Myös puhetta kuunnellessa Niinistön lauserakenteet ovat usein vajaita tai epäloogisia. Hänellä on selvästi vaikeuksia suomenkielen osaamisessa, ainakin jännittävissä tilanteissa. Salon yhteislyseossa äidinkielen arvosana 6 ja yo todistuksessa a (lähde: Wallu Walpio osa II).
Onko tuo nyt kovin paljon kummallisempaa kuin “Jottei totuus unohtuisi”? Vaillinnainen lausehan sekin on.
Itsekin olen joskus ollut kielipoliisi, mutta huomannut että kun kirjoittaa paljon, välillä tulee lähetettyä maailmalle rikkinäisiä lauseita ihan vahingossakin. Niinpä lasitalossa asuvana olen vähentänyt kivien heittelyä.
Usein nuo ovat kuitenkin tahallisia. Mainonnassa rikotaan lauserakenteita, herätetään huomiota. Se. Varma. Kotimainen. Konkurssissa.
Ode, mä ymmärrän, että pressanvaalit on käynnissä jne, mutta eikö tämä ole nyt vähän sitä pata ja kattila ‑meininkiä? Ts. välillä sunkin lauserakenteissa on aika lailla ymmärtämistä. Ei niin, että se haittaisi.
Mä olen ite aika pragmaatikko kielen käytön suhteen, riittää että asia tulee ymmärretyksi. Erikseen sitten ne tilaisuudet, jossa kielen pitää olla moitteetonta. Ehkä tietysti tätä taustaa vasten Niinistön slogan on erikoinen.
Mutta hetkinen! Ehkä kyse olikin pelkästään huomioarvosta? Ja täällähän sitä ollaan. Luomassa “kielioppivirheelle” lisää huomioarvoa. Voi olla, että jossain mainostoimistossa just nyt myhäilee partaansa…
Lääkäri on virka ja yksityisellä puolella työ. Virkalääkärit ovat usein valtiolla (Suomella) töissä, mainoslauseiden pykääjät yksityisellä. Ja ihan hyvin ovat pykänneet, kun oikein täytyy jäädä mainoslauseita päässä pyörittelemään. Haavistolta päähän on jäänyt lähinnä: “kakkonen on ykkönen”. Sen herättämät mielteet eivät ehkä, siis ehkä ole ihan yhtä myönteisiä kuin Niinistöllä.
Eiköhän tuon Presidentti on työ ‑sutkauksen ole keksinyt joku mainosnikkari, eikä Niinistö itse. Ja varmaan samalta suunnalta on kielletty Niinistöä sanomasta juuri mitään muuta kuin komiteatyönä tarkoin harkittua, minkä takia näissä presidentinvaaleissa Niinistön puheet ovat olleet mitäänsanomattomuudessaan melkoinen pettymys.
On aika surkeaa, että jonkun kokoomuslaisten kansanedustajien ympäri Suomea rahtaama pahvinen Niinistön kuva edustaa vaalikampanjan aktiivisinta puolta. Ja selkeitä kannanottojakin tulee melkein yhtä paljon.
Samoin etenkin ensimmäisellä kierroksella TV-keskustelut ja vaalikoneiden kysymykset olivat melkoisia pettymyksiä. Kyseltiin hyvin paljon presidentille kuulumattomista asioista, mutta hyvin pitkälti sivuutettiin presidentille kuuluvista asioista kysely. Miksi ihmeessä toimittajat ja vaalikoneiden laatijat menivät todellisten asiakysymysten sijaan käsittelemään niin suurella innolla kaikkea muuta, kuten sisäpolitiikkaa, parveketupakointia yms.
No, Niinistö on lakimies. Se on vähän niin kuin ammattitauti.
Tämähän tässä omituista onkin. Juristeille vieläpä opetetaan kieltä ja logiikkaa nimenomaan lakitekstin tulkitsemisen kannalta, mutta silti he eivät tunnu itse saavan selvää virkettä tuotettua millään. Halonenkin on juristi, ja vajaita lauseita tulee häneltäkin aika tiuhaan, joskin kiemurat ovat lyhyempiä kuin Niinistöllä. Haavistosta jotenkin näkyy toimittajatausta. Hänellä on rutiinia yksinkertaistaa sanottava niin, että se mahtuu annettuun tilaan. Riskinä on tietysti, että yksinkertaistaessa menee mutkat liian suoriksi, mistä on kritiikkiäkin tullut.
Harri: Mä näkisin että Oden oikeinkirotuksella ei paljoa leukailla Salen slogeneille.Niin että sitä vaalitaistoa voi käydä ihan oikeallakin sisällöllä.
Vaikken nyt kokoomuksen vaalikampanjoita viime aikoina ole ihaillut, niin vähän on erikoista, että yleensä analyyttisessä blogissa nyt vaalien alla ilmeisesti tahallaan tehty kirjoitusasultaan erikoinen (mutta huomiota herättäväksi epäilty) mainosteksti laitetaan oikeakielisyysanalyysiin.
Analyyttinen vitsiksi helposti laitettava negatiivinen mainonta on tietysti ihan hieno taidemuoto. Ja varmasti on demokratiassa paikallaan. Tämä henki, ettei ollenkaan saisi vastapuolta moittia tai esittää huonona, on ihan yhtä hoopoa kuin amerikkalainen lokakampanjointi.
Eiku se on murretta. Että työ ootta presidentti. Että ite on ku toista sanoo.
Vakavasti puhuen, väliäkö tuolla, vaikka Niinistön kieli olisi koukeroista ja Haaviston kehonkielen itseluottamus olisi vähentynyt. Ei tässä runonlausujaa valita.
Niinistö ei ole tuosta tekstistä vastuussa, enkä todella kuvitellut, että joku pitäisi tätä mainostoimiston irvimistä yrityksenä vaikuttaa vaaleihin. Havaitsin tämän kielikukkasen vasta tänään. Ranskassa tuosta olisi saanut sakot.
Eka drafti oli:” Presidentti on vaan duuni” ( väilkalja)
“Rullaluistelu Elämä!” mutta, joo, ei ne hyväksyneet tota Salen nuorisolle suunnattua versiota ilman aika raakaa editointia.
Kokoomus hakee mieluummin ääniä mielikuvakampanjoinnilla kuin puhtailla asialinjauksilla, se on rikkaalle puolueelle mahdollista. Kun budjetit ovat seitsennumeroisia, tehokkain keino vaikuttaa massoihin on mielikuvamarkkinointi. Pienemmän rahan puolueet joutuvat puhumaan asioista niiden oikeilla nimillä, ilman rahan luomaa etumatkaa.
Mielikuvamarkkinointi on pahimmillaan propagandan muoto, jos markkinointi ei vastaakaan tuotteen tosiasiallisia ominaisuuksia. Jokainen voi tykönään miettiä millainen “työväenpuolue” tai köyhien edustaja Kokoomus käytännössä on, onko äänestäjällä kuluttajansuojaa…(Hehe)
Sanoin suoraan tutuilleni, että keskituloisen perheen poliittinen koti ei kaiken järkeni mukaan ole Kokoomus. He tienaavat noin 60 000 euroa vuodessa yhteensä, silti mielikuvamarkkinointi oli saanut heidät fanittamaan Kokoomusta. (Sanoin asiattoman kommenttini vastineena heidän loukkaavaan kommenttiinsa.)
Niin se maailma muuttuu, kun vasurista kasvaa porvari. Uskon, että Kokoomuksen kannatus nousee lähellä 30 %:a 4 vuoden päästä, vaikka koko Eurooppa kaatuisi syliin. Ihmeellistä, että Kokoomus porskuttaa kaikesta EU-kritiikittömyydestään huolimatta ja äänestäjiä siirtyy vasemmalta suoraan oikeaalle. Hyperleikkaukset ja Suomen kansan todella laajamittainen köyhtyminen voisivat tosin muuttaa poliittista karttaa uuteen malliin, ehkä aitovasemmistolaisesta Perussuomalaisista tulisi politiikan suurtekijä.
P.S. Uskon Kokoomuksen tavoittelevan ehdotonta valta-asemaa saavuttaakseen niin järeän kannatuspohjan, että heillä on varaa näyttää uusliberalistinen nahkansa, jos mahdollinen talousromahdus sallii sellaisen politiikan voittokulun. Kokoomuksessa on kasvava siipi amerikkalaistyyppisen yövartijavaltion uneksijoita. Aika näyttää.
Olen samaa mieltä Oden kanssa. Julkisessa mediassa pitää käyttää kirja/yleiskieltä.
Olen täällä ihmetellyt, miten koulutuksen saaneet journalisti käyttävät jopa ketjutettuja possessiivisuffikseja tyyliin Suomen tasavallan presidentin Tarja Halosen huolestuminen…
Kuka on Suomen tasavallan presidentin Tarja Halonen?
YLE:n radiokanavilla puhutaan nykyään savoa: yhen, kahen, kolomen, viien, kuuen, kaheksan, yheksän yms.
Voi vain kuvitella miten karsealta tämä kuullostaa turkulaisen korvassa.
Ennen Yleisradiossa oli ammattiopisto ja siellä kielen huoltaja ja toimittajan ammattiin kuului säällinen suomen kielen taito. Samoin oli laita lastentarhan ja peruskoulun opettajien valinnoissa.
Oikein puhuttu/kirjoitettu suomen kieli edustaa tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta. Ei ole oikein, että joku heimo valtaa esimerkiksi yleisradion ja alkaa viäntämään siellä savoa.
WorkingClassNero:
Haavistolta päähän on jäänyt lähinnä: “kakkonen on ykkönen”. Sen herättämät mielteet eivät ehkä, siis ehkä ole ihan yhtä myönteisiä kuin Niinistöllä.
Myönnän, muakin juilii toi Salen slogan. Mutta kun sitä hetken miettii, tajuaa miten vaikeaa mainostoimistolla tällä kertaa oli.
6 vuotta sitten “vastakkainasettelun aika on ohi” oli mahtiosuma. Tarja joutui polvilleen, kun vasemmistoinhimillisyydellä ei voinut enää keulia. Sauli oli työväen presidentti. Täyttä neroutta. “Työ” tässä niinistöläisessä mainostoimistomielikuvassa oli kaiken huipuksi luterilaista kunnon meninkiä. Niinistöön sopii vielä hyvin tällainen puurtamisen eetos, sillä tietty äksyys kuuluu työssä väsyneen ihmisen etuoikeuksiin.
No niin, nyt sitten uudet vaalit. Ei enää vastakkainasettelua, kokoomus suurin puolue muutenkin ja kaikki korvakampanjat käyty. Mitä ne keksii? Vanha mielikuva on liian hyvä hukattavaksi, mutta sitä ei voi enää toistaa sellaisenaan. Siksi on tehtävä presidenttiydestä työ muiden joukossa. Työväen pressa käärii hihat niin kuin kaikki muutkin. Taas ollaan luterilaisuuden sielunmaisemassa. Kukaan ei naura eikä syljeskele, vaan täällä tehdään hommia.
Presidentti on työ, kaikki sanat infinitiivissä, tehokas ja absurdi samanaikaisesti. Kaikki ymmärtää, että se ei meinaa perustaa hovia, vaan myydä Nokian puhelimia kilpaa Elopin kanssa, koska työn lopputulos on vauraus. Lihavia vuosia ei kuitenkaan luvata, ainoastaan töitä, ilottomasti.
Osmo Soininvaara:
Havaitsin tämän kielikukkasen vasta tänään. Ranskassa tuosta olisi saanut sakot.
Tämä nyt menee melko lailla saivarteluksi, mutta en keksi, mikä tuossa lauseessa on mielestäsi kielikukkanen. Toki suurimmalle osalle suomea äidinkielenään puhuvia lause tuntuu virheelliseltä. Oikein on sanoa esimerkiksi, että presidenttiys on ammatti. Tällä on toki jo erilainen, täsmällisempi merkitys kuin tulkinnoille avoimella vaalisloganilla presidentti on työ. Lähinnä mietin, onko tässä piilotettuna jokin sellainen kömmähdys, jota en huomaa. Voisitko täsmentää?
Tää juttu nyt on tämän vaalin tärkein??? Voi itkevä —–le! Sanoin kerran alottaessani tän palstan lukemista, että miksi täällä kirjoitetaan suomea huonosti. Minulle nopeasti vastattiin, että jokainen saa kirjoittaa miten haluaa. Se sitten siitä. Ehkä tollakin pääsee pressaksi? Epäileekö joku?
Äidinkieltä raiskataan nykyään kaikkialla. Edes Ylen uutistoimittajat eivät osaa suomea. Miten sitä sitten voitaisiin odottaa mainostoimiston pojilta?
Pakka Taipale kirjoitti: “Onko tuo nyt kovin paljon kummallisempaa kuin “Jottei totuus unohtuisi”? Vaillinnainen lausehan sekin on.”
“Presidentti on työ” ei ole oikeastaan vaillinainen lause, pikemminkin ärsyttävä virhe. Mielestäni suomen kielen normien mukaan ei voi sanoa edes “lääkäri on työ” tai “opettaja on työ”.
Opettaja on ammatti. Opettaja tekee opettajan työtä. Presidentti on valtionpäämies, instituutio, symboli tai titteli. Presidenttiys kai sentään voisi olla työ.
“Suomella töissä” on sentään suomen kieltä, vrt. “valtiolla töissä”.
Evert The NeveRest:
Olen täällä ihmetellyt, miten koulutuksen saaneet journalisti käyttävät jopa ketjutettuja possessiivisuffikseja tyyliin Suomen tasavallan presidentin Tarja Halosen huolestuminen…
No voi panovihreä paholainen sentään! Upeeta parodiaa Evert!
Sitä kutsutaan viraalisuudeksi ja tulit Osmo juuri mainostoimiston pelaamaksi. Niin vain siitä Niinistöstä puhutaan jopa Soininvaaran blogissakin.
Toisekseen mainitun kielioppivirheen johdosta Niinistön kadunvarsimainos on ainoa, jonka muistaa vielä kotonakin tai äänestyskopissa. Tosin siitä ei muista muuta kuin sen, että “jotain työstä siinä oli”.
Evert The NeveRest:
Voi vain kuvitella miten karsealta tämä kuullostaa turkulaisen korvassa.
Kuulostaa. Mitään niin hirveää ei olekaan kuin nämä “kuullostaa”, “puollustaa” sun muut lisä-ällät, joita on jostain syystä nykyään muotia tunkea joka jumalan paikkaan. Että se siitä oikein puhutusta/kirjoitetusta suomen kielestä.
Mitä tulee PiikkiSiilin mielikuvakampanjointiin, niin sen osalta tuskin on Vihreiden ylittänyttä. Hirveä hype päällä, mutta kovin paljon tuntuu olevan Haavistonkin CV:ssä (ja presidenttitenttiesiintymisissä) pelkkää ilmaa.
Eipäs arvostella epätäydellisessä maailmassa elämään joutuvaa Kokoomusta! Kunhan myydään taas aseita saudeille, hymyillään uusille Gaddafeille ja pistetään taas tavalliset ihmiset vastuuseen pankkiirien mokailusta — niin me pärjätään!
Oikein puhuttu/kirjoitettu suomen kieli edustaa tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta. Ei ole oikein, että joku heimo valtaa esimerkiksi yleisradion ja alkaa viäntämään siellä savoa.
Minusta se on vaan positiivista, että murrettakin vielä jossain kuulee.
Vai, että savolaisten salaliitto. Vuan suopha sinne paekkoo notta totta itekii hakkee?
Mikko H: Tämähän tässä omituista onkin. Juristeille vieläpä opetetaan kieltä ja logiikkaa nimenomaan lakitekstin tulkitsemisen kannalta, mutta silti he eivät tunnu itse saavan selvää virkettä tuotettua millään. Halonenkin on juristi, ja vajaita lauseita tulee häneltäkin aika tiuhaan, joskin kiemurat ovat lyhyempiä kuin Niinistöllä. Haavistosta jotenkin näkyy toimittajatausta. Hänellä on rutiinia yksinkertaistaa sanottava niin, että se mahtuu annettuun tilaan. Riskinä on tietysti, että yksinkertaistaessa menee mutkat liian suoriksi, mistä on kritiikkiäkin tullut.
Voidaanhan niille kielenkäyttöä opettaa, mutta oppivatko ne, se on ihan eri kymysys. 😉
Samaa mieltä siitä, että jengiin uppoaa parhaiten “keep it simple, stupid” ‑höpinä. Mutta kyllä tämä kehitys on alkanut jo siitä hetkestä kun isä television kotiin osti.
Kun maailma typistetään 10 sekunnin sound bite:iksi, niin jälki on sen mukaista. Sisäisiä lakimiehiä on varmasti ihan aina korvennut käydä tämän tyyppistä “keskustelua”. Minkäs teet kun ei muutakaan vaihtoehtoa tarjota?
“Lääkäri” on hyvin harvoin virka. Lääkäri on ammatti. Virka on sen sijaan yleensä esimerkiksi “päällikkölääkäri”, “terveyskeskuslääkäri”, “apulaislääkäri”, “alueylilääkäri” tai jotain muuta vähän tarkempaa. Yksityiselläkin nimike on yleensä jotain muuta kuin paljas “lääkäri”.
Tietysti sanaa “virka” voi käyttää myös uskonnollisessa mielessä, tarkoittamassa ihmiselle annettua kutsumusta. Siinä mielessä voisin esimerkiksi itse ajatella hoitavani aviomiehen ja insinöörin virkoja Jumalan näihin tehtäviin kutsumana.
Virkalääkärit ovat usein valtiolla (Suomella) töissä, mainoslauseiden pykääjät yksityisellä.
“Suomi” ja valtio eivät ole synonyymejä. “Suomi” on meidän isänmaamme, joka on metafyysinen kokonaisuus. Se muodostuu kansasta ja maasta eikä sillä ole juridisia suhteita mihinkään. “Suomi” on tässä mielessä yhtä todellinen kuin vaikkapa sinifunktio. Virkamiehen työnantaja on “Suomen tasavalta”, se valtio, jonka suomalaiset muodostavat. Sitten on kolmas tekijä, “valtakunta”, joka on jotain valtiota laajempaa. Virkamies on valtakunnan palveluksessa, mutta en sanoisi missään nimessä, että hän on valtakunnalla töissä.
Slogan jatkaa Kokoomuksen työväkikampanjaa, jota on viljelty jo muutamissa edellisissä vaaleissa. Kokoomuksen mielestä rikas on ahkerampi ja työtelijäämpi kuin köyhä. Valtavia tuloeroja on puolusteltu sillä, että rikkaat ovat omalla ahkeruudellaan varansa ansainneet. Köyhän 12h työpäivät tai kahden työn tekeminen ei ole ahkeruutta.
Kuten arvelinkin niin Vihreät mokaavat itse Haaviston kampanjan. Osmo tekee siinäkin taas kovasti työtä.
Yli innokkaiden “tukijoiden” ansiosta Haaviston kampanjasta on asiasiältö saatu häivytettyä sirkusmeininkiin, sunnuntaina nähdään kuinka alas Haaviston kannatus jää. Olisi ollut parempi keskittyä siihen asiaan
Mielestäni työ on joku homma joka pitää hoitaa, tai se tarkoittaa työsuhdetta jossa tehdään niitä hommia palkkiota vastaan. Työn tekemisen jälkeen vaihdetaan vapaalle ja tehdään jotain muuta. Työllä itsessään ei ole arvoa, vaan se mahdollistaa muita asioita.
Presidenttiys on mielestäni paljon enemmän kuin “työ”. Se on vastuunkantamista, johtajuutta, välittämistä. Presidentti on kansallinen instituutio, ei mikään 9–17 duuni jota hoitamaan nyt vaan palkataan joku kenellä on suunnilleen sopiva tausta.
Työn ja presidenttiyden yhdistäminen kertoo joko siitä, että presidenttiys nähdään pelkkänä duunina, tai sitten siitä että työ, työelämä ja talouselämä (yli)korostuvat hakijan tärkeimmäksi teemaksi. Niinistön kohdalla uskon olevan kyse jälkimmäisestä. Mielestäni Niinistön vaalilauseen todellinen merkitys on “liike-elämä on tärkeintä”. Haavisto puolestaan korostaa ihmisen merkitystä.
Tämä on syy miksi itse aion äänestää Haavistoa. Mielestäni liike-elämän edunvalvonta on riittävän hyvällä tolalla nykyiselläänkin. Ihminen ja “kansakunnan sielu” puolestaan kaipaisi enemmän puolustamista ja myös sitä työtä.
Jari Mustonen:
Sitä kutsutaan viraalisuudeksi ja tulit Osmo juuri mainostoimiston pelaamaksi. Niin vain siitä Niinistöstä puhutaan jopa Soininvaaran blogissakin.
Tämä on ainoa syy, miksi en itse ole jaksanut tuosta äärimmäisen ärsyttävästä lauseesta alkaa valittaa. Jos siitä ei olisi Niinistölle hyötyä, olisi vähintäänkin kohtuullista, että olisi noussut jonkinlainen äidinkielenopettajat ja oikeakielisyysnipot suomen puolesta ‑vastakampanja. Muuten olen sitä mieltä, että tämän sloganin takana täytyy olla vedonlyönti siitä kuinka typerällä kampanjalla voi Suomessa presidentiksi päästä.
Hauska yksityiskohta on se, että Haaviston kampanja tuntuu käyttävän samaa teemaa kuin Niinistö 6 vuotta sitten, vaikkakin hiukan eri merkityksessä: Vastakkainasettelun aika on ohi. Olen myös tykännyt Haaviston sloganeista: “Kokoaan suurempi Suomi” ja “Huominen on yhdestä äänestä kiinni”, mutta olen luonnollisesti äärimmäisen puolueellinen arvioija.
KariS:
Kuten arvelinkin niin Vihreät mokaavat itse Haaviston kampanjan. Osmo tekee siinäkin taas kovasti työtä.
Yli innokkaiden “tukijoiden” ansiosta Haaviston kampanjasta on asiasiältö saatu häivytettyä sirkusmeininkiin, sunnuntaina nähdään kuinka alas Haaviston kannatus jää. Olisi ollut parempi keskittyä siihen asiaan
Olen hiukan kyllästynyt kuulemaan valitusta Haaviston kampanjasta. Vihreät on pieni puolue ja hirveän iso osa kampanjatapahtumista on kannattajien itsensä tekemiä. Voi olla, että kampanja olisi onnistuneempi ja vetoaisi suurempaan joukkoon ihmisiä (ja olisi hajuttomampi ja mauttomampi), jos jokainen yksityiskohta olisi mainostoimiston suunnittelema, mutta siihen Haavistolla ei ole millään tavalla ollut mahdollisuutta. Väistämättä varainkeruu on myös ollut olennainen osa kampanjaa, kun ei ole rikkaita tukijoita samalla tavalla kuin Niinistöllä ja “sirkusmeiningillä” varainkeruu tuntuu onnistuneen ihan kivasti.
PiikkiSiili: P.S. Uskon Kokoomuksen tavoittelevan ehdotonta valta-asemaa saavuttaakseen niin järeän kannatuspohjan, että heillä on varaa näyttää uusliberalistinen nahkansa, jos mahdollinen talousromahdus sallii sellaisen politiikan voittokulun. Kokoomuksessa on kasvava siipi amerikkalaistyyppisen yövartijavaltion uneksijoita. Aika näyttää.
Eiköhän kaikki puolueet tavoittele ehdotonta valta-asemaa? Vai onko jollakin puolueella tosiaan tavoitteena että ”maksimissaan 25 % äänistä kiitos, se on meille kohtuullinen osuus”. Demokratiassa tuon ehdottoman valta-aseman saaminen tietysti voi ollakin sitten hiukan vaikeampaa. Toki kokoomus on tätä tavoitetta lähempänä kuin vihreät.
Jari Mustonen:
Sitä kutsutaan viraalisuudeksi ja tulit Osmo juuri mainostoimiston pelaamaksi. Niin vain siitä Niinistöstä puhutaan jopa Soininvaaran blogissakin.
En ymmärrä tätä kansanviisautta, jonka mukaan mainos on onnistunut kun se huomataan, vaikka huomio olisi ärsyyntymistä.
Jos asia todella olisi näin, eikö kaikki kadunvarsimainokset kannattaisi korvata palkatuilla henkilöillä, jotka potkivat ohikulkevia ihmisiä maiharilla haaroihin?
Kuten kaikki normaalit ihmiset, olen tietenkin taipuvainen salaliittoteorioihin. Ehkä “ärsyttävä mainos on onnistunut mainos” ‑ajatus onkin itse asiassa mainostoimistojen levittämä juttu, koska ajatuksen hyväksymisen myötä ärsyttävän mainoksen haukkuminenkin muuttuu mainostoimiston voiton ja nerokkuuden myöntämiseksi. Varmaan liskoihmisetkin jotenkin liittyvät tähän.
(En myöskään ymmärrä tätä nykypäivän naurettavaa loukkaantumisherkkyyttä. Ihan kuin Niinistön mainostoimiston pöllölle mainoslauseelle nauraminen olisi henkilökohtainen hyökkäys Niinistöä vastaan. Itse asiassa jos mainostoimistoja on uskominen, niin vaaleissa ovat vastakkain Pahvi-Sauli ja Vaha-Pekka. Katsokaa vain sitä Haaviston vaalijulistetta niin ymmärrätte.)
Santtu: “Työn ja presidenttiyden yhdistäminen kertoo joko siitä, että presidenttiys nähdään pelkkänä duunina, tai sitten siitä että työ, työelämä ja talouselämä (yli)korostuvat hakijan tärkeimmäksi teemaksi. ”
Omituinen dikotomia: että lausahdus voisi tarkoittaa vain jompaa kumpaa näistä kahdesta. Voi se kertoa muustakin. Esimerkiksi siitä, että presidenttiys nähdään hikeä, verta ja kyyneleitä tarjoavana haasteena, jota lähdetään nöyrästi kohtaamaan, eikä kuvitella että oma ylivertainen moraalinen paremmuus hoitaa kaiken. Että presidenttiys ei ole vain tilaisuus nousta saippualaatikolle ja saarnata ja tiuskia muille. Että presidentti ei ole valmis virkaan astuessaan, vaan joutuu tekemään duunia koko ajan, sitä mukaa kuin uusia tehtäviä tulee vastaan.
Kertoisiko joku missä niitä valtavia tuloeroja oikein esiintyy? Tilastojen mukaan Suomessa on tulonjaon tasaisuus aivan maailman huippuluokkaa.
PiikkiSiili:
Sanoin suoraan tutuilleni, että keskituloisen perheen poliittinen koti ei kaiken järkeni mukaan ole Kokoomus. He tienaavat noin 60 000 euroa vuodessa yhteensä, silti mielikuvamarkkinointi oli saanutheidät fanittamaan Kokoomusta.
Noilla tuloilla taitaa olla aika kirkkaasti maksumiehen roolissa, eli kyllä ainakin minä ymmärrän, miksi työn raskaan raatajat äänestävät kokoomusta jonkun vasemmistoliiton sijasta. Harva kumminkaan oikeasti tykkää siitä että valtio ottaa rahat omasta taskusta ja jakaa ne joillekin muille.
Yleensähän vasemmistoa äänestetään kun halutaan rahoittaa omia kulutusmenoja muiden pussista vaikka tämä verhoillaankin solidaarisuuden kaapuun. Tosin viimeisen 10v aikana kun katsoo tekoja, niin kun kokoomus nuiji parit ydinvoimaluvat, niin siinä tehtiin duunarin kannalta suurin yksittäisen positiivinen päätös vasureiden kovasta vastustuksesta huolimatta.
Syltty
2500 euroa kuussa on alle keskiarvon. Varmaankin ovat saamapuolella hyvinvointivaltiossa. Paitsi jos ovat terveitä ja lapsettomia ja kuolevat kerralla auto-onnettomuudessa täyttäessään 65 vuotta.
“En ymmärrä tätä kansanviisautta, jonka mukaan mainos on onnistunut kun se huomataan, vaikka huomio olisi ärsyyntymistä.”
Mikael, huomiossasi piilee osatotuus. Kaipa se kuitenkin useimmissa tapauksissa toimii. Tietysti huomioarvollakin on joku raja olemassa, ehkä ne maiharit kannattaa jättää kaappiin, jos on myyntiaikeissa.
Ärsyttävästä mainonnasta on tullut jonkun näköinen itseisarvo. Kaikki nää “Elämä on” sun muut vastaavat hokemat on vaan ilmeisesti ollut kuitenkin sen verran kannattavia, että niitä suositaan. Tavallaan se on ihan ymmärrettävää, koska kilpailu ihmisten tarkkaavaisuudesta on sen verran kovaa, että ehkä se pelkkä huomion kaappaminen on jo puoli voittoa.
Sinänsä vaikea kuvitella, etteikö Niinistön slogan olisi ollut tarkkaan harkittua. Ton tasonen mainosfirma tuskin jättää tällaista ihan arpapelin varaan, etenkin kun huomioidaan asiakas, joka kiinnittää erityistä huomiota imagoonsa.
“Riski on kova paikka”
-Sauli Niinistö tai Matti Nykänen presidenttitentissä 2012.
Perhe, jossa verotettavat tulot ovat noin 60000 euroa vuodessa, kuuluu tulonjakotilastossa VII tai VIII desiiliin vähän riippuen lasten lukumäärästä ja iästä ja siitä, omistaako perhe asuntonsa vai ei. Tulonsiirtoja perhe näyttäisi saavan selvästi vähemmän kuin maksaa veroja.
Pekka Pessi
Muistitko nyt varfmasti laskea mukaan sen koulutuksen, jonka perhe on jo saanut ja ne eläkkeet, jotka perhe tulee joskus saamaan.
2500 euroa kuussa on alle keskipalkan, selvästi. Tuo “hyväosaisuus” johtuu siitä, että on kyse pariskunnasta eikä sinkuista.
On erittäin hienoa, että erilaiset muusikot/taiteilijat jne ovat kannattaneet Haavistoa. Lopputulos aivan ilmeisesti on kuitenkin vielä se, että se kannatus toimii väärin päin.Meitä vanhuksia on vielä aika paljon, eikä pressan kannattajina toimivat erilaiset taiteilijat ja vastaavat mitenkään vahvista meille ehdokkaan paremmuutta. Valitan. Ehkä kuuden vuoden päästä meistä suuri osa on jo nurmen alla.
Anu: Haaviston toisen kierroksen kampanja on varmasti kiva ja tekijät täynnä intoa. Se vaan suuntautuu omille joukoille. Niille jotka varmasi äänestää Haavistoa.
Jos todella olisi haluttu Pekasta presidentti, kampanja oliis pitänyt suunnata Väyrysen ja Soinin pudottua näiden vapaaksi jättämiin äänestäjiin. Lipposen äänestäjäthän olivat Haaviston takana jo ensimmäisellä kierroksella ja Arhinmäkeä äänestäneet siirtyvät ilman kampanjaakin. Toinen epäkohta on tuo Osmon avauksen tyyppinen “me olemme näin fiksuja” ylimielisyys, joka vihreissä näyttää olevan sisäänrakennettuna ja tulee vähän tahattomasti esille.
Luulen että sloganin on keksinyt englanninkielinen mainosmies. Hänellä on tullut Niinistöstä mieleen että “the president will be a piece of work” ja sitten se on käännetty suomeksi.
KariS:
Anu: Haaviston toisen kierroksen kampanja on varmasti kiva ja tekijät täynnä intoa. Se vaan suuntautuu omille joukoille. Niille jotka varmasi äänestää Haavistoa.
Jos todella olisi haluttu Pekasta presidentti, kampanja oliis pitänyt suunnata Väyrysen ja Soinin pudottua näiden vapaaksi jättämiin äänestäjiin. Lipposen äänestäjäthän olivat Haaviston takana jo ensimmäisellä kierroksella ja Arhinmäkeä äänestäneet siirtyvät ilman kampanjaakin.
En ole varsinaisesti eri mieltä tästä teoreettisesta optimaalisesta kampanjasta, en vain näe miten parempi kampanjointi olisi käytännössä ollut mahdollista. Pääsy toiselle kierrokselle selvisi sunnuntaina. Siinä vaiheessa vaalikassa oli tyhjä ja toisen kierroksen ennakkoäänestys alkoi melkein heti. Vihreillä ei ole/ollut niin vahvaa organisaatiota, riittävästi rahaa ja etukäteisvarmuutta toiselle kierrokselle pääsystä niin että kampanja olisi saatu heti uudestaan käyntiin.
Kampanjassa kannattajat ovat tehneet sitä mitä parhaiten osaavat. Ultra Bran ydinosaamista on musiikin soittaminen vanhoille faneille, ei katukampanjointi Ivalossa. Musisoimalla Ultra Bra voi kerätä rahaa kampanjaan, mutta valitettavasti siinä vaiheessa, kun konsertin tuomaa rahaa päästiin käyttämään, taisi ennakkoäänestys jo olla ohitse.
Niiden joukossa, jotka voisivat vaikuttaa Väyrysen ja Soinin äänestäjiin, taitaa valitettavasti olla hiukan vähänlaisesti Haaviston fanaattisia kannattajia, jotka olisivat valmiita vastaaviin tempauksiin heidän keskuudessaan.
(En tiedä Haaviston kampanjasta sen enempää kuin mitä lehdistä ja facebookista on voinut lukea. Hatunnosto kaikille niille, jotka ovat itsensä laittaneet likoon! Pidän kampanjaa kohtaan esitettyä kritiikkiä hiukan kohtuuttomana heitä ajatellen.)
Einsten:
Sinänsä vaikea kuvitella, etteikö Niinistön slogan olisi ollut tarkkaan harkittua. Ton tasonen mainosfirma tuskin jättää tällaista ihan arpapelin varaan, etenkin kun huomioidaan asiakas, joka kiinnittää erityistä huomiota imagoonsa.
Jos nyt ihan vakavasti puhutaan, niin kyllähän se näin on. Kokonaisuutena Niinistön kampanja on rakennettu oikein taitavasti, vaikka kapulakielisyys julisteessa onkin kauneusvirhe. Sellainen kuitenkin harmittaa vain Etsivän Kielipoliisin peitetoimintaväkeä. (En ole koskaan äänestänyt kokoomusehdokasta missään vaaleissa, että ei tarvitse kenenkään sitten kotiinpäin vetämisestä syyttää.)
Se oikeasti kiinnostava kysymys onkin, että miksi demareiden mainonta epäonnistuu niin täydellisesti joka kerta…
Laskennallisesti perheen toinen aikuinen lisää kulutusta vain puolella yksiköllä ->1 yksinasuja- 1‑yksikköä; yhdessäasuva pari 1,5 yksikköä. Alla olevien linkkien takana mielenkiintoista tietoa kansantaloutemme tulonjakoon liittyen.
Elin lapsuuteni suomalaisella mittapuulla syvässä köyhyydessä. Vaatteita oli hyvin vähän, harrastusvälineitä ei juuri lainkaan. Olimme kasvissyöjiä, mikä tarkoitti kylläkin lähinnä pelkkää perunaa, sipulia ja maitoa. Riisipuuroa joskus, nam! Jouluna mummo lähetti parin kymmenen markan edestä lahjoja jokaiselle lapselle. Kouluruoka oli hyvin tärkeä juttu ja vanhempani pakottivat minut olemaan kasvissyöjä. Olin kovasti alipainoinen 12-vuotiaana ja terveydenhoitaja meinasi viedä asiaa eteenpäin.
Koin köyhyyteni takia sosiaalista häpeää koulussa ja sain kuulla siitä opettajiltakin. Statukseni oli aika nolla ja sosiaaliset suhteet kärsivät siitä, ettei ollut varaa mihinkään harrastuksiin. Olisin halunnut liittyä jalkapallo- tai pesäpallojoukkueeseen, mutta ei ollut varaa. Koko lapsuuteni aikana pääsin kovasti vaatimalla kerran jalkapallokouluun ja toisena kesänä pesäpallokouluun, vanhemmilleni se oli suuri ponnistus. Elettiin 90-lukua ja äitini oli pienipalkkainen työntekijä ja isäni todella pienipalkkainen vaarallista ja raskasta työtä tekevä miniyrittäjä. Vuokra oli karmean suuri Helsingistä 40 kilometrin päässä, vaikka oli kunnan asunto. Vanhempani maksoivat nettokymmenykset eräälle vapaalle herätysliikkeelle. Isäni sai valtavia raivokohtauksia useita kertoja viikossa rahapulaa tuskaillessaan, hän uhkasi usein hakata lapset ja äitini kappaleiksi kirveellä. Syynä oli aina rahapula, vaikka tekosyyksi vieritti aina jotain muuta. Elimme taloudellisessa helvetissä, vaikka ei ollut senttiäkään velkaa, molemmat vanhemmat töissä ja emme olleet oikeutettuja yhteiskunnan tukiin.
Kolme mielisairasta lasta putkahti pesästä ulos. Vieläkin äitini horisee kymmenysten siunauksista, runsaista siunauksista. Koyhyyttä pahempaa on se hirvittävä elämä, mikä seurasi sairastuttuani henkisesti. Erityinen siunaus on kohdannut perhettäni, totisesti! Köyhä voi olla onnellinen, mutta vakavasti tuskaisen elintaso tipahtaa kaiken ymmärryksen alapuolelle. Nykyinen vihervasemmisto ei tiedä köyhyydestä yhtään mitään, köyhyyden ja Suomessa kovin yleisten mielenterveysongelmien yhteisvaikutus laskee elintason kehitysmaiden keskimääräisen tason alapuolelle. Terveys on merkittävä elintasotekijä, vaikka terveen on sitä vaikea käsittää.
P.S. Lipponen (SDP) sai aika lailla ansaitsemansa vaalituloksen, kavaljeerinsa ex-valtiovairainministeri Sauli Niinistö (Kokoomus) ansaitsisi kanssa odotettua heikomman tuloksen! Olisivatko nämä herrat voineet tehdä jotain silloin toisin, että perheeni elämä ei olisi ollut niin kurjaa? Syrjäytyminen maksaa aika paljon yhteiskunnallekin, vaikka inhimillisellä kärsimyksellä ei olisikaan väliä. Ei tarvitse välittää!
Okei, kerron lisää esimerkkiperheestä. Perheen isä tienaa lähes 40 000 euroa (AMK-taso), äiti reilut 20 000 euroa (Ammattikoulu). Kaikki lapset (monta) ovat lähteneet pesästä jo vuosia sitten. Kumpikin noin 50 v. Talonsa ostivat aikoinaan edullisesti, nyt sen arvo miltei triplautunut. Talo sijaitsee arvoalueeksi muuttuneella alueella, vieressä on kauppakeskus ja golf-kenttä.
Kiinteistövälittäjän mukaan talon arvo selvästi yli 300 000 euroa nyt. Velat lähes maksettu, aikoinaan lasten ollessa kotona olivat erittäin tiukilla. Pihassa kaksi 2000-luvun alkupuolen premium-autoa, arvoltaan kumpikin reilut 10 000 euroa. Kaukolomilla käyvät kahdesti vuodessa. Omaisuus nettona jotain 300 000–350 000 euroa. Mielestäni aivan keskiluokkaista, joku vähemmän onnekkaampi perhe vastaavilla tuloilla asuisi pienessä kaksiossa vuokralla ja pihassa olisi Toyota Corolla 98-mallia karvanopilla.
Hyötyisikö tälläinen perhe hyvinvointivaltion romuttamisesta? Kyllä, nykyisessä tilanteessaan ehkä, jos kaikki menisi suhkot hyvin ilman kallista ja pitkäaikaista laitoshoitoa vanhuusaikana. Mutta olisivatko he ilman hyvinvointivaltiota, mikä kustansi ilmaisen koulutuksen ja lapsilisät tiukkoina aikoina, nykyisessä asemassaan? — En tiedä…
(En tiedä lähtikö tämä koneeltani jo kertaalleen, ainakin oli kadonnut palvelimesi/selaimeni muistista)
Jos todella olisi haluttu Pekasta presidentti, kampanja oliis pitänyt suunnata Väyrysen ja Soinin pudottua näiden vapaaksi jättämiin äänestäjiin.
Totta kai tämä selviö on ollut kampanjalla tiedossa viimeistään joulukuussa ja totta kai järjestäjät tietävät, että tukikonsertti Helsingissä tms. ei heilauta Väyrysen äänestäjiä Lapissa mihinkään. Ei se heitä karkotakaan, ja saattaa tuoda jokusen kaupunkilaisen nuoren äänen lisää.
Mitäpä sitten olisi oikeasti tehtävissä Väyrysen tai Soinin kannattajien äänien kalastelemiseksi? Osaan saattaa vedota Haaviston persoona livenä, mutta kahdessa viikossa ei voi kiertää koko Suomea. TV-väittelyissä olisi voinut haastaa Niinistön kovemmin niistä asioista, jotka ovat keskustalaisille ja persuille vaikeita niellä, mutta monet niistä eivät kuulu presidentin toimialaan ja 90-luvun ministerikausien muisteleminen ei paranna kummankaan ehdokkaan osakkeita tämän kohdeyleisön silmissä.
“Mitäpä sitten olisi oikeasti tehtävissä Väyrysen tai Soinin kannattajien äänien kalastelemiseksi? ”
Haavistohan väläytteli jo ensimmäisellä kierroksella hyviä irtiottoja tuohon suuntaan. Elänaktivistien lainvastaisten toimien vertaaminen uusnatsien laittomuuksiin oli juuri sen suuntaista puhetta joka tehoaisi noihin Soinin ja Väyrysen vaille omaa ehdokasta jääneisiin äänestäjiin. Myös sellaisen yksinkertaisen tosiasian tunnustaminen ja esiinnostaminen, että maaseudulla eletään ja asutaan moninverroin ekologisemmin ja paremmin kestävän kehityksen mukaisesti kuin yksikään city-vihreä koskaan.
En tiedä olisiko tuon tyyppinen puhe vienyt presidentiksi saakka, mutta galluppien noste on osoittautunut yllättävän tehokkaaksi, ja nosteen alkuunsaaminen olisi tuon tyyppisillä teeseillä ollut helpompaa.
Myös sellaisen yksinkertaisen tosiasian tunnustaminen ja esiinnostaminen, että maaseudulla eletään ja asutaan moninverroin ekologisemmin ja paremmin kestävän kehityksen mukaisesti kuin yksikään city-vihreä koskaan.
Tuon pitäisi sitten vielä olla jotenkin perustellusti totta jos näin rupeaa kampanjassa väittämään. Kaupunkilaisilla on keskimäärin isommat tulot ja he kuluttavat keskimäärin enemmän kun kerran mahdollisuus on, mutta tämä ei sinänsä johdu siitä, että asutaan kaupungissa.
On ekologisempaa asua maalla, jos tyytyy siihen elintasoon, jonka pientilan viljeleminen tuottaa. Kaupunkimainen elintaso maalla ei ole erityisen ekologista. Ehdottomasti epäekologisinta on elää kaupungissa, mutta matkustaa aina yöksi maalle nukkumaan.
Osmo Soininvaara:
On ekologisempaa asua maalla, jos tyytyy siihen elintasoon, jonka pientilan viljeleminen tuottaa. Kaupunkimainen elintaso maalla ei ole erityisen ekologista. Ehdottomasti epäekologisinta on elää kaupungissa, mutta matkustaa aina yöksi maalle nukkumaan.
Ei asuinpaikka ekologisuutta ratkaise kuin osin. Elämäntavoilla on paljon suurempi merkitys, ja maaseudulla ylipäätään elämäntavat ovat ekologisempia, luontoa osataan hyödyntää, kalastaa, marjastaa jne. Talot tehdään puurakenteisina ja niin talo kuin sauna lämpeää puulla (ainakin osin). Komposti kuuluu joka pihaan. Auton käytön välttämättömyys on miinuksena maalla. Ja onhan sielläkin joillakuilla sähkölämmitys.
Toki kaupungissakin voi löytyä ekologisia vaihtoehtoja. Itse asun puusta rakennetussa matalaenergiatalossa jonka piha on täynnä marjapensaita muita hyötykasveja, parin aarin palstaviljelmä antaa yllättävän paljon lähiruokaa ja Helsingin vesiltä saamme mukavasti kalaa. Kun työmatka vielä taittuu pääosin (sulan maan aikaan) fillarilla niin itse uskon pääseväni lähelle maaseudun ihmisten ekologisuutta. Mutta olen tavallista helsinkiläistä paljon paljon paremmassa asemassa kun olen saanut rakennuttaa ekologisen asumisen mallin mukaisen asunnon perheelleni.
Osmo Soininvaara: On ekologisempaa asua maalla, jos tyytyy siihen elintasoon, jonka pientilan viljeleminen tuottaa. Kaupunkimainen elintaso maalla ei ole erityisen ekologista. Ehdottomasti epäekologisinta on elää kaupungissa, mutta matkustaa aina yöksi maalle nukkumaan.
Tuo oli vähän epämääräistä. Miksi pitäisi olla pienempi elintaso, ja miksi vain pientilallisuutta tai vastaavaa kituuttamista? Ymmärrän viittauksen polttoainetta kuluttaviin työmatkoihin (joita toki saa aikaiseksi kehä kolmosen sisäpuolellakin), mutta mitä muuta maalla on “pielessä” kuin mahdollisesti (ei aina) kaupunkiympäristöä pidemmät etäisyydet? Korkea elintaso maalla ei kai tarkoita suoraan pidempiä työmatkoja tai muuta kiusaa luonnolle.
Osmo Soininvaara: Muistitko nyt varfmasti laskea mukaan sen koulutuksen, jonka perhe on jo saanut ja ne eläkkeet, jotka perhe tulee joskus saamaan. 2500 euroa kuussa on alle keskipalkan, selvästi. Tuo “hyväosaisuus” johtuu siitä, että on kyse pariskunnasta eikä sinkuista.
Hyvä ihme. Piikkisiilin kertoman mukaan pariskunta kuuluu hyvätuloisimpaan 10 % suomalaisista. Ketkä ovat nettomaksajia elleivät he? Kokoomuksen kannatus on kuitenkin jotain 20 %.
radiofarmer:
Luulen että sloganin on keksinyt englanninkielinen mainosmies. Hänellä on tullut Niinistöstä mieleen että “the president will be a piece of work” ja sitten se on käännetty suomeksi.
Ounli if vii spiik präktikäl ingtlish…
Jos se on amörikkalaista perua se kuuluisi näin: the presidency will be piece of work.
haavistosta voi tulla presidentti parinkymmenen vuoden päästä. Haavistossa ei ole mitään vikaa, hänen kannattajansa vain ovat nykyään pelkkiä höyrypäitä.
Ehkä ja toivomme että myöhemmin tilannne on parempi.
Myös puhetta kuunnellessa Niinistön lauserakenteet ovat usein vajaita tai epäloogisia. Hänellä on selvästi vaikeuksia suomenkielen osaamisessa, ainakin jännittävissä tilanteissa. Salon yhteislyseossa äidinkielen arvosana 6 ja yo todistuksessa a (lähde: Wallu Walpio osa II).
Toivottavasti äidinkielenopettajat eivät ole “Suomella töissä” kuten kokoomuksen mainostoimisto.
Saako tällä paljonkin lisää ääniä Haavistolle?
Onko tuo nyt kovin paljon kummallisempaa kuin “Jottei totuus unohtuisi”? Vaillinnainen lausehan sekin on.
Itsekin olen joskus ollut kielipoliisi, mutta huomannut että kun kirjoittaa paljon, välillä tulee lähetettyä maailmalle rikkinäisiä lauseita ihan vahingossakin. Niinpä lasitalossa asuvana olen vähentänyt kivien heittelyä.
Usein nuo ovat kuitenkin tahallisia. Mainonnassa rikotaan lauserakenteita, herätetään huomiota. Se. Varma. Kotimainen. Konkurssissa.
Mä näkisin että Oden oikeinkirotuksella ei paljoa leukailla Salen slogeneille.
Niin että sitä vaalitaistoa voi käydä ihan oikeallakin sisällöllä.
Ode, mä ymmärrän, että pressanvaalit on käynnissä jne, mutta eikö tämä ole nyt vähän sitä pata ja kattila ‑meininkiä? Ts. välillä sunkin lauserakenteissa on aika lailla ymmärtämistä. Ei niin, että se haittaisi.
Mä olen ite aika pragmaatikko kielen käytön suhteen, riittää että asia tulee ymmärretyksi. Erikseen sitten ne tilaisuudet, jossa kielen pitää olla moitteetonta. Ehkä tietysti tätä taustaa vasten Niinistön slogan on erikoinen.
Mutta hetkinen! Ehkä kyse olikin pelkästään huomioarvosta? Ja täällähän sitä ollaan. Luomassa “kielioppivirheelle” lisää huomioarvoa. Voi olla, että jossain mainostoimistossa just nyt myhäilee partaansa…
Lääkäri on virka ja yksityisellä puolella työ. Virkalääkärit ovat usein valtiolla (Suomella) töissä, mainoslauseiden pykääjät yksityisellä. Ja ihan hyvin ovat pykänneet, kun oikein täytyy jäädä mainoslauseita päässä pyörittelemään. Haavistolta päähän on jäänyt lähinnä: “kakkonen on ykkönen”. Sen herättämät mielteet eivät ehkä, siis ehkä ole ihan yhtä myönteisiä kuin Niinistöllä.
No, Niinistö on lakimies. Se on vähän niin kuin ammattitauti. Tiedän huonompiakin puhujia 😉
Eiköhän tuon Presidentti on työ ‑sutkauksen ole keksinyt joku mainosnikkari, eikä Niinistö itse. Ja varmaan samalta suunnalta on kielletty Niinistöä sanomasta juuri mitään muuta kuin komiteatyönä tarkoin harkittua, minkä takia näissä presidentinvaaleissa Niinistön puheet ovat olleet mitäänsanomattomuudessaan melkoinen pettymys.
On aika surkeaa, että jonkun kokoomuslaisten kansanedustajien ympäri Suomea rahtaama pahvinen Niinistön kuva edustaa vaalikampanjan aktiivisinta puolta. Ja selkeitä kannanottojakin tulee melkein yhtä paljon.
Samoin etenkin ensimmäisellä kierroksella TV-keskustelut ja vaalikoneiden kysymykset olivat melkoisia pettymyksiä. Kyseltiin hyvin paljon presidentille kuulumattomista asioista, mutta hyvin pitkälti sivuutettiin presidentille kuuluvista asioista kysely. Miksi ihmeessä toimittajat ja vaalikoneiden laatijat menivät todellisten asiakysymysten sijaan käsittelemään niin suurella innolla kaikkea muuta, kuten sisäpolitiikkaa, parveketupakointia yms.
Jospa ajatuksetkin ovat vajaita ja epäloogisia?
Tämähän tässä omituista onkin. Juristeille vieläpä opetetaan kieltä ja logiikkaa nimenomaan lakitekstin tulkitsemisen kannalta, mutta silti he eivät tunnu itse saavan selvää virkettä tuotettua millään. Halonenkin on juristi, ja vajaita lauseita tulee häneltäkin aika tiuhaan, joskin kiemurat ovat lyhyempiä kuin Niinistöllä. Haavistosta jotenkin näkyy toimittajatausta. Hänellä on rutiinia yksinkertaistaa sanottava niin, että se mahtuu annettuun tilaan. Riskinä on tietysti, että yksinkertaistaessa menee mutkat liian suoriksi, mistä on kritiikkiäkin tullut.
On mukavampi antaa Kelan soittaa bassoa.
Tätä päivitystä voisi luonnehtia:
“Soininvaara on vaalikampanja”
tai
“Äidinkielenopettaja on mainostaa”
Vaikken nyt kokoomuksen vaalikampanjoita viime aikoina ole ihaillut, niin vähän on erikoista, että yleensä analyyttisessä blogissa nyt vaalien alla ilmeisesti tahallaan tehty kirjoitusasultaan erikoinen (mutta huomiota herättäväksi epäilty) mainosteksti laitetaan oikeakielisyysanalyysiin.
Analyyttinen vitsiksi helposti laitettava negatiivinen mainonta on tietysti ihan hieno taidemuoto. Ja varmasti on demokratiassa paikallaan. Tämä henki, ettei ollenkaan saisi vastapuolta moittia tai esittää huonona, on ihan yhtä hoopoa kuin amerikkalainen lokakampanjointi.
Eiku se on murretta. Että työ ootta presidentti. Että ite on ku toista sanoo.
Vakavasti puhuen, väliäkö tuolla, vaikka Niinistön kieli olisi koukeroista ja Haaviston kehonkielen itseluottamus olisi vähentynyt. Ei tässä runonlausujaa valita.
Asiakysymyksistä pitäisi löytää enemmän eroja.
Niinistö ei ole tuosta tekstistä vastuussa, enkä todella kuvitellut, että joku pitäisi tätä mainostoimiston irvimistä yrityksenä vaikuttaa vaaleihin. Havaitsin tämän kielikukkasen vasta tänään. Ranskassa tuosta olisi saanut sakot.
Eka drafti oli:” Presidentti on vaan duuni” ( väilkalja)
“Rullaluistelu Elämä!” mutta, joo, ei ne hyväksyneet tota Salen nuorisolle suunnattua versiota ilman aika raakaa editointia.
Kokoomus hakee mieluummin ääniä mielikuvakampanjoinnilla kuin puhtailla asialinjauksilla, se on rikkaalle puolueelle mahdollista. Kun budjetit ovat seitsennumeroisia, tehokkain keino vaikuttaa massoihin on mielikuvamarkkinointi. Pienemmän rahan puolueet joutuvat puhumaan asioista niiden oikeilla nimillä, ilman rahan luomaa etumatkaa.
Mielikuvamarkkinointi on pahimmillaan propagandan muoto, jos markkinointi ei vastaakaan tuotteen tosiasiallisia ominaisuuksia. Jokainen voi tykönään miettiä millainen “työväenpuolue” tai köyhien edustaja Kokoomus käytännössä on, onko äänestäjällä kuluttajansuojaa…(Hehe)
Sanoin suoraan tutuilleni, että keskituloisen perheen poliittinen koti ei kaiken järkeni mukaan ole Kokoomus. He tienaavat noin 60 000 euroa vuodessa yhteensä, silti mielikuvamarkkinointi oli saanut heidät fanittamaan Kokoomusta. (Sanoin asiattoman kommenttini vastineena heidän loukkaavaan kommenttiinsa.)
Niin se maailma muuttuu, kun vasurista kasvaa porvari. Uskon, että Kokoomuksen kannatus nousee lähellä 30 %:a 4 vuoden päästä, vaikka koko Eurooppa kaatuisi syliin. Ihmeellistä, että Kokoomus porskuttaa kaikesta EU-kritiikittömyydestään huolimatta ja äänestäjiä siirtyy vasemmalta suoraan oikeaalle. Hyperleikkaukset ja Suomen kansan todella laajamittainen köyhtyminen voisivat tosin muuttaa poliittista karttaa uuteen malliin, ehkä aitovasemmistolaisesta Perussuomalaisista tulisi politiikan suurtekijä.
P.S. Uskon Kokoomuksen tavoittelevan ehdotonta valta-asemaa saavuttaakseen niin järeän kannatuspohjan, että heillä on varaa näyttää uusliberalistinen nahkansa, jos mahdollinen talousromahdus sallii sellaisen politiikan voittokulun. Kokoomuksessa on kasvava siipi amerikkalaistyyppisen yövartijavaltion uneksijoita. Aika näyttää.
“Ranskassa tuosta olisi saanut sakot.”
Se on kuitenkin ranskalaisten häpeä.
Presidentti on työ, totuus ja elämä.
Tämä on ilmeisesti oikea paikka purkaa vihani erästä mainoslausetta kohti.
Eniten herää kaikki.
Että toi osaa ärsyttää.
Juoksija on teko juoksijan äidille ja Soinin vaaran torjuminen työ Niinistön mainosmaakareille 🙂
BOB Helsinki on tietääkseni poliittisesti sitoutumaton…ja eiköhän sieltä löydy ihan Osmonkin tasoisia kirjoittajia.
Olen samaa mieltä Oden kanssa. Julkisessa mediassa pitää käyttää kirja/yleiskieltä.
Olen täällä ihmetellyt, miten koulutuksen saaneet journalisti käyttävät jopa ketjutettuja possessiivisuffikseja tyyliin Suomen tasavallan presidentin Tarja Halosen huolestuminen…
Kuka on Suomen tasavallan presidentin Tarja Halonen?
YLE:n radiokanavilla puhutaan nykyään savoa: yhen, kahen, kolomen, viien, kuuen, kaheksan, yheksän yms.
Voi vain kuvitella miten karsealta tämä kuullostaa turkulaisen korvassa.
Ennen Yleisradiossa oli ammattiopisto ja siellä kielen huoltaja ja toimittajan ammattiin kuului säällinen suomen kielen taito. Samoin oli laita lastentarhan ja peruskoulun opettajien valinnoissa.
Oikein puhuttu/kirjoitettu suomen kieli edustaa tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta. Ei ole oikein, että joku heimo valtaa esimerkiksi yleisradion ja alkaa viäntämään siellä savoa.
Auts 😀
Myönnän, muakin juilii toi Salen slogan. Mutta kun sitä hetken miettii, tajuaa miten vaikeaa mainostoimistolla tällä kertaa oli.
6 vuotta sitten “vastakkainasettelun aika on ohi” oli mahtiosuma. Tarja joutui polvilleen, kun vasemmistoinhimillisyydellä ei voinut enää keulia. Sauli oli työväen presidentti. Täyttä neroutta. “Työ” tässä niinistöläisessä mainostoimistomielikuvassa oli kaiken huipuksi luterilaista kunnon meninkiä. Niinistöön sopii vielä hyvin tällainen puurtamisen eetos, sillä tietty äksyys kuuluu työssä väsyneen ihmisen etuoikeuksiin.
No niin, nyt sitten uudet vaalit. Ei enää vastakkainasettelua, kokoomus suurin puolue muutenkin ja kaikki korvakampanjat käyty. Mitä ne keksii? Vanha mielikuva on liian hyvä hukattavaksi, mutta sitä ei voi enää toistaa sellaisenaan. Siksi on tehtävä presidenttiydestä työ muiden joukossa. Työväen pressa käärii hihat niin kuin kaikki muutkin. Taas ollaan luterilaisuuden sielunmaisemassa. Kukaan ei naura eikä syljeskele, vaan täällä tehdään hommia.
Presidentti on työ, kaikki sanat infinitiivissä, tehokas ja absurdi samanaikaisesti. Kaikki ymmärtää, että se ei meinaa perustaa hovia, vaan myydä Nokian puhelimia kilpaa Elopin kanssa, koska työn lopputulos on vauraus. Lihavia vuosia ei kuitenkaan luvata, ainoastaan töitä, ilottomasti.
Tämä nyt menee melko lailla saivarteluksi, mutta en keksi, mikä tuossa lauseessa on mielestäsi kielikukkanen. Toki suurimmalle osalle suomea äidinkielenään puhuvia lause tuntuu virheelliseltä. Oikein on sanoa esimerkiksi, että presidenttiys on ammatti. Tällä on toki jo erilainen, täsmällisempi merkitys kuin tulkinnoille avoimella vaalisloganilla presidentti on työ. Lähinnä mietin, onko tässä piilotettuna jokin sellainen kömmähdys, jota en huomaa. Voisitko täsmentää?
Tää juttu nyt on tämän vaalin tärkein??? Voi itkevä —–le! Sanoin kerran alottaessani tän palstan lukemista, että miksi täällä kirjoitetaan suomea huonosti. Minulle nopeasti vastattiin, että jokainen saa kirjoittaa miten haluaa. Se sitten siitä. Ehkä tollakin pääsee pressaksi? Epäileekö joku?
Äidinkieltä raiskataan nykyään kaikkialla. Edes Ylen uutistoimittajat eivät osaa suomea. Miten sitä sitten voitaisiin odottaa mainostoimiston pojilta?
“pata ja kattila ‑meininkiä”
Esimerkiksi Pata negra ja Puta negra ovat varsin eri asioita, vaikka yhdestä vokaalista on kiinni.
Poliisi pamputtaa vai Poliisi tumputtaa?
Hiuksenhalkomista on presidentinvalinta meilläkin.
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Jumala on rakkaus.
Presidentti on työ.
Pekka Haavisto on tulevaisuus.
Presidentti on seksi.
Ei läheskään yhtä kamalalta kuin turkulainen.
(Myönnetään, en ole oikea turkulainen ja poden länsisuomalaiselle epänormaalia viehtymystä itämurteita kohtaan.)
Pakka Taipale kirjoitti: “Onko tuo nyt kovin paljon kummallisempaa kuin “Jottei totuus unohtuisi”? Vaillinnainen lausehan sekin on.”
“Presidentti on työ” ei ole oikeastaan vaillinainen lause, pikemminkin ärsyttävä virhe. Mielestäni suomen kielen normien mukaan ei voi sanoa edes “lääkäri on työ” tai “opettaja on työ”.
Opettaja on ammatti. Opettaja tekee opettajan työtä. Presidentti on valtionpäämies, instituutio, symboli tai titteli. Presidenttiys kai sentään voisi olla työ.
“Suomella töissä” on sentään suomen kieltä, vrt. “valtiolla töissä”.
“Presidentti on työ”
Ehkä tuo on savolaisille annettu ohje presidentin teitittelystä.
No voi panovihreä paholainen sentään! Upeeta parodiaa Evert!
Sitä kutsutaan viraalisuudeksi ja tulit Osmo juuri mainostoimiston pelaamaksi. Niin vain siitä Niinistöstä puhutaan jopa Soininvaaran blogissakin.
Toisekseen mainitun kielioppivirheen johdosta Niinistön kadunvarsimainos on ainoa, jonka muistaa vielä kotonakin tai äänestyskopissa. Tosin siitä ei muista muuta kuin sen, että “jotain työstä siinä oli”.
Kuulostaa. Mitään niin hirveää ei olekaan kuin nämä “kuullostaa”, “puollustaa” sun muut lisä-ällät, joita on jostain syystä nykyään muotia tunkea joka jumalan paikkaan. Että se siitä oikein puhutusta/kirjoitetusta suomen kielestä.
Mitä tulee PiikkiSiilin mielikuvakampanjointiin, niin sen osalta tuskin on Vihreiden ylittänyttä. Hirveä hype päällä, mutta kovin paljon tuntuu olevan Haavistonkin CV:ssä (ja presidenttitenttiesiintymisissä) pelkkää ilmaa.
Eipäs arvostella epätäydellisessä maailmassa elämään joutuvaa Kokoomusta! Kunhan myydään taas aseita saudeille, hymyillään uusille Gaddafeille ja pistetään taas tavalliset ihmiset vastuuseen pankkiirien mokailusta — niin me pärjätään!
Minusta se on vaan positiivista, että murrettakin vielä jossain kuulee.
Vai, että savolaisten salaliitto. Vuan suopha sinne paekkoo notta totta itekii hakkee?
Voidaanhan niille kielenkäyttöä opettaa, mutta oppivatko ne, se on ihan eri kymysys. 😉
Samaa mieltä siitä, että jengiin uppoaa parhaiten “keep it simple, stupid” ‑höpinä. Mutta kyllä tämä kehitys on alkanut jo siitä hetkestä kun isä television kotiin osti.
Kun maailma typistetään 10 sekunnin sound bite:iksi, niin jälki on sen mukaista. Sisäisiä lakimiehiä on varmasti ihan aina korvennut käydä tämän tyyppistä “keskustelua”. Minkäs teet kun ei muutakaan vaihtoehtoa tarjota?
“Lääkäri” on hyvin harvoin virka. Lääkäri on ammatti. Virka on sen sijaan yleensä esimerkiksi “päällikkölääkäri”, “terveyskeskuslääkäri”, “apulaislääkäri”, “alueylilääkäri” tai jotain muuta vähän tarkempaa. Yksityiselläkin nimike on yleensä jotain muuta kuin paljas “lääkäri”.
Tietysti sanaa “virka” voi käyttää myös uskonnollisessa mielessä, tarkoittamassa ihmiselle annettua kutsumusta. Siinä mielessä voisin esimerkiksi itse ajatella hoitavani aviomiehen ja insinöörin virkoja Jumalan näihin tehtäviin kutsumana.
“Suomi” ja valtio eivät ole synonyymejä. “Suomi” on meidän isänmaamme, joka on metafyysinen kokonaisuus. Se muodostuu kansasta ja maasta eikä sillä ole juridisia suhteita mihinkään. “Suomi” on tässä mielessä yhtä todellinen kuin vaikkapa sinifunktio. Virkamiehen työnantaja on “Suomen tasavalta”, se valtio, jonka suomalaiset muodostavat. Sitten on kolmas tekijä, “valtakunta”, joka on jotain valtiota laajempaa. Virkamies on valtakunnan palveluksessa, mutta en sanoisi missään nimessä, että hän on valtakunnalla töissä.
Slogan jatkaa Kokoomuksen työväkikampanjaa, jota on viljelty jo muutamissa edellisissä vaaleissa. Kokoomuksen mielestä rikas on ahkerampi ja työtelijäämpi kuin köyhä. Valtavia tuloeroja on puolusteltu sillä, että rikkaat ovat omalla ahkeruudellaan varansa ansainneet. Köyhän 12h työpäivät tai kahden työn tekeminen ei ole ahkeruutta.
Kuten arvelinkin niin Vihreät mokaavat itse Haaviston kampanjan. Osmo tekee siinäkin taas kovasti työtä.
Yli innokkaiden “tukijoiden” ansiosta Haaviston kampanjasta on asiasiältö saatu häivytettyä sirkusmeininkiin, sunnuntaina nähdään kuinka alas Haaviston kannatus jää. Olisi ollut parempi keskittyä siihen asiaan
Onko presidenttiys tosiaankin “vain” työ?
Mielestäni työ on joku homma joka pitää hoitaa, tai se tarkoittaa työsuhdetta jossa tehdään niitä hommia palkkiota vastaan. Työn tekemisen jälkeen vaihdetaan vapaalle ja tehdään jotain muuta. Työllä itsessään ei ole arvoa, vaan se mahdollistaa muita asioita.
Presidenttiys on mielestäni paljon enemmän kuin “työ”. Se on vastuunkantamista, johtajuutta, välittämistä. Presidentti on kansallinen instituutio, ei mikään 9–17 duuni jota hoitamaan nyt vaan palkataan joku kenellä on suunnilleen sopiva tausta.
Työn ja presidenttiyden yhdistäminen kertoo joko siitä, että presidenttiys nähdään pelkkänä duunina, tai sitten siitä että työ, työelämä ja talouselämä (yli)korostuvat hakijan tärkeimmäksi teemaksi. Niinistön kohdalla uskon olevan kyse jälkimmäisestä. Mielestäni Niinistön vaalilauseen todellinen merkitys on “liike-elämä on tärkeintä”. Haavisto puolestaan korostaa ihmisen merkitystä.
Tämä on syy miksi itse aion äänestää Haavistoa. Mielestäni liike-elämän edunvalvonta on riittävän hyvällä tolalla nykyiselläänkin. Ihminen ja “kansakunnan sielu” puolestaan kaipaisi enemmän puolustamista ja myös sitä työtä.
Mielestäni mainoksen kieli voi hyvin olla vapaampaa, kevyempää, iskevämpää kuin esim. virallisissa asiakirjoissa.
Heh. Ihan parasta, Kivi!
Oden ensisyksyn kunnallisvaalislogan:
Soinin vaaralle kunniallinen piste.
Ehkä monimielisyys voisi tuoda uusia äänestäjiä turhankin pragmaattiseksi ja huumorintajuttomaksikin(?) leimatulle ikiliikkujalle?
Tämä on ainoa syy, miksi en itse ole jaksanut tuosta äärimmäisen ärsyttävästä lauseesta alkaa valittaa. Jos siitä ei olisi Niinistölle hyötyä, olisi vähintäänkin kohtuullista, että olisi noussut jonkinlainen äidinkielenopettajat ja oikeakielisyysnipot suomen puolesta ‑vastakampanja. Muuten olen sitä mieltä, että tämän sloganin takana täytyy olla vedonlyönti siitä kuinka typerällä kampanjalla voi Suomessa presidentiksi päästä.
Hauska yksityiskohta on se, että Haaviston kampanja tuntuu käyttävän samaa teemaa kuin Niinistö 6 vuotta sitten, vaikkakin hiukan eri merkityksessä: Vastakkainasettelun aika on ohi. Olen myös tykännyt Haaviston sloganeista: “Kokoaan suurempi Suomi” ja “Huominen on yhdestä äänestä kiinni”, mutta olen luonnollisesti äärimmäisen puolueellinen arvioija.
Olen hiukan kyllästynyt kuulemaan valitusta Haaviston kampanjasta. Vihreät on pieni puolue ja hirveän iso osa kampanjatapahtumista on kannattajien itsensä tekemiä. Voi olla, että kampanja olisi onnistuneempi ja vetoaisi suurempaan joukkoon ihmisiä (ja olisi hajuttomampi ja mauttomampi), jos jokainen yksityiskohta olisi mainostoimiston suunnittelema, mutta siihen Haavistolla ei ole millään tavalla ollut mahdollisuutta. Väistämättä varainkeruu on myös ollut olennainen osa kampanjaa, kun ei ole rikkaita tukijoita samalla tavalla kuin Niinistöllä ja “sirkusmeiningillä” varainkeruu tuntuu onnistuneen ihan kivasti.
Eiköhän kaikki puolueet tavoittele ehdotonta valta-asemaa? Vai onko jollakin puolueella tosiaan tavoitteena että ”maksimissaan 25 % äänistä kiitos, se on meille kohtuullinen osuus”. Demokratiassa tuon ehdottoman valta-aseman saaminen tietysti voi ollakin sitten hiukan vaikeampaa. Toki kokoomus on tätä tavoitetta lähempänä kuin vihreät.
En ymmärrä tätä kansanviisautta, jonka mukaan mainos on onnistunut kun se huomataan, vaikka huomio olisi ärsyyntymistä.
Jos asia todella olisi näin, eikö kaikki kadunvarsimainokset kannattaisi korvata palkatuilla henkilöillä, jotka potkivat ohikulkevia ihmisiä maiharilla haaroihin?
Kuten kaikki normaalit ihmiset, olen tietenkin taipuvainen salaliittoteorioihin. Ehkä “ärsyttävä mainos on onnistunut mainos” ‑ajatus onkin itse asiassa mainostoimistojen levittämä juttu, koska ajatuksen hyväksymisen myötä ärsyttävän mainoksen haukkuminenkin muuttuu mainostoimiston voiton ja nerokkuuden myöntämiseksi. Varmaan liskoihmisetkin jotenkin liittyvät tähän.
(En myöskään ymmärrä tätä nykypäivän naurettavaa loukkaantumisherkkyyttä. Ihan kuin Niinistön mainostoimiston pöllölle mainoslauseelle nauraminen olisi henkilökohtainen hyökkäys Niinistöä vastaan. Itse asiassa jos mainostoimistoja on uskominen, niin vaaleissa ovat vastakkain Pahvi-Sauli ja Vaha-Pekka. Katsokaa vain sitä Haaviston vaalijulistetta niin ymmärrätte.)
Santtu: “Työn ja presidenttiyden yhdistäminen kertoo joko siitä, että presidenttiys nähdään pelkkänä duunina, tai sitten siitä että työ, työelämä ja talouselämä (yli)korostuvat hakijan tärkeimmäksi teemaksi. ”
Omituinen dikotomia: että lausahdus voisi tarkoittaa vain jompaa kumpaa näistä kahdesta. Voi se kertoa muustakin. Esimerkiksi siitä, että presidenttiys nähdään hikeä, verta ja kyyneleitä tarjoavana haasteena, jota lähdetään nöyrästi kohtaamaan, eikä kuvitella että oma ylivertainen moraalinen paremmuus hoitaa kaiken. Että presidenttiys ei ole vain tilaisuus nousta saippualaatikolle ja saarnata ja tiuskia muille. Että presidentti ei ole valmis virkaan astuessaan, vaan joutuu tekemään duunia koko ajan, sitä mukaa kuin uusia tehtäviä tulee vastaan.
Siis ihan noin vain esimerkiksi.
Kertoisiko joku missä niitä valtavia tuloeroja oikein esiintyy? Tilastojen mukaan Suomessa on tulonjaon tasaisuus aivan maailman huippuluokkaa.
Noilla tuloilla taitaa olla aika kirkkaasti maksumiehen roolissa, eli kyllä ainakin minä ymmärrän, miksi työn raskaan raatajat äänestävät kokoomusta jonkun vasemmistoliiton sijasta. Harva kumminkaan oikeasti tykkää siitä että valtio ottaa rahat omasta taskusta ja jakaa ne joillekin muille.
Yleensähän vasemmistoa äänestetään kun halutaan rahoittaa omia kulutusmenoja muiden pussista vaikka tämä verhoillaankin solidaarisuuden kaapuun. Tosin viimeisen 10v aikana kun katsoo tekoja, niin kun kokoomus nuiji parit ydinvoimaluvat, niin siinä tehtiin duunarin kannalta suurin yksittäisen positiivinen päätös vasureiden kovasta vastustuksesta huolimatta.
Syltty
2500 euroa kuussa on alle keskiarvon. Varmaankin ovat saamapuolella hyvinvointivaltiossa. Paitsi jos ovat terveitä ja lapsettomia ja kuolevat kerralla auto-onnettomuudessa täyttäessään 65 vuotta.
Mikael M.
“En ymmärrä tätä kansanviisautta, jonka mukaan mainos on onnistunut kun se huomataan, vaikka huomio olisi ärsyyntymistä.”
Mikael, huomiossasi piilee osatotuus. Kaipa se kuitenkin useimmissa tapauksissa toimii. Tietysti huomioarvollakin on joku raja olemassa, ehkä ne maiharit kannattaa jättää kaappiin, jos on myyntiaikeissa.
Ärsyttävästä mainonnasta on tullut jonkun näköinen itseisarvo. Kaikki nää “Elämä on” sun muut vastaavat hokemat on vaan ilmeisesti ollut kuitenkin sen verran kannattavia, että niitä suositaan. Tavallaan se on ihan ymmärrettävää, koska kilpailu ihmisten tarkkaavaisuudesta on sen verran kovaa, että ehkä se pelkkä huomion kaappaminen on jo puoli voittoa.
Sinänsä vaikea kuvitella, etteikö Niinistön slogan olisi ollut tarkkaan harkittua. Ton tasonen mainosfirma tuskin jättää tällaista ihan arpapelin varaan, etenkin kun huomioidaan asiakas, joka kiinnittää erityistä huomiota imagoonsa.
“Riski on kova paikka”
-Sauli Niinistö tai Matti Nykänen presidenttitentissä 2012.
Osmo,
Perhe, jossa verotettavat tulot ovat noin 60000 euroa vuodessa, kuuluu tulonjakotilastossa VII tai VIII desiiliin vähän riippuen lasten lukumäärästä ja iästä ja siitä, omistaako perhe asuntonsa vai ei. Tulonsiirtoja perhe näyttäisi saavan selvästi vähemmän kuin maksaa veroja.
Pekka Pessi
Muistitko nyt varfmasti laskea mukaan sen koulutuksen, jonka perhe on jo saanut ja ne eläkkeet, jotka perhe tulee joskus saamaan.
2500 euroa kuussa on alle keskipalkan, selvästi. Tuo “hyväosaisuus” johtuu siitä, että on kyse pariskunnasta eikä sinkuista.
On erittäin hienoa, että erilaiset muusikot/taiteilijat jne ovat kannattaneet Haavistoa. Lopputulos aivan ilmeisesti on kuitenkin vielä se, että se kannatus toimii väärin päin.Meitä vanhuksia on vielä aika paljon, eikä pressan kannattajina toimivat erilaiset taiteilijat ja vastaavat mitenkään vahvista meille ehdokkaan paremmuutta. Valitan. Ehkä kuuden vuoden päästä meistä suuri osa on jo nurmen alla.
Anu: Haaviston toisen kierroksen kampanja on varmasti kiva ja tekijät täynnä intoa. Se vaan suuntautuu omille joukoille. Niille jotka varmasi äänestää Haavistoa.
Jos todella olisi haluttu Pekasta presidentti, kampanja oliis pitänyt suunnata Väyrysen ja Soinin pudottua näiden vapaaksi jättämiin äänestäjiin. Lipposen äänestäjäthän olivat Haaviston takana jo ensimmäisellä kierroksella ja Arhinmäkeä äänestäneet siirtyvät ilman kampanjaakin. Toinen epäkohta on tuo Osmon avauksen tyyppinen “me olemme näin fiksuja” ylimielisyys, joka vihreissä näyttää olevan sisäänrakennettuna ja tulee vähän tahattomasti esille.
Minusta hassuinta koko vaaliprosessissa on, että loppusuoralle päätyi kaksi täysin samanlaista ehdokasta. 😀
Luulen että sloganin on keksinyt englanninkielinen mainosmies. Hänellä on tullut Niinistöstä mieleen että “the president will be a piece of work” ja sitten se on käännetty suomeksi.
Eiköhän tämä postaus ollut tarkoitettu kevennykseksi?
Niinistön vaalilause kyllä jää päähän tinnittämään. Huomiot protetanttisesta etiikasta oikeita.
En ole varsinaisesti eri mieltä tästä teoreettisesta optimaalisesta kampanjasta, en vain näe miten parempi kampanjointi olisi käytännössä ollut mahdollista. Pääsy toiselle kierrokselle selvisi sunnuntaina. Siinä vaiheessa vaalikassa oli tyhjä ja toisen kierroksen ennakkoäänestys alkoi melkein heti. Vihreillä ei ole/ollut niin vahvaa organisaatiota, riittävästi rahaa ja etukäteisvarmuutta toiselle kierrokselle pääsystä niin että kampanja olisi saatu heti uudestaan käyntiin.
Kampanjassa kannattajat ovat tehneet sitä mitä parhaiten osaavat. Ultra Bran ydinosaamista on musiikin soittaminen vanhoille faneille, ei katukampanjointi Ivalossa. Musisoimalla Ultra Bra voi kerätä rahaa kampanjaan, mutta valitettavasti siinä vaiheessa, kun konsertin tuomaa rahaa päästiin käyttämään, taisi ennakkoäänestys jo olla ohitse.
Niiden joukossa, jotka voisivat vaikuttaa Väyrysen ja Soinin äänestäjiin, taitaa valitettavasti olla hiukan vähänlaisesti Haaviston fanaattisia kannattajia, jotka olisivat valmiita vastaaviin tempauksiin heidän keskuudessaan.
(En tiedä Haaviston kampanjasta sen enempää kuin mitä lehdistä ja facebookista on voinut lukea. Hatunnosto kaikille niille, jotka ovat itsensä laittaneet likoon! Pidän kampanjaa kohtaan esitettyä kritiikkiä hiukan kohtuuttomana heitä ajatellen.)
Jos nyt ihan vakavasti puhutaan, niin kyllähän se näin on. Kokonaisuutena Niinistön kampanja on rakennettu oikein taitavasti, vaikka kapulakielisyys julisteessa onkin kauneusvirhe. Sellainen kuitenkin harmittaa vain Etsivän Kielipoliisin peitetoimintaväkeä. (En ole koskaan äänestänyt kokoomusehdokasta missään vaaleissa, että ei tarvitse kenenkään sitten kotiinpäin vetämisestä syyttää.)
Se oikeasti kiinnostava kysymys onkin, että miksi demareiden mainonta epäonnistuu niin täydellisesti joka kerta…
Osmo, ei kai lasten koulutus ole tulonsiirto? Minusta se on lähinnä palvelu.
Kyllä ilmainen koulutus on nettosaamista. Kyse oli siitä, ovatko he nettosaajia vai nettomaksajia.
Laskennallisesti perheen toinen aikuinen lisää kulutusta vain puolella yksiköllä ->1 yksinasuja- 1‑yksikköä; yhdessäasuva pari 1,5 yksikköä. Alla olevien linkkien takana mielenkiintoista tietoa kansantaloutemme tulonjakoon liittyen.
Tulonjakotilasto 2010 (pienituloisuus)
http://www.stat.fi/til/tjt/2010/02/tjt_2010_02_2012-01–25_fi.pdf
Tulonjakotilasto (yleiskatsaus)
http://tilastokeskus.fi/til/tjkt/2010/tjkt_2010_2011-12–16_tie_001_fi.html
Elin lapsuuteni suomalaisella mittapuulla syvässä köyhyydessä. Vaatteita oli hyvin vähän, harrastusvälineitä ei juuri lainkaan. Olimme kasvissyöjiä, mikä tarkoitti kylläkin lähinnä pelkkää perunaa, sipulia ja maitoa. Riisipuuroa joskus, nam! Jouluna mummo lähetti parin kymmenen markan edestä lahjoja jokaiselle lapselle. Kouluruoka oli hyvin tärkeä juttu ja vanhempani pakottivat minut olemaan kasvissyöjä. Olin kovasti alipainoinen 12-vuotiaana ja terveydenhoitaja meinasi viedä asiaa eteenpäin.
Koin köyhyyteni takia sosiaalista häpeää koulussa ja sain kuulla siitä opettajiltakin. Statukseni oli aika nolla ja sosiaaliset suhteet kärsivät siitä, ettei ollut varaa mihinkään harrastuksiin. Olisin halunnut liittyä jalkapallo- tai pesäpallojoukkueeseen, mutta ei ollut varaa. Koko lapsuuteni aikana pääsin kovasti vaatimalla kerran jalkapallokouluun ja toisena kesänä pesäpallokouluun, vanhemmilleni se oli suuri ponnistus. Elettiin 90-lukua ja äitini oli pienipalkkainen työntekijä ja isäni todella pienipalkkainen vaarallista ja raskasta työtä tekevä miniyrittäjä. Vuokra oli karmean suuri Helsingistä 40 kilometrin päässä, vaikka oli kunnan asunto. Vanhempani maksoivat nettokymmenykset eräälle vapaalle herätysliikkeelle. Isäni sai valtavia raivokohtauksia useita kertoja viikossa rahapulaa tuskaillessaan, hän uhkasi usein hakata lapset ja äitini kappaleiksi kirveellä. Syynä oli aina rahapula, vaikka tekosyyksi vieritti aina jotain muuta. Elimme taloudellisessa helvetissä, vaikka ei ollut senttiäkään velkaa, molemmat vanhemmat töissä ja emme olleet oikeutettuja yhteiskunnan tukiin.
Kolme mielisairasta lasta putkahti pesästä ulos. Vieläkin äitini horisee kymmenysten siunauksista, runsaista siunauksista. Koyhyyttä pahempaa on se hirvittävä elämä, mikä seurasi sairastuttuani henkisesti. Erityinen siunaus on kohdannut perhettäni, totisesti! Köyhä voi olla onnellinen, mutta vakavasti tuskaisen elintaso tipahtaa kaiken ymmärryksen alapuolelle. Nykyinen vihervasemmisto ei tiedä köyhyydestä yhtään mitään, köyhyyden ja Suomessa kovin yleisten mielenterveysongelmien yhteisvaikutus laskee elintason kehitysmaiden keskimääräisen tason alapuolelle. Terveys on merkittävä elintasotekijä, vaikka terveen on sitä vaikea käsittää.
P.S. Lipponen (SDP) sai aika lailla ansaitsemansa vaalituloksen, kavaljeerinsa ex-valtiovairainministeri Sauli Niinistö (Kokoomus) ansaitsisi kanssa odotettua heikomman tuloksen! Olisivatko nämä herrat voineet tehdä jotain silloin toisin, että perheeni elämä ei olisi ollut niin kurjaa? Syrjäytyminen maksaa aika paljon yhteiskunnallekin, vaikka inhimillisellä kärsimyksellä ei olisikaan väliä. Ei tarvitse välittää!
Okei, kerron lisää esimerkkiperheestä. Perheen isä tienaa lähes 40 000 euroa (AMK-taso), äiti reilut 20 000 euroa (Ammattikoulu). Kaikki lapset (monta) ovat lähteneet pesästä jo vuosia sitten. Kumpikin noin 50 v. Talonsa ostivat aikoinaan edullisesti, nyt sen arvo miltei triplautunut. Talo sijaitsee arvoalueeksi muuttuneella alueella, vieressä on kauppakeskus ja golf-kenttä.
Kiinteistövälittäjän mukaan talon arvo selvästi yli 300 000 euroa nyt. Velat lähes maksettu, aikoinaan lasten ollessa kotona olivat erittäin tiukilla. Pihassa kaksi 2000-luvun alkupuolen premium-autoa, arvoltaan kumpikin reilut 10 000 euroa. Kaukolomilla käyvät kahdesti vuodessa. Omaisuus nettona jotain 300 000–350 000 euroa. Mielestäni aivan keskiluokkaista, joku vähemmän onnekkaampi perhe vastaavilla tuloilla asuisi pienessä kaksiossa vuokralla ja pihassa olisi Toyota Corolla 98-mallia karvanopilla.
Hyötyisikö tälläinen perhe hyvinvointivaltion romuttamisesta? Kyllä, nykyisessä tilanteessaan ehkä, jos kaikki menisi suhkot hyvin ilman kallista ja pitkäaikaista laitoshoitoa vanhuusaikana. Mutta olisivatko he ilman hyvinvointivaltiota, mikä kustansi ilmaisen koulutuksen ja lapsilisät tiukkoina aikoina, nykyisessä asemassaan? — En tiedä…
(En tiedä lähtikö tämä koneeltani jo kertaalleen, ainakin oli kadonnut palvelimesi/selaimeni muistista)
KariS
Totta kai tämä selviö on ollut kampanjalla tiedossa viimeistään joulukuussa ja totta kai järjestäjät tietävät, että tukikonsertti Helsingissä tms. ei heilauta Väyrysen äänestäjiä Lapissa mihinkään. Ei se heitä karkotakaan, ja saattaa tuoda jokusen kaupunkilaisen nuoren äänen lisää.
Mitäpä sitten olisi oikeasti tehtävissä Väyrysen tai Soinin kannattajien äänien kalastelemiseksi? Osaan saattaa vedota Haaviston persoona livenä, mutta kahdessa viikossa ei voi kiertää koko Suomea. TV-väittelyissä olisi voinut haastaa Niinistön kovemmin niistä asioista, jotka ovat keskustalaisille ja persuille vaikeita niellä, mutta monet niistä eivät kuulu presidentin toimialaan ja 90-luvun ministerikausien muisteleminen ei paranna kummankaan ehdokkaan osakkeita tämän kohdeyleisön silmissä.
Mikko H
“Mitäpä sitten olisi oikeasti tehtävissä Väyrysen tai Soinin kannattajien äänien kalastelemiseksi? ”
Haavistohan väläytteli jo ensimmäisellä kierroksella hyviä irtiottoja tuohon suuntaan. Elänaktivistien lainvastaisten toimien vertaaminen uusnatsien laittomuuksiin oli juuri sen suuntaista puhetta joka tehoaisi noihin Soinin ja Väyrysen vaille omaa ehdokasta jääneisiin äänestäjiin. Myös sellaisen yksinkertaisen tosiasian tunnustaminen ja esiinnostaminen, että maaseudulla eletään ja asutaan moninverroin ekologisemmin ja paremmin kestävän kehityksen mukaisesti kuin yksikään city-vihreä koskaan.
En tiedä olisiko tuon tyyppinen puhe vienyt presidentiksi saakka, mutta galluppien noste on osoittautunut yllättävän tehokkaaksi, ja nosteen alkuunsaaminen olisi tuon tyyppisillä teeseillä ollut helpompaa.
Tuon pitäisi sitten vielä olla jotenkin perustellusti totta jos näin rupeaa kampanjassa väittämään. Kaupunkilaisilla on keskimäärin isommat tulot ja he kuluttavat keskimäärin enemmän kun kerran mahdollisuus on, mutta tämä ei sinänsä johdu siitä, että asutaan kaupungissa.
On ekologisempaa asua maalla, jos tyytyy siihen elintasoon, jonka pientilan viljeleminen tuottaa. Kaupunkimainen elintaso maalla ei ole erityisen ekologista. Ehdottomasti epäekologisinta on elää kaupungissa, mutta matkustaa aina yöksi maalle nukkumaan.
Ei asuinpaikka ekologisuutta ratkaise kuin osin. Elämäntavoilla on paljon suurempi merkitys, ja maaseudulla ylipäätään elämäntavat ovat ekologisempia, luontoa osataan hyödyntää, kalastaa, marjastaa jne. Talot tehdään puurakenteisina ja niin talo kuin sauna lämpeää puulla (ainakin osin). Komposti kuuluu joka pihaan. Auton käytön välttämättömyys on miinuksena maalla. Ja onhan sielläkin joillakuilla sähkölämmitys.
Kapunkien asfaltoidut kadut ja betonista/teräksestä rakennetut, hiilellä tuotetulla lämmöllä lämpiävät, talot kyllä kompensoivat autoilun maaseudulle antaman hiilijalanjäljen moninverroin. Puhumattakaan kompostointimahdollisuuksien puuttumisesta kerrostaloissa jolloin biojätekin ajetaan kymmenien kilometrien päähän.
Toki kaupungissakin voi löytyä ekologisia vaihtoehtoja. Itse asun puusta rakennetussa matalaenergiatalossa jonka piha on täynnä marjapensaita muita hyötykasveja, parin aarin palstaviljelmä antaa yllättävän paljon lähiruokaa ja Helsingin vesiltä saamme mukavasti kalaa. Kun työmatka vielä taittuu pääosin (sulan maan aikaan) fillarilla niin itse uskon pääseväni lähelle maaseudun ihmisten ekologisuutta. Mutta olen tavallista helsinkiläistä paljon paljon paremmassa asemassa kun olen saanut rakennuttaa ekologisen asumisen mallin mukaisen asunnon perheelleni.
Tuo oli vähän epämääräistä. Miksi pitäisi olla pienempi elintaso, ja miksi vain pientilallisuutta tai vastaavaa kituuttamista? Ymmärrän viittauksen polttoainetta kuluttaviin työmatkoihin (joita toki saa aikaiseksi kehä kolmosen sisäpuolellakin), mutta mitä muuta maalla on “pielessä” kuin mahdollisesti (ei aina) kaupunkiympäristöä pidemmät etäisyydet? Korkea elintaso maalla ei kai tarkoita suoraan pidempiä työmatkoja tai muuta kiusaa luonnolle.
Hyvä ihme. Piikkisiilin kertoman mukaan pariskunta kuuluu hyvätuloisimpaan 10 % suomalaisista. Ketkä ovat nettomaksajia elleivät he? Kokoomuksen kannatus on kuitenkin jotain 20 %.
Ounli if vii spiik präktikäl ingtlish…
Jos se on amörikkalaista perua se kuuluisi näin: the presidency will be piece of work.
haavistosta voi tulla presidentti parinkymmenen vuoden päästä. Haavistossa ei ole mitään vikaa, hänen kannattajansa vain ovat nykyään pelkkiä höyrypäitä.
Ehkä ja toivomme että myöhemmin tilannne on parempi.
Sisältö tai sielu puuttuu. Ongelma vaivaa myös harjoitettua politiikkaa ja näkyy kannatuksessa.
“Presidentti on työ. (!?)
Juoksija on teko?
Äidinkielenopettajalla olisi työtä!”
Tosi on!