Site icon

Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 11.9.2012

En pääse kok­ouk­seen, kos­ka lente­len hallinto­valiokun­nan kanssa rajavar­tios­ton helikopterin kyy­dis­sä. Mikko Särelä menee sinne puolestani. Hän on esitel­lyt lis­taa monipuolis­es­ti blo­gis­saan.

Kuninkaan­tam­men kaava

Tärkein päätös kos­kee Kuninkaan­tam­men kaavaa. Keskus­puis­ton ja Van­taan­joen kainaloon – joidenkin mielestä var­maankin keskus­puis­toon – tulee viiden­tuhan­nen asukkaan mie­lenki­in­toiselta vaikut­ta­va lähiö. Siel­lä pysäköin­ti on maan alla ja itse alueesta suuri osa on voitu toteut­taa ihmisen, ei auton mit­takaavas­sa käve­lykaupunk­i­na. Tämä on juuri sitä autot­to­muut­ta, jota olen halun­nut edistää.

Bus­sipysäkille Nur­mi­jär­ven­tielle on matkaa yli puoli kilo­metriä. Nur­mi­jär­ven­tien toiselle puolelle matkaa tulee 200 metriä lisää, kun ei ole suo­jati­etä, vaan pitää kiertää sil­lan kaut­ta. Lisä­mat­ka tulee alen­ta­maan joukkoli­iken­teen suo­sio­ta merkittävästi.

Lausun­to ELY-keskuk­sen tien­pidon suunnitelmasta

Mar­mate­taan siitä, että moni tärkeä kohde lykkäy­tyy, mikä vaaran­taa koko seudun kehi­tys­tä. Sanon taas ker­ran, että olisi parem­pi, jos val­tio vetäy­ty­isi koko alueen infrarak­en­tamis­es­ta ja kor­vauk­se­na tästä antaisi seudun kun­nille 150 miljoon­aa euroa vuodessa. Kun­nat ajoit­taisi­vat investoin­nit paljon järkevämmin.

Exit mobile version