Suhteellinen köyhyysraja – kuusikymmentä prosenttia mediaanituloista – on nyt noin 1100 euroa yksinasuvalla. 1960-luvulla hintaindeksillä korjattuna raja kulki jossain 380 euron tietämillä. Tuolloin köyhät olivat todella köyhiä. Osittain lukuja sotkee omavaraistalouden osuus, joka ei koskaan näy tällaisissa luvuissa eikä pientilan pirtistä laskettu asuntomenoja. Hintaindeksistäkin voi esittää mielipiteitä, koska sitä painaa alas erilaisen turhan rihkaman halventuminen halpatuontimaiden ansiosta. Välttämättömyyshyödykkeiden osalta hintakehitys voi olla kovin erilainen. Oli miten oli, 1960-luvun elämäntapaan riitti hyvin vähän rahaa.
Jos ei piittaa sosiaalisista suhteista eikä koe välttämättömäksi elää kuten muut elävät, voi Suomessa yhä elää hyvin halvalla, kuten nimimerkki Az:n kirjoitus osoitti. Kommenteissa tapausta tuntemattomat ovat pitäneet Az:taa häntä tuntematta erakkoluonteena, joka siksi tulee niin vähällä toimeen; eihän se muuten olisi mahdollista. Sanon taas, että huomattava osa opiskelijoista tulee toimeenihan yhtä vähällä, mutta heitä ei pidetä erakkoluonteina. Pienet menot eivät katko sosiaalisia suhteita, koska muutkin opiskelijat ovat yhtä köyhiä.
Jos hyppää yksin oravanpyörästä, joutuu syrjään muista, mutta jos isompi joukko tekee sen yhdessä, voi elää sosiaalisesti tyydyttävää elämää hyvin pienillä tuloilla. Vihreän liikkeen alkuaikoina liikkeen liepeillä oli joitain nuorten aikuisten asuinkommuuneja, jotka tulivat toimeen niin pienillä tuloilla, ettei verottaja moiseen uskonut, vaan lätkäisi arvioverotuksen. Ihmisen, joka on totuttautunut suuriin menoihin, on erittäin vaikea siirtyä elämään pienillä menoilla. Asunto on mikä on, on tullut riippuvaiseksi autosta. Totunnaiset asiat vievät paljon rahaa, eikä vanhoja sosiaalisia suhteita voi vaihtaa sellaisiksi, jotka eivät vaadi rahankäyttöä.
Jokin YK:n järjestö on tuottanut köyhyysmääritelmän, jonka mukaan köyhä on henkilö, joka ei rahan puutteen vuoksi pysty elämään yleisen elämäntavan mukaista elämää. Koko kansan vaurastuessa tämän määritelmän mukainen köyhyysraja nousee. Toisaalta elämäntavan pirstaloituminen tuottaa alakulttuureja, joissa tämän määritelmän mukainen köyhyysraja voi olla hyvin erilainen. Maahanmuuttajista moni lähettää osan toimeentulotuesta perheilleen.
Oma käsitykseni on, että syrjäseutujen rakenteelliseen työttömyyteen liittyy paljon vapaaehtoista köyhäilyä, jossa työtön on täysin tyytyväinen elämäntapaansa – ihan yhtä tyytyväinen kuin Az omaansa. Jos pidämme nimimerkki Az:n tapausta ongelmana hyvinvointiyhteiskunnan taloudelle, miten voimme katsoa tätä ilmiötä sormien läpi? Maapallon tilaa ajatellen meidän tulisi olla kiitollisia siitä, että moni valitsee vapaaehtoisesti elämäntavan, joka ei juuri maapallon tilaa horjuta.
Yhteenvetona Suomessa on mahdollista valita vapaaehtoinen köyhäily ja elää hyvin pienillä menoilla. Mitä hyväosaisempi on, sitä helpommin tämä käy. Köyhyys ja köyhäily ovat aivan eri asioita.