HSL:ssä on suunniteltu nelosen ratikan liikennöinnin lopettamista yhdentoista aikaan illalla. Ajatuksena on, että sen jälkeen jatkaisi bussi 18N, joka ajaisi Munkkivuoresta Munkkiniemen kautta 18:n ”vanhaa reittiä” Rautatieaseman editse Kruununhakaan ja sieltä Katajanokalle. Tällä säästettäisiin rahaa, kun nyt sekä nelonen että 18 kulkevat kovin tyhjinä yöaikaan. Säästetyllä rahalla voitaisiin yöliikennettä jatkaa viikonloppuisin aamuyön tunteihin. Munkkivuorelaisten kannalta vuorovälit tihentyvät.
Perustelut tuntuvat rationaalisilta, mutta jokin siinä katajanokkalaisen mieleen tökkii. Bussi! 🙁 Nelonen on sekä katajanokkalaisille että munkkalaisille instituutio. On hankala saada väki oppimaan mutkitteleva bussireitti kun muina aikoina käytössä on selkeä ratikka. Asia ei ainakaan helpotu siitä, jos bussi 18:n reitti päiväsaikaan siirtyy kokonaan pois Kruununhaasta.
Tilanne on katajanokkalaisten kannalta vähän toinen kuin munkkalaisten. Iltayöstä Katajanokalle kävellään jo nyt, kun vuoroväli on repäisty 20 minuuttiin. Munkkalaisilla on suurempi intressi oppia käyttämään bussia, koska kävelymatka on paljon pitempi.
Asian on tulossa päätettäväksi HSL:n hallitukseen tammikuussa. Tosin se meinasi tulla mutkan kautta jo viime kokouksessa, kun reittiä oltiin jo kilpailuttamassa, mutta hallitus lykkäsi kilpailutuksen näiden linjojen osalta.