_

Tiukkurilan onnettomuuden anatomia

Kolmiodraama on vaarallinen. Olin tänään fillarilla aika lähellä samanlaista tilannetta, jossa Tikkurilan onnettomuutta koskeneen ketjun tuottanut onnettomuus sattui (joka siis meni aivan eri tavalla kuin Hesarin nettisivujen uutisointi väitti ja johon kirjoitukseni perustui)
Ajoin fillarilla etuajo-oikeutettua katua ajotietä pitkin. Olin siis ajoneuvo siinä missä rekka-autokin.
Oikealta kolmion takaa oli tulossa oikealle kääntyvä taksi ja sen oikealta puolelta minua risteävälle suojatielle luvallisesti pyrkivä fillari.
Taksin piti väistää sekä minua (kolmio) että fillaria ( kääntyi)
Molempien piti väistää minua  (taksilla kolmio, fillari väistää kevyen liikenteen väylältä tullessaan ajotiellä olevaa ajoneuvoa)
Jos olisin ollut auto, kuten ketjun aiheena ollessa tapauksessa, minun olisi pitänyt pysähtyä, koska en olisi nähnyt suojatielle. (Tuskin kukaan tekee näin, mutta oikeudessa kuitenkin sitä edellytetään.) Minun ei tarvinnut pysähtyä, koska fillari näkee taksin yli.

Minä oletin taksin pysähtyneen väistääkseen minua ja fillari oletti taksinpysähtyneen väistääkseen häntä. Siksi fillari lähti liikkeelle minua huomaamatta ja minä jatkoin jarruttamatta. Tässä tapauksessa ei ollut ongelmaa, koska minä siis näin fillarin, mutta näin onnettomuus syntyy. Jos olisin ajanut autoa, olisin ajanut sen fillarin päälle. Liikenneasetus toimii oikein. Jos ei näe suojatielle, pitää pysähtyä, vaikka kääntyvä auto ei olisi pysähtynyt suojatien eteen, mutta se lienee täysin kuollut kirjan.

3 thoughts on “Tiukkurilan onnettomuuden anatomia

  1. Tämänlaista problematiikkaa kannattaakin pohtia ja löytää keinot sääntöjen, valvonnan ja valistuksen kautta. Samaan aikaa Liikenneturva – lain suomin valtuuksin – sivistää kansaa mm. sukupuolten tasa-arvosta (kampanja, jossa joukko miehiä toisti sanan minä). Mikä ihmeessä estää Liikenneturvaa puhumasta oikeista asioista?

    Lopuksi kehun aasinsiltana Autoliittoa ainakin yhdestä asiasta: heidän aikakausilehti esittelee kaikki liikenteen kuolonkolarit, niiden syyt ja taustat tutkintalautakunnan silmin. Tämän informaation valossa on entistä vaikeampaa ymmärtää Liikenneturvan toimintaa!

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  2. Jos taksi pysähtyi risteysalueelle (kuten ymmärrän kuvauksestasi – miten se muuten voisi estää näkyvyyden suojatielle?), niin sekin taisi toimia väärin, koska tieliikennelain 12§1 sanoo:

    Kääntyvän ajoneuvon kuljettaja ei saa aiheuttaa vaaraa tai tarpeetonta estettä muille samaan suuntaan kulkeville.

    Ja risteykseen pysäyttäminehän aiheuttaa vaaran kuvaamallasi tavalla. Eli taksin olisi tullut pysähtyä jo ennen risteystä, vaikka ensimmäisen suojatien osalta sen ei tarvinnutkaan ketään väistää (kun siinä ei ketään liikkunut).

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.