Keskustelu kiinan autoarpajaisista herätti mielenkiintoisen keskustelun siitä, miten luonnollisesti niukkoja hyödykkeitä tulisi jakaa, ostovoiman vai arvioiden tarpeen mukaan. Muiden kiireiden takia ehdin vasta osallistumaan tähän keskusteluun. [TARKENNUS: Tarkoitan luonnollisesti niukalla hyödykkeellä hyödykettä, jota ei voida valmistaa enempää]
On oikein jakaa terveydenhuoltoa tarpeen, mutta muiden kuin välttämättömyyshyödykkeinen jako muun kuin ostovoiman mukaan johtaa älylliseen umpikujaan. Ne kannattaa myydä eniten tarjoavalle. Jos ostovoiman mukaan jakaminen johtaa liian eriarvoiseen tilanteeseen, korjattakoon tulonjakoa, ei jakoperustetta.
On kaunis ajatus, että hyödykkeet pitäisi jakaa periaatteella jokaiselle tarpeensa mukaan. Kun tuotanto vielä toteutetaan periaatteella jokaiselta kykyjensä mukaan, onkin päädytty viime vuosisatojen kauneimpaan unelmaan.
Aletaanpa kuoria asiaa.
Hyvä lähtökohta on, että niukat hyödykkeet – vakkapa autojen vaatima katutila – omistetaan yhdessä. Ne, jotka saavat ne käyttöönsä, ovat velvollisia maksamaan käyttöoikeudesta niille, jotka jäävät ilman. Huutokauppa on tässä oikeudenmukaisin.
Lähdetään oletuksesta, että on oikein jakaa niukat hyödykkeet arpomalla, koska arpaonni on jakautunut tasan mutta ostovoima ei ole. Jos köyhää on arpajaisissa lykästänyt, onko v äärin, että hän myy oikeutensa jollekin? Jos A pitää järkevänä myydä ja B järkevänä ostaa, silloin kai molempien tilanne paranee. Kuka voi väittää, että tämä kauppa loukkaisin jonkun kolmannen etua?
Jos jälkimarkkinat sallitaan, silloin ei loogisesti voi päätyä muuhun kuin että alunperinkin huutokauppa on oikeudenmukaisin. Huutokauppahan tarkoittaa, että niukka hyödyke omistetaan ensin tasan ja osa myy oman osuutensa niille, jotka ovat valmiit maksamaan siitä enemmän.
Jos hyväksymme tulonjaon sellaisena kuin se on, miksi on enemmän väärin jakaa katutila ostovoiman mukaan kuin jakaa muut hyödykkeet? Jos rikas ei saa käyttää rahaansa autonkäyttöoikeuden ostamiseen, hänelle jää enemmän rahaa käytettäväksi muihin hyödykkeisiin. Koska rikas on rikkaampi kuin köyhä, hän voi aina ostaa jotain enemmän kuin köyhä. Pitäisikö kaikki hyödykkeet jakaa tarpeen mukaan? Jos kysytään, kumpi olisi perustellumpaa jakaa tarpeen mukaan ruoka vai autonkäyttöoikeus, miten voidaan päätyä siihen, että köyhät nähkööt nälkää, mutta autoilla heidän pitää saada?
Jos emme hyväksy tulonjakoa sellaisena kuin se on, muuttakaamme tulonjakoa.
Voidaan tietysti sanoa, että rahan merkitys vähenee sitä mukaa kuin poistamme hyödykkeitä markkinoiden piiristä. Tuloerojen merkitys käy vähäiseksi, jos kaikki muu jaetaan kuponkeina, mutta tikkukaramelleja saa ostaa rahalla. Tulonjaon tasoittaminen on tämän päämääränkin suhteen tehokkaampi tie kuimn se, että aivan tavallisia hyödykkeitä poistetaan rahatalouden piiristä.
…
Edelliseen nähden riippumaton argumentti: yhteiskunta on huono arvioimaan tarpeita. Ruotsissa pantiin bensa kortille 1970-luvun öljykriisin aikana. Kaikki saivat sitä yhtä paljon paitsi ne, jotka pystyivät osoittamaan tarvitsevansa sitä enemmän. Näitä enemmän tarvitsevia oli niin paljon, että osto-oikeuksia jaettiin kolminkertainen määrä aiempaan kulutukseen verrattuna.