Hallitusohjelmaluonnokset julki ennen vaaleja

Tämä on osa eduskun­tavaalio­hjel­maani, jota kehitetään inter­ak­ti­ivis­es­ti koti­sivuil­lani.

====

Puolueet ovat viimeiset puoli vuot­ta kir­joitelleet hik­i­ha­tus­sa hal­li­tu­so­hjel­malu­on­nok­sia, jot­ta on mitä esit­tää sit­ten hal­li­tus­neu­vot­teluis­sa neu­vot­teluis­sa.  Nämä ovat paljon tärkeämpiä papere­i­ta kuin vaalio­hjel­mat, mut­ta niitä ei äänestäjille näytetä. vaalit käy­dään täysin tois­ar­voisil­la vaalio­hjelmil­la, jot­ka heit­etään roski­in maanan­ta­iaa­mu­na vaalien jäl­keen. Äänestäjän oikeuk­sien kannal­ta tämä on ongel­mallista ja niin se on vaa­likeskustelu­jen tasonkin kannalta.

Ruot­sis­sa, jos­sa vaalit käy­dään blokki­vaaleina, molem­mil­la blokeil­la on valmis haal­i­tu­so­hjel­ma, jon­ka ne tar­joa­vat äänestäjille. Monipuolue­jär­jestelmässä, jos­sa puolueet voivat liit­toutua vähän miten tahansa, tämä ei oikein käy.

Hol­lan­nis­sa jokainen itseään kun­nioit­ta­va puolue julkaisee hyvis­sä ajoin ennen vaale­ja vaalio­hjel­man, joka on niin konkreet­ti­nen, että se kävisi sel­l­aise­naan hal­li­tu­so­hjel­mas­ta. Sen jäl­keen Cen­tral Plan­ning Byro – paikalli­nen VATT – analysoi nämä ohjel­mat ja arvioi, mil­laiseen bud­jet­ti­talouden yli- tai ali­jäämäisyy­teen ne johtaisi­vat. Ohjel­mal­la, joka lupaa lisää rahaa sinne sun tänne ja päälle veronalen­nuk­set kaikille, ei pär­jää keskusteluissa.

Näin pitäisi tehdä Suomessakin.

Niin­pä:

Suomes­sa tulee siir­tyä seu­raavis­sa eduskun­tavaaleis­sa käytän­töön, jos­sa kukin puolue julk­istaa esi­tyk­sen­sä hal­li­tu­so­hjel­mak­si ennen vaale­ja. Nämä ohjel­mat annetaan VATT:n analysoitavak­si siltä osin, mitä ne val­lit­se­van talouskäsi­tyk­sen mukaan vaikut­ta­vat val­tion talouden tas­apain­oon, tulon­jakoon, köy­hyysas­teeseen, työl­lisyy­teen ja alueel­liseen tasapainoon. 

23 vastausta artikkeliin “Hallitusohjelmaluonnokset julki ennen vaaleja”

  1. To olisi kelpo käytän­tö. Myös toimit­ta­jat voisi­vat lukea aiem­mat hal­li­tu­so­hjel­mat ja tehdä kysymyk­sen­sä (ja vaa­tia tarkat vas­tauk­set) niiden pohjalta.

  2. […] vaalit käy­dään täysin tois­ar­voisil­la vaalio­hjelmil­la, jot­ka heit­etään roski­in maanan­ta­iaa­mu­na vaalien jälkeen.

    Saisiko sen vihrei­den hal­li­tu­so­hjel­man luettavaksi…? 

    Vaalio­hjel­manne voit­tekin tosi­aan heit­tää roskik­seen, mielu­um­min jo nyt eikä vas­ta vaalien jäl­keen. Tähän päätelmään tulin sen luet­tuani kah­teen kertaan. 

    Mik­si ette aloit­taisi käytän­töä jo nyt? Olkaa edelläkävijöitä!

  3. Kuka­han tästäkin voi olla eri mieltä? 

    Näytät muuten uudessa kuvas­sa Leniniltä. Onko se hyvä vai huono asia, jää kansan päätet­täväk­si. (pieni soin­is­mi per­jan­tain iloksi)

  4. Jep, tuo konkreet­tis­ten tavoit­tei­den peit­te­ly on iso ongel­ma. Yhtä iso tai ehkä isom­pi ongel­ma on par­la­men­taris­mi, joka tarkoit­taa päämin­is­terin val­taa Suomes­sa, tilanteessa jos­sa on peräti neljä puoluet­ta tyrkyl­lä pääministeripuolueeksi.

    Vaaleis­sa val­i­taan neljä peluria, jot­ka leipo­vat hal­li­tuk­sen, ei päämin­is­ter­iä joka tulee oikeasti val­taa käyt­tämään. Päämin­is­teri selviää puoluei­den väli­sis­sä vään­nöis­sä. Puolueille on siir­ret­ty todel­la paljon val­taa kansalta siirtämäl­lä pres­i­dentin val­taoikeudet pääministerille.

  5. Kan­natet­ta­va aja­tus. Mut­ta mik­si se on osa vaalio­hjel­maa? Tämä ei kai ole asia, jos­ta tarvit­see säätää laki. Ei tarvi­ta muu­ta kuin, että VATT (tai joku muu) ilmoit­taa mah­dol­lisu­ud­es­ta tehdä näin. Puolueet, jot­ka kykenevät ovat sit­ten mukana ver­tailus­sa. Tätä ei toki näi­hin vaalei­hin ehditä toteuttaa.

    Juho Laatu, hyvä huomio siitä, että kysymyk­set voisi­vat liit­tyä hal­li­tu­so­hjelmi­in suo­raan. Olen usein ajatel­lut, että vaa­likoneis­sakin pitäisi olla eduskun­takysymyk­siä (siis niitä mis­tä oikeasti äänestetään) ja niihin saisi sit­ten vas­ta­ta. Se toisi jotenkin kam­pan­jat lähem­mäs eduskun­taa, eikä, niinkuin nyt näytetään ajatel­la, kam­pan­jat lähem­mäs taval­lisen ihmisen arkea.

  6. Ongel­ma on kuitenkin siinä, ettei niitä ohjelmia ole ole­mas­sa ennen kuin ne on neu­votel­tu, joten niitä ei voi julka­istakaan. Ongel­ma on kolmipuolue­jär­jestelmässämme, jota kri­ti­soin aikanaan 1990-luvul­la juuri tästä syys­tä. Jos sys­tee­mi muut­tuu nelipuolue­jär­jestelmäk­si, tilanne ei kauheasti helpotu.

  7. Eri­no­mainen ehdo­tus Soin­in­vaar­al­ta ja vielä eri­no­maisem­pi kehoi­tus Elinalta. 🙂

  8. Helpom­min san­ot­tu kuin tehty. Kuul­lostaa siis hienol­ta peri­aat­teelta, mut­ta miten ajat­telit sen toteut­taa? Touhus­ta pitäisi saa­da saman­lainen poli­it­tiseen kult­tuuri­in kuu­lu­va avaina­sia kuin se näyt­täisi Hol­lan­nis­sa ole­van, mut­ta jos siihen eivät kaik­ki lähde mukaan, niin yksit­täi­nen puolue, joka siihen lähtisi, jou­tu­isi vain medi­an ja muiden puoluei­den revit­täväk­si ja menet­täisi siinä ääniään. Ei siis ole mitenkään ihmeel­listä, että puolueet eivät tuo­hon vapaae­htois­es­ti ryhdy. Ja pakkoa taas tuol­laiseen touhu­un on aika vaikea mitenkään toteuttaa.

  9. Jos vain yksi puolue heit­täisi unelmahöt­töo­hjel­mansa roskik­seen ennen vaale­ja ja julka­i­sisi oikean (hallitus)ohjelman, niin se menet­täisi ääniä reip­paasti. Ihan riip­pumat­ta siitä, mikä puolue olisi kyseessä.

    Sik­si yhden puolueen on paha lähteä aloit­ta­maan tuol­laista yksin. Pitäisi olla sitoumus siitä, että esim. kaik­ki nykyiset eduskun­ta­puolueet sitou­tu­isi­vat samaan.

    Sinän­sä kyl­lä erit­täin kan­natet­ta­va asia.

  10. Osmol­ta hieno ehdo­tus. Yksi vai­h­toe­hto ilmi­selvään ongel­maan olisi se, että VATT tek­isi net­ti­in ennakol­ta julkisen talouden kestävyys­mall­in (jol­lainen sil­lä var­maan itseään varten onkin) ja puolueet saisi­vat täyt­tää omat luvut perus­malli­in kom­ment­tien kanssa. 

    Sil­loin hal­li­tu­so­hjel­mat oli­si­vat helpom­min ver­tailukelpoiset eikä puut­tei­ta tai virheel­lisiä tulk­in­to­ja ilmenisi. Pienetkin puolueet osaisi­vat tehdä hal­li­tu­so­hjel­maan liit­tyvät laskel­mat mallin avul­la perus­laskel­maa muuttaen. 

    Malli rak­en­taisi automaat­tis­es­ti eri­laisia ver­tailu­taulukoi­ta äänestäjien käyt­töön. Malli lisäisi kansalais­ten julkisen talouden osaamista ja sitä kaut­ta tuk­isi demokratiaa.

  11. Ei kai se ihan noin voi men­nä, eikö se ole niinkuin nm. Halmio sanoi? Hal­li­tu­so­hjel­ma kos­kee hal­li­tuk­sen tavoit­tei­ta ja on kom­pro­mis­si niiden puoluei­den tavoit­teista jot­ka hal­li­tus­neu­vot­teluis­sa hal­li­tuk­seen pää­tyvät?? Tai valaiskaa harrastelijaa.

    Vihreil­lä on kyl­lä aika hyvä vaalio­hjel­ma. Näitä on ihan kiva ver­tail­la, esim par­jat­tua ps:n ohjel­maa vs. kokoomuk­sen ohjel­ma, joka oli ihan hirveää pup­pua vs. demar­it, jol­la ei näyt­täisi ole­van vaalio­hjel­maa ensinkään, en ainakaan löytänyt.

  12. Tietysti hyvä esi­tys (taas) Osmol­ta. Täältä Ruot­sista käsin suo­ma­lainen vaa­likam­pan­join­ti on karmeaa hölyn­pö­lyä. Vasem­mis­to rak­en­taa pil­vilin­no­ja kasvus­ta ja sul­kee pois eläkeiän nos­ton, Kokoomus taas ker­too kirkkain silmin kansalaisille että arvon­lisäveron nos­to ei vähen­nä työl­lisyyt­tä ja aikoo kor­ja­ta kestävyys­va­jeen eläkeläis­ten ostovoimaa kas­vat­ta­mal­la. Puistattaa.

    Minä luulen kuitenkin että järkeväm­män kam­pan­join­nin esteenä on surkea puoluekult­tuurimme, joka taas riip­puu siitä että meil­lä on henkilö­vaal­i­jär­jestelmä. Hol­lan­nis­sa ja Ruot­sis­sa on lis­tavaalit, ja keskustelu kos­kee sil­loin jo valmi­ik­si enem­män kysymyk­siä kuin henkilöitä. En usko minkään muut­tuvan niin kauan kuin suo­ma­laiset halu­a­vat kynsin ham­pain pitää kiin­ni henkilö­vaal­ista. Tääl­lä lah­den toisel­la puolel­la on hauskaa äänestää kun on pere­htynyt puoluei­den ohjelmi­in, eikä tarvitse lainkaan huka­ta aikaa siihen että ver­tail­taisi­in ehdokkaita.

  13. Ei kai tuo Hol­lan­nis­sakaan ikuis­es­ti ole ollut tuo käytän­tö? Jotenkin se on sin­nekin tuotu.

    Per­su­jen “van­ho­jen käytän­tö­jen vas­tainen poli­ti­ik­ka” var­masti tuo täl­laisen raikkaan tuulahduksen… 🙂

  14. Eikö ongel­ma ole ennem­minkin se, että vaalio­hjel­mat eivät sisäl­löltään vas­taa ole hal­li­tu­so­hjel­matavoit­teen­sa kuin se, että hal­li­tu­so­hjel­matavoit­teet eivät ole julk­isia? Jos toim­i­taan Oden esit­tämäl­lä taval­la, puolueethan voisi­vat julk­istaa hal­li­tu­so­hjel­malu­on­nok­sia ja sit­ten hal­li­tus­neu­vot­teluis­sa puhua osin muuta.

    Mut­ta toimit­ta­jat, tutk­i­jat ja VATT saisi­vat todel­lakin analysoi­da ohjelmia enem­män ja osoit­taa niiden onttouden.

  15. Hal­li­tu­so­hjel­man käytän­nön toteu­tu­ma on val­tion bud­jet­ti. Ehdot­taisinkin, että jokainen puolue velvoitet­taisi­in vaalio­hjel­mansa lisäk­si esit­tämään miten he halu­aisi­vat bud­jet­tia muut­taa ver­rat­tuna kulu­van vuo­den val­tion talousarvioe­si­tyk­seen. Käytän­nössä siis vertailukohdaksi
    http://budjetti.vm.fi/indox/tae/2011/aky_2011.html, ja siihen rin­nalle omat luvut ja peruste­lut lisäyksille/vähennyksille. Toisi kum­masti real­is­mia vaaliohjelmiin.

  16. Eri­no­mainen ehdo­tus. Lähtisikö liik­keelle näin:
    ‑tutki­va jour­nal­is­mi julk­istaa “heti” sen mitä tietää näistä ohjelmista puolueit­tain. Tämä pakot­taa puolueet otta­maan kan­taa asi­aan ja kor­jaa­maan mah­dol­liset väärät tiedot. Sil­loin meil­lä on oikeat tiedot käytet­tävis­sä. Ja jos jokin puolue väit­tää että taäl­lista pape­ria ei ole, niin se on sit­ten se suurin val­heteli­ja. Jos­ta tiedos­ta var­masti on hyotyä äänestäjille.

  17. Voisiko val­tio­varain­min­is­ter­iö esim laskea veropoli­ti­ikan eri vai­h­toe­hdot valmi­ik­si. Niit­ten sisäl­lä ole­vaa liikku­mavaraa puolueet voisi­vat sit­ten esit­tää ohjelmissaan.Olisi jonkin­laiset rajat, joiden sisäl­lä tule­van hal­li­tuk­sen olisi pakko pysyä. Kukaan ei voisi luva­ta kaikkea hyvää kaikille. Äärim­mil­lään tietysti poli­itikko­ja ei sit­ten enää tarvit­taisikaan. Hom­mat hoi­tu­isi virkami­esten ja Suomen lakien avul­la. Han­kkei­ta, joiden toteu­tus vie jopa kym­meniä vuosia ei saisi riepotel­la joka neljäs vuosi. Ei kai se riepot­telu ole kenenkään etu.

  18. Päivän Hesaris­sa jut­tu vähän saman suu­rui­sista laskelmista, Var­ti­ainen haastateltavana.

    VM:n laskelmis­sa talouskasvu aut­taa heikosti kestävyys­va­jeeseen, kos­ka kasvu lisää samal­la myös julk­isia menoja.

    “Jos uskoo talouskasvun ratkai­se­van kestävyys­va­jeen, ei ole ymmärtänyt koko kestävyys­va­jet­ta”, tylyt­tää tutkimusjo­hta­ja Juhana Var­ti­ainen Konjunkturinstitutetista.

    “Kokoomus ja vihreät ovat oikeil­la jäljil­lä, kun kasvulle ei anneta suurem­paa roo­lia kuin 1–2 mil­jardin ver­ran. Sdp, vasem­mis­toli­it­to ja Kd syyl­listyvät tietoiseen tai tahat­tomaan tuu­len­tupi­en rak­en­telu­un, luul­laan että rahaa saadaan pil­ven päältä. Myös keskus­tan luvut ovat väärää mit­talu­okkaa”, Var­ti­ainen jatkaa.

    Muuten joo, mut­ta kun rak­en­teel­lis­ten ongelmien ratkaisu kestää pitkään niin toisaal­ta vaa­likausi on vähän lyhyt tarkasteluväli.

    Vihreät mainit­see talouskasvun yhdek­si läh­teek­si raidein­vestoin­nit, perus­suo­ma­laiset teol­lisu­u­den kus­tan­nusten alen­tamisen ja vasem­mis­toli­it­to pien­i­t­u­lois­t­en ostovoiman kas­vat­tamisen, kun perus­tur­vae­tuuk­sia nostetaan.

    Var­ti­ainen muis­tut­taa talouskasvun koos­t­u­van tasan kahdes­ta tek­i­jästä: tuot­tavu­u­den kasvus­ta ja työn määrästä…

    “Investoin­nit raiteisi­in tai teol­lisu­u­den kulu­jen alen­t­a­mi­nen eivät lisää työn tar­jon­taa. Samoin tämä ostovoiman ja kysyn­nän lisäämi­nen on täyt­tä hölyn­pö­lyä. Kukaan ei tee enem­pää töitä, jos saa lisää rahaa käteen”, Var­ti­ainen läksyttää.

    Tästä taidankin sit­ten olla vähän eri mieltä. En sanoisi niin että raiteet jotenkin suo­ranais­es­ti paran­taa tuot­tavu­ut­ta, huonot raiteet luul­tavasti las­kee sitä (pidem­mät matkat, heikko kan­nat­tavu­us) ja osa suun­nitelmista on vaan huono­ja. Toisalta liiken­nein­vestoin­nit voivat nos­taa tuot­tavu­ut­ta sitä kaut­ta että liikenne toimii parem­min, tosin minus­ta tähän on investoin­te­ja olen­naisem­piakin keino­ja kuten maksuohjaus.

    Mut­ta tämä ei olen­nais­in­ta, vaan se että yksi tuot­tavu­ut­ta kas­vat­ta­va rak­en­teelli­nen muu­tos on kaupungis­tu­mi­nen, se lisää työn tar­jon­taa suurem­pi­en työ­markki­noiden kaut­ta. Yksi rak­en­teel­lisen työt­tömyy­den eli huonon huolto­suh­teen syitä Suomes­sa on nimeno­maan haja-asu­tuk­sen suuri osu­us, esimerkik­si Ruot­si­in ver­rat­tuna. Yksi keskeinen kysymys on liiken­nepoli­ti­ik­ka ja nimeno­maan rahoituk­sen kohdis­t­a­mi­nen, yksinker­tais­taen kaupun­git edel­lyt­tää raiteita.

    Lähde: “Puoluei­den mielestä talouskasvu ratkoo ongel­mat”, HS Koti­maa 3.4., (vaatii lukuoikeu­den:) http://www.hs.fi/verkkolehti/kotimaa/artikkeli/Puolueiden+mielest%C3%A4+talouskasvu+ratkoo+ongelmat/1135265111476

  19. Juhana Var­ti­aisen kri­ti­ik­ki oli taas ker­ran riemas­tut­tavaa luet­tavaa. Se täy­tyy kuitenkin sanoa noista vihrei­den raidein­vestoin­neista, ettei niiden tarkoituk­se­na ole peit­tää val­tion kestävyys­va­jet­ta vaan saa­da radat valmi­ik­si. Kestävyys­va­jeeseen ne puut­tuvat mar­gin­aaliselta osin vain siten, et6tä tämä nykyi­nen hyvin hitaasti rak­en­t­a­mi­nen on älyt­tömän kallista. Nopeampi aikataulu säästäisi rahaa.

  20. Nämä vaalit ovat siinäkin mielessä kiin­nos­ta­vat, että ns. viral­lisia totuuk­sia asete­taan kyseenalaisek­si euro­maid­en kri­isi kärjessä.

    Eniten tässä ihme­tyt­tää val­tio­varain­min­is­terin ja koko min­is­ter­iön toim­inta. Virkamiehet on jalka­utet­tu ken­tälle tekemään Kokoomuk­sen vaal­i­työtä ja propagoimaan EU:n vakauttamissopimusta.

    Kenen para­me­treil­lä seu­raa­va hal­li­tu­so­hjel­ma tehdään?

    Eläke­poli­iti­ik­ka perus­tuuko mil­laisi­in laskelmi­in? Entä VM:n kestävyys­laskel­mat. Pro­fes­sori Pert­ti Haa­paran­ta on argu­men­toin­ut min­is­ter­iön laskel­mat vähin­täänkin kyseenalaisiksi:
    http://www.taloustieteellinenyhdistys.fi/images/stories/kak/KAK12011/kak12011haaparanta.pdf

    Viime vaalien jako­vara kään­tyi het­kessä kestävyysvajeeksi.

    Kaikil­la puolueil­la pitäisi olla yhtä hyvät tiedot julk­istaa näitä hal­li­tu­so­hjelmia. Nyt on niin että hal­li­tus­puolueet ovat etu­ase­mas­sa — Katainen jopa kiertää Suomea virka-autollaan.

  21. VM:n laskelmis­sa talouskasvu aut­taa heikosti kestävyys­va­jeeseen, kos­ka kasvu lisää samal­la myös julk­isia menoja. 

    Voisiko joku selvit­tää tätä? Jos yksi­tyi­nen puoli kas­vaa, kos­ka siel­lä tehdään enem­män tai tehokkaam­min töitä, niin miten tämä lisää julk­isia meno­ja? Ymmär­rän tämän, jos talouskasvu tuote­taan siten, että julkiset puo­let tuot­ta­vat enem­män, mut­ta en ymmär­rä tuo­ta suo­raa vält­tämätön­tä yhteyttä. 

    Investoin­nit raiteisi­in tai teol­lisu­u­den kulu­jen alen­t­a­mi­nen eivät lisää työn tar­jon­taa. Samoin tämä ostovoiman ja kysyn­nän lisäämi­nen on täyt­tä hölyn­pö­lyä. Kukaan ei tee enem­pää töitä, jos saa lisää rahaa käteen 

    En ymmär­rä tätä. Jos esim. palvelu­iden kysyn­tä kas­vaa (kos­ka ostovoima on kas­vanut), niin eikö tämä tarkoi­ta sitä, että palvelu­alat vetävät enem­män työvoimaa puoleen­sa ja tämä työl­listää täl­lä het­kel­lä työt­töminä ole­via ja sitä kaut­ta vähen­tää työt­tömyytä ja siten pienen­tää julk­isia menoja. 

    Se var­maan pätee, että korkean tuot­tavu­u­den työn­tek­i­jöi­den net­topalkko­jen nousu tuskin lisää hei­dän työn­tekoaan, mut­ta jos tuot­tavu­u­den kasvun myötä hei­dän brut­topalkkansa nou­se­vat, on tästä varaa verot­taa suurem­pi osa ja he silti saa­vat käteen­sä enem­män kuin sai­vat aiem­min, niin kyl­lä tämän pitäisi kestävyys­va­jeeseen auttaa. 

    Tai sit­ten olen ymmärtänyt kokon­aan päin män­tyä, mitä tuol­la ter­mil­lä oikein tarkoitetaan.

  22. Eläkeiän nos­to aiheut­taa vain suuren kohtaan­to-ongel­man sil­lä työ­nan­ta­jien tarve kohdis­tuu 25–40-vuotaisiin ja eläkeiän nos­tol­la taas ain­oas­taan 60–70-vuotiaiden tar­jon­ta lisääntyy.Jo tuo 60–70-vuotias työvoima oli­is kysyt­tyä niin Savukoskel­la tai Kemi­järvel­lä olisi suuria tehtaita.

    Kun työvoiman maa­han­tuon­ti on vapautet­tu niin on käymässä niin että maa­han tuo­daan 25–40-vuotiasta työvoimaa ja 60–70-vuotiat elätet­tään sos­sun luukul­ta kuten EK ja Het­emä­ki esittävät .

    Ruot­si on eri maa­ta työvoiman käytön suh­teenkin, hyvä esimerk­ki enti­nen työan­ta­jani: 90-luvun alus­sa keski­ikä oli sama luok­ka Ruot­sis­sa aj Suoemssa. Joskus 2006 kes­ki-ikä oli nous­sut 57-vuo­teen ja Suomes­sa jäänyt 43 vuoteen.Ero johtuu siitä, että Ruot­sisa työ­sopimus­la­ki määrit­telee irti­sanom­si­jär­jet­syk­sen, Suomes­sa vas­taavaa ei ole.

    Kun Suomen poli­it­ti­nen keskustelu on lähin­nä garderoobin sisäl­lön arvioin­tia niin asi­at jäävät vaalien ulkop­uolelle ja hal­li­tus ja eduskun­ta on täyn­nä turhia julkkik­sia ja asi­at päätetään lob­barei­den kir­joit­tamien käsikir­joi­tusten mukaan

  23. Täy­tyy sanoa, että MTV3:n vaa­likeskustelu tänään oli todel­la Neu­vos­toli­itos­ta. Nyt kun Kokoomus­ta ei enää voi vilpil­lís­es­ti rahoit­taa niin on täl­laisia epä­toivoisia vaaliohjelmia.

    MTV3:n vaalio­hjel­man takana lie­nee EVA ja EK, Mat­ti Apunen pais­tat­telee MTV3:n vaal­i­sivuil­la. Surkein­ta on, että MTV3 on ruot­salaisen Bon­nier-suvun yhtiö. SVT lähet­tää vapaasti mm. urheilu­o­hjelmia. Suomes­sa samat ohjel­mat ovat MTV3:lla maksullisia.

    On valitet­tavaa, että suo­ma­lais­ten Ruot­si-tietoisu­us lop­puu Salon seu­tuville ja siitä itään ovat val­las­sa HS ja Ruot­salaiset pääomapi­ir­it ja säätiöt.

Vastaa käyttäjälle Paavo Häikiö Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.