Site icon

Kaupunkisuunnittelulautakunta 21.1.2011

Kaupunkisu­un­nit­telu­vi­ras­ton toimintasuunnitelma

Keskustelti­in paljon täy­den­nys­rak­en­tamis­tavoit­teesta. Viras­to valit­ti, että kaa­vat ovat hyvin työläitä, eikä tavoit­teis­sa ole kovin help­po pysyä. Kaavoituskus­tan­nuk­set ovat var­maankin ker­rosneliötä kohden moninker­taiset uud­is­alueisi­in näh­den, mut­ta suh­teutet­tuna investoin­tien arvoon kaavoitus ei mak­sa mitään. Siitä ei kan­na­ta pih­da­ta. Mut­ta täl­laiseen johtaa lohk­outunut bud­je­toin­ti. Päätet­ti­in kokoomuk­sen aloit­teesta esit­tää, että seu­raaval­la ker­ral­la tiivistyskaavo­jen määrästä tehdään sito­va tavoite. Kir­jelmöi­ti­in myös, että geot­eknisen osaamisen puolel­la alkaa olla pul­lonkaula kaavoituk­ses­sa. Tah­do­taan siis lisää väkeä.

Kansal­listeat­terin kaava

Lis­tan mukaan.

Päätös­val­lan siirtyminen

Lau­takun­ta saa suo­raan päät­tää vähäiset kor­jauk­set kaavoihin ja hyväksyä poikkeamis­lu­pia. Lisää töitä on siis tulossa.

Tapu­likaupun­gin kaava

Hyvä esimerk­ki, mik­si täy­den­nys­rak­en­t­a­mi­nen on vaikea­ta. Tässä kaavas­sa on tilaa 250 uudelle asukkaalle.

Liiken­teen suju­voit­ta­mi­nen jne.

Ker­rot­ti­in keskus­tatun­nelin kaavoitusti­lanteesta. Se pitää kaavoit­taa tarkasti, jot­ta turhia aluei­ta ei pidet­täisi varattuna.

Yleinen johtopäätös on, ettei keskus­tatun­nelia tule pitkään aikaan, jol­loin kolin radikaalia käve­lykeskus­tan laa­jen­tamista ei pide­tä real­is­tise­na. Espo­jen kaven­t­a­mi­nen yksikaistaisik­si olisi mah­dol­lista. Se pienen­tää kap­a­siteet­tia 15 pros­en­til­la, mikä tukee kaupun­gin tavoit­tei­ta kehit­tää kaup­pa­to­ria reunus­tavia kortteleita.

Asia pan­ti­in pöy­dälle, kos­ka lau­takun­ta oli vajaalukuinen.

Lausun­to Helsin­gin seudun joukkoli­iken­teen tak­sa- ja lip­pu­jär­jestelmän vyöhykemallista

Pitkähkön keskustelun jäl­keen pää­timme, että emme Tatu Rauhamäen kanssa jäävää itseämme tässä asi­as­sa. Lausun­to meni pöy­dälle lau­takun­nan vajaalukuisu­u­den vuok­si. Itse olen tul­lut siihen tulok­seen, että mal­li­na tämä vyöhyke­malli on esite­ty­istä paras. Kysymys­tä opti­maalis­es­ta tar­if­fi­rak­en­teesta kan­nat­taisi jos­sakin vai­heessa tarkastel­la blogilla ihan älyllise3nä harrastuksena.

Lausun­to HSL:n palvelutasosuosituksesta

Hyväksy­imme kri­it­tisen lausun­non. Hätä ei ehkä ole tämän­näköi­nen, kos­ka Helsin­ki voi aina ilmoit­taa HSL:lle, että se halu­aa alueelleen kun­non joukkoli­iken­teen ja on halukas myös mak­samaan siitä.

Lausun­to Sora­har­jun­tien katusuunnitelmasta

Yleis­ten­töi­den lau­takun­nal­la olisi halua katkaista tämä oikotie Itäväylältä Kehä I:lle. Liiken­nesu­unnnit­teli­jat vas­tus­ta­vat. Pan­ti­in pöy­dälle pois­saolo­jen takia.

Exit mobile version