En ole aiemmilla kerroilla saanut osallistutuksi Tour de Helsinkiin, vaikka mieli olisi tehnyt. Vähällä se oli nytkin, koska eilen illalla oli vielä vähän kuumeinen olo.
Kyse on siis pyöräilytapahtumasta, jonka osallistujamäärä teki taas uuden ennätyksen, jotain noin 2300. Ympäri Uuttamaata ajettiin 140 kilometriä. Siitä kun lähtö tapahtui, kului minuuttitolkulla aikaa ennen kuin minun kohdallani päästiin liikkeelle.
2300 pyöräilijää on aika paljon. Kymmenen vuotta sitten Helsingistä ei olisi löytynyt niin monta maantiepyörää. Nyt niitä on paljon. (Maantiepyörä (=kilpafillari) ei ollut osallistumisen ehto, mutta melkein kaikilla sellainen oli.) Jopot suljettiin pois huomautuksella, että reitti suljetaan seitsemän tunnin jälkeen.
Ruuhkan matematiikasta oppi paljon. Alkutaival 11 kilometriä mentiin poliisiauton perässä noin 21 km tunnissa. Siis noin. Välillä mentiin 35 km tunnissa ja välillä lähes pysähdyttiin. Ruuhkat syntyvät haitariliikkeestä. Kun liikenne pysähtyy, tien kapasiteetti romahtaa ja ruuhka pahenee.
En ole ennen osallistunut massapyöräilyihin. Ryhmässä ajaminen on oma taiteen lajinsa, mutta kyllä se auttaa ja paljon. Omaa toheluuttani ajoin välillä yksikseni välillä taas ryhmässä. Samalla vauhdilla ryhmässä syke laski kahdellakymmenellä lyönnillä minuutissa. Ensi kertaa varten pitää rohkaistua ajamaan ryhmän keskellä. Jos ajaa sen hännillä, vauhti on kovin nykivää.
Se kävi keskusteluissa ilmi, että pyöräilijät ovat yhteiskunnallisesti hyvin tiedostava joukko, joilla on voimakkaita liikennepoliittisia mielipiteitä.
Reitti oli loistava. Sain paljon hyviä vinkkejä tulevia kuntolenkkejä varten. Toki miellyttävään kokemukseen vaikutti se, että meillä oli lupa, jopa velvollisuus, olla käyttämättä pyöräteitä.
Oli kuulemma kyse myös kilpailusta. Tuloksia ei ole vielä netissä, mutta ymmärtääkseni hävisin voittajalle niukasti 2,5 tuntia. Maailman geologisessa historiassa tuollainen aika on sama kuin ei mitään.
Kuinka tavanomainen lenkki sinulle on tämmönen 140 km:n lenkki. Muuten paljonko tulee noin vuositasolla kilometrejä.
Jep. Hieno tapahtuma toisenkin ensikertalaisen mielestä.
Tulokset:
http://www.championchip.fi/tulospalvelu/71b44f58-ac73-4f3e-b43e-8a4f15efc963/Miehet+140+km
Moi.Onnittelut pyöräilystä ja maaliin pääsystä.Aikasi oli n.6.20 kieppeillä.Mukana oli yksi jopo joka tuli maaliin n.5.20-5.30-Itse pääsin maaliin ajassa 5.07
Moi
tulokset löytyvät osoitteesta http://www.championchip.fi/tulospalvelu/71b44f58-ac73-4f3e-b43e-8a4f15efc963/Miehet+140+km
ja ethän hävinnyt lähellekään 2,5 tuntia!
Hyvää syksyä!
Toisenlaisia kokemuksia (;
http://www.alexstubb.com/fi/blog/1837/
Hienoa Ode että pääsit viimein osallistumaan! Tulokset löytyvät osoitteesta http://www.championchip.fi, ja kuvamateriaalin perusteella mukana olis myös ainakin yksi Jopo:
http://jkphoto.pp.fi/tdh2011/content/AV3P6511_tdh2011_20110904_large.html
Ei nyt sentään.
Virallisesti se oli
6:01:44 (pettymys tähtäsin kuuteen tuntiin, mutta kramppi lopussa…(seli seli))
Nettoaika 5.54.51. Helpotus, alle kuusi tuntia
Uskoisin, että tuo liki seitsemän minuuttia tuhraantui siihen, että pääsin ylittämään lähtölinjan.
Mitähän säännöt olisivat sanoneet, jos vierustoverini olisi tullut toiseksi 0,1 sekuntia hävinnenä, mutta nettoaika…. Todennäköisesti säännöt olisivat sanoneet, että tyhmyydestä sakotetaan.
Minä nyt joka tapauksessa aion osallistua myös ensi vuonna. Aikatavoitekin on (helppo). tuo pitää alittaa. Osaan nyt paljon enemmän joukkuoajosta.
Minun ”kilpailuni” eteni näin.
Olin päättänyt liittyä joukkueeseen 24 km/h Kokoontumisajossa (Katajanokka-Velodromi) totesin, että täässä säässä on helppo ajaa kovempaa. Kun olin epävarma, päätin liittyä ryhmään 26 km/h, koska on helpompi jättäytyä kuin ottaa kiinni.
Alkusählingissä kuvittelin olevani ryhmässä 26 km/h, mutta kun valitin vierustoverilleni, että aika kovaa mennään tähän verrattuna, hän sanoi, että tämä ryhmä on 28 km/h.
Jättäydyin ryhmään 26 km/h ja vauhti oli ihan passelia, mutta joissakin ylämäissä jäin liikaa taakse(synnynnäinen sydänvika), enkä saanut ryhmää enää kiinni. Päätin jättäytyä ryhmään 24 km/h . Jäin odottelemaan sitä toisella taukopaikalle (noin 59 km) mutta nuo tekivätkin kuin viekkaat varkaan ja väärät valtiaat ja ajoivat sen ohi minun huomaamatta asiaa.
Lähdin polkemaan perään, mutta ei onnistunut. Ajoin 30 km kaksitaan nuoren minua paljon paremmassa kunnossa olevan naisen kanssa. Saavutimme ryhmän 24 km/h taukopaikalla (n. 96 km) ja sen jälkeen kaikki oli helppoa. Kunnes Kuninkaan mäessä (aika vaatimaton nousu) sain yhtä aikaa hyvin tuskallisen krampin molempiin polviin ja jouduin jättäytymään paljon jälkeen. Kramppi on oma syy, pitäisi miettiä, mitä syö. Yllättävän moni muukin raportoi krampista samassa paikassa. Jos olisin hihhuliuskovainen niin,…
Viimeiset parikymmentä kilometriä ajoin hyvin hissukseen kramppia vältellen. Jäin referenssiryhmästäni (24 km/h) kuusi minuuttia.
Hyvä Osmo, toivottavasti olen 60-vuotiaana yhtä hyvässä kunnossa kuin sinä. Oma aikani oli lopulta noin 5:30, itsekin hieman sahasin ryhmien välillä ja ajoin turhan pitkiä matkoja yksin, mikä oli hidasta. Mutta olen siis aika paljon sinua nuorempi (fyysisesti :).
Juteltiin lähtöalueella, fillareista ja muusta, ja pyysin että laittaisit jutun blogiisi minkä teitkin, vaikka silloin hieman vielä epäröit – hyvä homma!
Mikä mahtoi olla tämän ekotapahtuman hiilijalanjälki?
Hienoa, että poliittisia päättäjiä on mukana näissä massatapahtumissa. Se luo ensinnäkin katu-uskottavuutta ja toisekseen antaa ruohonjuuritason kuvaa peruspolkijan näkökulmasta. Tosin ruohonjuuritasosta ei kannata puhua, kun kaluston arvo tapahtumassa oli varovaisesti arvioiden reilusti yli 2 milj. euroa :-). Varmasti tämän reissun aikana tuli selväksi ainakin se, ettei Suomen tieverkosto ole enää uutta vastaavassa kunnossa. Toivottavasti myös se seikka tuli esille, että pyöräilyllä olisi nostetta, jos pyörätieverkosto olisi edes välttävässä kunnossa. Itse ajan vuosittain n. 5000km. Näihin kilometreihin mahtuu myös ajoa ulkomailla ja voin todeta, etten ole muualla pohjoismaissa törmännyt yhtä huonokuntoisiin pyöräteihin. En puhu kinttupoluista, vaan kuntien ylläpitämästä pyörätieverkostosta. Harmi, että ajoimme eri tasoryhmissä, olisi ollut mukava vaihtaa ajatuksia lenkin varrella.
Aivan kauhea. Monet ajoivat autolla satoja kilometrejä että pääsivät ajamaan kalliilla hiilikuitupolkupyörällään Helsinkiin. Järkyttävää.
Hiilijalanjälken pohtiminen eri yhteyksissä onkin tosi mielenkiintoista. Kaikki kuntoilu on luonnollisesti epäekologista. Mitä nuorempana kuolee, sitä vähemmän kuluttaa.
Ja erityisen paha hiilijalanjälki, suorastaan hiilikatastrofi, on kehitysavulla sekä maahanmuutolla etelän köyhistä maista pohjoisen rikkaisiin maihin. Puhumattakaan Saksan ja Ruotsin ydinvoimaloiden lakkauttamisesta.
Tuo on Vihreiden (ja muiden puolueiden) perusongelma monessa asiassa. Kannatetaan sinällään hyvää asiaa, muttei suostuta näkemään asian negatiivista kääntöpuolta globaalissa mittakaavassa.
Joitko vettä vai urheilujuomaa, jossa on magnesiumia ja natriumia? Hikoilu vie suolat, ja niiden puute on yksi kramppeja lisäävä tekijä.
Moi
Se musta Jopo tuli mun
perässäni maaliin,aika 5.09.
Kovakuntoinen kaveri.
Tapani, nojapyöräilijä
Etkä ylittänyt Hesarin uutiskynnystä, kuten eräs ministeri? 🙂
Voisiko selittävä tekijä olla, että nuori ministeri polki niin tosissaan.
Tiedoksi teille, että kyseessä ei tainnut olla ekotapahtuma vaan pyöräilytapahtuma. Uskoisin, että liittyy jotenkin kuntoiluun.
Osmo, tiedän että olet pyörätiepakkoa vastaan ja muutenkin olet pyöräilymyönteinen poliitikko. Oletko koskaan tehnyt aloitteita tai muuten koittanut vaikuttaa siihen, että tieliikennelakia muutettaisiin näiltäosin? En ainakaan muista tällaisesta lukeneeni, voin toki olla väärässäkin. Laitapa tuulemaan siellä eduskunnassa, sinua ehkä kuunneltaisiinkin.
On pakko tunnustaa, että Stubb on kovassa kunnossa.
Minä en lähtenyt kilpailutapahtumaan, en edes kilpailemaan kelloa vastaan, mutta on pakko myöntää, että tietty kilpailuvietti syttyi jälkeen päin. Nyt en voinut revittää pienen syysflunssan takia muutenkaan. Niinpä aikaa on helppo parantaa ensikerralla roimasti, jos vaikka pääsisi terveenä matkaan.
Huonokuntoiselle ihmiselle kilpailu kelloa vastaan on taktiikkalaji, jossa pitää osata jakaa vauhti hyvin ja suunnitella syömisensä.
Vaimo oli kameran kanssa Bembölessä ja kertoi kyllä Osmo sinut bonganneen mutta eipä ollut omaa miestään huomannut kun ajelin noin pari pyöränmittaa perässäsi:)
Ja onhan TdH hieno tapahtuma, tällainen sunnuntaipyöräilijäkin pääsee maistamaan ryhmäajoa ja jos kuntonsa on ajoittanut sopivasti niin välillä voi päästää kilpailuviettinsäkin heräämään kuten sanoit.
Voi ei, vai aiot parantaa aikaa ensi vuonna. Tulin maaliin sinun jälkeesi (6:16:28) ja ajattelin, että ensi vuonna otan tavoitteeksi tulla maaliin ennen sinua 😉
Hi Osmo!
Thanks again for directing my friend and I (from Stockholm) to the velodrome and the start of the race.
It was a fantastic event, well organised and well marshalled. Helsinki put on a great show and the support around the route was brilliant.
We completed the ride in 4 hours 8 minutes!
Kiitos!
Michaelin kommentti vei yöuneni. Miten ihmeessä hän löysi blogini ja tunnisti minut?
Alla känner apan men apan känner ingen. Kaikki tuntevat apinan mutta apina ei tunne ketään. 😉
>Michaelin kommentti vei yöuneni. Miten ihmeessä hän löysi
> blogini ja tunnisti minut?
ehkäpä sinulla oli numerolappu oikeassa kyljessäsi jo kotoa lähtiessäsi? Lähtölistat nimineen ovat netissä ja Google ei ole vielä konkassa.
Hei Osmo!
Meillä Tampereella on alkukesäisin tarjolla oikeasti Suomen suurin (ja vanhin) pyöräilytapahtuma, Pirkan Pyöräily. Sieltä on hyvä hakea ryhmässäajo kokemusta ja nauttia hämäläisistä maalaisteistä. Päivällä ja/ta yöpirkassa.
Tänä vuonna ilmoittautuneita oli yli 2500kpl!
Osmo, tuohon aikaisempaan pyöräilynedistämiskysymykseen lisäisin vielä, että mitä muita aloitteita tai esityksiä pyöräilyn helpottamiseksi on eduskunnassa ollut viimevuosina? En itse ainakaan tällaisia muista nähneeni.
Vastauksia kysymyksiin:
Tällainen 140 kilometrin lenkki ei ole minulle tavanomainen. Yleensä selvästi yli sadan kilometrinm urakoita tulee vuodessa pari-kolme. Jos lähden harrastamaan pyörävaellusta, tuollaisia 110 – 140 kilometrin päivätaipaleita tulee paljonkin, mutta vauhti on aivan muuta. Juhannmuksena ajoin Hämeenlinnassa yöpyen Pirkkalaan ja taklaisin. Helsinki-Hämeenlinnaväli pikkuteitä oli jotain 126 km.
Tänä vuonna kilometrejä on kertynyt vähän yli 4000. Tähtäin on kuudessa tuhannessa. Onnistuu, ellei lumi tule kovin aikaisin.
Eduskunnassa ei voi tehdä paljon pyöräilyn edistämiseksi. Helsingin kaupiunki esitti vapaaehtoisen pyörätien merkkiä tieliikennelakiin, mutta liiklenneministeriö oli eri mieltä. Se tilaisuus meni, uutta ei ehkä ihan heti tule. Viime vuosina en ole ollut eduskunnassa. Edellisellä kaudella eduskunta sekoitti pyöräilyn väistämissäännöt (kts. ”Ota juristi mukaan risteykseen”)
Kaupunkisuunnittelulautakunnan varapuheenjohtajana sen sijaan voin tehdä ja olen tehnytkin jotain.
Tässä pyöräilyssä ei päässyt tutustumaan pyäräteiden huonoon kuntoon, koska niitä ei tarvinnut eikä edes saanut käyttää.
”Kaupunkisuunnittelulautakunnan varapuheenjohtajana sen sijaan voin tehdä ja olen tehnytkin jotain. ”
Oheisessa Fillarikanavan linkissä on mukavaa palautetta, ja kuvaesimerkkejä siitä kuinka kapunkisuunitteluvirasto ja lautakunta on tehnyt jotain, mm liikennemerkkien sijoittelussa. Kannattaa katsoa
http://fillarikanava.hel.fi/r/1196/#comment_1916
Varmuuden vuoksi sama väylä on merkitty kahdella eri merkillä. Tulisiko niistä yhdessä se vapaaehtoinen pyörätie?
EDIT
Mikähän 140 kilometrin lenkin ilmastovaikutus on, kun hiilidioksidipäästöjen lisäksi mukaan otetaan suolikaasut.
Kari S
Kaupsu kaavoittaa, rakennusvirasto toteuttaa…
Kaupsu kaavoittaa, rakennusvirasto toteuttaa…ja kaupunkilaiset kärsivät seuraukset.
Esimerkkikuvat ovat vain osoitus siitä, että pyöräily-ympäristön perään ei katso kukaan. Ei KSV eikä rakennusvirasto. Ja vastauksesi osoittaa kuinka vastuu siirretään aina muille
”…Eduskunnassa ei voi tehdä paljon pyöräilyn edistämiseksi. Helsingin kaupiunki esitti vapaaehtoisen pyörätien merkkiä tieliikennelakiin, mutta liiklenneministeriö oli eri mieltä…”
Autoilevana ja pyöräilevänä voi vain todeta, että LVM:n liikennepuoli ei muutenkaan ole ihan tältä vuosituhannelta, joten heidän kommenttinsa ainakin tieliikenteen asioihin voi laittaa pinoon Ö. Mitä asiantuntijat sanoivat ehdotukseen?
Miksi vapaahetoisen pyörätien saamiseksi juna meni jo eikä heti tule uutta? Enkö ymmärrä jotain? Muutellaanhan lakeja tarvittaessa hyvinkin nopeasti. Se on tahtokysymys mitä suurimmissa määrin.
Kyse oli jostain isommasta uudistuksesta, jonka kykeen tätä yritettiin saada. Ei ole mahdotonta tehdä pientä paikkausta, mutta kitka sellaisen tekemiseen on paljon suurempi. Juna meni, mutta resiinalla voi tietysti yrittää perään.
> Miksi vapaahetoisen pyörätien saamiseksi juna meni jo eikä heti tule uutta?
Mitä väliä koko lailla on? Onko joku saanut sakot ajoradalla ajamisesta? Valvooko kukaan nykylakia? Eikö nykyäänkin voi ajaa siellä, missä milloinkin turvallisinta on?
(toki autoilijoiden asenteet voisivat muuttua ja ”pyörätielle siitä”-huudot vähentyä. Tai sitten ei: aika harva autoilija tuntee pyöräilyyn liittyviä lakeja ja niiden muutoksia)
Soininvaara kertoi aiemmin miten tarkkoja (Helsingin kaupungin?) lakimiehet ovat liikennemerkeistä. Samat lakimiehet voisivat varmaan antaa rakentavaa palautetta esimerkiksi Itä-Pasilan työmaan liikennemerkeistä, jotka KariS jo aiemmin mainitsi. Haluaisin myös kuulla mitä he ovat mieltä pyörätiestä, jolla pyöräily on kielletty.
Seuraavaa vertauskuvallista junaa tuskin tarvitsee odottaa kauaa. Liikennevirasto valmistelee parhaillaan toimenpideohjelmaa Kävelyn ja pyöräilyn valtakunnallisen strategian pohjalta.
Kiva, että pääsit mukaan TdH:hon! Tapahtumahan on aivan mainiosti järjestetty ja kannustajajoukot vielä keventävät polkijan tavalta.
Minulle näin sunnuntailenkkipyöräilijänä osallistumiset taisivat jäädä kahteen kertaan. Sen verran pelotti nopeusryhmäni hännillä havaittu jojoiluliike. Tuntuu, että aivan liian moni ottaa ko. kuntotapahtumaosuuden aivan liian tosissaan (siis kun puhutaan sijoista tuhat plus) eikä tarvittavaa kokemusta ryhmässä ajamisesta ole. Testosteronit tirsuen eteen päin 😉
Muuten, yksi asia tuli tuosta kevaripolitiikasta mieleen. Minun mielestäni mopojen ajo-oikeus kevyenliikenteenväylillä olisi ehdottomasti poistettava kokonaan taajamissa. Liian paljon vaaratilanteita sattuu, kun kokemattomat kuskit päästetään kirmailemaan liian nopeasti kulkevien ajokkiensa kanssa kuin varsat kevätlaitumelle. Mitä mieltä tästä?
Hyvää jatkoa, Osmo ja paljon lisää kilometrejä tulevillekin vuosille!
Voisitko tarkentaa tuota tieliikennelain tilannetta? Ymmärsin, että olisi (järkevällä aikavälillä) mahdollista päästä eroon lakisääteisestä pyörätienkäyttöpakosta.
Muutos olisi mielestäni paras tapa miten lainsäädännöllä voisi edistää pyöräilyä. Pyörähuollon veroetu on kiva lisä, mutta ei läheskään niin tärkeä pyöräilyn edistämisen kannalta.
Hei..Kypärän noston arvoinen suoritus
Erittän hienoa, että teitä poliitikkoja on mukana. Treeni/ fillarikilometrejä kertyy näköjään kunnioitettavat kilometrit. Tuo Timo Lampilan mainitsema Pirkka on tosiaankin hieno tapahtuma..ajaa sitten Näsijärven ympäri lyhyemmän tai pidemmän kaavan mukaan.
Viitisitkö hieman tarkentaa millaisella frekvenssillä saat aikaan 6000 km kaudessa? Itse ajan 100-200 kilsan viikkoja 4 viikon lomat poislukien ja olen vain kerran päässyt yli 4000 (huhtikuun loppu – marraskuun alku).
6000 km vuodessa.
En ole vielä saanut. Nyt on kasassa 4300 km. Kesäisin ajan tuhat kilometriä kuussa, sellainen 30 – 60 km melkein joka päivä. Nyt syksyllä tulos riippuu säästä.
Hieno suoritus! Vaikka tiesinkin sinut kovaksi pyöräilijäksi, oli positiivinen yllätys nähdä sinut TdH:n lähtöaalueella.
Hieno tapahtuma kunhan turvallisuutta saadaan vielä parantumaan. Kerrankin pyöräilijä tunsi olevansa liikenteessä kuningas!
Itse ajelin reitin neljättä kertaa ja sijoituin kokolailla sinun ja Stubbin puoleenväliin 😉
Sinä kun olet pyöräilyn harrastaja ja vaikuttaja, työmatkapyöräilyä voisi edistää kannustamalla työnantajia madaltamaan kynnystä pienillä teoilla kuten kirjoitin blogissani
http://viestitin.blogspot.com/2011/05/tukeeko-tyonantajasi-tyomatkapyorailya.html
Monessa työpaikassa tuollainen suihkumahdollisuus ja mahdollisuus vaatteiden säilytykseen ja kuivatukseen onkin. Esimerkiksi sosiaali- ja terveysministeriössä, jossa töihin tulo fillarilla on varsin yleistä – myös johtoportaan keskuudessa.
http://www.youtube.com/watch?v=qnnP-WV8Tg0&feature=player_embedded
Hei Osmo!
Olitko paikalla kaupunginvaltuustossa tämän puheenvuoron aikaan? Hienoa, että pyöräilijöiden asiat etenevät Suomen kaltaisessa maassa. Ja jaksamista asian kanssa. Kireitä ketjuja!