Kaupunkisuunnitteluviraston toimintasuunnitelma
Keskusteltiin paljon täydennysrakentamistavoitteesta. Virasto valitti, että kaavat ovat hyvin työläitä, eikä tavoitteissa ole kovin helppo pysyä. Kaavoituskustannukset ovat varmaankin kerrosneliötä kohden moninkertaiset uudisalueisiin nähden, mutta suhteutettuna investointien arvoon kaavoitus ei maksa mitään. Siitä ei kannata pihdata. Mutta tällaiseen johtaa lohkoutunut budjetointi. Päätettiin kokoomuksen aloitteesta esittää, että seuraavalla kerralla tiivistyskaavojen määrästä tehdään sitova tavoite. Kirjelmöitiin myös, että geoteknisen osaamisen puolella alkaa olla pullonkaula kaavoituksessa. Tahdotaan siis lisää väkeä.
Kansallisteatterin kaava
Listan mukaan.
Päätösvallan siirtyminen
Lautakunta saa suoraan päättää vähäiset korjaukset kaavoihin ja hyväksyä poikkeamislupia. Lisää töitä on siis tulossa.
Tapulikaupungin kaava
Hyvä esimerkki, miksi täydennysrakentaminen on vaikeata. Tässä kaavassa on tilaa 250 uudelle asukkaalle.
Liikenteen sujuvoittaminen jne.
Kerrottiin keskustatunnelin kaavoitustilanteesta. Se pitää kaavoittaa tarkasti, jotta turhia alueita ei pidettäisi varattuna.
Yleinen johtopäätös on, ettei keskustatunnelia tule pitkään aikaan, jolloin kolin radikaalia kävelykeskustan laajentamista ei pidetä realistisena. Espojen kaventaminen yksikaistaisiksi olisi mahdollista. Se pienentää kapasiteettia 15 prosentilla, mikä tukee kaupungin tavoitteita kehittää kauppatoria reunustavia kortteleita.
Asia pantiin pöydälle, koska lautakunta oli vajaalukuinen.
Lausunto Helsingin seudun joukkoliikenteen taksa- ja lippujärjestelmän vyöhykemallista
Pitkähkön keskustelun jälkeen päätimme, että emme Tatu Rauhamäen kanssa jäävää itseämme tässä asiassa. Lausunto meni pöydälle lautakunnan vajaalukuisuuden vuoksi. Itse olen tullut siihen tulokseen, että mallina tämä vyöhykemalli on esitetyistä paras. Kysymystä optimaalisesta tariffirakenteesta kannattaisi jossakin vaiheessa tarkastella blogilla ihan älyllise3nä harrastuksena.
Lausunto HSL:n palvelutasosuosituksesta
Hyväksyimme kriittisen lausunnon. Hätä ei ehkä ole tämännäköinen, koska Helsinki voi aina ilmoittaa HSL:lle, että se haluaa alueelleen kunnon joukkoliikenteen ja on halukas myös maksamaan siitä.
Lausunto Soraharjuntien katusuunnitelmasta
Yleistentöiden lautakunnalla olisi halua katkaista tämä oikotie Itäväylältä Kehä I:lle. Liikennesuunnnittelijat vastustavat. Pantiin pöydälle poissaolojen takia.