Päästöoikeuksien hinta on nyt jotain 12 – 14 euroa hiilidioksiditonnilta riippuen minkä vuoden oikeudesta on kyse. Hinnat oletettiin nousevan asteittain selvästi korkeampaa uraa, koska liikkeellä olevien oikeuksien määrää alennetaan lineaarisesti. Yleinen taloudellisen toimeliaisuuden aleneminen on kuitenkin vähentänyt päästöjä sinänsä ja siksi päästöoikeuksien hinta on alentunut.
Moni on tästä tyytyväinen, Joku voi nähdä tässä myös automaattisen stabilaattorin piirteitä; päästöoikeuksien halpuus kiihdyttäisi toimeliaisuutta siinä missä halpa raakaöljy.
Niiden kannalta, jotka ovat investoineet säästävään teknologian kehittämiseen tämä on perin huono juttu. Kauppa ei oikein käy. Heidän kannaltaan olisi oikein, että liikkeelle laskettavien päästöoikeuksien määrää alennettaisiin hinnan pitämiseksi riittävänä.
Tässä päästöoikeuksien alennusmyynnissä ei ole mitään järkeä myöskään ilmaston kannalta. Melko suurella varmuudella voidaan sanoa, että päästöjen haittafunktio on melko tarkkaan lineaarinen alueella, jossa EU:n päästöt olisivat muutaman prosentin suuremmat tai pienemmät. Ympäristö hyötyy yhtä paljon poäästöjen alentamisesta sata miljoonaa tonnia EU:n tavoitteen alapuolelle kuin se hyötyy sata miljoonaa tonnia liian suurten päästöjen laskemisesta EU:n tavoitteeseen.
Kun päästöoikeudet nyt ovat halpoja, toimia päästöjen vähentämiseksi lykätään. Jos nousu joskus alkaa, oikeuksien hinta nousee pilviin laiminlyötyjen säästötoimien vuoksi.
Todettakoon, että autoilijoita kannustetaan hankkimaan vähäpäästöinen auto verokannustimilla, joissa hiilidioksiditonnin hinta on automerkistä ja ajokilometreistä riippuen jotain 600 euron luokkaa.