En nähnyt MTV3:n aamu-TV:tä perjantaina, joten en tiedä, missä muodossa haastatteluni tuli ulos. Monessa viestimessä se on kuitenkin uutisoitu, että olisin ehdottanut, että vanhukset voisivat niin halutessaan hakeutua hoitoon myös Suomen ulkopuolelle hoitosetelin turvin.
Ehdotus ei ollut minun vaan MTV3:n oma. Minua oli pyydetty kommentoimaan, enkä pitänyt ajatusta täysin mahdottomana.
Kyse on siis hoidon tarpeessa olevista vanhuksista, ei eläkeläisistä, jotka voivat nytkin muuttaa minne huvittaa. Voisivatko laitoshoitoa tai intensiivistä kotihoitoa tarvitseva hakeutua hoitoon vaikkapa Thaimaahan, jossa hoito on halvempaa ja vanhusten kunnioitus suurempaa?
Tällainen vaihtoehto voi olla tarjolla vain vapaaehtoisena. Jokaisella on oikeus hyvään hoitoon Suomessa. Mutta vanhuksen itse sitä halutessa, en näe esteitä. Kovin suurta ryntäystä tästä tuskin muodostuisi, koska useimmat haluavat olla lähellä lapsiaan, lapsenlapsiaan, ystäviään ja kotiseutuaan. Siihen kaikilla on oikeus. Mutta onhan meillä kymmeniä tuhansia eläkeläisiä, jotka muuttavat kuukausiksi ulkomaille. Varmaankin hoito ulkomailla kelpaisi joillekin.
Ei tämä mitään uutta olisi. Tietääkseni Thaimaassa on yksityinen suomalainen vanhainkoti. Britanniassa on hyvin yleistä mennä elämän viimeisiksi vuosiksi pensionaattiin Portugaliin tai vaikkapa Maltalle.
Vanhustenhoito on kallista. Siksi tässä on valvottava tarkoin julkisen talouden etua. Tämä toimisi niin, että kunta antaisi vanhukselle hoitosetelin, jos tämä luopuu oikeudestaan hoitoon Suomessa. Hoitosetelin tulisi olla halvempi kuin hoidon hinta Suomessa, koska Suomessa annettavasta hoidosta työntekijät maksavat veroa Suomeen. Ongelmana olisi myös, miten hoitosetelin arvo pidetään ajan tasalla, koska yleensä vanhuksen kunto heikkenee ajan kuluessa. Paikallinen hoitolaitos on vähän jäävi tekemään arviota hoidon tarpeesta.
Mahdollisuus hakeutua muualle EU-alueelle pitää olla itsestään selvyys. En sulkisi pois muitakaan vaihtoehtoja, jos väitetty työvoimapula oikeasti iskee.
Miten omaishoitajana toimivalle puolisolle kävisi ja kenen kustannuksella. Entä yhteinen asunto Suomessa, jos haluaakin palata.
Ode:
Huomenta Suomessa ulos tullut
haastattelusi löytyy MTV3:n sivuilta:
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2011/11/1443585/soininvaara-vanhukset-palvelusetelilla-etelan-lampoon
Ode:
Mitenkä tuo voisi toimia käytännössä? Eihän Suomessakaan tapahtuva hoito ole vanhukselle subjektiivinen oikeus. Moni huonokuntoinen joutuu sinnittelemään kotonaan, koska hoivapaikkoihin on pitkät jonot. Ja hoivanhan joutuu maksamaan jopa kokonaan itse (jos tulot riittävät), miten ihmeessä tuon ulkomaille annettavan hoitosetelin arvo voitaisiin määritellä oikeudenmukaisesti?
Se ei ole subjektiivinen oikeus, mutta kunnan ehdoton velvollisuus. Ero on pieni. Fuskaavia kuntia on paljon.
Minä pidän ideaa hyvänä, suorastaan nerokkaana – itse asiassa olen sitä täällä joskus itsekin ehdottanut ja perustellut.
Voipi olla, että Suomesta menee jokunen vanhusten hoitaja paremman ilmanalan perässä hoitamaan suomalaisia ikäihmisiä.
Olisiko sittenkään kansantaloudellisesti järkevää subventoida yhteisistä varoista ulkomaista työtä vaikka olisi kotimaista halvempaakin? Se rahahan olisi suoraan pois meillä kierrosta. Onko tuosta laskelmia?
Yksilön näkökulmasta katsoen voi olla järkevää. Jos tuon tekee omilla varoillaan niin ihan OK. Samalla tavoin se raha silloinkin on pois kierrosta, mutta vapaus käyttää omat rahansa mihin haluaa on minusta ensisijaista.
No jos Suomen valtiovalta liputtaisi vanhusten hoitoon ja eläkkeelle menemistä Thaimaaseen, niin kyllähän sinne mentäisiin jos tuollainen ”mainoslause” jostain kuultaisiin.
Turhaan tänne Suomeen vanhukset maksavat kalliita yksityisiä maksujaan lääkäreille, kun keskitetysti voisivat maksaa kulujaan Thaimaassa ihan vaikkapa suomalaiselle terveydenhuoltoyritykselle. Mallina Espanjassa Fuen Girola – tiedoksi vaan.
Tosin Thaimaassa paikallisen on omistettava yrityksestä enemmän kuin 50%, ennen kuin yritys on laillinen.
Muuten. Minä työttömänä muuttaisin välittömästi Thaimaaseen jos Suomen valtio maksaisi työttömyys- ja toimeentulokuluistani (n. 900 e/kk vuonna 2011) 2/3 Thaimaaseen.
Hoidattavatko ulkomailla oleskelevat eläkeläiset nykyisin itsensä siellä omalla rahalla?
Joka tapauksessa hoitoseteli saattaisi lisätä erityisesti pienillä eläkkeillä kitkuttavia halvempien kustannusten ääreen, jos hoidon tarpeen ilmaannuttua olisi mahdollisuus hoitoon ulkomailla.
Riippuu tietenkin sukulaissuhteista tms. mutta kyllä monia vanhuksia saattaa pidätellä Suomessakin enää mahdollisuus hoitoon. Vanhuus kun ei tule yksin.
”Tällainen vaihtoehto voi olla tarjolla vain vapaaehtoisena. Jokaisella on oikeus hyvään hoitoon Suomessa. ”
Todellisuus on toista,terkkarin palvelujen varassa olevaa ei hoideta Suomessa.
Hoitoperiaate on sama kuin USA:ssa eli taudin pitää olla kehittynyt pitkälle ja lääkärinhoitooan pääsee vain kun välitön kuolema uhkaa.
OECD mukaan Suomen, USA:n ja Portugalin tervydenhoitojärjetselmät ovat OECD maiden epäarvoisimpia
Oikeastaan olisi vain jatkoa sille että monen eläkeläisen asiat ovat niin hyvät että he matkustelevat siellä osan vuotta omin päin.
Käväiskääpä jossain William Karhussa, Kalaravintolassa tms kanta-Helsingin korttelipubissa ja kuunnelkaa toisella korvalla mistä kovaääniset eläkeläisseurueet puhuvat. Kuinka monta kertaa kuulette sanat ”pattaya”, ”phuket”, ”khao lak”, ”patong” ja muita paikannimiä joista työssäkäyvä ei ole edes kuullut.
Ulkomailla hoitaminen voisi koskea yhtä hyvin myös työikaisiä. Miksei pureta leikkausjonoja siten, että lähetetään jonossa olevia leikattavaksi ilkomaille esim. Thaimaahan?
Saakohan Thaimaasta yhtä helposti yhtä hyvää terveydenhuoltoa kuin Suomesta? Jos ei saa, erittäin huonokuntoisia vanhuksia pitäisi lennättää välillä Suomeen joko parantumaan tai kuolemaan. Kuolemia tapahtuisi myös matkalla.
Ainakin omaiset vaatisivat sitä kovaan ääneen. Mitähän laki sanoisi? Poliitikot? Lääkärit.
Pitäisi varmaan vaatia vakuutus, joka mahdollistaisi siirrot tai hoidon yksityissairaalassa. Olisi kallis vakuutus.
Entäs ne Thaimaan köyhät maanviljelijät jotka lähettävät tyttärensä töihin Pattayalle? Jäävätkö he sitten ilman hoitoa kun rikkaammat Pohjolan vanhukset kiilaavat lompakolla eteen?
Eikö ole sama asia jos rakennetaan ensin kehitysavulla sairaala Afrikkaan. Ja sitten lennätetään sinne sadoittain Suomen eläkeläisiä saamaan edukasta hoitoa. Afrikkahan on lähempänä kuin Thaimaa.
On niitä oudompiakin rahoituskuvioita nähty. Missä Suomen globaalin vastuun rajat oikein menevät?
muuttakaa hyvät eläkeläisihmiset Marokon lämpöön!
hoito on halpaa eikä veroja maksella.
http://www.ts.fi/online/kotimaa/150476.html
Suomalaiselle yhteiskunnallekkin jokainen Marokossa vietetty vuosi on pelkkää säästöä! Henkilöstä ei noina vuosina ole mitään kuluja. Marokolle taas eläkeläiset tuovat suoraa tuloa. Kaikki voittavat, niin lähtijä, Suomi kuin Marokkokin. Marokkolaisilla on fiksu kuningas. 😉
Kokonaisuus tulee kuitenkin jokaisen laskea tarkkaan. Marokossa ei ole sosiaaliturvaa, mutta terveydenhuolto on saatavissa selvillä seteleillä. Eli järkevä ihminen ottaa noiksi vuosiksi kattavan vakuutuksen.
Loppujen lopuksi mikään ei ole ilmaista. Mutta jotain kai täytyy laskea Suomea mukavaman ilmastonkin hinnaksi. 🙂
Kotimaassa tuottaminen on järkevämpää vain, jos suomalaiset ovat erityisesti parempia vanhustenhoitajia kuin thaimaalaiset. Kotimaisen palvelun subventoiminen nimenomaan kun on poissa kierrosta, jos se menee tehottomuuden edistämiseen. Jos taas suomalaiset ja thaimaalaiset ovat yhtä hyviä vanhustenhuollossa, mutta suomalaiset erityisesti parempia vaikka mobiilipelien teossa (kunhan heitän esimerkin, ei ole merkitystä tässä), suomalaisten kannattaa ennemmin maksaa thaimaalaisille vanhustenhuollosta ja tehdä itse mobiilipelejä.
Näin karkeasti yksinkertaistaen, että rahan maksaminen ulkomaalaisille ei suinkaan ole yksioikoisesti pahasta ja mitenkään meiltä pois. Meiltä pois on se, jos teemme asioita, joissa meillä ei ole suhteellista etua.
Olin siinä käsityksessä, että eläkejärjestelmä vaatii toimiakseen, että eläkkeet käytetään Suomessa, jotta raha jää kiertämään Suomeen. Onko tämä jälleen yksi suurten ikäluokkien kiitos siitä, että nuoremmat maksavat työstään 25 % eläkemaksuja ja saavat silti heitä huonommat eläkkeet?
”Suomalaiselle yhteiskunnallekkin jokainen Marokossa vietetty vuosi on pelkkää säästöä! Henkilöstä ei noina vuosina ole mitään kuluja.”
Suurin osa noista ihmisistä asuu todellisuudessa Espanjassa ja Suomi maksaa joka centin heidän hoidostaan.
Eläke maksatetaan Marokkoon, mutta siihen jäljet jäähtyvät ja henkilö voi vapaasti muuttaa Espanjassa
Suomi ei taas osaa yhdistellä Espanjassa asuvia /Marokkoon maksettuja eläkkeitä ja niinpä Suomi maksaa kilstisti aurinkorannikolla asuvan lääkkeet ja terveydenhoidon 100 %:sti
Nämä laitos- tai kotihoitoa tarvitsevat vanhukset tarvitsevat yleensä aika paljon myös terveydenhuollon palveluja. Ja jos heille tarjotaan myös terveyspalveluja palveluseteleillä Thaimaassa, niin miksi ei sitten muillekin kansalaisille. Ja sittenhän varmaan saa myös kelakorvauksiakin Thaimaassa suoritetuista terveyspalveluista ja määrätyistä lääkkeistä.
Tämä kehitys kuitenkin johtaa kontrolliongelmiin. Palveluiden tarve pitäisi varmistaa luotettavien tahojen toimesta. Kun palvelujen tarve koko ajan muuttuu, niin palveluseteleiden kirjoittamisen kontrollointi tulee työlääksi.
Vaarana on, että järjestelmä karkaa käsistä ja kustannukset nousevat eivätkä vähene. Mutta jos palvelusetelin arvo on alle puolet Suomen palvelusetelin arvosta, niin ei ole tietenkään niin väliä, jos joku saa joskus vähän liikaa palveluseteleiden kautta palveluita.
”Onko tämä jälleen yksi suurten ikäluokkien kiitos siitä, että nuoremmat maksavat työstään 25 % eläkemaksuja ja saavat silti heitä huonommat eläkkeet?”
Ilman suuria ikäluokkia eläkemaksut olisivat jo nyt yli 30 %. Eläkemaksua on selvitetty myös tapauksessa, että meillä ei olisi suuria ikäluokkia
http://www.stakes.fi/yp/2011/4/elo.pdf
Eläkerasitus nousee n 32 % tasolle ja pysyy siinä vaikka suuret ikäluokat muuttavat mullan alle
Suurten ikäluokkien ansioista tuo nousu 32 % tasolle tapahtuu 20 vuotta myöhemmin kuin se tapahtuisi vaihtoehdossa, jossa ikäluokat olisivat tasasuuruisia
Suurten ikäluokkien aiheuttama rasitus on muutenkin vain myytti, sillä ikäluokkien kokoeroa eläkemaksuissa tasoittaa Ruotsin osuus suurten ikäluokkien eläkemenoista
liian vanha:
Taas näitä liian vanhan tarinoita suomalaisten viranomaisten kyvyttömyydestä valvoa etuuksia.
Jotta eläke jää verottamatta Suomessa (ja käytännössä myös Marokossa), pitää eläkeläisen vakituinen asuinvaltio olla Marokko.
Jotta Suomi maksaa eläkeläisen sairaanhoidon Espanjassa täytyy vakituinen asuinvaltio olla Espanja.
Molempia et saa.
Ja jotta Marokko-ongelma asettuu oikeisiin mittasuhteisiin, niin kannattaa myös tarkastella kuinka iso joukko eläkeläisiä saa eläkkeen sinne. Heitä oli 2010 n. 40.
Ulkomailla säännöllisesti yli puolet vuodesta oleskelevilla henkilöillä ei yleensä ole oikeutta Suomen sosiaaliturvaan. Miksi palvelu-/hoitosetelin saajat tulisi asettaa etuoikeutettuun asemaan muihin kansalaisiin nähden?
Tällaisia kannanottoja ja kommentteja lukiessa tulee yleensäkin mieleen, että palveluseteli on hyvää vauhtia jakamassa kansalaisia kahteen leiriin. Niihin hyväosaisiin, jotka osaavat nauttia setelin myötä kasvaneesta valinnanvapaudesta ja jotka voivat sen avulla tehdä lopullisen pesäeron Suomen julkiseen palvelujärjestelmään, sekä toisaalta niihin heikompiosaisiin, joille palveluseteli tuottaa vain lisää transaktiokustannuksia ja palvelujärjestelmän monimutkaisuudesta aiheutuvia harmaita hiuksia. Jälkimmäisiä eivät Marokon kaltaiset veroparatiisit hyödytä – pikemminkin päinvastoin.
Ihan oikeastiko joku Thaimaan tuppukylän vanhainkoti hyväksyisi Pihtiputaan kunnan sosiaalitoimiston kirjoittaman palvelusetelin? Taikka ennemmin tämä kaatuu siihen kun Valviran johto alkaa tosissaan matkailla ”tutustumassa Thaimaan hoitokotien tasoon ja hoidon laatuun” alkaa muitten virastojen virkamiehet katsoa pahalla.
Tehottomuus ja suhteellinen etu ovat tärkeitä teoreettisia käsitteitä kun mietitään makrotaloudessa kansainvälistä vaihdantaa. Mutta kun tarkastelussa verrataan korkean palkka- ja elintason Suomea lähes kehitysmaahan tulee ”yhtälöön” valtava määrä muitakin muuttujia jotka hämärtävät tarkastelua.
En minäkään väittänyt että ulkomaille maksaminen olisi pelkästään yksioikoisen pahasta. Mutta ihan niin yksinkertaista tarkastelu ei ole että verrattaan pelkästään kotimaista ja ulkomaista palvelun hintaa keskenään.
Onkohan kukaan ajatellut sitä, että noin 13 h lentomatka sinne on aika rasitus vanhuksille. Mm. veritulppariski kymmenkertaistuu. Itse joskus sinne lentäneenä ja siellä asuneenakin tiedän lennon raskauden.
Samoin Thaimaan kuumankostea ilmasto tappaa tehokkaasti vanhuksia. Täällä Euroopassa on oltu huolissaan lämpöaalloista, Thaimaassa sellainen on jatkuvasti.
Joka isänmaan jättää, se isänmaan pettää.
Olen aina ihmetellyt, miksi isänmaallisuudellaan leuhkivat porvarit tuntuvat olevan niitä kaikkein innokkaimpia etelän lämpöön muuttajia. Taitaa olla niin, että isänmaallisuutta on vain puheissa, ei teoissa.
Vanhustenhoito on laitettava kuntoon täällä Suomessa, eläkeikää on nostettava ja verotus korotettava sille tasolle, että pystymme huolehtimaan vanhuksistamme. Tämä on ratkaisu, ei menolippu Bangkokiin.
”Jotta eläke jää verottamatta Suomessa (ja käytännössä myös Marokossa), pitää eläkeläisen vakituinen asuinvaltio olla Marokko.
Jotta Suomi maksaa eläkeläisen sairaanhoidon Espanjassa täytyy vakituinen asuinvaltio olla Espanja.”
Ei ihmisten matkustelua seurata, ihminen voi rekisteröityä asujaksi useaankin maahan.
Kun rajakontrolli on vähentynyt niin ei asumispäiviä lasketa eikä 183 päivän rajaa seurata muuten kuin ilmiantojen kautta
Tai ihminen voi olla rekisteröitymättä mihinkään maahan ja elättää itsensä firman kautta tai pimeää työtä tekemällä
Esim Suomessa on lähteestä riippuen n 25000-50000 työtä tekevää, jotka eivät ole rekisteröityneet tänne
Markku:
Paitsi EU- (ja ETA)maissa asuvilla eläkeläisillä, joiden sairaanhoidon ja lääkkeet maksaa Suomi. Kela antaa heille eurooppalaisen sairaanhoitokortin osoitukseksi asiasta. Kyseisiltä eläkeläisiltä peritään Suomen sairaanhoitomaksu (1,5%), vaikka he muuten olisivat verovelvollisia vain kyseiseen EU-valtioon.
Tyypillistä median vääristelyä. Omia ehdotuksia laitetaan muiden suuhun. Suomalaista omaisuutta ei saisi kärrätä surutta rajojen ulkopuolellle erilaisten tekosyiden varjolla.
Oikeistodemari tietää mistä puhuu isänmaallisuus -asiassa. Eniten hokevat termiä ne, jotka vähiten sellaisia ovat. Yleensä nämä kannattavat kansan omaisuuden yksityistämistä, tuottavat pimeää ulkolaista työvoimaa, estävät harmaan talouden kitkentää ja haluavat karsia hyvinvointipalveluita, jotta saisivat itse lisää.
Sama pätee myös demareihin. Demareista myös oikeistolaisimpia ovat yleensä ne, jotka korostavat ja toistavat sanaa ”toveri”.
Ja Suomen valtio kustnataa eläkeläisille jo palvelijatkin etelän aurinkoon
Käväisin viikonloppuna Aurinkorannikolla tuttavani synttäreillä ja pistäydyimme paikallisessa suomalaiskapakassa.
Ihmetys oli suuri, kun henkilökunnassa oli monta suomalaista .Pieni haastattelu ositti, että he ovat Suomen valtion kustantamia työharjoittelijoita eli valtio maksoi matkat, asumisen ja pientä päivärahaa , yrittäjälle he olivat ilmaista työvoimaa.
Eli näin suomalainen eläkeläinen saattoi ostaa ryyppynsä Suomen kielellä ja sammaltamisesta huolimatta sai yhtä hyvän palvelun kuin Suomessa
Kyllä valtio voi varmaan tarjota laajemminkin noita palveluja, ainakin sosiaalivirkailija aloitti työnsä Aurinkorannikolla eli sossun luukku on avoinna sielläkin
Pekka: ”Paitsi EU- (ja ETA)maissa asuvilla eläkeläisillä, joiden sairaanhoidon ja lääkkeet maksaa Suomi”.
Kyllä näin. Sairaanhoitokortti kattaa kuitenkin vain välttämättömän lääketieteellisen hoidon (+ lääkkeet). Muu sosiaaliturva ja hoiva(turismi) on EU-maissakin asia erikseen.
Jos hoitoseteli myönnettäisiin EU-maihin, sen kaiketi olisi tarkoitus korvata nimenomaan muu kuin lääketieteellisesti välttämätön hoiva: tehostettu palveluasuminen tms.
Erinomainen ehdotus, 69-vuotiaana odotan innolla,koska minulle tarjotaan hoitopaikkaa Thaimaassa! Tässä taas nähdään,että on vihreissä
pahoista puheista huolimatta myös edustajia,joiden ÄO on suurempi kuin kengän numero.
Joku tuolla sanoi Thaimaan lämpimän tappavan vanhuksia. Siellä kuitenkin, kuten myös Yhdysvaltain etelävaltioissa,on keksitty Wanhassa Euroopassa vielä tuntematon ilmastointi.
On keksitty ja useimmissa paikoissa onkin sellainen. Mutta joskus täytyy käydä ulkona ”lievässä saunassa” ulkonakin. Thaimaan normaali päivälämpötila on 30-35 C ja kosteus suuri.
Ilmastointi ei ole myöskään kovin ekologista koska saman astemäärän jäähdyttäminen kuluttaa paljon enemmän energiaa kuin sen lämmittäminen ! Maailman laajuisesti jo jäähdytys on suurempi sähköenergiasyöppö kuin lämmitys.
Ilmastointiin liittyy myös terveysongelmia. Jäähdytystorneissa viihtyy legionellabakteeri, joka on vaarallinen erityisesti vanhuksille. Liian tehokas jäähdytys aiheuttaa myös vilustumista !
Nimimerkki ”Kokemusta omaava.”
Eläkeläiset saavat normaalin hoidon asuinmaassaan Suomen kustannuksella. Tätä ei pidä sekoittaa eurooppailaseen sairausvakuutuskorttiin, joka kattaa vain akuutin hoidon.
Jos asuinmaa ei maksa eläkkeitä, mutta Suomi maksaa, niin silloin Suomi vastaa sairaanhoidon kustannuksista. Eläkeläiset saavat siis esim. Espanjassa espanjalaisen sairausvakuutuskortin jolla saa hoidot normaalisti, ja sitten Espanja tilittää kustannukset Suomelta.
Tämän lisäksi eläkeläinen saa Suomelta eurooppalaisen sairaanhoitokortin, jolla saa hoitoa muualla kuin asuinmaassa (akuuttia hoitoa). Tämä kaikki siis vaikka pysyvästi ulkomailla asuvat eläkeläiset eivät kuulu Suomen asumisperusteisen sosiaaliturvan piiriin.
Lähde: http://www.kela.fi/
>>Maasta- ja maahanmuutto
>>Muutto ulkomaille
>>Eläkeläisenä
”Vaikka et enää kuuluisi Suomen sosiaaliturvan piiriin, sinulla on kuitenkin tietyin edellytyksin oikeus sairaanhoitoon ulkomailla Suomen kustannuksella. Tällöin edellytetään, että sinulle maksetaan Suomesta EU-lainsäädännön piiriin kuuluvaa lakisääteistä eläkettä, ja että et saa EU-lainsäädännön piiriin kuuluvaa eläkettä asuinmaastasi.”
Hannu Tanskanen: ”Erinomainen ehdotus, 69-vuotiaana odotan innolla,koska minulle tarjotaan hoitopaikkaa Thaimaassa!”
Miten niin tarjotaan? Ei sulle mitään ´tarjota´ Suomessakaan.
Senkun vaan menet tutustumaan paikalliseen ´tarjontaan´.
@Country boy
Tuttua on, vietin Thaimaasessa, Bangkokissa, Pattayassa ja Chiang Mai´ssa muutaman kuukauden nuorna miesnä. Vihreät kai kohta kieltävät ilmastoinninkin ”epäekologisena”, mutta noilla
leveysasteilla se on ”must”. ”Ei lämmin luita riko”,
vanhukset ovat terveempiä ja elävät pidempään mm. Floridassa.
anna ohjeet haluan hoitokotiin thaimaa
oon 89 v.
pertti paaso
perttipaas099@gmail.com
@Raimo K
Mitä, meinaatko ettei minua vanhainkotiin koskaan hyväksytäkään? Ei vielä tietenkään,kunto on kuin Kekkosella ;=).
Ei tulla tarjoamaan.
No, paljonko on ”paljon”? Lämpöpumpun hyötysuhteen verran suunnilleen, koska lämmitettäessä hukkalämpö voidaan laittaa sinne, mitä halutaan lämmittää. Mutta kannattaa muistaa, että kun ulkona on 35 astetta, sisäilman viilentäminen 25 asteeseen kyllä riittää. Kun ulkona on -10, niin nollaan asti lämmittäminen on vielä vähän, sanoisinko, vajaata.
Niin, ja sitä vaan, että tropiikissa aurinkopaneeleilla ihan oikeasti voi tuottaa sähköä juuri silloin, kun jäähdytystäkin tarvitaan. HTH.
Valkoinne ihminenkin tottuu tuohon 33-37 asteen lämpöihin, joka on tyypillistä tropiikissa
Jäähdytytsä tarvitaan lähinnä toimistoissa, joissa on lämpöä tuotavia koneita ja muodollinen pukeutuminen aiheutta hikoilua ja epämukavuutta.
Auto on tulikuuma ilman jäähdytystä ja esim ihon voi polttaa auringossa paahtuneisiin pintoihin
Kotona riittää makkarin jäähdytys illallla viileäksi.
Jäähdytyksen liikakäyttö johtaa armotta vilustumiseen
Oikeistolla isänmaallisuus ei yllä omaan lompakkoon asti. Välillä toki toisten lompakkoon.
Jos Suomeen iskisi suuri työvoimapula, erityisesti vanhusten hoitoon, olisi mielestäni perusteltua siirtää vanhustenhoitoa maihin missä on mielyttävämpi ilmasto ja innokasta työvoimaa (ja tietysti habaa).
Jos kaivo kuivuu, niin rakennetaan uusi kaivo sinne missä on vettä. Kapis?
Eli, JOS työvoimaa ei Suomessa olisi saatavilla…
Työn siirtäminen köyhempiin maihin on paljon parempaa kehitysapua kuin vastikkeeton rahan antaminen.
Koulutetun työvoiman, varsinkin sairaanhoitajien ja lääkäreiden, houkuttelu rikkaisiin maihin on vastuutonta kehitysmaiden riistoa.
Reilua olisi perustaa ja rahoittaa kehitysmaihin kouluja ja ottaa vain osa ”sadosta” tänne.