Se toimii taas!

Blogilla oli aika pitkä katkos.

Web­hotellin pitäjän palvelin meni oiko­su­lun seu­rauk­se­na ns. päreik­si viikko sit­ten sun­nun­taina. Uusi härväke saati­in oitis paikalle, mut­ta var­muusko­pi­on palaut­ta­mi­nen takkuili jostain syys­tä. Viikon hil­jaise­lo lähen­telee val­takun­nal­lista kärk­i­t­u­losta, mut­ta nyt se siis toimii.

 

11 vastausta artikkeliin “Se toimii taas!”

  1. Isois­sa ympäristöis­sä varmis­tusten palaut­tamiseen kuluu hyvinkin viikko tai kak­si. Keston voi laskea ihan matemaat­tis­es­ti, kun datan määrä on tiedossa.

    Asia, jos­ta ei vain paljoa puhuta.

    Siinä yhteiskun­ta on hel­posti polvil­laan ja pitkään, jos ison toim­i­jan kone­sali paukah­taa kun­nol­la ja liik­keelle pitää lähteä varmis­tuk­sista. Pil­vipalveluis­sa sama haaste.

  2. Ykistyshenkilön har­raste­blogille tämä on vielä siedet­tävää, jos hion­ta on kohdal­laan. Kau­pal­laiselle toimin­nalle vas­taa­va tilanne olisi katastrofi.

    Yhden lait­teen, yhden kone­salin ja yhden piakkakun­nan palve­lu­tuot­ta­jat ovat jo men­nyt­tä maail­maa. Parinkaan kone­salin samanaikainen hajoami­nen mis­tään syys­tä ei ole enää hyväksyt­tävää, jos yhteiskun­ta halu­taan pitää käynnissä.

    Kela taitaa sijoit­taa sairasker­to­muk­set aj resep­ti­tiedot täl­lä peri­aat­teel­la vieläkin, no, kai var­muusko­pi­oi­ta otetaan.

    Jos strate­gi­nen isku suorite­taankin tietoverkko­jen kaut­ta, siinä viikon sähkä‑, vesi‑, media- ja tietoli­iken­neka­to­jen jäl­keen Suo­mi antau­tuu. Logis­ti­ikan tietotekni­ikan hajot­tua, ruokaakaan ei saa­da jael­tua. Joukkoli­ikenne ja autoli­ikenne ovat sesis liiken­teen­no­h­jauk­sen hajat­tua. Maami­inoista ja juok­sukun­nos­ta ei ole enää apua.

    IT-palveluyri­tys­ten tärkein omi­naisu­us on vikasi­etoisu­us. Valitet­tavasti sen tarpeeseen ei usko­ta ilman paho­ja katas­tro­fe­ja, normi­ar­jes­sa se kun vaikut­taa vain turhal­ta kululta.

    (Pil­vipalveluis­sa joidenkin mielestä idea on hajaut­ta­mi­nen ja infran moninkertaistaminen)

  3. Sinän­sä en ihmettele, vaik­ka tieto­jen palaut­tamises­sa menikin hie­man pitem­pään. Ilmeis­es­ti palvelun­tar­joa­ja jou­tui palaut­ta­maan mon­en muunkin tieto­ja ja Soin­in­vaara oli jos­sain kohtaa jonos­sa. Kun puhutaan mas­si­ivi­sista tieto­varas­toista, saat­taa palaut­ta­mi­nen joskus hie­man kestää. 

    Se min­ua kyl­lä ihme­tyt­tää, että palvelun­tar­joa­ja on ilmeis­es­ti pitänyt myös sähkö­posti­palvelin­ta samal­la koneel­la. Nyt tämä­nakaltaisen häir­iön sattues­sa kaik­ki palve­lut menevät ker­ral­la pimeäksi.

  4. Web­hotellin toim­inta on täysin ala-arvoista. Lait­taa nyt kaik­ki palve­lut samaan palve­limeen, jät­tää se hajaut­ta­mat­ta (kuormanjako/palveluvarmuus), ottaa var­muusko­pi­ot har­vak­seltaan ja käyt­tää viikko(?) vian korjaamiseen!
    Se ei ihme­tytä, että var­muusko­pi­oiden palaut­tamiseen meni noin kauan — sehän on vain real­is­tista jos kaik­ki meni, mut­ta jos jär­jestelmä olisi toteutet­tu järkevästi, mitään ei vält­tämät­tä olisi tarvin­nut palaut­taa varmuuskopioista.

    Googlen välimuis­tista saa muuten vielä tois­taisek­si kom­ment­te­ja tal­teen täl­lä tavalla:
    http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:<URL&gt;
    Esim: http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:www.soininvaara.fi/2012/07/23/7054/

  5. JTS:
    Yhden lait­teen, yhden kone­salin ja yhden piakkakun­nan palve­lu­tuot­ta­jat ovat jo men­nyt­tä maail­maa. Parinkaan kone­salin samanaikainen hajoami­nen mis­tään syys­tä ei ole enää hyväksyt­tävää, jos yhteiskun­ta halu­taan pitää käynnissä. 

    Kone­salit ovat hajautet­tu­ja, mut­ta asi­akkaiden pitää myös han­kkia palvelu palve­lu­tuot­ta­jal­ta. Kus­tan­nussy­istä on melkoinen määrä kri­it­tisiäkin palvelui­ta, jot­ka ovat hajauttamatta.

    Elämä on … oho.

  6. Nykyään per­in­teisen tietoli­iken­teenkin välit­tämi­nen on vain sovel­lus serverillä.

    El ipahim­mil­laan voi koko Suomen tietoli­ikenne sortua

  7. asi­akas ja asi­akas — perusyrit­täjä tuskin oival­taa hin­nan ja riskin välistä suhdet­ta, sopimuk­sis­sakin kun ne ovat aika sivuosassa.

    Kut­san­nusssyyt ratkea­vat vain kri­isien kaut­ta, siis suuria kus­tan­nuk­sia aiheut­ta­vat syyt.

    Hyvin toimi­va palvelu on hie­man liikaakin itses­tään selvyys ja sik­si on tärkeää, että val­in­to­jen seu­raus­vaiku­tuk­sista puhutaan etukäteen.

  8. Ehti tul­la ikävä blo­gia, hyvä että saati­in herätet­tyä bittiavaruudesta! 🙂

  9. Tämä oli huono jut­tu, ok? Jos jotkut pamaut­ta­vat muu­ta­man suur­jän­nitelin­japylvään nurin ja Suo­mi on ilman sähköä, miten tähän on varauduttu??

  10. Ei tosi­aan toimitet­tu viiden yhdek­sikön palvelua. Mah­toiko­han olla edes kahden?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.