En ollutkaan pienen hotellimme ainoa pyöräilijä. Siellä yöpyi myös kaksi vanhempaa Itävallassa asuvaa amerikkalaista (?), jotka olivat matkalla Nordkapiin. Eikä ollut edes heidän ensimmäinen pitkä matkansa, vaan ymmärtääkseni neljäs, jos alle viiden tuhannen kilometrin matkoja ei lasketa. Istanbuliin päätyneen matkan pituudeksi nyt esimerkiksi oli tullut 7500 km. Jotenkin omanarvontuntoni laski, enkä maininnut vaatimattomasta Nizzan matkastani mitään.
Yöllä oli raju ukonilma ja satoi äänestä päätellen aivan kaatamalla. Kaunasin tietoja minulla ei ole, mutta lähellä Birzaissa satoi yöllä 50 mm. Pohdin sitäkin, kannattaako lähteä ollenkaan. Kaatosateessa ei voi ajaa, mutta helteellä pieni sade on parempi vaihtoehto kuin kuuma auringonpaiste.
Foreca oli parantanut tarjoustaan luvaten kertoimella sata, että välillä 6–18 sataa (p=99%). Vaikka aamulla näytti siltä, että ovat tällä kertaa oikeassa, olisin tuolla kertoimella kyllä lyönyt vetoa – ja olisin taas voittanut. Ei pisaraakaan.
Aamulla ilma tuntui jopa kylmältä. (Oikeasti 23 astetta!) . Niin sitä keho sopeutuu.
Reittiä suunnitellessa kannattaa selvittää, missä menee vanha tie. Tärkeimpien kaupunkien välille on yleensä rakennettu uusi nopea ja suora tie, jota on tylsä ajaa, mutta vanha tie, joka kiertelee kyläkeskusten kautta mennen silti melko suoraan, on jätetty jäljelle. Valitsin nytkin sellaisen, eikä se ollut kuin kilometrin pidempi. Jokseenkin samaa reittiä olin polkenut kovaan vastatuuleen toiseen suuntaan vuonna 2007 matkalle Nizzaan.
Alkumatkasta yöllinen myrsky oli kaatanut puita tielle. Palokunta oli niitä paraikaa raivaamassa. Paikka paikoin tulviva vesi oli tuonut tielle soraa ja parissa paikassa piti ajaa tien yli virtaavan kymmenen sentin tulvavirran läpi. Aamuyöstä tämä matka olisi ollut paljon vaikeampi.
Päivän etappi oli aivan ihana. Tie oli hyvässä kunnossa, ei juuri mäkiä, maisema hienoa. Pyörä kulki kuin unelma. Ajoin matalalla sykkeellä, mutta joutuisasti. Paljon ei tarvinnut pysähdellä, vaikka lämpötila nousi taas jonnekin hellelukemiin. Keho sopeutuu. 114 kilometriä meni kuin tyhjää vain. Kovin ovat kilometrit pyöräilijälle eripituisia.
Urheilujuomani loppui, eikä sitä täältä sunnuntaina saa mistään.
Panevezys on Liettuan viidenneksi suurin kaupunki, jossa on asukkaita noin 119 000. Keskusta on hyvin väljä ja siellä on paljon avaria puistoja. Ydinkeskustaksi kutsuttu torikin on selvä ei-kaupallinen puisto. Kuitenkin kaupungin halkaisee aivan brutaali keskeltä aidattu liikenneväylä.
Ajaessani sisään kaupunkiin bongasin mielenkiintoisen näköisen vanhan puisen omakotialueen. Kävin ruokailtuani katsomassa. Paljon tuli kuvia.