Site icon

Nelosen yöliikenne bussin varaan?

HSL:ssä on suun­nitel­tu nelosen ratikan liiken­nöin­nin lopet­tamista yhden­toista aikaan illal­la. Ajatuk­se­na on, että sen jäl­keen jatkaisi bus­si 18N, joka ajaisi Munkkivuores­ta Munkkiniemen kaut­ta 18:n ”van­haa reit­tiä” Rautatiease­man editse Kru­u­nun­hakaan ja sieltä Kata­janokalle. Täl­lä säästet­täisi­in rahaa, kun nyt sekä nelo­nen että 18 kulke­vat kovin tyhjinä yöaikaan. Säästetyl­lä rahal­la voitaisi­in yöli­iken­net­tä jatkaa viikon­lop­puisin aamuyön tun­tei­hin. Munkkivuore­lais­ten kannal­ta vuorovälit tihentyvät.

Peruste­lut tun­tu­vat ratio­naal­isil­ta, mut­ta jokin siinä kata­janokkalaisen mieleen tökkii. Bus­si! 🙁 Nelo­nen on sekä kata­janokkalaisille että munkkalaisille insti­tuu­tio. On han­kala saa­da väki oppi­maan mutkit­tel­e­va bus­sire­it­ti kun muina aikoina käytössä on selkeä ratik­ka. Asia ei ainakaan helpo­tu siitä, jos bus­si 18:n reit­ti päivä­saikaan siir­tyy kokon­aan pois Kruununhaasta.

Tilanne on kata­janokkalais­ten kannal­ta vähän toinen kuin munkkalais­ten. Iltayöstä Kata­janokalle kävel­lään jo nyt, kun vuoroväli on repäisty 20 min­u­ut­ti­in. Munkkalaisil­la on suurem­pi intres­si oppia käyt­tämään bus­sia, kos­ka käve­ly­mat­ka on paljon pitempi.

Asian on tulos­sa päätet­täväk­si HSL:n hal­li­tuk­seen tam­miku­us­sa. Tosin se meinasi tul­la mutkan kaut­ta jo viime kok­ouk­ses­sa, kun reit­tiä olti­in jo kil­pailut­ta­mas­sa, mut­ta hal­li­tus lykkäsi kil­pailu­tuk­sen näi­den lin­jo­jen osalta.

Exit mobile version