(Artikkeli on julkaistu Suomen Kuvalehdessä Näkökulma-palstalla)
Euroopan Unioni on sitoutunut vuoteen 2020 mennessä alentamaan kasvihuonepäästöjä 20 prosentilla vuoden 1990 päästötasosta, mikä tarkoittaa 14 prosentin vähennystä vuodesta 2005. Suomessa energiaverotusta uudistetaan, ja Helsingissä etsitään vaihtoehtoa kivihiilelle.
Päästöt EU jakaa päästökauppasektorin päästöihin ja muihin. Edellisiin kuuluvat muun muassa sähköntuotannon ja teollisuuden päästöt, jälkimmäisiin esimerkiksi liikenteen ja talokohtaisen lämmityksen päästöt. Kansalliset kiintiöt koskevat vain näitä jälkimmäisiä päästöjä. Niitä Suomen tulee alentaa 16 prosentilla vuoden 2005 tasosta.
Päästökauppasektorin päästöjä on tarkoitus alentaa koko unionin alueella 21 prosentilla vuoden 2005 tasosta. Päästöt pakotetaan alas pienentämällä laskettavien olevien päästöoikeuksien määrää tasaisesti vuosittain. Hintamekanismin annetaan etsiä edullisimmat keinot ja kohteet. Toisaalta kun liikkeellä olevien päästöoikeuksien määrä on asetettu, mitkään muut toimet eivät vaikuta päästökaupan alaisiin päästöihin.
Päästöt eivät esimerkiksi alene lainkaan, jos Helsingissä siirrytään kivihiilestä puuhakkeeseen, koska päästöoikeudet siirtyvät muualle Eurooppaan. Se ei myöskään auta Suomea saavuttamaan päästötavoitettaan, koska kansallinen tavoite koskee päästökauppasektorin ulkopuolisia päästöjä, esimerkiksi liikennettä. Sinänsä Helsingin varmaankin kannattaa luopua kivihiilestä välttyäkseen maksamasta päästöoikeuksien kohoavia hintoja. Päästökaupan ideana onkin valjastaa itsekkyys toimimaan oikein, mutta epäitsekkyydestä ei koidu mitään hyötyä ilmastolle.
Päästöjen vähentäminen ei EU:lle riitä. Lisäksi 20 prosenttia energiantuotannosta on perustuttava uusiutuviin energialähteisiin. Suomi on sitoutunut tuottamaan peräti 38 prosenttia energiasta uusiutuvista lähteistä. Tämä tavoite on vaikeampi saavuttaa kuin pelkkä päästötavoite.
Fortum on tarjonnut Helsingille kaukolämpöä Loviisan ydinvoimalasta. Ydinvoimalan kiihkeä vastustajakaan ei voi vastustaa sitä, että muutoin mereen laskettava laudelämpö käytetään hyväksi. Helsinki ei ole asiasta innostunut, koska asia on teknisesti ja taloudellisesti ongelmallinen, mutta vielä vähemmän tästä on innostunut valtiovalta. Se haluaa Helsingin lämmitettäväksi puuperäisillä polttoaineilla, koska Suomen on saavutettava tavoitteensa uusiutuvien energialähteiden osuudesta. Jos tähdättäisiin vain päästöjen vähentämiseen, Helsinkiä tuskin ryhdyttäisiin lämmittämään puulla.
***
Mihin tuota uusiutuvan energian koskevaa tavoitetta tarvitaan päästötavoitteen lisäksi?
Lupaus uusiutuvan energian osuudesta takaa markkinat ja tuotekehityksen kannattavuuden. Alalle onkin syntynyt nopeasti runsaasti toimeliaisuutta. Ehkä tällä vähän väkivaltaisella normilla onnistutaan lopulta raivaamaan edullisempi tie vähentää päästöjä.
Voi olla kyse myös maatalouspolitiikasta. Teollisuusmaat varautuvat neuvotteluihin maatalouskaupan vapauttamisesta. Kova vaatimus uusiutuvasta energiasta saattaa kompensoida rajojen avautumisesta koituvat tappiot peltomaan omistajille. Suomessakin maa- ja metsätalouden edustajat ovat haistaneet makkarankäryn.
Kysyin kerran komission edustajalta, miksi Suomea vaaditaan haaskaamaan biomassaa jalostamalla siitä liikenteen polttoaineita, vaikka sama biomassa korvaisi tehokkaammin fossiilisia energian tuotannossa. Menetetäänhän etanolin tai biodieselin tuotannossa huomattava osa biomassan energiasisällöstä. Hän vastasi, että olisin oikeassa, jos kyse olisi vain ilmastosta. Kyse on autoilun tulevaisuudesta, kun öljy käy niukaksi.
***
Päästöoikeuden hinta on nyt noin viisitoista euroa hiilidioksiditonnilta. Tätä halvemmat toimet kannattaa siis toteuttaa ja kalliimmat hylätä. Hinta on riittämätön kannustamaan tositoimiin. Taantuma on vähentänyt päästöjä itsestään ja se on painanut päästöoikeuksien hinnat alas. Tehotakseen hinnan pitäisi olla vähintään kolmekymppiä tonnilta. Päästöoikeuksien määrän vähetessä hinta saattaa nousta myöhemmin jopa sataan euroon. Se tuottaisi miljarditulot valtiolle, jolloin taas muuta verotusta voidaan alentaa.
Päästöoikeuden arvaamaton hinta on ongelma. EU:n pitäisi määrätä liikkeelle laskettaville päästöoikeuksille minimihinta turvatakseen säästöinvestointien kannattavuuden – ja varautua myymään ylimääräisiä oikeuksia, jos hinta nousee aivan tolkuttomaksi.
Poliittisesti on kuitenkin päätetty paljon kalliimmista – ja siis tehottomammista – toimista. Tuulivoimalle tuleva 83,5 euron syöttötariffi megawattitunnilta vastaa hiilidioksiditonnin arvottamista vähintään 60 euroksi. Tuolle tasolle päästöoikeuksien hinnan voi olettaa nousevan. Merituulivoimalla säästetyn hiilidioksiditonnin hinta uhkaa kuitenkin nousta pitkälti yli sadan euron. Voisiko samalla rahalla saada enemmän aikaan muualla?
Liikenteen päästöjä kannustetaan vähentämään polttoaineveron lisäksi porrastamalla sekä autovero että vuotuinen ajoneuvovero päästöjen mukaan. Kaikkiaan vähäpäästöisyyteen kannustetaan yli 400 euron voimalla säästettyä hiilidioksiditonnia kohden!
MTK:n suunnasta tyrkytetään bioenergiaratkaisuja, joissa säästetyn hiilidioksiditonnihinta on aivan järjetön. Toivottavasti työ- ja elinkeinoministeriön energiaosaston ylijohtajaksi vastikään valittu MTK:n entinen puheenjohtaja Esa Härmälä tietää, millä puolella neuvottelupöytää hänen kuuluu tästä lähin istua.
***
On tullut muotiin ajaa seksikkäitä energiaratkaisuja, kuten vaikkapa maalämpöä. On hyvin järkevää muuttaa sähkö- tai öljylämmitteiset talot maalämmölle, mutta kaukolämmön piirissä olevan talon muuttaminen maalämmölle lisää hiilidioksidipäästöjä kaksinkertaiseksi. Perinteinen kaukolämpö on yhä parhaita lämmitysmuotoja, kunhan lämpö on tuotettu sähköä ja lämpöä tuottavassa voimalaitoksessa.
Oslo ylpeillee hiilineutraalisuudellaan, koska kaupunki lämpiää vesisähköllä. Kun Oslo kaappaa vesisähkön itselleen, Tanskassa hiililauhdevoimalat tuottavat sähköä pannut punaisina. Pohjoismaiden päästöt alenisivat huomattavasti, jos Oslo lämmitettäisiin kuin Helsinki.
Valtio ei kuitenkaan kannusta lisäämään kaukolämpöä, vaan rankaisee sitä noin kaksinkertaisella energiaverolla suhteessa aiheutuvaan hiilidioksidipäästöön. Politiikka ei ole kaikonnut politiikasta, ei ainakaan energiapolitiikasta.