Raportointi kokouksesta on vähän viivästynyt eduskunnan ja vähän muidenkin organisaatioiden joulukiireiden vuoksi.
Bussiliikenteen tarjouskilpailun ratkaisu
Kilpailutettiin 16 lähinnä Espoon suunnan linjaa. Tässä taitaa olla hieman salassa pidettäviä asioita, mutta julkista lienee nyt ainakin se, että Helsingin oma bussifirma menetti kaikki linjansa näiden kilpailutettavien joukosta.
Helsingin sisäisten linjojen bussiliikenteen kilpailuttaminen
Eteläisten kaupunginosien bussiliikenteen linjasto on tulossa hallituksen päätettäväksi tammikuussa. Nyt niitä olisi kuitenkin jo kilpailutettu. Jo ihan hygieniasyistä näiden ja niihin liittyvien linjojen kilpailutus jätettiin pöydälle.
Joukkoliikennelain mukainen palvelutasomäärittely.
Alue on jaettu erilaisiin palvelutasovyöhykkeisiin sulassa sovussa jäsenkuntien kanssa. Jäsenkunta saa kyllä paremman palvelutason, jos sitä haluaa, mutta lasku tulee perässä. Palvelutasokartta ohessa.
Joukkoliikenteen palvelutaso 2012 — 2015 HSL-alue
Nippu sopimuksia
Sipoon U‑liikenteen, Lähijunjaliikenteen kolmanen vyöhykkeen lippuyhteistyö sopimukset, lähijunaliikenteen tilaaminen VR:ltä ja R‑kioskin lipunmyyntisopimukset, painotöiden tilaaminen hyväksytettiin hallituksella.
Sipoon liittyminen HSL:ään ei paranna yhteyksiä pitkään aikaan, koska onnistuneen lobbauksen vuoksi liikennöitsijöiden monopoli omaan alueeseensa jatkuu vuosikausia. Kun Suomi kuuluu vähiten korruptoituneisiin maihin, minkälaista muualla mahtaa olla.
Jokeri-linjan kehittäminen vuonna 2013 alkavalla liikennöintikaudella
Olin yrittänyt ajaa Jokerille pikavuoroja 550X, jotka pysähtyisivät vain suurimmilla pysäkeillä, mutta jotenkin se oli onnistuttu laskemaan kannattamattomaksi. Kannattamattomuus johtui siitä, etteivät nämä linjat kuulemma olisi juuri sen nopeampia (!?).
Kokeillaan avorahastusta. Tämä on kompromissi. Kokoomus vastustaa avorahastusta pummien pelossa. Itse suostuin kokeiluun, koska olen vakuuttunut, että linjaston nopeuttamisesta koituu niin suuret hyödyt, että kokeilu vakinaistetaan ja ulotetaan muillekin runkolinjoille.
Tämä kilpailutus on vähän hankala asia, kun se merkitsee samalla, että linjaston kehittäminen pysähtyy. Kesken tilauksen tilausta voi kyllä muuttaa, mutta hankalaa se on.
Bussikaistojen automaattivalvonnan kehittäminen
Jouduin tässä vaiheessa lähtemään kohti eduskuntaa, mutta ehdin kuitenkin sanoa, että olisi jotenkin järkevämpää, jos bussikaista käyttäminen rinnastettaisiin väärin pysäköimiseen, sen valvonta siirrettäisiin kunnille ja auton haltija olisi vastuussa bussikaistavirhemaksusta kuten parkkisakostakin. Näköjään muu hallitus ajatteli samansuuntaisesti, koska päätösesitystä terävöitettiin tähän suuntaan.
On jotenkin surkuhupaisaa, että on käytävä poliisin aseenkäyttöharjoitukset läpi saadakseen oikeuden tutkia valvontakameroiden kuvista, kuka sitä bussikaistaa oikein ajoi.