Kaupunkisuunnittelulautakunta 28.10.2010

Kalasa­ta­man kaava

Hyväksyt­ti­in nuri­noit­ta. Tästä tulee mie­lenki­in­toista aluet­ta, tavoitel­laan töölöläistä umpikorttelia.

Mata­lam­mat, kolmik­er­roksiset osat (town­houset) ovat perustel­tu­ja val­on takia. Pihoista tulisi perin piemeitä, jos ne ympäröitäisi­in korkeil­la ker­rostaloil­la joka puolelta. Nämä Town­houset sovel­tu­vat vähän huonos­ti mei­dän esteet­tömyys­stan­dard­ei­hin. Nyt asia on ratkaistu niin, että huoneis­ton sisään on jätet­tävä paik­ka hissikuilulle. Kuilu ei mene hukkaan, vaik­ka hissiä ei raken­net­taisi. Se toimii val­okuilu­na. Näi­den kolmik­er­roksis­ten yhteen raken­net­tavien omakoti­talo­jen piti alun­perin olla kooltaan 175 neliötä, mut­ta nyt ne on pienen­net­ty 150 neliöön. Yhdessä ker­rokses­sa neliöitä on siis vain 50 ja tähän alaan pitää mah­tua sekä por­taat että se hissikuilu.

Myös Berli­inin keskus­tas­sa on townhouseja.

Län­sire­unan ker­rostaloon on saatu lisää neliöitä lait­ta­mal­la sen sisälle katet­tu val­okuilu, siis taval­laan läm­min piha.

Olisi tehnyt mieli rutista autopaikkanormista, mut­ta kun tämä kaa­va on ker­ran jo val­tu­us­tossa hyväksyt­ty ja nyt sitä vain viilataan, annoin olla. Auto0paikamäärän pienen­tämi­nen ei olisi myöskään juuri pienen­tänyt meno­ja, kos­ka nyt koko kort­telialan alla on pysäköintiä.

Koko kort­teli luovute­taan vuokraa­mal­la. Niin­pä raken­nus­li­ike ei peri­aat­teessa hyödy raken­nu­soikeu­den lisäyk­ses­tä vaan hyö­ty tulee kaupungille, kos­ka vuokra perus­tuu kerrosneliöihin.

Kalasa­ta­mas­sa raken­nustyöt alka­vat ilmeis­es­ti vielä tänä vuon­na. Ei tästä kort­telista vaan tämän kort­telin eteläpuolelta.

Paciuk­senkadun alikulku

Alikulku on siinä, kos­ka “viralli­nen” pyöräre­it­ti Kuu­sisaares­ta keskus­taan kul­kee sitä kaut­ta. Täy­tyypä joskus oikein kokeil­la tuo­ta reit­tiä. Se ei olisi oikein myöskään mah­tunut Huopale­hden­tien risteyk­seen. Sehän vaatii pitkän luiskan.

Tämä on vas­ta kaa­va, ei investoin­tipäätös. Ensin raken­netaan kevyen liiken­teen sil­ta Auro­ran sairaalan kohdalle. Sit­ten on tämän vuoro. Riip­puu bud­jet­tineu­vot­teluista, mis­sä aikataulus­sa näitä han­kkei­ta toteutetaan.

8 vastausta artikkeliin “Kaupunkisuunnittelulautakunta 28.10.2010”

  1. Mik­sei samaa logi­ikkaa kuin Kalasa­ta­man kaupunki­talo­jen his­seis­sä voi­da soveltaa muutenkin asun­to­jen rak­en­tamises­sa? Eli tehdään 80-sent­tisiä ovia, jot­ka voidaan tarvit­taes­sa lev­en­tää metrisik­si; tai tehdään kylpy­huone niin, että sen voi tarvit­taes­sa laa­jen­taa esim. kalus­tei­ta purka­mal­la niin, että saa pyörä­tuolin kään­töympyrälle tilan? Täysin lail­lista on tietenkin talon valmis­tut­tua vai­h­taa ovet ja kalus­taa kylpy­huone, mut­ta uud­is­rak­en­tamises­sa normeista ei yleen­sä jouste­ta yhtään.

  2. Ville, aja­tus­tasi jatkaen, kaupun­ki voisi vaa­tia, että rak­en­ta­ja tar­joaa sen esteet­tömän vai­h­toe­hdon osta­jalle yht­enä vai­h­toe­htona asun­non sisustuksena.

  3. Hyvä ratkaisu on sijoit­taa samaan kort­teli­in mon­enkokoisia asun­to­ja. Asun­non­va­i­h­ta­jat val­taosin halu­a­vat suurem­man asun­non tutu­il­ta kul­mil­ta. Nyt usein joudu­taan etsimään sopi­vankokoista aiem­paa kauem­paa, kun lähiva­likoimas­sa on tar­jol­la vääränkokoisia luukkuja.

    Kalasa­ta­mas­ta saadaan kaupun­gin hel­mi, jos raken­nusarkkite­htu­uri­in panos­te­taan riittävästi.

  4. Hyvin mie­lenki­in­toista, että viralli­nen reit­ti kuule­ma menee tuo­ta kaut­ta, kun kaupun­ki kuitenkin samaan aikaan on piitänyt pääväylän men­emään Ram­sayn­ran­taa Paciuk­senkadun risteyk­seen asti. Ks, pääväylien kun­tokar­toi­tus.

    Olisiko niin, että pyöräi­lyä ei vielä huomioi­da suun­nit­telus­sa ihan vakavis­saan, vai mis­tä tämä johtuu? Viral­lis­es­ta reitistä puhuneelle virkamiehelle kan­nat­taa joka tapauk­ses­sa antaa hiukan palautet­ta, että naa­puri­huoneen kave­r­ien kanssakin saa puhua.

    Sinän­sä, juuri luiskien takia tuo saat­taa olla kyl­lä parem­pi paik­ka. Pääväylä kan­nat­taa var­maan siirtää men­emään tuos­ta jah­ka tun­neli valmistuu.

  5. Osmo: “…vaan hyö­ty tulee kaupungille, kos­ka vuokra perus­tuu kerrosneliöihin…”

    Eli lop­pu­jen lopuk­si asukas häviää. Olen yhä sitä mieltä, että kaupungilta pitää kieltää maan­omis­tus tai kaavoitus. Nykyi­nen yhdis­telmä ei ole asukkaan eli kun­ta­laisen etu.

    Osmo: “…Nyt asia on ratkaistu niin, että huoneis­ton sisään on jätet­tävä paik­ka hissikuilulle…”

    Tuon soisi yleistyvän ilman kaupun­gin ohjaus­takin. Jotenkin tun­tuu, että 150 neliötä on aika pieni asun­to kaupnki­talok­si. Toiv­ot­tavasti niis­sä on vähin­tään 50 neliötä huoltoti­laa maan alla.

    Ville: “…tehdään 80-sent­tisiä ovia, jot­ka voidaan tarvit­taes­sa lev­en­tää metrisiksi…”

    Tuo on järkevää suuris­sa asun­nois­sa. Tosin suo­ma­laisel­la suun­nit­telun laadul­la, en usko kovin hyvään tulok­seen. Koko esteet­tömyyshömp­pä pitää saa­da kuri­in. Se estää pien­ten ja edullis­ten asun­to­jen rak­en­tamisen. Helsin­gin keskus­tas­sa on pulaa juuri kohtu­uhin­tai­sista 20 neliön yksiöistä opiske­li­ja- ja reppuriasunnoiksi.

  6. Uudel­la reit­il­lä, Kuu­sisaares­ta tul­taes­sa van­han puusil­lan yli­tyk­sen jäl­keen, on tarkoi­tus ylit­tää Meilah­den­tie suo­jati­etä. Tämä on pyöräil­i­jän kannal­ta heiken­nys nykyti­lanteeseen. Täl­lä het­kel­lä Meilah­den­tien yli­tyk­sessä pyöräil­i­jäl­lä on autoi­hin näh­den etu­a­jo-oikeus, sil­lä Ram­sayn­ran­nas­ta kään­tyvil­lä autoil­la on tietenkin väistämisvelvol­lisu­us, ja Meilah­den­ti­etä län­teen tulevil­la autoil­la on kolmio. (Kokon­aan toinen tari­na tietenkin on, etteivät kaik­ki autoil­i­jat tästä kolmios­ta piit­taa, vaan pysähtyvät suojatielle/klv:n jat­keelle odot­ta­maan rakoa jol­la pää­si­sivät liit­tymään Ram­sayn­ran­nan liiken­nevir­taan, samal­la estäen kevyt­tä liiken­net­tä, vaik­ka tämä on lais­sa kiellettyä). 

    Mikäli jatkos­sakin pyöräil­i­jäl­lä on houku­tus ajaa Ram­sayn­ran­taa aina Paciuk­senkadulle asti, käy Munkkiniemen sil­lan eteläi­nen kevyen liiken­teen väylä käy ahtaaksi.

  7. “Paciuk­senkadun alikulku
    Alikulku on siinä, kos­ka “viralli­nen” pyöräre­it­ti Kuu­sisaares­ta keskus­taan kul­kee sitä kautta.”

    Ei kai kukaan aja Kuu­sisaares­ta keskus­taan Paciuk­senkadun viereen tuo­ta kaut­ta? Lyhem­mät reitit sekä Meilah­den­tien että Seurasaar­en­tien kaut­ta. Tämä ei tietenkään mitenkään vähen­nä aliku­lun tarvetta.

  8. Tuol­laisia U‑mutkaramppeja, jot­ka liit­tyvät aliku­lus­ta Paciuk­senkadulle, ei pitäisi enää rak­en­taa mihinkään. Näi­den U‑mutkien toimivu­ut­ta etenkin mäis­sä voi käy­dä ihmettelemässä vaik­ka pääradan var­res­sa Viipurinkadun kohdal­la. Ne ovat jo valmi­ik­si han­kalia ja vaar­al­lisia, mut­ta aivan eri­tyisen vaar­al­lisia ne ovat liukkaal­la tai hiekoitet­tuna. Ramp­pi­en pitäisi liit­tyä molem­mista päistä katu­un kohtisuoraan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.