Kokoomus ilmoitti keskiviikkona muilta kysymättä, että sen valtuustoryhmä on valinnut sosiaali- ja terveystoimen apulaiskaupunginjohtajaksi valtuutettu Laura Rädyn. Räty on kokoomuksen valtuustoryhmän patevimpiä jäseniä, joten ei siinä mitään. Olin silti pettynyt. Oli liikkunut huhuja, että kokoomus pyrkisi murtamaan perinteen, että kaupunginjohtajat valitaan valtuutettujen keskuudesta ja ottaisi tähän todella vaikeaan tehtävään huippuammattilaisen.
En voi heitellä kivillä, koska mekin valitsimme Pekka Saurin valtuustoryhmästä. Tämä on kuitenkin eri kokoluokkaa oleva asia. Sauri on sitä paitsi ulkopuolisten arvioiden mukaan menestynyt varsin hyvin.
Helsingin sosiaali- ja terveystoimessa on kärsitty pitkään johtajuuden puutteesta. Sen seurauksena meillä on suunnilleen ainoana kuntana sosiaali- ja terveystoimi erillisinä organisaatioina, koska ei ole löytynyt sitä johtajaa, joka olisi pystynyt yhdistämään ne huolimatta ilmiselvästä haaskauksesta, jonka nämä keskenään kilpailevat ja toisilleen menoja aiheuttavat organisaatiot aiheuttavat. Apulaiskaupunginjohtajien valinta valtuustoryhmistä maksaa terveydenhuollossa kymmeniä miljoonia euroja vuodessa.
Demokratian kannalta on ymmärrettävää, että kaupunginjohtajien valinnat ovat poliittisia – poliittisesti valitaan juuri nyt maan hallitusta ja sen ministereitä. Kaupunginjohtajat ovat kuitenkin myös virkamiehiä. Kannattaisi oikeastaan harkita pormestarimallia, jolloin pormestarit ja apulaispormestarit huolehtisivat poliittisista valinnoista ja kovan tason virkamiehet pitäisivät koneiston kunnossa. Koska asia koskee kaikkien ryhmien valintoja, kannattaisi harkita hallintomallin muutosta.
Demarit ovat jo luopuneet kiinteistötoimen osalta periaatteesta, että vain valtuutettu voi tulla kyseeseen. Olisin toivonut samaa kokoomuksen tekevän saman sosiaali- ja terveystoimen osalta.
Tai sitten apulaiskaupunginjohtajan tueksi pitäisi valita kovan tason ”kansliapäällikkö”. Ministeriöissäkin kansliapäälliköt pelastavat tilanteen, kun ministeriksi on valittu pätevän tilalle sopiva.
Eli ehdotat lisää byrokratiaa “kansliapääliköiden” muodossa? Saurin valintaa ei liene mahdollista loogisesti perustella sillä, että hän on myöhemmin osoittautunut tehtävässään jokseenkin päteväksi. Varmaankin Laura Räty tulee olemaan yhtä pätevä.
Mielenkiintoista, että Helsingissä sosiaali- ja terveystoimi ovat erilliset organisaatiot. Kirjoitat tämän johtavaan suoranaiseen hallinnolliseen haaskaukseen. Olen toisinaan miettinyt, että miksi näiden hallintosektoreiden niputtamista pidetään niin itsestäänselvyytenä. Käsittääkseni toimeentulotuen maksatus ja lasten huostaanotto on yhtä helppo niputtaa erikoissairaanhoidon kanssa kuin katujen kunnossapidonkin.
Vanhustenhoitoa on vaikea jakaa sosiaali- ja terveyspuolen kanssa, samoin päihdehuoltoa, vammaishuoltoa, mielenterveyskysymyksiä, syrjäytymistä ja niin edelleen.
Haluaako Osmo Helsingin sote-puolelle samanlaista “huippujohtajuutta” kuin HUS:n katastrofissa?
Mahtaako Räty edes haluta yhdistää sosiaali- ja terveyspuolen, vaikka se teoriassa voisi onnistuakin. Anestesialääkärillä on varmasti kosketusta palvelujärjestelmän arkeen, mutta mahtaako hän haluta kollegojensa antipatioita asiasta niskoilleen.
Mahtaakohan muuten liikenneministeriksi tällä kertaa tulla sopiva vai pätevä?
http://www.rautatiematkustajat.fi/Kanta_liikennepolitiikka2011.pdf
Terveisin Kalevi Kämäräinen
http://www.rautatiematkustajat.fi
Liikenneministeriössä on kansliapäällikkö.
Toivotaan että Laura Räty on pätevä ja aikaansaava. Haasteet ainakin ovat kovat. Onnistuessaan hän tekisi ison palveluksen meille veronmaksajille
Emme todellakaan tarvitse toista Pekka Sauria, hän on saattanut saada hyviä arviointeja henkilöjohtajana tms, mutta kyllä rakennusviraston ja muiden hänen alaisten virastojen ja laitosten toiminta on edelleen ala-arvoista ja tehotonta verovarojen tuhlausta, suoraan bresneviläisestä ajasta kumpuavaa. Psykologi ja radiojuontaja ei sovi kovan teknisen alueen johtoon, kyllä ao alan ymmärtämistäkin tarvitaan.
Kommentti Osmo Soininvaaran viestiin 27.5.2011 kello 12:16
Eikös muuten ne Caligulan hevosetkin tulisi ministereitä halvemmiksi, kun syövät lähinnä heinää eivätkä ole virkamiesten ympyröitä sotkemassa?
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Poliitikoille voisi harkita karenssiaikaa erilaisiin virkoihin ja yritysten palvelukseen siirtymiselle. Toki tämä haittaisi yksilöiden uraa. Mutta myös poliittisen päätöksenteon riippumattomuutta ulkopuolisista intressiryhmistä ja poliitikkojen omista henklökohtaisista taloudellisista intresseistä täytyy vaalia.
Näistä syistä ammattipoliitikoille maksetaan hyvää palkkaa. Palkan, tilapäisten tukien ja eläkkeen pitäisi olla riittäviä, jotta karenssiajan läpi voi elää. Palkattomissa luottamustoimissa taloudellista etua tai omaa toimeentuloa ei periaatteessa olla hakemassakaan, joten sitä ei kai tarvitse turvatakaan.
(Samoista syistä ministereiden korkeita tuloja voisi pudottaa, ja ehkä vastaavasti nostaa kansanedustajien palkkoita hieman.)
Johtajuus ja johtajuuden puute; mielenkiintoinen aihe. Muutama vuosi sitten Nokiaa kiitettiin erinomaisuudesta johtajuudesta, pari vuotta sitten nimenomaan johtajuuden puutteesta. Olisi Soten johtajaksi valittu vaikka Jorma Ollila, mikään ei takaisi että asiat muuttuisivat sen paremmiksi. Jossain mielessä tilanne on aina se että johtaja heitetään järveen ja katsotaan osaako se uida.
Onkohan tämä nyt ns. tyhmä kysymys. Vihreät on Helsingin valtuuston toiseksi suurin ryhmä. Kokoomuksella ei ole yksinkertaista enemmistöä.
Jos vihreät lähtisivät etsimään ja ajamaan paikalle todellista sosiaali- ja terveysalan ammattilaista, niin luulisi, että sitä tukea voisi löytyä myös muista ryhmistä, pl. kokoomuksesta.
Siis mikä estää? Menettäiskö vihreät tämän seurauksena jotain heille jyvitetettyjä mandaatteja?
Helsinkiläisenä veronmaksajan olen erittäin huolestunut Rädyn nimityksestä. Hän vaikuttaa minunkin mielestäni pätevältä tähänastisissa luottamustoimissaan, ja hänellä lääkärinä on varmaan osaamista osaan uuden vakanssin vastuualueista.
Mutta noin ison ja byrokratiaan jämähtyneen organisaation vetäjäksi olisi pitänyt valita joko joku jolla on jo kokemusta isojen joukkojen johtamista, tai mieluummin joku, joka on niittänyt mainetta saneeraajana.
Huonosti johdettu organisaatio johtaa aina väistämättä tehottomuuteen, sisäpiirin suosimiseen, jopa lahjontaan, tai muuten vaan älyttömyyksiin (esim. sosiaalijohtajan design-kalusteet)
Komppaan Tapani Virkkusen kysymystä. Onko kyse siitä, että kukaan ei uskalla lähteä purkamaan sulle-mulle ‑järjestelmää, koska ensimmäisenä sitä ehdottava näkisi vain oman osuutensa menevän muiden ahnaisiin suihin?
Pätevöityyhän tämän valtakunnan työvoimaministeriksikin opiskelemalla humanismia ja kirjoittelemalla työkseen muutamia laulusanoituksia.
Muuta ei tarvita, kukaan ei urputa. Osmokaan ei asettanut pätevyyttä kyseenalaiseksi, kun oli sopiva.
Eli hurskastelu jatkukoon.
Ottamatta kantaa nykyisten tai tulevien apulaiskaupunginjohtajien pätevyyteen, viran täyttötapa tuo itkun silmään. Laki kunnallisesta viranhaltijasta määrittelee, että apulaiskaupunginjohtajan viran täyttö edellyttää julkista hakumenettelyä. Lain kirjain täytettiin, ja sanamukaisesti rimaa hipoen. Kaupunginvaltuusto päätti 27.4. kaupunginhallituksen ehdotuksen mukaisesti, että virkaan voidaan valita myös henkilö, joka ei ole virkaa hakenut. Päätöksen toimeenpannut kaupunginhallitus taas päätti, että paikkaa täytettäessä ei poikkeuksellisesti käytetä kaupungin sähköistä rekrytointijärjestelmää, ilmeisesti mahdollisten pätevien hakijoiden pelossa.
6.5.2011 ilmestyi kaupungin verkkosivulle pienenpieni kuulutus apulaiskaupunginjohtajan virasta. Hakuaika kesti täsmälleen lain määrittelemän kahden viikon minimiajan, 20.5. saakka. Onneksi viran huolellisesta piilottelusta huolimatta yksi todellinenkin hakija ilmaantui, toivottavasti pätevä. Eikö Laura Räty olisi voinut hakea virkaa kuten normaalit kuolevaiset?
Jos normaali yritys täyttäisi vastaavaa positiota, armeija rekrytointikonsultteja ja headhuntereita paiskisi töitä kaivaakseen parhaan hakijan esiin.
HS:n uutisessa aiheesta pisti silmään, että sen mukaan Kokoomus oli tiedustellut useilta henkilöiltä halukkuutta, mutta oli ollut vaikea löytää ketään, joka suostuu viran vastaanottamaan.
Kaupunkilaisena ja veronmaksajana vähän pistää miettimään…
En tiedä Laurasta muuta kuin että hän on samaa ikäluokkaa ja blogin perusteella samalla aaltopituudella kanssani.
Olen ollut yli vuosikymmenen töissä sekä yksityisellä ja julkisella sektorilla. Puolenkymmentä työpaikkaa ja useampia yt-neuvotteluita takana. Omien havaintojeni mukaan lähes poikkeuksetta kolmekymppiset johtajat ovat olleet parempia kuin viisikymppiset johtajat.
Yli viisikymppisillä tuntuu edelleen olevan jonkinlainen usko ehdottomaan auktoriteettiin. Kolmekymppisillä ei sitä enää välttämättä ole. Uskon että 30+ johtajat pärjäävät 50+ vuotiaita johtajia paremmin siinä että he kuuntelevat ihmisiä ja keskustelevat asioista. Eivätkä vain luota pelkän aseman suomaan auktoriteettiinsä.
Eikös kunnanjohtajataso nimenomaan vastaa kansliapäällikkötasoa valtionhallinnossa? Ja kunnanhallitus sitten hallitusta valtiossa? Helsingissä on kait sitten tehty joku väliporras tähänkin? Äkkiseltään ajateltuna tälläinen maallikoista koostuva kunnanjohtajisto tuntuu turhalta. Eikö olisi parempi valita ammattilaiset kunnanjohtajiksi ja vahvistaa sitten kunnanhallitusta riittävän luottamushenkilövalvonnan takaamiseksi?
Olin aikanaan paikalla kun kolme virassa olevaa eri puolueita edustavaa apulaiskaupunginjohtajaa keskusteli auki tulevan sote apulaiskaupunginjohtajan viran täytöstä parin luottamushenkilön kanssa. Vihreitä taisi edustaa Heidi Hautala. Poliitikkojen esitettyä päteväksi katsomiaan ehdokkaita viroissa olevien apulaiskaupunginjohtajien voimakas yhteinen näkemys oli ettei missään tapauksessa pitäisi valita esim. sairaanhoitajaa tai lääkäriä vaan johtaja, jolla on yleisempi lähtökohta näkemyksiinsä ja ajatteluunsa ja toivottavasti riittävän voimakas tahto ja taito asiansa ajamiseen. Keskustelu on jäänyt mieleeni eri ideologioita edustaneiden ko. työn sisällön hyvin tuntevien ihmisten yhteisen reaktion voimakkuuden ja ehdottoman yksimielisyyden vuoksi.
Eiköhän olisi viisainta hajottaa Helsinki pienemmiksi kunniksi (Töölö, Haapalahti, Oulunkylä, Sunila [Sonaby = Malmin edeltäjä], Herttoniemi, Vartiokylä, Mellunkylä, Vuosaari ja Koivuniemi [Topeliuksen huvilan mukaan]).
Hei Osmo,
kysyttäköön tämän tekstin yhteydessä- miksi äänestit Lasse Männistön valinnan puolesta? Jos kolme vuotta sitten kaipasit kyseiseen pestiin huippuammattilaista niin et kai voi kirkkain silmin väittää, että Männistö olisi sellainen?
Ja jos kolme vuotta sitten kerroit, että apulaiskaupunginjohtajien tontituksista ei ole puolueilla sopimusta niin onko näiden vuosien välillä sellainen sorvattu?
Arvostaisin rehellisiä vastauksia, en rätymäistä venkulointia.
Mistäs tiedät, mitä äänestin. Sehän oli suljettu lippuäänestys.
Lasse on varsin älykäs ja johdonmukaisesti ajatteleva, joskin siis kokoomuslaisen maailmankuvan omaava. Pärjää tuossa varmasti, eikä voi viedä sote-huoltoa kovinkaan kokoomuslaiseen suuntaan, koska lautakunta päättää.
Laura Rädyn suhteen arvioin viimeksi väärin. Hän osoittautui paljon pätevämmäksi kuin luulin. Hänestä ei vain silloin ollut tietoa.
Minusta on aika ymmärrettävää, että viisitoista tonnia kuukaudessa tienaava nuorehko ihminen ei ole tullut ajatelleeksi, että on olemassa tosi paljon ihmisiä, jotka oikeasti tulevat toimeen parin tonnin kuukausipalkalla.
Mutta mitä helvettiä hän on pahoitellut? “Olen asettanut sanani väärin.” Tämä on ihan kauheata. Ihan oikeasti, ministerin pitäisi pyytää anteeksi sitä että on hahmottanut väärin sen, paljonko ihmiset tienaavat. Se oli se ongelma.
“Katsoin, että yhtiöjärjestely oli helpoin tapa sovittaa yhteen monet epätyypilliset työsuhteet ja perhe-elämä, kun elimme “ruuhakavuosia””.
Ei jumalauuuuuta! Kun ihminen elää ruuhakavuosia, sitä selviytyy päivästä toiseen, toimittaa verokirjan ja yrittää jaksaa. Vain opppportunistinen kiipijä perustaa holding-yhtiön “helpottamaan ruuhkavuosia”.
Ja ministerinposti — kansanedustajuus — kaupunginjohtajan sijaisuus — iskälle kevan toimitusjohtajuus ‑piirileikki saa mut kyllä voimaan pahoin. Vaikka olisivat kuinka vitun järkeviä ja johdonmukaisesti ajattelevia!
Touko Mettinen
ihan maksan veroja