Site icon

Terveydenhuolto pois kunnilta

Kun­nan­lääkäri­jär­jestelmän perua vas­tuu ter­vey­den­huol­losta on Suomel­la kun­nil­la. Vaik­ka erikois­sairaan­hoitoa varten on sairaan­hoitopi­ir­it, kun­ta mak­saa tästäkin hoit­o­mak­sut. Kun­ta toimii siis erikois­sairaan­hoi­dos­sa taval­laan kun­ta­lais­ten vaku­u­tusy­htiönä. Suomen kun­nat ovat aivan liian pieniä kan­ta­maan taloudel­lista vas­tu­u­ta niin sat­un­nais­es­ta asi­as­ta kuin ter­vey­den­huolto. Kahdes­ta pien­estä kun­nas­ta toinen selviää ter­vey­den­hoi­dos­ta pienel­lä bud­jetil­la ja sil­lä on silti varaa esimerkik­si kun­nol­liseen ham­mashoitoon, toisel­la paljon isom­pi bud­jet­ti ei riitä oikein mihinkään. Syynä voin olla muu­ta­ma kallis poti­las, joka romut­taa pienen kun­nan bud­jetin per­in­po­h­jais­es­ti. Vai­htelu ei ole vain sat­un­naista, jol­loin se tasoit­tuisi pitkän ajan kulues­sa. Eri­tyis­es­ti syr­jäisil­lä seuduil­la geneet­ti­nen per­imä saat­taa altistaa kall­ishoitoisille perin­nöl­lisille sairauksille.

Kun­nat on kyl­lä pakotet­tu yhteistyöhön peruster­vey­den­huol­los­sa siten, että ter­veyskeskuk­sen asukaspo­h­jan on olta­va vähin­tään 20 000 asukas­ta, mut­ta laskut poti­laista menevät edelleen peruskun­ti­in. Samal­la on muo­dostet­tu kankei­ta hallinto­him­meleitä, jot­ka puurout­ta­vat päätök­sen­teon ja johta­vat raha haaskaukseen.

Moni on esit­tänyt, että erikois­sairaan­hoito pitäisi siirtää val­tion mak­set­tavak­si, ter­veyskeskuk­sen ennustet­tavam­mista menoista pienetkin kun­nat selviävät. Näin ei pidä tehdä mis­sään tapauk­ses­sa. Monikanavainen rahoi­tus on jo nyt ter­vey­den­huoltomme ongel­ma. Yksi lisäkana­va pahen­taa vain asi­aa. Kun­nan ei kan­na­ta panos­taa peruster­vey­den­huoltoon vaan lähet­tää poti­laat mah­dol­lisim­man herkästi erikois­sairaan­hoitoon, jos samal­la saa vas­tu­un siir­re­tyk­si val­ti­olle. Juuri näin on käynyt Nor­jas­sa, joka siir­si erikois­sairaan­hoidon val­ti­olle. Kun raja-aitaa peruster­vey­den­huol­lon ja erikois­sairaan­hoidon välil­lä pitäisi madal­taa, tuo jär­jeste­ly tek­isi raja-aidas­ta kivimuurin.

Todet­takoon, että yksi­tyi­nen ter­vey­den­huolto ja eri­tyis­es­ti työter­veyshuolto on vähän samas­sa ase­mas­sa suh­teessa erikois­sairaan­hoitoon kuin kun­nat Nor­jas­sa. Ne voivat lähet­tää poti­lai­ta mielin määrin erikois­sairaan­hoitoon mak­samat­ta siitä mitään. HYKS:n helsinkiläi­sistä lähet­teistä tulee asi­akas­määri­in suh­teutet­tuna enem­män yksi­tyis­sek­to­ril­ta kuin ter­veyskeskuk­sista. Tuskin kuitenkaan työter­veyshuol­lon asi­akkaat ovat sairaampia kuin esimerkik­si työttömät.

Ter­vey­den­huolto tulee ottaa kun­nil­ta pois kokon­aan ja siirtää maakun­nan kokoiselle yksiköl­lä, siis lähin­nä sairaan­hoitopi­ir­ille, jon­ka nimi var­maankin muut­tuisi sosi­aali- ja ter­veyspi­iris­ki tai vai­h­toe­htois­es­ti maakun­naksi.  Mukana siir­ty­isi suuri osa sosi­aal­i­huoltoa, esimerkik­si van­hus­ten­hoito, las­ten­suo­jelu, päi­hde­huolto, mut­ta ei las­ten päivähoitoa, joka tulee säi­lyt­tää paikallis­es­ti päätet­tävänä lähipalvelu­na. Jatkos­sa kut­sun tätä yksikköä maakun­naksi, mut­ta se voi tietysti olla myös erilli­nen kun­tien muo­dosta­ma sairaan­hoitopi­irin kaltainen organisaatio.

Monikanavaisu­ud­es­ta aiheutu­vien ongelmien pois­tamisek­si maakun­nalle tulee siirtää myös Kela­mak­sut lääkkeistä, poti­laiden kul­je­tuk­ses­ta ja sairauspäivärahoista.

Ter­vey­den­huolto rahoitet­taisi­in joko anta­mal­la maakun­nille vero­tu­soikeus, kuten on tehty Ruot­sis­sa tai jonkin­laisel­la asukasluku­un ja kun­nan mak­sukykyyn perus­tul­val­la mak­sul­la, kuten on tehty Kain­u­un maakun­nas­sa. Jos maakun­nat saa­vat vero­tu­soikeu­den, kun­nal­lisveron määrä tietysti ale­nee samal­la dra­maat­tis­es­ti.  Asukasluku­un perus­tu­va rahoi­tus veisi kun­nil­ta moti­vaa­tio savus­taa paljon palvelui­ta tarvit­se­vat asukkaat naa­purikun­tien vastuulle.

Ter­veyskeskuk­sis­sa pelätään siir­ron sairaan­hoitopi­irei­hin johta­van erikois­sairaan­hoidon yli­val­taan. En usko. Tun­nen useim­mat sairaan­hoitopi­irien johta­jat. He kyl­lä ymmärtävät toimi­van ja korkeata­soisen peruster­vey­den­huol­lon merk­i­tyk­sen – jopa kun­tapäät­täjiä paremmin.

Niin­pä:

Ter­vey­den­huolto ja  val­taosa sosi­aal­i­huoltoa tulee siirtää kun­nil­ta maakun­nille tai sairaan­hoitopi­ireistä muo­dostet­taville  sosi­aali- ja ter­veyspi­ireille. Samal­la kelal­ta siir­ty­i­sivät kor­vauk­set lääkeku­luista, matkoista ja yksi­tyis­es­tä hoi­dos­ta sekä sairaus­päivistä. Ter­vey­den­huolto rahoitet­taisi­in joko anta­mal­la maakun­nille vero­tu­soikeus kuten Ruot­sis­sa tai samaan tapaan asukaslu­vun ja mak­sukyvyn mukaan kuin Kain­u­un maakunnassa.

Exit mobile version