Eilisessä Espoon valtuuston kokouksessa valtuusto valitsi kaupunginhallituksen puheenjohtajaksi Martti Merran eikä Tommi Laaksoa, jonka kokoomuksen valtuustoryhmä oli äänestyksen jälkeen tehtävään ehdolle asettanut . Espoon kokoomuksen sisäiset asiat eivät kuulu minulle, mutta erääseen yksityiskohtaan haluan eilisessä palatsivallankumouksessa kiinnittää huomiota. Helsingin Sanomien mukaan Martti Merraa oli ehdottanut Tommi Laaksolle vuorottelua. Merra olisi ensin, mutta kun hän ottaa vapautuvan Espoon liikuntatoimen johtajan vuoden 2012 lopulla, kaupunginhallituksen johtoon valittaisiin Tommi Laakso.
Espoon kokoomuslaiset ovat vakuuttaneet minulle, että Espoossa on tyystin luovuttu poliittisista virkanimityksistä.
Tommi Laakso ilmoitti luopuvansa kaikista poliittista tehtävistään, myös siis ilmeisesti Uudenmaanliiton hallituksen varapuheenjohtajan tehtävästään. Näkemyksellisiä korkean profiilin poliitikkoja ei pääkaupunkiseudun kunnallispolitiikassa ole mitenkään liikaa.
Niin siis moititko Espoota nyt?
Helsingissähän ei tehdä mitään muita kuin poliittisia virkanimityksiä.
Just!
Luin jokunen vuosi sitten hyvän kirjasen, miten Espoota johdettiin käytännössä Kokkosen aikana. Kaupunginjohtajan vaihdos tuskin on muuttanut mitään, joten sama meno taitaa jatkua edelleen.
Kirjanen löytyy näemmä yhä ainakin Suomalaisen verkkokaupasta, jos kiinnostaa:
http://www.suomalainen.com/fi/Espoo—mitalin‑k%C3%A4%C3%A4nt%C3%B6puoli-sku-P9518621381
Espoo — Hyvä paikka asua ja elää. Vai miten sen nyt meni.
Helsingissä poliittiset virkanimitykset, jotka ennen olivat suoranainen maanvaiva, ovat loppuneet jokseenkin kokonaan. Ainakaan mitään mittavia paketteja ei solmita. Kaupunginjohtaja ja apulaiskaupunginjohtajat valitaan avoimesti poliittisin perustein, kuten myös ministerit maan hallitukseen, mutta virastopäälliköiden osalta virkapaketteja ei enää solmita.
Vantaanm tilanteesta voisi sanoa sen verran, että kokoomuksen ja demarien tiukka sopimus kaupunginjohtajasta on sikäli epäoikeudenmukainen, että nyt vain demareilla on mahdollisuus kieltäytyä kaupunginjohtajan tehtävästä. Kyllä kaupunginjohtajan tehtävästä kieltäytymisen pitäisi olla jokaisen oikeus puoluekantaan katsomatta :).
http://www.soininvaara.fi/2011/05/27/laura-radysta-maan-merkittavan-sote-johtaja/
“Kokoomus ilmoitti keskiviikkona muilta kysymättä, että sen valtuustoryhmä on valinnut sosiaali- ja terveystoimen apulaiskaupunginjohtajaksi valtuutettu Laura Rädyn. Räty on kokoomuksen valtuustoryhmän patevimpiä jäseniä, joten ei siinä mitään. Olin silti pettynyt. Oli liikkunut huhuja, että kokoomus pyrkisi murtamaan perinteen, että kaupunginjohtajat valitaan valtuutettujen keskuudesta ja ottaisi tähän todella vaikeaan tehtävään huippuammattilaisen.
En voi heitellä kivillä, koska mekin valitsimme Pekka Saurin valtuustoryhmästä.”
Jos nyt vaikka virastopäälliköt sitten menevätkin päteville niin pomoina istuu poliittisia broilereita.
Myös Helsingin virkamiespomot valitaan poliittisin perustein. Eikö todellakaan ole muuta vaihtoehtoa. Jäsenkirja ei tee henkilöstä ei-pätevää, mutta sen se tekee, että ilman jäsenkirjaa et ole pätevä. Joskus aikojen alussa vihreät olivat eri mieltä jäsenkirjavalinnoista. Kun valtaa ja voimaa on tullut, niin puoluekanta ratkaisee myös vihreillä. Yhdenlainen merkki korruptiosta. Ei ihme, että persut menestyvät.
Keisarillisessa Kiinassa valtion ja keisarin valta näkyi alamaisille ylemmän virkamiesluokan eli mandariinien toiminnan kautta.
Miksi nyt tarvitaan erillinen mandariiniporukka?
Eikö kaikki ylemmät tehtävät voisi olla heti alkujaan poliittisia? Eli vaalitulos näkyisi myös toimintapolitiikassa eikä pelkästään tavoitteiden asettelussa.
Miksi pitäisi uskoa että mandariinit eivät asioita valmistellessa ottaisi huomioon virkamiesluokan etua vaan noudattaisivat jotenkin mystisesti esille tulleita kansalaisten preferenssejä? 🙂
Mikä siinä jatkuvuudessa, jos sillä pysyviä johtotehtäviä perustellaan, on niin olennaista?
“Elections are advance auction of stolen goods”
-H.L Mencken
Kaikki nimitykset ovat enemmän tai vähemmän poliittisia
Myös ammttijohtajilla ja asiantuntijoilla on arvomaailma ja niinpä käsitys hs yleisetä edsuta vaihtelee suuresti riippuen päättäjän arvomaailmasta
Ei politiikkaa ja asiantuntijuutta voi erottaa.
“Puoluettomina” pidetään yleensä samaa arvomaailmaa edustava niinpä virkamiespiireissä porvari on aina puolueeton ja porvarin nimittäminen ei ole poliittinen nimitys
Vasemmistolaisen nimittäminen on porvarista aina poliittinen nimitys samoin päinvastoin
Eivätkä asiantuntijat ja ammattijohtajat yleisen hyvän ajajia, sitä he ovat vain tiukassa valvonnassa.
Jokainen johtaja ja asiantuntija alkaa jaa omia etujaan tai kavereidensa etuja ellei ylempi porras ole ajan tasalla ja ohjaa toimintaa
“Jäsenkirja ei tee henkilöstä ei-pätevää, mutta sen se tekee, että ilman jäsenkirjaa et ole pätevä”
Jokaisella ihmisellä on oma arvomaailma, on parempi, että se on julkinen kuin salainen.
Se läpinäkevöittää toimintaa
Pitsäi vielä saada julkiseksi johtajien ja asiantuntijoiden verkostot niin päätösten merkitys ja tavoitteet selvenisivät radikaalisti
lundqvist, Helsinkiä pl. kaupunginjohtaja ja apulaiskaupunginjohtajat (yhteensä viisi henkilöä jotka on tavallaan ministeriin verrattavia), niissä sadoissa muissa ylemmissä virkamiesnimityksissä ihan minkä tahansa puolueen jäsenkirja vaikuttaa olevan pikemminkin rasite hakijalle nykypäivänä. Ettei syytettäisi poliittisesta virkanimityksestä hakijan pitäisi olla jotenkin ei-poliittinen. Ja tämä on tyhmää.
Vai liekö tuo ihan tervettä kapinaa sanelupolitiikkaa vastaan? Taisi Hesarissa lukea, että väistyvän puheenjohtajan mielestä Tommi Laakso on “ainoa oikea” vaihtoehto. Pohjois-Korea taitaa puhtaimmillaan edustaa tällaista “oikean vaihtoehdon” demokratiaa, vaikka on toki tässäkin asiassa variaatioita.
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Espoosta tuli mieleeni Kauniainen.
Kauniainenhan on veroparatiisi keskellä Espoota, joka ei itsekään ole aivan viaton imemään naapurikunnistaan parhaat veronmaksajat ja ulkoistamaan “vaativammat” asukkaat. Mistä ihmeestä Grankullalla on tämä “Kruununhaka omaksi kunnaksi” ‑oikeus?
Kauniaisten vihreä valtuuston II pj. heitti jotain ihme läppää tänää Hesarissa ja se kaiketi yritti ehdottaa, että Kauniaisten kunta on tehnyt joitakin viisaita päätöksiä, joidenka seurauksena Kauniainen olis siinä missä se nyt on. Onkohan se tyhmä? Kaikihan me tiedetään, että Kauniaisilla on käsittämättömän hyvätuloisia veromaksajia. Siks se on niin rikas.
Että tää on raskasta,
kun fiksutki ihmiset näyttelee tyhmää
Touko Mettinen
Kauniainen osoitti sosiaalista mieltä hankkimalla kunnan työntekijöille vuokra-asuntoja — Espoosta.
Espoolaisena minua ei mitenkään riso, että Kauniainen hankkii työntekijöilleen vuokra-asuntoja Espoosta. Kauniainen on jo aika tiheästi rakennettua, ja on ymmärrettävää, että sitä ei haluta pilata “ihannekaupungilla”.
On toki myönnettävä, että tunnen lievää kateutta granilaisia kohtaan, mutta silti “veroparatiisista” puhuminen on melko turhaa. Pykälän ero kuntaveroprosentissa ei ole Kauniaisissa se ratkaiseva juttu, ja kalliimmat kiinteistöt syövät tuon edun hyvätuloisimmiltakin. Kauniaisten “juttu” on se, että kyseessä on yhteisö, toisin kuin muissa pääkaupunkiseudun kunnissa.
Kaikki eivät tietysti tykkää tällaisesta yhteisöllisyydestä, siis pienestä kylästä jossa melkein kaikki tuntevat kaikki, mutta monet näyttävät tykkäävän.
Pekka Taipaleelle:
Ai yhteisöllisyys? Luullakseni teillä siellä Espoossa ja taatusti ainakin meillä täällä Turussa olisi paljonkin yhteisöllisiä lämpäreitä, jotka (jos asukkaat olisivat kovin itsekkäitä) voisivat perustaa oman kunnan.
Esmes vaikka Hirvensalo Turussa. Sinne on tosin kaupunki tullut rakennuttaneeksi jo vuokratalojakin, kun ei ole tätä kalliiden kiinteistöjen yhteisöllisyyttä sisäistänyt.
Siinä olis siten kiva argumentoida ohuella byrokratialla, järkevällä ulkoistamisella ja yhteisöllisyydellä.
Mut kiva kun avasit,
Touko Mettinen
Kommentti Osmo Soininvaaralle 22.10.2011 kello 10:32
Onneksi kaupunkivaltioiden aikakausi meni meiltä ohi. Paljastikohan blogisti tässä kuppikuntaisuutensa, vaikka kansanedustajan nimikettä käyttääkin?
Terveisin Kalevi Kämäräinen