Site icon

HSL:n hallitus 13.12.2011

Rapor­toin­ti kok­ouk­ses­ta on vähän viivästynyt eduskun­nan ja vähän muidenkin organ­isaa­tioiden jouluki­irei­den vuoksi.

Bus­sili­iken­teen tar­jouskil­pailun ratkaisu

Kil­pailutet­ti­in 16 lähin­nä Espoon suun­nan lin­jaa. Tässä taitaa olla hie­man salas­sa pidet­täviä asioi­ta, mut­ta julk­ista lie­nee nyt ainakin se, että Helsin­gin oma bus­si­fir­ma menet­ti kaik­ki lin­jansa näi­den kil­pailutet­tavien joukosta. 

Helsin­gin sisäis­ten lin­jo­jen bus­sili­iken­teen kilpailuttaminen

Eteläis­ten kaupungi­nosien bus­sili­iken­teen lin­jas­to on tulos­sa hal­li­tuk­sen päätet­täväk­si tam­miku­us­sa. Nyt niitä olisi kuitenkin jo kil­pailutet­tu. Jo ihan hygien­i­asy­istä näi­den ja niihin liit­tyvien lin­jo­jen kil­pailu­tus jätet­ti­in pöydälle.

Joukkoli­iken­nelain mukainen palvelutasomäärittely.

Alue on jaet­tu eri­laisi­in palve­lu­tasovyöhykkeisi­in sulas­sa sovus­sa jäsenkun­tien kanssa. Jäsenkun­ta saa kyl­lä parem­man palve­lu­ta­son, jos sitä halu­aa, mut­ta lasku tulee perässä. Palve­lu­ta­sokart­ta ohessa.

Joukkoli­iken­teen palve­lu­ta­so 2012 — 2015 HSL-alue

Nip­pu sopimuksia

Sipoon U‑liikenteen, Lähi­jun­jali­iken­teen kol­ma­nen vyöhyk­keen lip­puy­hteistyö sopimuk­set, lähi­ju­nali­iken­teen tilaami­nen VR:ltä ja R‑kioskin lipun­myyn­ti­sopimuk­set, pain­otöi­den tilaami­nen hyväksytet­ti­in hallituksella.

Sipoon liit­tymi­nen HSL:ään ei paran­na yhteyk­siä pitkään aikaan, kos­ka onnis­tuneen lob­bauk­sen vuok­si liiken­nöit­si­jöi­den monop­o­li omaan alueeseen­sa jatkuu vuosikau­sia. Kun Suo­mi kuu­luu vähiten kor­rup­toituneisi­in mai­hin, minkälaista muual­la mah­taa olla.

Jok­eri-lin­jan kehit­tämi­nen vuon­na 2013 alka­val­la liikennöintikaudella

Olin yrit­tänyt ajaa Jok­er­ille pikavuoro­ja 550X, jot­ka pysähty­i­sivät vain suurim­mil­la pysäkeil­lä, mut­ta jotenkin se oli onnis­tut­tu laske­maan kan­nat­ta­mat­tomak­si. Kan­nat­ta­mat­to­muus joh­tui siitä, etteivät nämä lin­jat kuulem­ma olisi juuri sen nopeampia (!?).

Kokeil­laan avo­ra­has­tus­ta. Tämä on kom­pro­mis­si. Kokoomus vas­tus­taa avo­ra­has­tus­ta pum­mien pelos­sa. Itse suos­tu­in kokeilu­un, kos­ka olen vaku­ut­tunut, että lin­jas­ton nopeut­tamis­es­ta koituu niin suuret hyödyt, että kokeilu vak­i­nais­te­taan ja ulote­taan muillekin runkolinjoille.

Tämä kil­pailu­tus on vähän han­kala asia, kun se merk­it­see samal­la, että lin­jas­ton kehit­tämi­nen pysähtyy. Kesken tilauk­sen tilaus­ta voi kyl­lä muut­taa, mut­ta han­kalaa se on.

Bus­sikaisto­jen automaat­ti­valvon­nan kehittäminen

Jouduin tässä vai­heessa lähtemään kohti eduskun­taa, mut­ta ehdin kuitenkin sanoa, että olisi jotenkin järkeväm­pää, jos bus­sikaista käyt­tämi­nen rin­nastet­taisi­in väärin pysäköimiseen, sen valvon­ta siir­ret­täisi­in kun­nille ja auton halti­ja olisi vas­tu­us­sa bus­sikaistavirhe­mak­sus­ta kuten parkkisakostakin. Näköjään muu hal­li­tus ajat­teli saman­su­un­tais­es­ti, kos­ka päätös­esi­tys­tä terävöitet­ti­in tähän suuntaan.

On jotenkin surkuhu­paisaa, että on käytävä poli­isin aseenkäyt­töhar­joituk­set läpi saadak­seen oikeu­den tutkia valvon­takameroiden kuvista, kuka sitä bus­sikaistaa oikein ajoi.

Exit mobile version