Mikä energiaverotuksessa mättää?
Eero Heinäluoman Pauli Lehtimäen ja Jussi Pajusen keskustelu energiaverotuksesta kirvoitti tekemään yhteenvedon siitä, mikä energiaverotuksessa mättää.
Päämäärä on hyvä. Fossiilisia polttoaineita pitää verottaa huomattavasti nykyistä kovemmin, jotta olisi kannustin siirtyä uusiutuviin energialähteisiin. Sitten tulee yksityiskohtia, joiden vuoksi ohjausvaikutus menee pahasti vikaan. Virheitä on ainakin:
1) Kivihiiltä verotetaan voimakkaasti, jos sillä tuotetaan lämpöä, muta se on verotonta, jos sillä tuotetaan sähköä. Tälle ei voi oikein mitään, koska kun olemme samassa verkossa muiden maiden kanssa, sähkön verorakenteen pitää olla sama. Siksi sähköä ”hiilidioksidivero” on itse sähkön hinnassa. Veron korkeus ei riipu siitä, millä se on tehty, vaan kuka sitä käyttää. Joistakin vähän mielivaltaisesti valituista sähköntuotantomuodoista veron saa osittain takaisin tuotannon subventiona.
2) Kun kivihiilellä tai maakaasulla tehdään yhtä aikaa sekä lämpöä että sähköä, pitää päättää, kuinka paljon polttoaineesta kuluu sähkön ja kuinka paljon lämmön tuotantoon. Tuo kerroin voitaisiin laskeakin. Lämmöntuotannon polttoainetta pitäisi verottaa polttoainemäärästä, joka on noin 40 % kaukolämmön energiasisällöstä. Maakaasulla tuotettuna vielä selvästi tätä vähemmän. Jotta ohjaus olisi tarkkaa, kertoimen tulisi olla laitoskohtainen. Poliittisella päätöksellä kerroin on kuitenkin nostettu 90 prosenttiin. Tässä ei ole kyse energiapolitiikasta vaan aluepolitiikasta. Halutaan verottaa enemmän kaupungeissa asuvia kaukolämmön käyttäjiä kuin maalla asuvia sähkölämmön käyttäjiä.
3) Turvetta verotetaan kuin se ei tuottaisi hiilidioksidipäästöjä, vaikka se on kivihiiltäkin pahempi saastuttaja. Taas on kyse aluepolitiikasta.
4) Puun ei oleteta tuottavan hiilidioksidipäästöjä lainkaan. Toisin kuin turve, puu on uusiutuva energialähde myös alle tuhannen vuoden tarkastelussa, mutta nollapäästöoletus on liioittelua. Luonnontilassa myös osa puusta sedimentoituisi hajoamattomana maaperään. Nyt saatetaan kannustaa viemään biomassaa liikaa metsistä. Tällä ei ole merkitystä vielä, mutta ongelmasta tulee todellinen, jos päästöoikeuksien hinta nousee realistiselle tasolle.
5) Unohdetaan kokonaan, että päästökauppasektorilla ylimääräiset ponnistelut eivät vähennä globaaleja päästöjä, koska käyttämättä jääneitä päästöoikeuksia ei polteta vaan myydään jollekin toiselle. Oikeata politiikkaa olisi vähentää liikkeellä olevien päästöoikeuksien määrää niin paljon, että päästöoikeuden jonnekin sadan euron tasolle hiilidioksiditonnilta ja unohtaa muu ohjaus. (Jos 100 euroa tuntuu kovalta luvulta muistutan, että autojen vähäpäästöisyyttä tuetaan verokannustimilla, joissa hiilidioksiditonnin hinta on 400 – 500 euroa tonnilta)
Maakaasun veronkorotus ei ole virhe. Toki se johtaa siihen, että jos maakaasun hinta on kovin korkea, lämmön tarvetta on ja sähkö on halpaa, kannattaa käyttää kivihiiltä maakaasun sijaan, mutta tämä on normaalia markkinamekanismia eikä nosta globaaleja päästöjä. (Päästökauppa ja maakaasun markkinahinnan riippuvuus kysynnästä). Näissä oloissa Helsingin lämmittäminen hakkeella lisäisi globaaleja päästöjä, koska päästökauppasektorin päästöt vain siirtyisivät muualle mutta sen ulkopuolisen sektorin päästöt lisääntyisivät rekkarallissa.
Turpeen tuki on lyhytnäköistä, koska seinä on vastassa sitten, kun päästöoikeus maksaa sata euroa tonnilta. Päästökaupassa turpeesta ei saa päästötöntä mitenkään.
Pahin noista virheistä on kaukolämmön aluepoliittinen rangaistusvero. Vaasan energian toimitusjohtaja (muistaakseni) sanoi, että heidän kannattaisi näillä veroporkkanoilla muuttaa vastapainevoimalansa lauhdevoimaloiksi ja laskea lämpö mereen ja ottaa se sieltä takaisin lämpöpumpuilla. Lämpöpumppu on erinomainen tapa korjata sähkölämmityksen järkyttävän suuria päästöjä siedettävämmäksi. Tämä oolisi tärkein muutos asuntokannan lämmityksessä. Vaikka maalämpö on verrattomasti sähkölämmitystä tai öljylämmitystä parempi vaihtoehto, se on kuitenkin selvästi kaukolämpöä huonompi hiilidioksidipäästöjä ajatellen. Nyt on muodostunut kannustin siirtyä maalämpöön myös kaukolämpöalueilla, missä ei ole mitään tolkkua. Ruotsissa näin muuten tapahtuu ja ruotsalaiset oikein ylpeilevät tällä ympäristörikoksella. Osasyynsä tosin on suomalaiselle Fortumilla, joka on ylihinnoitellut Tukholman kaukolämmön turhan rahanhimoisesti.
Ymmärtääkseni kaavoituksella voidaan nyt kieltää sähkölämpötalot kaukolämpöalueilla. Samalla perusteella voisi olla järkevää kieltää maalämpö kaukolämpöalueella.
Käsitys maalämmöstä kaukolämpöä huonompana vaihtoehtona perustuu ajatukseen, että viimeiset sadat megawatit tehdään kivihiililauhteella. Sitten kun Euroopassa viimeinenkin kivihiilivoimala on suljettu ja sähköä tuotetaan vain uusiutuvilla ja ydinvoimalla, tältä argumentilta putoaa pohja pois, mutta se ei tapahdu pariin vuosikymmeneen.
Teknisistä perusteluista: olen kirjoittanut kaukolämmön hiilidioksidipäästöistä artikkelissa Maalämpö vai kaukolämpö.