Eri ihmiset haluavat asua vähän erilaisissa paikoissa, onneksi, koska kaikki eivät voi asua samassa paikassa.
Hyvässä kaupungissa on erilaisia asuinalueita. Helsingin sosiaalisen sekoittamisen periaate peittää aika-ajoin alleen monimuotoisuuden hyveen. Erik Allardt sanoi joskus, että eräänlainen ghettoistuminen on hyväksi, kunhan ei tule erillisiä kurjaliston slummeja. Asukkaiden yhteiselämästä tulee paljon parempaa, kun henkisesti samanlaiset asuvat toistensa naapureina. Helsingissä on suurin piirtein samalla sosiaalisella statuksella alueita, joissa äänestetään kokoomusta ja alueita, joissa äänestetään vihreitä. Näiden pakottaminen toistensa sekaan ei tuottaisi mitään hyvää.
Hinnat kertovat siitä, minkälaista asumista halutaan enemmän. Kaikki eivät halua asua Töölössä, mutta mitä ilmeisimmin nykyistä useampi haluaisi. Sellaista, mistä maksetaan hyvin, kannattaa tehdä lisää. Tämä ei tarkoita, että Töölö kannattaisi pilata rakentamalla se täysin umpeen vaan, että kantakaupunkimaista kerrostaloasumista ratikkalinjan äärellä kannattaa tehdä lisää. Yritetäänkin tehdä esimerkiksi Jätkäsaareen, mutta töölömäisen asuinympäristön rakentaminen on siis kiellettyä.
Kerrostalolähiöt kaukana eivät ole kovin suosittuja. Kun lähiöitä alettiin tehdä insinööritieteen keinoin inhimillisiksi ja terveellisiksi, niistä tuli huonompia. Pihlajamäki on suojeltu arkkitehtorisena mestarinäytteenä, mutta Elien Saarisen hengessä edes vähän rakennettu Munkkiniemi on lähiönä toimivampi, vaikka siinä nykynormien mukaan onkin hirveitä virheitä. Siksi sitä kutsutaankin esikaupunkialueeksi. Munkkiniemeen on rakennettu myös uutta ja se uusi näyttää lähiöltä.
Hinnan käyttämistä mittarina tietysti häiritsee vähän se, että ihmiset ovat halukkaita maksamaan myös hyvistä naapureista, muttas usein se kertoo samasta asiasta. Tulotaso on Munkkiniemessä nyt hyvin korkea, mutta ei ollut 50 vuotta sitten. Vapailla markkinoilla rikkaat ostavat itselleen kaiken hyvän.
Omakotialueita tarvitaan. Niissäkin ollaan valmiit maksamaan keskeisestä sijainnista. Pitäisi tehdä kunnollista puutarhakaupunkia radan varteen. Yhden aseman ympäristöön mahtuu 0,3:n aluetehokkuudella jopa miljoona kerrosneliötä eli 20 000 asukasta, käytännössä 10 000 – 15 000. Miksi Espoo ei tee tällaista vaikka Keran aseman ympäristöön tai Vantaa Marjaradan varrelle? Kerrostalot Marjaradan maastossa eivät tule olemaan mikään suuri menestystarina.
(Loppu häämöttää, enää kaksi osaa luentoa tulossa)