Virastopäällikön valinta
Virastopäällikön valitsee valtuusto kaupunginhallituksen ehdollepanon jälkeen. Meidän lautakuntamme päätyi kannattamaan yksimielisesti Mikko Ahoa. Vihreiden keskuudessa olisi ollut muunkinlaisia ajatuksia, mutta kun kaikki muut ryhmät olivat Ahon kannalla, tyydyimme tähän, sillä meidänkin keskuudessamme tilanne oli lähellä tasapeliä.
Telakkarannan kaava
Pantiin eteenpäin yksimielisesti ja kiitoksin. Tästä on tullut pääosin positiivista palautetta, vaikka niitäkin on, jotka paljoksuvat kerroskorkeutta. Todettakoon, että Elmu saa alueelta tilat, joissa voi järjestää konsertteja 3000 hengen yleisölle.
Kiinteistölautakunnan suunnasta oli otettu yhteyttä, että tuon tilan suojelumääräykset ovat epäkäytännölliset ja voivat aiheuttaa huomattavia kustannuksia. Kaava menee nyt lausunnolle, joten kiinteistölautakunnalla on mahdollisuus esittää mielipiteensä virallisesti.
Megahertsin kaava
Saimme nyt selvityksen liityntäpysäköinnin rahoituskuviosta. Liityntäpaikkoja siirtyy metroaseman kaavasta tänne, jolloin ne ovat puolta halvempia. Ihan hyvä siis näin. On ikävää, että kaupunki toimii niin siiloutuneesti, ettei tämän selostamista lautakunnalle ollut pidetty tarpeellisena. On erittäin toivottavaa, että tämä kaava toteutuu. Siitä voi alkaa Herttoniemen metroasemanseudun uusi kukoistus.
Liikenneonnettomuudet Helsingissä
Helsingissä kuoli liikenteessä kahdeksan henkeä. Helsingin asukasluku on yli kymmenen prosenttia maan asukasluvusta. Jos koko maan liikenne olisi yhtä turvallista, Suomessa kuolisi liikenteessä noin 75 henkeä vuosittain. Voi tietysti sanoa, että helsinkiläiset käyvät kuolemassa liikenneonnettomuuksissa muualla, mutta tämä ei poista sitä, että Helsingin kaupungin alueella liikenne on selvästi muuta maata turvallisempaa. Helsingissä on koko ajan enemmän muita kuin helsinkiläisiä on muualla.
Pyöräonnettomuudet ovat lisääntyneet, mutta niin on pyöräilykin. Vaarallisia ovat tilanteet, jossa auto tulee kolmion takaa ja pyörä tulee etuoikeutettua tietä oikealta ajaen ajoradan vasemmalla puolella olevaa pyörätietä. Pitäisi olla enemmän yksisuuntaisia pyöräteitä niin, ettei ajoradan vasemmalla puolella olevaa pyörätietä tarvitse eikä saa ajaa.
Metron kuormitusennusteet
Saimme erittäin hyvä esittelyn asiasta. On aika selvää, ettei Espoon pään metroasemia kannata enää louhia pidemmiksi ja tunneleita leveämmiksi. Jos Östersundomin metroa alkaisi käyttää suunniteltua useampi, kannattaa tehdä pikaratikka Uuden Porvoontien linjausta pitkin ja liittää se Jokeriin.
Megahertsin kaavan rakennusoikeus on ylimitoitettu. Mitä järkeä on sijoittaa hurjat rakennusmassat Punavuoren rantaan ja tuhota rakennettu rakennnusmiljöö? Alue vaatii kunnostusta kyllä, mutta Tehtaankadun päässä olevan Mestaritalon 5 kerrosta on ohjaava. Rakentamalla tuollaiset rakennusmassat pilataan niin Punavuori kuin Vanha Eira.
Alkaa taas mieleen palautua, miksi minä paljasjalkainen hesalainen, tai krunalainen, muutin maalle.
“Jos koko maan liikenne olisi yhtä turvallista, Suomessa kuolisi liikenteessä noin 75 henkeä vuosittain. Voi tietysti sanoa, että helsinkiläiset käyvät kuolemassa liikenneonnettomuuksissa muualla, mutta tämä ei poista sitä, että Helsingin kaupungin alueella liikenne on selvästi muuta maata turvallisempaa. Helsingissä on koko ajan enemmän muita kuin helsinkiläisiä on muualla.”
Kieltämättä hyvä tulos. Se seurannee aika pitkälti jo ajonopeuksista, jotka ovat kaupunkialueella hyvin alhaisia. Kuolinkolareistahan suurin osa tapahtuu nimenomaan suurilla ajonopeuksilla. Helsingin liikennesuunnittelussa on tietoisesti panostettu paljon ajonopeuksien hillitsemiseen. Sitä Helsingin liikennesuunnitteluvirastokin painottaa onnettomuuksien määrän vähenemisen keskeisenä syynä:
http://www.hel.fi/hki/ksv/fi/Liikennesuunnittelu/Liikenneturvallisuus
“Pyöräonnettomuudet ovat lisääntyneet, mutta niin on pyöräilykin. ”
Tutkimuksen mukaan on odotettavissa, että jos pyöräilyn/kävelyn määrä kaksinkertaistuu niin onnettomuuksien määrä nousee noin kolmanneksen eli yksittäisen henkilön riski joutua onnettomuuteen laskee.
http://injuryprevention.bmj.com/content/9/3/205.full
Suojelumääräysten henkeä tulisi muuttaa, jottei niiden takia talot seiso tyhjillään. Kun kerran Senaatintorin ja Espan taloistakin on jäljellä enää pääasiassa kuoret ja sisätilojen 60-lukulaiset raiskaukset oikein suojeltiin, niin on aika kummallista, jos museoväki estäisi tehdashallin käyttöönoton keskellä uutta kaupunkia. Eihän tässäkään tapauksessa ulkokuoreen kosketa.
Olisi hirmuista resurssien hukkaamista seisottaa taloja tyhjillään pikkumaisten suojelumääräysten takia nyt tänä päivänä, kun kerta paksun kirjan verran sai purkaa kauneinta Helsinkiä ja pilata lopuistakin sisätilat. Varsinkin kun kyseessä on kovaan käyttöön tarkoitettu tila, eikä mikään Kämppi. Vaikka taitaa olla Höijerin suunnittelema tämäkin. Yleensähän Höijerin talot on lyöty murskaksi ja tilalle rakennettu betonimakkaraa tai nauhaikkunaa.
Kai tämäkin alue olisi Koffin puiston raiskiaisten kanssa tuhottu, jos telakka ei olisi ollut toiminnassa. Nyt siinä olisi samanlaista elementtilaatikkoa koko ranta, kuin mitä puiston reuna on. Tai parkkihalli.
Asukasdemokratiaa tai ei, mutta ei tämä näin voi mennä, että asukasyhdistykset muutaman kymmenen innokkaan äänellä vastustavat uusien ihmisten tuloa kaupunkiin ja poliitikot hyppäisivät näiden pillistä. Joku jo ihmetteli, että miksi vielä tämäkin, kun huumeasema jo tuli. No, kai ne on narkkareita sitten jotka muuttavat noilla neliöhinnoilla. Autopaikoista toki miinusta. Nostavat varmaan hinnallaan alueen muiden talojen hinnat taivaisiin, kun ei tämä eteläisen Helsingin hinnanmuodostus seuraa mitään järkeä. Tuleva putkiremppakin tuntuu jo kohottavan hintoja.
Vastustajienkin ilme ilostuu, kunha alue rakentuu valmiiksi ja hinnat lähtevät nousuun, oli autopaikkoja kellarit täynnä tai ei. Ja tuleehan tuosta uusi ranta-alue ihmisten käyttöön.
Kannattaisi varmaan enemmänkin järjestää tuomaristolle salaisia arkkitehtuurikilpailuja, jottei suomalaiset aina voittaisi.