereiden etuja. Muutama sata menetettyä veronmaksajaa ja kivijalkatyöpaikkaa, Espoo varmaan kiittää.
Tuohon saisi vaikka rantabulevardin ravintoloineen eli pistetään reippaasti muutama sata menetettyä työpaikkaa. Mahtuisi siihen ristihotelli tai joku museokin yksityisellä rahalla. No, onneksi jaksavat puolustaa yritystoimintaa, jossa tuottavuuden nousu ja investoinnit tarkoittavat vähemmän työpaikkoja. Mitä sitä nyt turismia ja palvelualaa ajattelemaan, kun pääsee pörräämään vispilällä. Vai vieläkö Helsinki on teollisuuskaupunki ja suvupiippuja nousee siluettiin? Kiva sitten risteilyturistienkin saapua kopterinmelussa nukkumalähiöön, jossa kukaan ei saa unta. Nykyisen ydinkeskustan liiketilojen omistajatkin kiittävät, kun ympärille tulee vain nukkumalähiötä melulla tai ilman.
Kokoomus olisi syytä laittaa vastuuseen ja perustelemaan julkisuudessa tämän helikopterikentän haamun aiheuttama tuhlaus, mutta minkäs teet kun lehdet keskittyvät tisseihin ja Venäjän armeijan pyssyillä pelotteluun. Saattaahan jopa olla, että lehtitalojen pomot tarvitsevat seminaarimatkoihinsa tätä kopterikenttää. Johonkinhan ne voitot on laitettava, kun journalismi ei kiinnosta.
Eteläsatamassa on niin paljon parkkipaikkoja rannassa, että niitä välttäisi vähentää yhden helikopterikentän verran. Asuntojakaan ei juuri ole vieressä. Ei maksa mitään. 😉
Ville
Eikä saa laskeutua helikopterilla. Korkeita rakennuksia, korkeita laivoja.
Kyllä siinä on kopterikentässä on kyse yli tuhannesta asunnosta. Harvemmin sitä polttaa päreensä näistä asioista, tää nyt on mulle vaan harrastus, mutta tämä oli yksi niistä sen takia että tämä ylittää normaalin idioottimaisuuden rajat. Voisin spekuloida kaikkea ilkeää motiiveista, mutta jos sen sijaan kokoomus ja demarit perustelisi ihan itse?
Lääkärihelikopterikin joutuu operoimaan lentokentältä, kun Meilahteen ei voi laskeutua. Kaupalliselle matkustajaliikenteelle nopeus on ilmeisesti arvokkaampi asia…
Tuolla on vähän vastaavia virityksiä vedenrajan vertikaalisille vispilöille:
http://en.wikipedia.org/wiki/London_Heliport
http://en.wikipedia.org/wiki/Monaco_Heliport
http://en.wikipedia.org/wiki/Downtown_Manhattan_Heliport
Siis onhan tuolla Meilahden sairaalan katolla kenttä jonne saa laskeutua.
Mutta tuo Hernesaaren kenttä on ihan naurettava jos se tosiaan karsii noin monta asuntoa vain siksi että se on olemassa paperilla. Ja muutenkin, miten tuollainen asfaltilla täytetty sorakenttä voi maksaa 90 miljoonaa?
Sitä asfaltoitavaa maapohjaa ei ole olemassa, vaan se täytyy toteuttaa täyttönä. Valtiotieteilijän on vaikea ymmärtää, miksi ei käytetä ponttoonilaituria. Mutta eihän minun tehtävnä ole esittää, miten tuosta hirvityksestä saisi toteuttamiskelpoisen.
Hernesaaren kaavasta
Kopterikenttä ei mahdu mantereelle. Sitä varten täytetään Caruselin ja Pihlajasaaren välistä merta noin 7 hehtaaria. Täyttö on SUURI ja KORKEA: 3 kopterin kenttä + 200 auton parkkialue + terminaali, joka 20 metriä korkeana tomii meluvallina mantereelle päin.
Paradoksaalisesti meluvalli taas voi aiheuttaa turbulensseja laskeutumistilanteissa yhteen Hesan tuulisimpaan ja aallokkoisimpaan rantaveteen.
Vielä se 96 miljoonaa euroa, joka siis käsittää vasta täytön maarakennuksen.
Asuntokantaa ei ole menetetty . Hernesaaren vuonna 2008 esitetyistä suunnitteluohjelman 4000 asukkaasta ja 2000 työpaikasta virasto ja lautakunta ovat hivuttaneet lukemat jo 5100 asukkaaseen ja 3800 työpaikkaan.
Kopteritäytön ja asutusten väliin kaakkoisrantaan tullee kaupunkilaisille avoin merikeskus. Myös kolme risteilijälaituria päästöineen ja meluineen sanelevat etäisyyden lähimpiin asutuksiin. Ei yhteen joutomaasta nousseeseen 300 metriä leveään Herne”saareen” mahdu ihan kaikki.
Muut lautakunnat ovat lausunnoissaan suoraan kritisoineet täyttöä ja kenttää ja ehdottaneet etsiä muuta paikka. Miksi ks-lautakunta antaa meritäytön roikkua mukana vaiheesta toiseen.
Lautakunta voisi ehdottaa kaupunkilaisille avointa helikopterikentän sijoittamisen ideointikilpailua.Varmasti löytyy tutkittavia, edullisempia ja kaikin puolin sopivampia ehdotuksia.
Kopteritäyttöä ei pitäisi hyväksyä kaavaan, jossa se olisi pysyvänä uhkana toteutettavaksi.
Linkki kopterisuunnitelmiin http://www.hel.fi/static/public/hela/Kaupunkisuunnittelulautakunta/Suomi/Esitys/2012/Ksv_2012-09-18_Kslk_25_El/5E3BF4F1-88B7-4544-9FD8-416F2978003B/Liite.pdf
Eikö tuota helikopterikenttää voisi rakentaa jonkin korkeahkon rakennuksen katolle?
Annetaan rakennuslupa jollekin korkeammalle ja isommalle rakennukselle sillä ehdolla että huipulle tulee kolmen kopterin kenttä, eikä sen välttämättä tarvitse olla Hernesaaressa.
Kyllä 90 miljoonalla eurolla varmaan saisi aikaan teknisiä ratkaisuja esim. ison parkkihallin, toimistorakennuksen, voimalaitoksen, ostokskeskuksen yms. katolle saisi ison helikopterikentän.
Tuulten vuoksi turvatonta.
Helikopteri on laskeutuessaan varsin immuuni tuulille. Maassa olevaa kopteria tuuli voi tietysti heittää pahastikin.
Manhattanillakin tulee… http://www.libertyhelicopter.com/site-links/maps.html
Katsokaapa zoomamalla satelliittikuvasta tuon systeemin pysäköinipaikkatarvetta.
Helsingissä lienee tarvetta kaupallisen liikenteen helipadille. Miten olisi jonkin pysäköintitalon katto siellä Jätkän suunnassa tai vaikka Vuosaaren satamassa. Entä Malmi?
Kenttävaraus on järkevä. Sitä tullaan tarvitsemaan varsinkin, kun junayhteyttä Tallinnaan ei saada aikaiseksi. Syöttöliikenne Euroopassa siirtyy kasvavan kaukoliikenteen tieltä taivaalta raiteille ja helikopterilla pääsee Tallinna – Berliini radan pääteasemalle.
”Ajurien talliin asukkaita
Punavuorenkatu 16:n pihalla ajurien talli suojellaan ja muutetaan asuinkäyttöön. Yli 1600 kerrosneliötä!”
Tuo oli hieno asia. tutustuin taloon, kun Ilkka Taipale järjesti 1971 entisen Elannon kivijalkamyymälän ensin Helsingin rauhantutkimusryhmän ja sitten Sadankomitean käyttöön.
Päätellen mistä? Kannattavaa kaupallista helikopteriliikennettä Tallinnaan on yritetty saada aikaan useamman toimijan ja erittäin vakavaraisten rahoittajien ja muiden taustavoimien kanssa vuosien ajan siinä onnistumatta. Kilpailuolosuhteet ovat vain vaikeutuneet luotettavan pikalauttayhteyden myötä. Empiirinen evidenssi siis sanoo ettei tarvetta eikä markkinoita ole.
Sittemmin on keksitty Pietari ja mahdollinen viisumivapaus, ja investointiriskejä yritetään työntää kaupungille aivan poskettomilla ulkoisvaikutuksilla, ja ihmeellistä on että kaupunki ylipäätään lähtee koko keskusteluun mukaan. Kuten tpyyluoma tuolla jo totesi, kyse ei ole enää normaalista idiotismista. Oikea nimike voisi olla tuottamuksellinen vahingonteko.
Vuosaaren satama on keskustasta suunnilleen yhtä kaukana kuin Helsinki-Vantaa, ja oleellisesti huonommassa paikassa esim. Espoon suhteen.
Tuo on ihan merkittävä havainto. Helikopteripalvelut tietenkin luodaan Helsingin keskustan ja Espoon asukkaille. Itä-Helsingissä, Vantaalla, Itä-Uudellamaalla ja pääradan varressa on niin vähän ihmisiä, joilla olisi varaa tai tarvetta helikopterikyytiin, että turha heistä on välittää 😉
Tämä helikopterikenttähanke on taas näyte siitä, miten virkamiehet eivät riittävästi ajattele kaupunkia asukkaiden näkökulmasta. Mahtaisiko johtua siitä, että itse asuvat usein Vantaalla ja Espoossa. Hanketta ajavilla luottamushenkilöillä saattaa olla vähän samaa ongelmaa: asuvat esikaupungeissa.
Tämä nimenomainen hanke on poikkeuksellisen älytön ja törkeä haittoineen ja kustannuksineen.
Mistähän muuten mahtaa johtua, että tänä kesänä noita koptereita on pörrännyt keskustan yläpuolella poikkeuksellisen paljon?
Nii-in: ”from the Downtown Manhattan Heliport” johon linkkasin tuolla aikaisemmin. Ei ole katolla vaan rannassa.
Ja lennot 59-kerroksisen silloisen Pan Am -tornin katolla olevalle helikopteritasolle loppui onnettomuuteen v. -77.
Tarkoitin siis sitä, että Vuosaaren satamaan sijoittaminen ei olisi parannus nykyiseen tilanteeseen, jossa helikoptereita lennetään Helsinki-Vantaalta. Ja varsinkin juuri vantaalaiset ovat lähempänä kenttää, ja Pääradan varrestahan kentälle pääsee kohta junalla. Tämä on merkittävä etu, koska tietystihän helikopterimatkustajat saapuvat kopteriterminaaliin julkisilla, jos heille vaan mahdollisuus suodaan.
Copterline lentää nyt Hernesaaren kärjestä.
Tämä on täysin totta, ja paras indikaattori siihen on, ettei Malmin lentoasemalta operoi yhtään kaupallista kopteria, vaikka ihan helposti voisi.
Korjaan: aikataulun mukaista liikennettä. Helikopteripalveluja sieltä kyllä löytyy.