Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 5.6.2012

esi­tys­lista

 

Kir­ja­va satama

Kil­pailu koko ydinkeskus­tan ranta-alueen kehit­tämis­es­tä. Kil­pailun tulos on tois­taisek­si salainen, mut­ta jatkon osalta esitetään, että kaik­ki palk­i­tut työryh­mät ovat siinä mukana. Tämä voi paran­taa aluet­ta merkittävästi.

Kes­ki-Pasi­lan tornien asemakaava

Tämä oli aiem­min yleiskaa­vana, jol­loin tehti­in suuret ratkaisut. Nyt on vuorossa ase­makaa­va, jos­sa teknis­ten kysymys­ten osu­us on merkit­tävä. Niis­sä luot­ta­mus­mies ei voi kuin luot­taa. 2,5 hehtaar­ille tulee 180 000 ker­rosneliötä, eli kort­telite­hokku­us on noin seit­semän. Mut­ta löy­tyykö tähän toteut­ta­ja? Kalasa­ta­mas­sa SRV oli mukana koko ajan ja on sitoutunut toteu­tuk­seen. Tornien rak­en­t­a­mi­nen on kallista.

Jos tämä toteu­tuu, Pasi­las­ta tulee aivan toisen­lainen liiken­teen sol­muko­h­ta kuin se on nyt.

Viik­in­ran­nan asemakaava

Viikin ja Ara­bi­an­ran­nan väli­nen alue kaavoite­taan. Sehän on nyt vähän sel­l­aista joutomaa­ta. Olin perus­ratkais­us­ta eri mieltä aiem­mas­sa vai­heessa ja olen nytkin. Jos tämä raken­netaan, se pitäisi rak­en­taa kun­nol­la. Rak­en­tamista rajoit­taa Lah­den­tie. Eikö sitä voisi lait­taa tunneliin?

Ongel­mansa muo­dosta­vat siel­lä ole­vat tilaa vievät työ­paikat, jot­ka tietysti halu­aisi­vat jatkaa. Kaupun­gin kasvet­tua ne ovat aivan väärässä paikas­sa, mut­ta sinne niistä suurin osa jää.

Pah!

Jakomäen pois­ta­van saneer­auk­sen kaava

Kak­si betop­ni­bru­tal­is­min ajan huonokun­toista taloa pure­taan ja kor­vataan vähän isom­mil­la uusil­la. Tuon ajan talot raken­net­ti­in ker­takäyt­töisik­si ajatuk­sel­la, että ne oli­si­vat pystyssä noin 30 vuot­ta. Sik­si niiden perusko­r­jaami­nen tulee kalli­ik­si. Paris­sa muus­sakin kohteessa olisi voin­ut harki­ta purkamista.

Tiivistyskaa­va Tapulikaupungissa

Tapu­likaupunkia Aran pääjo­hta­ja aikanaan esit­ti puret­tavak­si. Nyt se on perusko­r­jat­tu. Vähän yritetään sinne tänne sirotel­tu­jen talo­jen väli­in rak­en­taa lisää. Asun­not vajaalle 40 uudelle asukkaalle.

Kru­unuvuoren­ran­ta, ran­nat, puis­to ja palvelukortteli

Kaa­va palasi meille lausun­to­jen ja muis­tu­tusten jäl­keen. Pieniä teknisiä tark­istuk­sia on tehty, mut­ta muuten kaavaa ei ole muutet­tu. Koko alueen rak­en­tamista vas­tus­ta­vat vas­tus­ta­vat tietysti myös tätä. Yksi kiis­tanalainen tien­pätkä siir­ret­ti­in käsiteltäväk­si Stans­vikin kaa­van yhteydessä.

54 vastausta artikkeliin “Kaupunkisuunnittelulautakunnan lista 5.6.2012”

  1. 25 hehtaar­ille tulee 180 000 ker­rosneliötä, eli kort­telite­hokku­us on noin seitsemän.

    25 hehtaaria on 250 000 neliötä, eli 0,7? Ei tuo tehokku­us nyt noin alhainen ole, mitäköhän mah­dat tarkoittaa.

    Mulle ne tor­nit nyt käy parem­man puut­teessa, mut­ta lainaan KSV:ssa vierail­lut­ta Eric Brit­to­nia, kun hänelle näytet­ti­in esimerkkinä joukkoli­iken­teen varaan raken­net­tavas­ta tiivi­istä kaupungista Pasi­lan tor­nisu­un­nitel­mat: “Are you insane?” 🙂

  2. Kil­pailu koko ydinkeskus­tan ranta-alueen kehit­tämis­es­tä. Kil­pailun tulos on tois­taisek­si salainen, mut­ta jatkon osalta esitetään, että kaik­ki palk­i­tut työryh­mät ovat siinä mukana. Tämä voi paran­taa aluet­ta merkittävästi. 

    Voitaisi­inko joskus kokeil­la kaupunkisu­un­nit­teluk­il­pailua, jos­sa kaupunki­laiset saisi­vat äänestää ja tulos olisi äänestyk­sen ajan koko ajan läpinäkyvästi esil­lä? Lisäk­si mah­dol­lisu­us miinusääniin.

  3. Osmo. Lah­den­tien var­res­sa asu­vana — Ara­bi­an­ran­ta, olen usein mietiskel­lyt voisiko lah­den­tien tun­neloi­da ainakin välil­lä Touko­la — Viik­ki. Tun­neloin­nin etu­ja on lukuisia…eikä pelkästään maise­mallisia. Se vapaut­taisi kokon­aisen väylän asukkaiden hyö­tykäyt­töön ja nopeut­taisi var­masti liiken­net­tä kaupunki­in ja poispäin.

  4. Eiköhän olisi aika kaivaa kun­nol­lae­si­in aja­tus muut­taa Lahd­netie Ara­bi­an ja Kehä I:n väl­itä kaupunkibule­vardik­si. Huokem­paa ja toimi­vam­paa kuin tunnelointi.

    Saat­taisi hie­man risoa kesäiseöö’ kot­in­matkalla LPR:sta Töölön kaut­ta Kirkkon­um­mel­la, mut­ta muitakin näköko­htia asi­as­sa on.

    Otso Kivekäs on hyvin perustel­lut ideaa.

  5. Viik­in­ran­nas­ta, aloite­taan taas niistä helpoista asioista. Lah­den­väylä ja mitä sille pitäisi tehdä on yksi jut­tu, mut­ta kun tässä tuskail­laan vielä Viik­in­tien liiken­teen hait­to­jen kanssa, eli ilmeis­es­ti sen takia asumisen tilaan tulee taas liiken­nevihreää. Viik­in­tien voi sulkea, muut­taa joukkoli­iken­nekaduk­si, viedä aivan Lah­den­väylän viereen rin­nakkaiskaduk­si (kts. Pohjois­ran­ta), jne. Ei tämä ole hankalaa. 

    Viikin ja Ara­bi­an­ran­nan väli­nen alue kaavoite­taan. Sehän on nyt vähän sel­l­aista joutomaa­ta. Olin perus­ratkais­us­ta eri mieltä aiem­mas­sa vai­heessa ja olen nytkin. Jos tämä raken­netaan, se pitäisi rak­en­taa kunnolla.

    Kun minus­ta tämä esi­tys ei minus­ta nyt oikein edes vas­taa niitä tavoit­tei­ta, jois­sa niis­säkin olisi ollut kor­jaamista. Lau­takun­ta 24.1. 2011 päät­ti mm. seu­raavaa Viik­in­ran­nan kehittämistavoitteista:

    - Viik­in­ran­taa kehitetään toimin­nal­lis­es­ti monipuolise­na asumisen ja toim­i­tilo­jen alueena.
    – Kaupunki­rak­en­teel­lis­es­ti toi­sis­taan eril­lään ole­vat Ara­bi­an­ran­ta ja Viik­ki pyritään liit­tämään parem­min toisi­in­sa kehit­tämäl­lä Viik­in­ran­taa toimin­nal­lis­es­ti ja kaupunkikuvallisesti.

    – Viik­in­ti­etä kehitetään nyky­istä kaupunki­maisem­pana katuna.

    http://www.hel.fi/static/public/hela/Kaupunkisuunnittelulautakunta/Suomi/Esitys/2011/Ksv_2011-02–24_Kslk_05_El/E1574447-FD67-4158-A152-6CD000D0B527/Viikinrannan_kehittamistavoitteet.html

    Minä en löy­dä havain­neku­vas­ta katu­maista Viik­in­ti­etä. Asum­ista on lisät­ty jonkin ver­ran, mut­ta varsinkin sinän­sä sym­pa­at­ti­nen käärmeko­rt­teli on teho­ton johtuen liiken­nevihrestä sen kaikin puolin. Van­han jätevesipuhdis­ta­mon ton­til­la piti tutkia “mah­dol­lisuuk­sia sijoit­taa asum­ista toim­i­tilaval­taisen vyöhyk­keen ja virk­istysalueen väliselle alueelle”, ja nyt sinne on piir­ret­ty vähän lisää varas­toraken­nuk­sia. Asum­ista ja toim­i­tiljo­ja ei ole yhteenso­vitel­tu, jollei sil­lä tarkoi­ta sitä että ne ovat eri tonteilla.
    http://www.hel.fi/static/public/hela/Kaupunkisuunnittelulautakunta/Suomi/Esitys/2012/Ksv_2012-06–05_Kslk_19_El/17A25630-F2E0-4291-A48B-87E08FD5E472/Liite.pdf

    Se varsi­nainen skan­daali on tämä: “Muu­tos­alueen pin­ta-ala on n. 40 ha. Alueen raken­nu­soikeus kas­vaa 59 791 k‑m2 ja on tämän jäl­keen yhteen­sä 119 646 k‑m2” Aluete­hokku­us 0,30. Se van­ha omakoti­taloaluekin Viik­in­tien var­res­sa on noin tehokas.

    Alueelle mah­tu­isi sel­l­aiset 200 000 — 300 000 neliötä asum­ista, 4 000 — 6 000 asun­toa. Jos tuoa ehdo­tus menee nykymy­muo­dos­sa läpi, niin lau­takun­ta eli kai käytän­nössä kokoomus ja sat­un­nainen demari, on täl­lä kaaval­la ja kopteriken­täl­lä tuhon­nut sel­l­aiset 500 000 ker­rosneliötä maa­ta. Eli sen vuosi­tavoit­teen ver­ran, johon ei päästä edes nyt eikä jatkos­sa kun maa lop­pu. Voisiko lau­takun­nan kesälo­ma jatkua vaalei­hin saakka?

  6. Mika Välipirt­ti:
    Osmo. Lah­den­tien var­res­sa asu­vana – Ara­bi­an­ran­ta, olen usein mietiskel­lyt voisiko lah­den­tien tun­neloi­da ainakin välil­lä Touko­la – Viik­ki. Tun­neloin­nin etu­ja on lukuisia…eikä pelkästään maise­mallisia. Se vapaut­taisi kokon­aisen väylän asukkaiden hyö­tykäyt­töön ja nopeut­taisi var­masti liiken­net­tä kaupunki­in ja poispäin.

    Olet­taen että vas­taavasti sul­jet­taisi­in autoväyliä pin­nas­ta, ja niin ei ole tehty koskaan ennenkään, mut­ta kuitenkin äkkiseltään noin ja peri­aat­teessa tuo­ta voisi kan­nat­taakin. Pait­si että tun­nelit on äärim­mäisen kallista ja sen takia toteu­tu­mis­to­den­näköisyys on pieni, meil­lä on jo yksi kaupungi­nosa (keskus­ta) jon­ka suun­nit­telu on syväjäässä kos­ka Keskus­tatun­neli, jota ei tule kos­ka siihen ei ole rahaa, ja Kalasa­ta­ma liit­tynee joukkoon.

    Helsingis­sä on ns. suun­nitelmis­sa noin 3 000 miljoon­al­la motariputkea pelkästään Kehä I sisäpuolel­la. Rahaa on real­isti pikem­min 300 miljoon­aa euroa. Kart­ta http://www.ihmistenkaupunki.fi/wp-content/uploads/2012/05/tunnelivisio.png kirjoituksessa
    http://www.ihmistenkaupunki.fi/2012/05/28/sornaisten-tunneli-ja-kantakaupungin-moottorikatuverkko/

    Kun on päivän selvää ettei tuol­lainen tun­neliv­erkos­to ole real­isti­nen, eli autoli­iken­teen ja asumisen yhteenso­vit­tamista ei voi käytän­nössä ratkoa viemäl­lä autot maan alle, niin mik­si ihmeessä jokaiseen yksit­täiseen liiken­neon­gel­maan tar­jo­taan aina tun­nelia ratkaisuk­si? Se mitä voi tehdä, eli siihen on varaa, on muut­taa motare­i­ta kaduik­si. Tehdään se ensin ja mietitään sit­ten niitä putkia.

  7. Koko Pasi­lanase­man eteläpuo­li­nen alue on 21 hehtaaria, eli 2,5 hehtaaria lie­nee vain tornien poh­ja-ala. Kaupunki­mo­taria ja liiken­nevihreää ei ole las­ket­tu siis mukaan. 

    Noh, kai aluete­hokku­us on silti parem­pi kuin Myllypurossa?

  8. tpyy­lu­o­ma:

    Helsingis­sä on ns. suun­nitelmis­sa noin 3 000 miljoon­al­la motariputkea pelkästään Kehä I sisäpuolella.Rahaa on real­isti pikem­min 300 miljoon­aa euroa. Kart­ta http://www.ihmistenkaupunki.fi/wp-content/uploads/2012/05/tunnelivisio.png kirjoituksessa
    http://www.ihmistenkaupunki.fi/2012/05/28/sornaisten-tunneli-ja-kantakaupungin-moottorikatuverkko/

    Kun on päivän selvää ettei tuol­lainen tun­neliv­erkos­to ole real­isti­nen, eli autoli­iken­teen ja asumisen yhteenso­vit­tamista ei voi käytän­nössä ratkoa viemäl­lä autot maan alle, niin mik­si ihmeessä jokaiseen yksit­täiseen liiken­neon­gel­maan tar­jo­taan aina tun­nelia ratkaisuk­si? Se mitä voi tehdä, eli siihen on varaa, on muut­taa motare­i­ta kaduik­si. Tehdään se ensin ja mietitään sit­ten niitä putkia.

    Tun­nelikar­tas­ta tulee mieleen, että Län­siväylää luku­un otta­mat­ta sisään­tuloväylien väli­ille voitaisi­in toteut­taa pääosin maan pääl­lä hyvä yhteys, puo­likas kehätie, jol­la saataisi­in läpi­a­joli­iken­net­tä pois kaupungista. Län­simetron myötä Län­siväylää voitaisi­in hiljen­tää ja esim. bule­vardis­oi­da se, mil­lä olisi kan­takaupungille posi­ti­ivisia vaiku­tuk­sia. Taval­laan siis kään­teinen ratkaisu kuin keskus­tatun­neli, joka vain vahvis­taisi Län­siväylän asemaa.

  9. tpyy­lu­o­ma: Mulle ne tor­nit nyt käy parem­man puut­teessa, mut­ta lainaan KSV:ssa vierail­lut­ta Eric Brit­to­nia, kun hänelle näytet­ti­in esimerkkinä joukkoli­iken­teen varaan raken­net­tavas­ta tiivi­istä kaupungista Pasi­lan tor­nisu­un­nitel­mat: “Are you insane?”

    Teemu, mitä se Brit­ton varsi­nais­es­ti tarkoit­ti tuol­la mielipuolisuudella?

  10. Petri: Teemu, mitä se Brit­ton varsi­nais­es­ti tarkoit­ti tuol­la mielipuolisuudella?

    Var­maan sitä että tor­ni­talot ja jalankulk­i­jamit­takaa­va on epäy­h­teen­sopivia asioi­ta. Ongel­ma niis­sä torneis­sa on tyyp­il­lis­es­ti katu­ta­so, ei tuo mah­do­ton­ta ole ratkoa suun­nit­telus­sa, mut­ta käytän­nön koke­mus on muuta.

    1. Var­maan sitä että tor­ni­talot ja jalankulk­i­jamit­takaa­va on epäy­h­teen­sopivia asioita. 

      Ter­veisiä vain New York­ista. Jalankuilkuym­päristö oli itseasi­as­sa aika hyvä.

  11. Se mikä mua Pasi­lan suun­nit­telus­sa risoo, tai ehkä tää on sit­ten jatkoke­hit­te­lyko­hde, on se että on saari. Rata halkaisee Pasi­lan keskeltä, joka ikiseltä suunnal­ta Pasi­laa rajaa joko raskaat kadut tai viher­alueet. Kokeilee kävel­lä vaik­ka Alppilasta.

    Ja nyt siihen vede­tään vielä yksi motari keskelle. Ei tol­ta poh­jal­ta kovin hääp­pöistä kaupunki­raken­net­ta syn­ny. Asi­aa tosin aut­taa jonkin ver­ran sinän­sä hyvä aja­tus että Pasi­lan sil­las­ta tehtäisi­in kävelyväylä.

  12. Osmo Soin­in­vaara: Ter­veisiä vain New York­ista. Jalankuilkuym­päristö oli itseasi­as­sa aika hyvä.

    Man­hat­tanil­la on ruu­tukaa­va, kadut eivät ole juuri sen lev­eämpiä kuin Helsin­gin kan­takaupungis­sakaan, ja valais­tu­solo­suh­teet on jotain ihan muu­ta kun kaupun­ki on etelässä. Uhkaku­va ja useim­mat tote­tuk­set on vaan jotain täm­möistä (La Defence, Pari­isi) http://ssa.paris.online.fr/pages/images/LaDefence.jpg

  13. Pil­ven­pi­irtäjä tasaisel­la maal­la, suo­ran ja lev­eän jalka­käytävän vier­essä on hyvää jalankulku ympäristöä.

    Nopal­la paikalleen arvot­tu torni jota ympäröi betoni­ta­sot ja por­taat kym­men­metrisil­lä korkeuseroil­la ei ole hyvää jalankulku ympäristöä.

  14. Ville: Tun­nelikar­tas­ta tulee mieleen, että Län­siväylää luku­un otta­mat­ta sisään­tuloväylien väli­ille voitaisi­in toteut­taa pääosin maan pääl­lä hyvä yhteys, puo­likas kehätie, jol­la saataisi­in läpi­a­joli­iken­net­tä pois kaupungista. Län­simetron myötä Län­siväylää voitaisi­in hiljen­tää ja esim. bule­vardis­oi­da se, mil­lä olisi kan­takaupungille posi­ti­ivisia vaiku­tuk­sia. Taval­laan siis kään­teinen ratkaisu kuin keskus­tatun­neli, joka vain vahvis­taisi Län­siväylän asemaa.

    Täl­lainen on jo ja sen nimi on Kehä I. Yhtään eteläm­mäk­si ei kan­na­ta kehää rak­en­taa, kun eivät ne autot kuitenkaan mah­du siel­lä katu­verkkoon. Hakamäen­tiehän muutet­ti­in tuol­laisek­si, mut­ta mitä se aut­taa, kun kaupun­ki on tukossa.

    Pitäisi vaan hyväksyä se, että Helsingis­sä on nykyään kaupunkia keskus­tan ulkop­uolel­lakin ja muut­taa nykyisetkin kaupunki­mo­tar­it kehä I:lle asti kaupunkibulevardeiksi.

  15. Pari kom­ment­tia Pasi­las­ta huomiseen lau­takun­taan. Kur­soris­es­ti, kun on muu­ta kiiret­tä enkä ole itse menos­sa täl­lä ker­taa menos­sa. Lyhyesti: tehdään vaan noi tor­nit, mut­ta tehdään sen lisäk­si maan­ta­soon tiivistä kort­te­likaupunkia. Nykyi­nen suun­nitel­ma jät­tää val­ta­van ikävän aukion T1-T5 ‑tornien väli­in. (Kokolu­ok­ka Narinkkatori). 

    Kes­ki-Pasi­las­sa tehdään sitä muual­la maail­mas­sa kauan sit­ten tehtyä tor­nialueen virhet­tä, jos­sa raken­netaan hajanainen kokoel­ma torne­ja ja etupäässä varmis­te­taan että kaikkialle on pitkä käve­ly­mat­ka. Näitä virheitä yritetään nyt paikkail­la kalli­il­la muual­la — meil­lä voitaisi­in vielä tehdä tää oikein.

    Se Pasi­lan­sil­lan eteläpuolel­la ole­va 5 tornin (T1-T5) alue nyt on vaan ihan syvältä. Havain­neku­vas­ta ei oo help­po saa­da käsi­tys­tä, mut­ta se tornien väli­in jäävä alue on suur­in­pi­irtein Narinkka­torin kokoinen aukio — eli ihan jär­jet­tömän iso. 

    Se tarvit­see lisärak­en­tamista esimerkik­si katu­jen var­si­in, jot­ta siihen saataisi­in sel­l­a­nen inhimilli­nen mit­takaa­va mukaan ja saadaan lisää raken­nu­soikeut­ta. Ei ole mitään kaupunki­rak­en­teel­lista syytä, mik­si noi tornien väliset alueet pitäisi olla pelkkää tyhjää. Päin­vas­toin. Luulisi, että lau­takun­nas­sakin tykät­täisi­in, kun saadaan ihan merkit­tävästi lisää raken­nu­soikeut­ta tonne ja eri­tyis­es­ti mukavampi käve­ly-ympäristö ja kivi­jalkoi­hin liiketiloja. 

    Pyytäkää muuten esit­te­ly ton alueen käve­lyre­it­tisu­un­nitel­mas­ta. Epäilen pahasti, että siel­lä menee käve­lyre­it­eis­sä jotain pahasti pieleen, mut­ta siitä on vaikeaa saa­da tolkkua, kun ei nois­sa kuvis­sa näy mis­tä pääsee kävelemään ja mis­tä ei.

  16. Ter­veisiä vain New York­ista. Jalankulkuym­päristö oli itseasi­as­sa aika hyvä.

    Yhdyn tässä kaikin voimin tpyy­lu­o­man ja Kuto­jan kom­ment­tei­hin. Pasi­lan tornikaa­va näyt­tää sitä pahem­mal­ta, mitä kauem­min sitä kat­soo. Ensin on tehty ylimit­tainen hehtaari­aukio eri­ta­so­härdellei­neen, sen eteläpuolelle iso torni varmis­ta­maan var­jo, mui­ta torne­ja varmis­ta­maan tuulisu­us ja sit­ten viritel­ty kaikkea pienem­män mit­takaa­van sälää itseai­heutetun tuulion­gel­man kor­jaamisek­si. Tornei­hin ei nähtävästi ole jalankulku­ta­sos­sa tulos­sa mitään kohtei­ta jalankulk­i­joille, vaan ump­inaista seinää. Havain­neku­vis­sa auki­ol­la on tietysti ihmisiä, niin kuin havain­neku­vis­sa aina on, mut­ta mik­sipä he sinne tuli­si­vat? Ostari­in on iso sisäänkäyn­ti, mut­ta ostari­in pääsee käteväm­min suo­raan ase­mal­ta, sil­lal­ta tai maanalais­es­ta parkkihallista.

    Paikalla voisi aivan hyvin jatkaa Pasi­lan ruu­tukaavaa ja tehdä taval­lisia kaupun­gin talo­ja katu­ta­son liiketiloi­neen, ja niihin torniosat Hotel­li Tornin tyyli­in. Silleen kuin Man­hat­tanil­la on per­in­teis­es­ti tehty. (En nyt siis tarkoi­ta arkkite­htu­urin tyylila­jia, vaan typologiaa.)

    Tuon Tapu­likaupun­gin viritelmän kut­sum­i­nen tiivistämisek­si on kyl­lä aika juh­lal­lista. 40 uut­ta asukas­ta ja parkkiken­tälle 12 uut­ta parkkipaikkaa. Sinän­sä kyl­läkin mie­lenki­in­toista, että van­ho­jen ele­ment­tik­er­rostalo­jen korot­ta­mi­nen ker­roksel­la saadaan tapah­tu­maan jossain.

  17. Jaakko Särelä:
    Pitäisi vaan hyväksyä se, että Helsingis­sä on nykyään kaupunkia keskus­tan ulkop­uolel­lakin ja muut­taa nykyisetkin kaupunki­mo­tar­it kehä I:lle asti kaupunkibulevardeiksi. 

    Kovasti epäilen poli­it­tisen tah­don löy­tymistä täl­laiseen han­kkeeseen. Ensin on isol­la rahal­la raken­net­tu lev­eät väylät Ameri­ikan malli­in ja nyt ne pitäisi purkaa pois. Poli­it­tis­es­ti kun kat­soo tätä niin suurim­mat puolueethan Helsingis­sä on Kokoomus ja Vihreät. Sin­isil­lä nyt var­masti on pri­or­i­teet­tinä, että Audil­la pitää päästä nopeasti ja cityvihrei­den kaupun­ki on ulot­tunut kaupunki­motarei­den alku­un. Täl­lainen autokaupunki­han siinä sit­ten on ollut tulok­se­na. Jos vielä Pasi­laan motari, niin siinähän se sit­ten on. Nyt jo Helsin­ki on jum­bosi­jal­la Suomen isoista kaupungeista liiken­teen melu- ja saastepäästöil­lä mitat­tuna (myös prosentuaalisesti).

  18. Jaakko Särelä: Täl­lainen on jo ja sen nimi on Kehä I. Yhtään eteläm­mäk­si ei kan­na­ta kehää rak­en­taa, kun eivät ne autot kuitenkaan mah­du siel­lä katu­verkkoon. Hakamäen­tiehän muutet­ti­in tuol­laisek­si, mut­ta mitä se aut­taa, kun kaupun­ki on tukossa.

    Tosin Kehä‑I:n sisäpuolel­lakin on liikku­mis­tarpei­ta, joi­hin tarvi­taan autoa, ja sen vuok­si voisi jotain yrit­tää tehdä sille asialle, että autoli­ikenne ruuhkau­tuu asuinkaduille keskus­tas­sa ja autoli­iken­teestä on mon­en­laista hait­taa ja itse autoli­iken­teenkin kannal­ta liiken­teen suju­vu­udessa on toivom­isen varaa. Val­u­vi­ka on siinä, että kaupunkin on levin­nyt niin laa­jalle — Kehä‑I:n sisäpuo­likin on liian iso alue näin pienelle pop­u­laa­ti­olle kuin “metropo­lialueel­la” on.

    1. Münchenis­sä asia on ratkaistu niin, että kehä­tien sisäpuo­li­nen kaupun­ki on lohkot­tu sek­tor­ei­hin, joil­ta ei pääse aja­maan tois­es­ta toiseen. Näin keskus­taan pääsee aja­maan, mut­ta siel­lä ei ole läpi­a­joli­iken­net­tä. Toi­mi hyvin.

  19. Vielä tun­neloin­nista. Entä jos vilka­sli­iken­teinen Kus­taa Vaas­antie katet­taisi­in ja vuo­rat­taisi­in maa-ainek­sel­la Touko­las­ta Viikki­in, näin tie sijoitet­taisi­in maan­pääl­lä kulke­vaan tun­neli­in — put­keen. Putken päälle voisi hyvinkin rak­en­taa toimi­van kevyen liiken­teen kulku­väylän. Liiken­teel­liset edut oli­si­vat samat kuin tun­neloin­nis­sa — kus­tan­nuk­set var­maankin hyvinkin paljon pienem­mät. Onko tätä kukaan koskaan ehdottanut?

  20. Osmo Soin­in­vaara: Ter­veisiä vain New York­ista. Jalankuilkuym­päristö oli itseasi­as­sa aika hyvä.

    Osmo Soin­in­vaara:
    Münchenis­sä asia on ratkaistu niin, että kehä­tien sisäpuo­li­nen kaupun­ki on lohkot­tu sek­tor­ei­hin, joil­ta ei pääse aja­maan tois­es­ta toiseen. Näin keskus­taan pääsee aja­maan, mut­ta siel­lä ei ole läpi­a­joli­iken­net­tä. Toi­mi hyvin.

    Syytä pitää mielessä, että Munchenis­sä on 1,3 miljoon­aa asukas­ta (310 km² alueella)ja kaupunk­i­nalueel­la 2,6 miljoonaa.

    Sinän­sä mie­lenki­in­toinen ratkaisu.

  21. Osmo Soin­in­vaara: Ter­veisiä vain New York­ista. Jalankuilkuym­päristö oli itseasi­as­sa aika hyvä.

    Sama huomio: Man­hat­tan tarkoit­ti alun­perin mäk­istä maa­ta, mut­ta on kap­i­tal­is­tisel­la tehokku­udel­la tasoitet­tu, Times Squarelta oli käve­ly­matkan päässä (kadotin metroko­rt­ti­ni) huokea hotelli­ni, Keakau­rautatiease­ma, keskubus­si­ase­ma, Broad­way ja USS Intre­pid ‑muse­o­len­to­tukialus. empire Tate Build­ing ys. MoMA tais vaa­tia pidemmänkävelyn

  22. Ville: Tosin Kehä‑I:n sisäpuolel­lakin on liikku­mis­tarpei­ta, joi­hin tarvi­taan autoa, ja sen vuok­si voisi jotain yrit­tää tehdä sille asialle, että autoli­ikenne ruuhkau­tuu asuinkaduille keskus­tas­sa ja autoli­iken­teestä on mon­en­laista hait­taa ja itse autoli­iken­teenkin kannal­ta liiken­teen suju­vu­udessa on toivom­isen varaa. Val­u­vi­ka on siinä, että kaupunkin on levin­nyt niin laa­jalle – Kehä‑I:n sisäpuo­likin on liian iso alue näin pienelle pop­u­laa­ti­olle kuin “metropo­lialueel­la” on.

    Minä ajat­te­len tätä siitä lähtöko­hdas­ta, että Uudelle­maalle odote­taan 400 000 uut­ta asukas­ta seu­raa­van 30 vuo­den kulues­sa. Jos näistä pääosaa ei asute­ta kehä I:n sisäpuolelle, kas­vaa autol­lali­ikku­mis­tarve kehä I:n sisäpuolel­la huo­mat­tavasti, kun sen ulkop­uolelta kuitenkin mon­et matkat suun­tau­tu­vat sisäpuolelle ja ulkop­uolel­la ei monis­sa paikois­sa autot­ta pärjää. 

    Jos taas asute­taan kehä I:n sisäpuolelle, voidaan hyvin suun­nitellen päästä nykyisen kan­takaupun­gin liikku­mistapao­suuk­si­in koko kehä I:n sisäpuolisel­la alueella.

    Eli tässä on nyt mah­dol­lisu­us kor­ja­ta se valuvika.

  23. Markku af Heurlin: Eiköhän olisi aika kaivaa kun­nol­lae­si­in aja­tus muut­taa Lahd­netie Ara­bi­an ja Kehä I:n väl­itä kaupunkibule­vardik­si. Huokem­paa ja toimi­vam­paa kuin tunnelointi.

    Peri­aat­teessa Lah­den­tie on “kaupunkibule­var­di” välil­lä Ara­bi­an kaup­pakeskus — Koske­lan varikko. Mut­ta se on tasan yhtä viihty­isä ja toimi­va kuin jos tilal­la olisi moot­tori­tie. Hirveä meteli, melu­ai­dat ja kaikki.

    Onko jos­sain Helsingis­sä toimi­va esimerk­ki “kaupunkibule­vardista” kohdas­sa jos­sa voisi olla moottoritie?

    Jos kaupunkibule­varde­ja tehdään, pelkään että teot jäävät nopeusra­joi­tusten muuttamiseen.

    Autot siis tun­neli­in, uusia omakoti­tont­te­ja ratikka­matkan päähän Toukolan ja Kumpu­lan väliin.

    1. Onko jos­sain Helsingis­sä toimi­va esimerk­ki “kaupunkibule­vardista” kohdas­sa jos­sa voisi olla moottoritie?

      Man­ner­heim­intie ja Mäkelänkatu nyt aluk­si ja Sörnäis­ten Rantatie 15 vuo­den kuluttua.

  24. Ei liity mitenkään tähän kir­joituk­seen, mut­ta aamun Hesarissa:

    Muu­ta­ma pa­has­ti sai­ras­tu­nut hel­sin­ki­läi­nen asuu pik­ku­tel­tois­sa Ras­ti­lan lei­rin­täa­lueel­la. Use­at sin­nit­te­le­vät asun­nois­sa tai parvekkeilla.

    Hel­sin­gin kau­pun­ki yrit­tää nyt rat­kais­ta, mi­ten se voi­si aut­taa ho­me­yli­herk­kiä esi­mer­kik­si asu­mi­ses­sa. Se on pe­rus­ta­nut työ­ryh­män ja ti­lan­nut sel­vi­tyk­sen VTT:l­tä…

    Yli­herk­kyys­sai­rau­des­ta kär­si­vät ovat toi­vo­neet Hel­sin­gin kau­pun­gil­ta asun­noik­seen pie­niä, pe­rin­tei­sel­lä ta­val­la ra­ken­net­tu­ja hir­si­mök­ke­jä tai me­tal­li­sia asun­to­kont­te­ja, jois­sa oi­reet voi­vat helpottaa.

    Ti­la­päis­avuk­si he toi­vo­vat lei­ri­paik­kaa, jos­sa oli­si ves­sa, pe­su­paik­ka, keit­to­mah­dol­li­suus ja säh­köä esi­mer­kik­si kän­ny­köi­den lataamiseen.

    Kau­pun­ki on jo tar­jon­nut yh­tä tont­tia, mut­ta se ei käy­nyt, kos­ka sen vie­res­sä oli kos­teus­vau­rioi­ta kär­si­nyt ra­ken­nus. So­pi­vaa paik­kaa et­si­tään yhä

    No mut­ta, KSV on ihan erik­seen kysel­lyt väli­aikaiskäyt­töä jatkos­sa gryn­dat­tavil­la alueille, kuten Kru­unuvuori, Her­ne­saari… Eli miten olisi sel­l­ainen väli­aikaisas­umus vaikka­pa Her­ne­saa­reen rantaan, ei siel­lä ilmeis­es­ti täl­lä vuosikymmenel­lä mitään raken­neta kuitenkaan?

    Kon­septi­na sem­moinen kevyem­pi väli­aikainen asum­i­nen jotenkin siir­ret­täväl­lä asun­noil­la voisi olla muutenkin hyvä kuin juuri tähän erityistarpeeseen.

  25. Osmo Soin­in­vaara:
    kaupun­ki on lohkot­tu sek­tor­ei­hin, joil­ta ei pääse aja­maan tois­es­ta toiseen. 

    Helsingis­sä har­joite­taan ihan tätä samaa. Ei toimi.

    http://maps.google.com/maps?saddr=Banvallsv%C3%A4gen%2FRatavallintie&daddr=Kvarn%C3%A5kersv%C3%A4gen%2FMyllypellontie&hl=en&ie=UTF8&ll=60.228988,24.994411&spn=0.033924,0.08214&sll=60.228562,25.009003&sspn=0.033924,0.08214&geocode=FcIllwMd-Ex9AQ%3BFZQclwMdhi19AQ&t=h&mra=dme&mrsp=1&sz=14&z=14

    http://maps.google.com/maps?saddr=Kurkim%C3%A4entie%2FTranbackav%C3%A4gen&daddr=Kvarnstuguv%C3%A4gen%2FMyllytuvantie&hl=en&ie=UTF8&sll=60.222467,25.07329&sspn=0.033931,0.08214&geocode=FWYQlwMdHXJ-AQ%3BFa4ClwMd5mF-AQ&t=h&mra=dme&mrsp=0&sz=14&z=14

    http://maps.google.com/maps?saddr=Von+Daehnin+katu%2FVon+Daehns+gata&daddr=Kivijatatie%2FStenstr%C3%A4ngsv%C3%A4gen&hl=en&ie=UTF8&ll=60.229158,25.047798&spn=0.033924,0.08214&sll=60.22511,25.042648&sspn=0.033928,0.08214&geocode=FSIRlwMd0C1-AQ%3BFcwVlwMdRFZ-AQ&t=h&mra=me&mrsp=1,0&sz=14&z=14

    http://maps.google.com/maps?saddr=Paciuksenkaari%2FPaciussv%C3%A4ngen&daddr=Dragonv%C3%A4gen%2FRakuunantie&hl=en&ie=UTF8&sll=60.197777,24.888582&sspn=0.033956,0.08214&geocode=Fa6FlgMd_OB7AQ%3BFeyNlgMdzrl7AQ&t=h&mra=dme&mrsp=0&sz=14&z=14

    http://maps.google.com/maps?saddr=Limingantie%2FLimingov%C3%A4gen&daddr=Koreagatan%2FKoreankatu&hl=en&ie=UTF8&sll=60.205327,24.978189&sspn=0.033948,0.08214&geocode=FdHDlgMdCvx8AQ%3BFa2-lgMdYwZ9AQ&t=h&mra=dme&mrsp=1&sz=14&z=14

    (ja nuo on ain­oas­taan autor­e­it­te­jä, joukkoli­iken­teel­lä mat­ka saat­taisi mutk­istua edelleen…)

  26. Gre­jus:

    Markku af Heurlin: Eiköhän olisi aika kaivaa kun­nol­lae­si­in aja­tus muut­taa Lahd­netie Ara­bi­an ja Kehä I:n väl­itä kaupunkibule­vardik­si. Huokem­paa ja toimi­vam­paa kuin tunnelointi.

    Peri­aat­teessa Lah­den­tie on “kaupunkibule­var­di” välil­lä Ara­bi­an kaup­pakeskus – Koske­lan varikko. Mut­ta se on tasan yhtä viihty­isä ja toimi­va kuin jos tilal­la olisi moot­tori­tie. Hirveä meteli, melu­ai­dat ja kaikki.
    Onko jos­sain Helsingis­sä toimi­va esimerk­ki “kaupunkibule­vardista” kohdas­sa jos­sa voisi olla moottoritie?

    No kaik­ki pääkadut motarei­den jatkona on vai­htel­evas­sa määrin katu­maisia, Mäkelänkatu on minus­ta paras. Se lev­eä ratikka­me­di­aani puineen tekee sitä paljon inhimil­lisem­män. Kokeile kävel­lä sen ja Tuusu­lan­väylän viertä, ero on hur­ja. Liiken­nemäärä on tietenkin sama, tosin vähe­nee keskus­taan päin ja joukkoli­iken­teen matkus­ta­jamäärät vas­taavasti kasvaa.

    Kus­taa Vaasan tie, Nor­den­siöldinkatu ja Paciuk­senkatu esimerkik­si taas on jotain mitä voisi kut­sua kaupunki­motareik­si. Ne ovat suht eris­tet­tyjä nimeno­maan niine melu­aitoi­neen, ja tuos­ta seu­raa suurem­mat nopeudet eli lisää melua. Se että niiden yli tehdään pyöräsil­to­ja ja ali käve­ly­tun­nelei­ta on väärä tie.

    Jos kaupunkibule­varde­ja tehdään, pelkään että teot jäävät nopeusra­joi­tusten muuttamiseen.
    Autot siis tun­neli­in, uusia omakoti­tont­te­ja ratikka­matkan päähän Toukolan ja Kumpu­lan väliin. 

    Omakoti­talo­ton­tit joil­la rahot­taisi tun­nelin mak­saisi tyyli­in viisi mil­liä kpl, toi oli Kulosaari-seu­ran klassi­nen vai­h­toe­hto kun Itäväylän kat­tamista selvitet­ti­in, ker­rostaloa­sukkaat kat­sokaas tuhoaa saaren luontoarvot. 🙂

    Mul­la on niiden tun­nelei­den kanssa rahoituk­sen lisäk­si se ongel­ma, että ne suuaukot on mas­si­ivisia. Keilanie­mi on aivan pimee suun­nitel­ma, liit­tym­i­neen se vie enem­män tilaa pin­nas­sa kuin Karhusaar­en­tie nyt.
    Joskus tun­nelikin on toki oikea vai­h­toe­hto, mut­ta tähän saak­ka en ole vielä oikein hyvään suun­nitel­maan törmännyt.

    Kaduk­si muut­ta­mi­nen ei ratkaise kaikkea, mut­ta se on paran­nus ja tehtävis­sä. Lev­eät jalka­käytävät, rin­nakkaiskatu malli­in Huopalah­den­tie, huip­punopeudet kuri­in, ja talo­ja vary­een niin kyl­lä siitä ihan hyvä tulee.

  27. Osmo: yritäpä vielä ennen lau­takun­nan kok­ous­ta hah­mot­taa mielessäsi niitä New Yorkin tor­ni­talo­ja ja sitä miten tuo Pasi­lan suun­nitel­ma eroaa näistä. Tärkein ero käveli­jän kannal­ta on se, että Man­hat­tanil­la tor­ni­talot ovat osa nor­maalia kort­te­likaupunkia — vähän kuin Torni keskus­tas­sa. Kes­ki-Pasi­lan suun­nitel­ma muis­tut­taa enem­män luon­teeltaan maail­man epäon­nis­tunei­ta puh­tai­ta tor­nialuei­ta suurine välimatkoineen.

    Gre­jus: Peri­aat­teessa Lah­den­tie on “kaupunkibule­var­di” välil­lä Ara­bi­an kaup­pakeskus – Koske­lan varikko. Mut­ta se on tasan yhtä viihty­isä ja toimi­va kuin jos tilal­la olisi moot­tori­tie. Hirveä meteli, melu­ai­dat ja kaikki.

    Onko jos­sain Helsingis­sä toimi­va esimerk­ki “kaupunkibule­vardista” kohdas­sa jos­sa voisi olla moottoritie?

    Jos kaupunkibule­varde­ja tehdään, pelkään että teot jäävät nopeusra­joi­tusten muuttamiseen.

    Autot siis tun­neli­in, uusia omakoti­tont­te­ja ratikka­matkan päähän Toukolan ja Kumpu­lan väliin.

    Mäkelänkatu välil­lä Tuusu­lan­väylä — Pasi­la voisi olla yhtä hirveä kuin Kus­taa Vaasan tie. Koske­lantie voisi olla yhtä hirveä kuin Hakamäentie. 

    Näistä Mäkelänkatu ja Koske­lantie ovat hyviä esimerkke­jä siitä, minkälaista halu­taan rak­en­taa. Ker­rostaloa­sum­ista ja liiketilo­ja suo­raan kadun var­teen ja hyvät liikku­mis­mah­dol­lisu­udet niin kävellen, pyöräl­lä kuin julk­isil­la. Ja autol­lakin pääsee. Mäkelänkadul­la on noil­la kohdin muuten enem­män auto­ja kuin Kus­taa Vaasan tiel­lä tai Hakamäentiellä.

  28. Jätkäsaaren ja Kalasa­ta­man rak­en­tamisen myötä Mechelininkatu/Hietalahdenranta ja Rantatie olisi ollut mah­dol­lista inte­groi­da kaupunki­rak­en­teeseen. Sen myötä uudet kaupungi­nosat oli­si­vat oikeasti osa kan­takaupunkia. On käsit­tämätön­tä ettei näin tehty, kaupungi­nosat jätet­ti­in “kehätei­den” ulkopuolelle.

    Kun näin yksik­er­taises­sakaan ei Helsingis­sä onnis­tut­tu, olen skepti­nen kaupunkibule­var­di­en toteu­tuk­sen suh­teen. Ei lisää Kus­taa Vaasan katuja.

  29. Kaupunkibule­varde­ja odotel­lessa ei pidä uno­htaa pien­imuo­toisem­piakaan liikenneprojekteja. 

    Alku­un voitaisi­in pois­taa Man­ner­heim­intieltä toinen autokaista / suun­ta välil­lä Pos­ti­ta­lo-Erot­ta­ja. Autoli­iken­teelle aiheutu­vat hai­tat oli­si­vat hyvin rajal­liset ja julkiselle liiken­teelle käytän­nössä olemat­tomat, kun­han paria bus­sil­in­jaa suun­nitel­laan hie­man uudelleen. Toisin kuin autoil­i­joiden rakas­ta­mat P‑Espa ja Kai­vokatu, Man­ner­heim­intien eteläpää ei ole mitenkään merkit­tävä läpikulkuväylä.

    Saama­puolel­la on viihty­isämpi ydinkeskus­ta ja run­saasti katu­ti­laa hyö­tykäyt­töön. Man­skus­ta saisi vaik­ka teras­si- ja rav­in­to­la-alueen Mikonkadun malli­in tai mitä sit­ten halu­taankin tehdä. Keskus­tan elävöit­tämistä parhaimmillaan.

  30. Osmo Soin­in­vaara: Man­ner­heim­intie­ja Mäkelänkatu nyt aluk­si ja Sörnäis­ten Rantatie 15 vuo­den kuluttua.

    Man­ner­heim­intie juu, Mäkelänkatu ei, sil­lä sen var­relta puut­tuvat ne asuin­talot. Nämä kaupunkibule­var­di­en var­relle huip­pua­sun­to­ja hala­ja­vat voisi­vat aloit­taa kaavoituk­sen juuri Mäkelänkadul­ta, Koske­lantien liit­tymästä Sörnäisi­in päin on kilo­metri tyhjää molem­min puolin kat­ua. Jos idea toimii siinä, sit­ten sitä voidaan laa­jen­taa varsi­naisille moottoriteille. 

    Tässä kaupunkibule­var­di-ide­as­sa tun­tuu ole­van ihan toinen tarkoi­tus­perä, autoilun vas­tus­t­a­mi­nen. Sik­si puuhastel­laan Län­siväylän paris­sa eikä tes­ta­ta aja­tus­ta siel­lä mis­sä olisi jo ole­mas­sa ole­va mah­dol­lisu­us ilman kalli­ita liiken­neväylien muutoksia.

    Ikävä kyl­lä sama tarkoi­tus­perä on pesiy­tynyt myös polkupyöräi­lyä edis­tämään tarkoitet­tuun Helsin­gin Pyöräil­i­jät jär­jestöön, jon­ka lausun­toi­hin perustuen esimerkik­si Kus­taa Vaasan tien kevyen liiken­teen alikulku tor­pat­ti­in lau­takun­nas­sa mm. Osmon toimes­ta. Siinä kun pyöräil­i­jöi­den olo­suh­teet oli­si­vat paran­tuneet (tasoristeys vilkkaal­la kadul­la pois­tu­isi), mut­ta samal­la myös autoli­iken­teen suju­vu­us olisi paran­tunut. Se oli liikaa näille pyöräi­lyn “kan­nat­ta­jille”. Autoilua ei saa edis­tää, joten myös koil­lis-Helsin­gin pyöräil­i­jät kärsikööt.

  31. Keskus­tako­rt­telin havain­neku­vas­sa ei ole näkyvis­sä Pis­araradan jatko­vai­heessa toteutet­tavia lisäraitei­ta Pasailan ase­mal­ta etelään päin Alp­pipuis­toon (kts Liikennevirasto.fi/Pisara Yleis­su­un­nitel­man tiivis­telmä ja hyväksymis­päätös). Nämä radan 11. — 12. raiteet tule­vat sijait­se­maan nyky­is­ten raitei­den itäpuolel­la ja kulk­i­si­vat tor­ni­talo­jen 8 ja 9 alta. Aika ahdas paikka!
    Juha P Korhonen

  32. Mikko Särelä: “Havain­neku­vas­ta ei oo help­po saa­da käsi­tys­tä, mut­ta se tornien väli­in jäävä alue on suur­in­pi­irtein Narinkka­torin kokoinen aukio – eli ihan jär­jet­tömän iso.”
    Ei pidä paikkaansa. Tornien aukio mah­tu­isi noin neljä ker­taa Narinkka­to­rille, jos ei ota tor­ni­aukion koil­liskul­man nou­se­vaa ramp­pi-ja por­rasjär­jestelmää huomioon.

  33. KariS:
    Ikävä kyl­lä sama tarkoi­tus­perä on pesiy­tynyt myös polkupyöräi­lyä edis­tämään tarkoitet­tuun Helsin­gin Pyöräil­i­jät jär­jestöön, jon­ka lausun­toi­hin perustuen esimerkik­si Kus­taa Vaasan tien kevyen liiken­teen alikulku tor­pat­ti­in lau­takun­nas­sa mm. Osmon toimes­ta. Siinä kun pyöräil­i­jöi­den olo­suh­teet oli­si­vat paran­tuneet (tasoristeys vilkkaal­la kadul­la pois­tu­isi), mut­ta samal­la myös autoli­iken­teen suju­vu­us olisi paran­tunut. Se oli liikaa näille pyöräi­lyn “kan­nat­ta­jille”. Autoilua ei saa edis­tää, joten myös koil­lis-Helsin­gin pyöräil­i­jät kärsikööt. 

    Kyse ei ollut auto­vas­taisu­ud­es­ta vaan aliku­lun ongelmista. Se olisi ollut kaupun­gin omien ohjei­den vas­tais­es­ti liian jyrkkä ja mutkikas, ja tukkin­ut Kus­taa Vaasan tien var­ren pyörä­tien. Tarkem­pi ana­lyysi löy­tyy Helsin­gin Polkupyöräil­i­jöi­den verkko­sivul­ta: https://www.hepo.fi/uploads/dokumentit/muut/2012/intiankatu-kommentit/20120402_intiankadun_alikulku_kommentit.pdf.

  34. KariS: Autoilua ei saa edis­tää, joten myös koil­lis-Helsin­gin pyöräil­i­jät kärsikööt

    Koil­lis-Helsin­gin suunnal­ta on help­po lis­ta­ta tusi­nan ver­ran vaar­al­lisem­pia, han­kalampia ja vilkkaampia pyörä- ja autotei­den risteyk­siä kuin ko Kus­taa Vaasan alikulku. Lisäk­si ehdotet­tu ser­pen­ti­in­imut­ka ei ker­ta kaikki­aan toi­mi käytössä ja talvikunnossapidossa. 

    Pyöräil­i­jät ovat vuosikym­meniä huo­maut­ta­neet esim Sörnäis­ten ranta­tien vaar­al­li­sista ramp­piristeyk­sistä, mitään ei ole tehty. Sit­ten jostain joku kek­sii että nyt tehdään alikulku Kus­taa Vaasan tielle mis­tä ei kukaan koskaan pyöräl­lä aja. Hei haloo…

  35. tpyy­lu­o­ma: Kus­taa Vaasan tie, Nor­den­siöldinkatu ja Paciuk­senkatu esimerkik­si taas on jotain mitä voisi kut­sua kaupunki­motareik­si. Ne ovat suht eris­tet­tyjä nimeno­maan niine melu­aitoi­neen, ja tuos­ta seu­raa suurem­mat nopeudet eli lisää melua. Se että niiden yli tehdään pyöräsil­to­ja ja ali käve­ly­tun­nelei­ta on väärä tie. 

    Pikku-Huopalahdessa lapsen kanssa asuneena mielu­um­min alitin Huopalah­den­tien tun­nelia pitkin kuin ylitin Man­ner­heim­intien suo­jati­etä pitkin. Varsinkin, kun lap­si alkaa liikkua itsek­seen, niin toivoo hänen käyt­tävän tun­nelei­ta ja sil­to­ja mielu­um­min kuin suojateitä.

  36. Olli Pot­to­nen: Kyse ei ollut auto­vas­taisu­ud­es­ta vaan aliku­lun ongelmista. Se olisi ollut kaupun­gin omien ohjei­den vas­tais­es­ti liian jyrkkä ja mutkikas, ja tukkin­ut Kus­taa Vaasan tien var­ren pyörätien. 

    Jos kyse on pelkästään suun­nitelmien puut­teista, ei tuo­ta olisi tarvin­nut kokon­aan tor­pa­ta, vaan palaut­taa viras­toon jot­ta rampit saadaan oiot­tua. Ei tuos­ta lausun­nos­ta tarvitse edes riv­ien väle­jä etsiä kun havait­see mikä todel­li­nen vas­tus­tuk­sen syy oli. 

    Tulka­a­pa joku aamu haas­tat­tele­maan niitä sato­ja pyöräil­i­jöitä jot­ka tuo­ta reit­tiä työ­matkaansa käyt­tävät. Siinä risteyk­sessä saat­te taku­ul­la kuul­la suo­raa palautet­ta tuos­ta jär­jet­tömästä hyvän asian torp­paamis­es­ta. Hyvä puoli päätök­sessä on, että Osmolle on mukavam­paa saa­da vau­raiden munkkiniemeläis­ten kan­na­tus kuin köy­hien Itä- ja koil­lis-Helsinkiläis­ten (Osmokin kan­nat­ti lau­takun­nas­sa tuon aliku­lun vai­h­tamista Munkkiniemen alikulkuun)

    1. Kyseisen alikäytävän osalta yritet­ti­in esittgää par­fem­paa suun­ni­tyel­maa, mut­ta ei kuulem­ma mah­tunut. Siinä on ihan lähel­lä toinen alikulku, jota olisi joka tapauk­ses­sa käytet­ty mielu­um­min tuo­ta kuin tuo­ta liian jyrkkää ja vaarallista.

  37. antti: Koil­lis-Helsin­gin suunnal­ta on help­po lis­ta­ta tusi­nan ver­ran vaar­al­lisem­pia, han­kalampia ja vilkkaampia pyörä- ja autotei­den risteyk­siä kuin ko Kus­taa Vaasan alikulku. Lisäk­si ehdotet­tu ser­pen­ti­in­imut­ka ei ker­ta kaikki­aan toi­mi käytössä ja talvikunnossapidossa. 

    Pyöräil­i­jät ovat vuosikym­meniä huo­maut­ta­neet esim Sörnäis­ten ranta­tien vaar­al­li­sista ramp­piristeyk­sistä, mitään ei ole tehty. Sit­ten jostain joku kek­sii että nyt tehdään alikulku Kus­taa Vaasan tielle mis­tä ei kukaan koskaan pyöräl­lä aja. Hei haloo…

    Lau­takun­ta osoit­ti noiden tusi­nan vaar­al­lisem­man, han­kalam­man ja vilkkaam­man pyörä- ja auto­tien risteyk­sen kohen­tamiseen tasan 0 euroa.

    1. Sörnäis­ten ranta­tien vaaro­ja ollaan paraikaa pois­ta­mas­sa. Kulosaaren sil­lalle kipuavaa vaar­al­lista pyötäti­etä leven­netään ja aivan hen­gen­vaar­alli­nen ylikulkusil­ta, joka odot­taa vain pyöräil­i­jää tär­määmään siihen, poistetaan.

  38. Koske­lantie on muuten nykyään varsi­nainen sump­pu. Aamu­ru­uhkas­sa Intiankadun risteyk­ses­tä Mäkelänkadun yli menee poikkeuk­set­ta bus­sil­la yli 10 min­u­ut­tia: kävel­lenkin pääsee nopeam­min. Onhan ruuhkaa ollut aiem­minkin, mut­ta luulen, että Hakamäen­tien paran­tamisen jäl­keen liiken­nemäärät ovat vain kasvaneet.

    Koske­lantielle pitäisi oikeasti saa­da bus­sikai­stat kumpaankin suun­taan (nopeut­taisi muuten myös tiedelin­jan reit­tiä Pasi­las­ta Kumpu­laan huo­mat­tavasti). Nyt bus­sikaista on Pasi­lan suun­taan, mut­ta eihän se oikein toi­mi, kun sil­lä on lyhy­taikaispysäköin­ti sallittu.

    Tilaa voisi saa­da lisää pois­ta­mal­la keskel­lä olev­as­ta puukäytävästä jalka­käytävän, jota ei täl­lä het­kel­lä juuri kukaan käytä (pyörätie sen sijaan on Hyvin ahk­eras­sa käytössä).

  39. Sä et Olli et tajua että “autoilu­vas­taisu­us” tarkoit­taa että ei tehdä jotain joka edis­tää autoilua. Se mik­si sinä et halua niin tehdä harvem­min mun koke­muk­sen mukaan kiin­nos­taa kanssakeskusteli­jaa, kos­ka mielip­iteitä tarkastel­laan binaariasteikolla.

    Oikeesti, pol­jen tos­ta ihan tarpeek­si usein. Minä en ymmär­rä mikä siinä risteyk­sessä edes on ongel­ma, mut­ta fil­lar­il­la tuol­lainen alikulku on pääsään­töis­es­ti vaar­alli­nen kun pimeässä väis­telee jalankulk­i­joi­ta, jalan taas tekee niin paljon mutkaa että jalankulk­i­jat kuitenkin käyt­tää suojatietä.

    Ja jos on siinä olisi alikulku ja täy­seristys aitoi­neen, niin seu­raavak­si voitaisi­inkin sit­ten ihme­tel­lä mik­si rytisee heti seu­raavas­sa risteyk­sessä sadan metrin päässä pohjoiseen. Liiken­neym­päristössä varsinkin autoil­i­jalle tärkeä omi­naisu­us on jatku­vu­us ja selkeys, jos välistä on suo­jatie ja välistä motarib­aanaa niin se ei ole tur­val­lista eikä järkevää.

  40. Osmo Soin­in­vaara:
    Kyseisen alikäytävän osalta yritet­ti­in esittgää par­fem­paa suun­ni­tyel­maa, mut­ta ei kuulem­ma mah­tunut. Siinä on ihan lähel­lä toinen alikulku, jota olisi joka tapauk­ses­sa käytet­ty mielu­um­min tuo­ta kuin tuo­ta liian jyrkkää ja vaarallista.

    Mis­sä kohtaa ihan lähel­lä ole­va toinen alikulku on? Pyöräilen päivit­täisen työ­matkani sitä kaut­ta eikä Kus­taa Vaasan tiel­lä ei ole yhtään kevyen liiken­teen eri­ta­soristeystä. Lähel­lä on kyl­lä toinen valo-ohjat­tu tasoristeys, molem­mat tasoristeyk­set olisi voitu pois­taa yhden aliku­lun avulla. 

    Väite, ettei suorem­pia ramppe­ja mah­du on kyl­lä tuules­ta tem­mat­tu, tilaa siinä risteyk­sessä on vaik­ka kuinka.

  41. i: Pikku-Huopalahdessa lapsen kanssa asuneena mielu­um­min alitin Huopalah­den­tien tun­nelia pitkin kuin ylitin Man­ner­heim­intien suo­jati­etä pitkin. Varsinkin, kun lap­si alkaa liikkua itsek­seen, niin toivoo hänen käyt­tävän tun­nelei­ta ja sil­to­ja mielu­um­min kuin suojateitä. 

    Man­ner­heim­intien tai vas­taavien yli­tyk­ses­tä tasos­sa pitää tehdä tur­val­lisem­paa jol­lakin muul­la keinol­la kuin anta­mal­la vaar­al­lisille autoille perik­si. Jos autot ovat vaarak­si ihmisille, auto­jen on väis­tet­tävä tai väistyttävä.

    Alikulku­jen rak­en­t­a­mi­nen lop­ul­ta vain heiken­tää liiken­teen tur­val­lisu­ut­ta, kos­ka niitä ei voi­da kuitenkaan rak­en­taa joka paikkaan, mut­ta ne lisäävät autoil­i­joiden tur­val­lisu­u­den­tun­tua ja siten niiden vauhtia.

    Oikea keino on hidas­taa auto­ja, väärä keino on nopeut­taa niitä. Autot hidas­ta­vat, kun katu­ti­las­ta tehdään sel­l­ainen, että autoil­i­jat huo­maa­vat jaka­vansa katu­ti­lan käveli­jöi­den kanssa.

  42. Osmo Soin­in­vaara:
    Pilkku­virhe min­un puolel­lani. 2,5 hehtaaria. Kor­jaan tekstiin. 

    Tun­tuu kovin vähäiseltä vieläkin. Onko oikeasti tarkoi­tus rak­en­taa korkeaa kaupunkia vai torni sinne tänne? Palataan yhä kaavoit­ta­jan ja ton­tin omis­ta­jan vas­tu­isi­in. Kaavoit­ta­jan pitää ker­toa ton­tin rajat ja ker­rosmäärä (ker­ros määrä, ei korkeus!). Mitä ton­tin sisäl­lä taas tehdään, kuu­luu ton­tin omistajalle.

    Sinän­sä en ymmär­rä korkeaa rak­en­tamista Helsingis­sä, kos­ka tääl­lä ei ole eikä tule pulaa tont­ti­maas­ta. Mut­ta jos joku halu­aa rak­en­taa, niin rakentakoot.

    Markku af Heurlin:
    Eiköhän olisi aika kaivaa kun­nol­lae­si­in aja­tus muut­taa Lahd­netie Ara­bi­an ja Kehä I:n väl­itä kaupunkibulevardiksi… 

    Kaupunkibule­vardit ovat hyvin toimivia, kun­han ne sun­nitel­laan kun­nol­la: päi­hin liiken­neympyrät, vasem­malle kään­tymi­nen kiel­letään ja turha jalankulku poikit­tain estetään.

    Ongel­ma onkin sanas­sa kaupun­ki. Ensin täy­ty­isi rak­en­taa se kaupun­ki. Nyt olisi ollut lois­ta­va tilaisu­us rak­en­taa kun­nol­liset bule­vardit mm. Her­ne­saa­reen, mut­ta tääl­lä ei ole halua tehdä tehokkai­ta liikenneratkaisuja.

  43. KariS: eikä Kus­taa Vaasan tiel­lä ei ole yhtään kevyen liiken­teen eritasoristeystä. 

    Koske­lantien reunal­la kulke­vat kevyen liiken­teen väylät menevät Lah­den­väylän yli eri­ta­sos­sa — mut­ta sil­lalle päästäk­seen täy­tyy odot­taa rampin yli menevän suo­ja­tien nap­pi­val­ois­sa, joka kestää kyl­lä sit­ten ihan saman ajan kuin alem­pana varikon kohdalla.

    Ja etelässä seu­raa­va “alikulku” on van­han sata­ma­radan sil­ta Hämeen­tiel­lä, jon­ka ali ei kul­je oikeas­t­aan minkään­laista järkevää reit­tiä suo­raan kevyen liiken­teen väylän jat­keena. Nap­pi­val­ot Arcadan kohdal­la siinäkin.

  44. Elmo Allén:

    Alikulku­jen rak­en­t­a­mi­nen lop­ul­ta vain heiken­tää liiken­teen tur­val­lisu­ut­ta, kos­ka niitä ei voi­da kuitenkaan rak­en­taa joka paikkaan, mut­ta ne lisäävät autoil­i­joiden tur­val­lisu­u­den­tun­tua ja siten niiden vauhtia.

    Alikulku­jen rak­en­tamisel­la kevyelle liiken­teelle paran­netaan pyöräi­lyn kil­pailu­ase­maa suh­teessa omaan autoon. 

    Tasos­sa ris­teävät väylät vaa­ti­vat aina valo-ohjauk­sen, joka väistämät­tä tarkoit­taa niin auto­jen kuin etenkin pyöräil­i­jöi­den pysähtymisiä. Val­ot on nyt vaan pakko ohjel­moi­da niin, että pyöräil­i­jöi­den odotusa­jat ovat pidem­piä kuin auto­jen (muu­toin liikenne puurou­tu­isi pahoin ja sotk­isi myös joukkoliikenteen). 

    Jot­ta työ­matkoil­la pyöräi­lyn osu­us saadaan kasvu­un, täy­tyy pyöräi­ly­olo­suhtei­den laatu­ta­soa nos­taa. Ali/ylikulut ovat eri­no­mainen keino nopeut­taa pyöräillen työ­matkaansa tait­tavien mat­ka-aiko­ja ja siten nos­taa pyöräi­lyn kil­pailu­ase­maa suh­teessa autoilu­un. Jos autoil­i­jat saa­vat samal­la etua niin Ok, sehän on win-win tilanne joka aut­taa kaikkia.

    Autoilu ei vähene autoilua vaikeut­ta­mal­la, se vähe­nee kil­paile­vien liikku­mis­muo­to­jen palve­lu­ta­soa nos­ta­mal­la. Ihmette­len edelleen Helsin­gin Polkupyöräil­i­jöi­den älyt­tömyyt­tä antaa yhden Helsin­gin keskeisimpi­en pyöräre­it­tien katkai­se­van tien alit­tavas­ta tun­nelista lausun­to, jos­sa suositel­laan tun­nelin jät­tämistä rakentamatta. 

    Kalasa­ta­man ja Kes­ki-Pasi­lan rak­en­tu­misen myötä alueel­la on yhtä paljon työ­paikko­ja ja asukkai­ta kuin etelä-Helsingis­säkin. Kallion, Alp­pi­har­jun, Vallilan, Pasi­lan ja Van­hakaupun­gin muo­dosta­mas­ta alueesta muo­dos­tuukin Helsin­gin uusi keskus­ta. Miten ihmeessä tuolle alueelle johta­va pyöräre­it­ti on niin merk­i­tyk­setön, ettei sen palve­lu­ta­soa pidä nostaa?

    Pyöräil­i­jäau­toil­i­ja­jalankulk­i­ja: Koske­lantien reunal­la kulke­vat kevyen liiken­teen väylät menevät Lah­den­väylän yli eri­ta­sos­sa – mut­ta sil­lalle päästäk­seen täy­tyy odot­taa rampin yli menevän suo­ja­tien nap­pi­val­ois­sa, joka kestää kyl­lä sit­ten ihan saman ajan kuin alem­pana varikon kohdalla.

    Ja etelässä seu­raa­va “alikulku” on van­han sata­ma­radan sil­ta Hämeen­tiel­lä, jon­ka ali ei kul­je oikeas­t­aan minkään­laista järkevää reit­tiä suo­raan kevyen liiken­teen väylän jat­keena. Nap­pi­val­ot Arcadan kohdal­la siinäkin.

    Osmo väit­ti jos­sain aivan vier­essä ole­van aliku­lun. Nuo mainit­se­masi yli/alikulut ovat reit­tiop­paan mukaan noin 1 km:n päässä suun­nitel­lus­ta ja tyr­mä­tys­tä aliku­lus­ta. Ilmeis­es­ti 1 km kier­tomat­ka pysähtymistä vaa­tivine pain­on­ap­piristeyksi­neen on Osmon mielestä pyöräil­i­jöille riit­tävää palve­lu­ta­soa. Outo perustelu minus­ta kuitenkin

  45. KariS Nämä kaupunkibule­var­di­en var­relle huip­pua­sun­to­ja hala­ja­vat voisi­vat aloit­taa kaavoituk­sen juuri Mäkelänkadul­ta, Koske­lantien liit­tymästä Sörnäisi­in päin on kilo­metri tyhjää molem­min puolin kat­ua. Jos idea toimii siinä, sit­ten sitä voidaan laa­jen­taa varsi­naisille moottoriteille.

    Samaa mieltä. Mäkelänkadun ja Kus­taa Vaasan kadun reunamil­la on hehtaarikau­pal­la raken­nus­maa­ta ratikka­matkan päässä keskus­tas­ta. Mik­sei sitä kaavoite­ta ensim­mäisenä kaupunkibule­var­di­en hengessä?

    tpyy­lu­o­man kanssa olen kyl­lä samaa mieltä, että tun­nelien suuaukot tuhoa­vat kaupunkiku­vaa hyvin tehokkaasti. Suuaukko­jen lähi­tienoo on ikäv­in­tä ja meluis­in­ta mah­dol­lista kaupunki­ti­laa kuten on toden­net­tavis­sa Ruo­ho­lah­denkadul­la ja Uuden­maankadul­la. Tun­nelit kan­nat­taisi säästää suuri­in han­kkeisi­in, jois­sa suuaukot jäi­sivät asu­tuk­sen ulkopuolelle.

  46. Olen itsekin tör­män­nyt samaan tilanteeseen jos­sa HEPO ( Helsin­gin polkupyöräil­i­jät) edus­ta­vat koko pyöräl­lä liikku­vien kaupunki­lais­ten mielipi­det­tä. Mis­tähän tämä man­daat­ti on saatu? HEPO on akti­ivipyöräil­i­jöi­den ja — joskus tun­tuu myös siltä että — fanaatikko­jen ryh­mä joiden asiantun­te­mus nos­te­taan kyl­lä joskus kohtu­ut­tomaan arvoon.

  47. Osa­taan sitä kehä1:n ulkopuolellakin:
    http://maps.google.com/maps?saddr=Urkupillintie+8,+Helsinki,+Suomi&daddr=Kartanonkaari+10,+Helsinki,+Suomi&hl=en&sll=60.242224,24.871019&sspn=0.005235,0.01237&geocode=FQM_lwMdEop7ASkHZBP5NfaNRjHw2o5BTj1jNw%3BFTlClwMd7nt7ASlrD_okSvaNRjHuHlZsSqxD7w&mra=ls&t=m&z=15
    Ja Espoossa:
    http://maps.google.com/maps?saddr=Niittyt%C3%B6yry,+Espoo,+Suomi&daddr=Yl%C3%A4kalliontie+30,+Espoo,+Suomi&hl=en&ie=UTF8&ll=60.200773,24.676774&spn=0.010482,0.024741&sll=60.200773,24.675057&sspn=0.010482,0.024741&geocode=FRmFlgMd6H94ASkLnkYtgfONRjEaoj3w98Vubw%3BFXSIlgMdx5h4ASmXkElkh_ONRjEYT1NlAugYKw&mra=ls&t=m&z=16

    Pyöräil­i­jäau­toil­i­ja­jalankulk­i­ja: Helsingis­sä har­joite­taan ihan tätä samaa. Ei toimi.

    http://maps.google.com/maps?saddr=Banvallsv%C3%A4gen%2FRatavallintie&daddr=Kvarn%C3%A5kersv%C3%A4gen%2FMyllypellontie&hl=en&ie=UTF8&ll=60.228988,24.994411&spn=0.033924,0.08214&sll=60.228562,25.009003&sspn=0.033924,0.08214&geocode=FcIllwMd-Ex9AQ%3BFZQclwMdhi19AQ&t=h&mra=dme&mrsp=1&sz=14&z=14

    http://maps.google.com/maps?saddr=Kurkim%C3%A4entie%2FTranbackav%C3%A4gen&daddr=Kvarnstuguv%C3%A4gen%2FMyllytuvantie&hl=en&ie=UTF8&sll=60.222467,25.07329&sspn=0.033931,0.08214&geocode=FWYQlwMdHXJ-AQ%3BFa4ClwMd5mF-AQ&t=h&mra=dme&mrsp=0&sz=14&z=14

    http://maps.google.com/maps?saddr=Von+Daehnin+katu%2FVon+Daehns+gata&daddr=Kivijatatie%2FStenstr%C3%A4ngsv%C3%A4gen&hl=en&ie=UTF8&ll=60.229158,25.047798&spn=0.033924,0.08214&sll=60.22511,25.042648&sspn=0.033928,0.08214&geocode=FSIRlwMd0C1-AQ%3BFcwVlwMdRFZ-AQ&t=h&mra=me&mrsp=1,0&sz=14&z=14

    http://maps.google.com/maps?saddr=Paciuksenkaari%2FPaciussv%C3%A4ngen&daddr=Dragonv%C3%A4gen%2FRakuunantie&hl=en&ie=UTF8&sll=60.197777,24.888582&sspn=0.033956,0.08214&geocode=Fa6FlgMd_OB7AQ%3BFeyNlgMdzrl7AQ&t=h&mra=dme&mrsp=0&sz=14&z=14

    http://maps.google.com/maps?saddr=Limingantie%2FLimingov%C3%A4gen&daddr=Koreagatan%2FKoreankatu&hl=en&ie=UTF8&sll=60.205327,24.978189&sspn=0.033948,0.08214&geocode=FdHDlgMdCvx8AQ%3BFa2-lgMdYwZ9AQ&t=h&mra=dme&mrsp=1&sz=14&z=14

    (ja nuo on ain­oas­taan autor­e­it­te­jä, joukkoli­iken­teel­lä mat­ka saat­taisi mutk­istua edelleen…)

  48. Pyöräil­i­jäau­toil­i­ja­jalankulk­i­ja: Lah­den­väylän yli eri­ta­sos­sa – mut­ta sil­lalle päästäk­seen täy­tyy odot­taa rampin yli menevän suo­ja­tien nap­pi­val­ois­sa, joka kestää kyl­lä sit­ten ihan saman ajan kuin alem­pana varikon kohdalla

    Ko. rampil­ta tulee vain hyvin vähän liiken­net­tä, joten sille annet­tu vihreä on lyhyt — ei poikkeuk­sel­lisen, mut­ta lyhyt. Koko muun val­ok­ier­ron ajan suo­jatielle on vihreä. Varikon kohdal­la taas val­ok­ier­to on pitkä (1 min 30 s — 2 min) ja vihreää suo­jatielle on vain pieni osa kier­rosta. Yli­tyk­sen odotusa­jan odotusar­vo on ihan eri.

Vastaa käyttäjälle Grejus Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.