S-ryhmä avaa verkko-Alepan

S-ryhmä aloittaa verkkoruokakaupan, josta saa Alepan tuotteita.

Siis hetkinen? Täysin väärin päin!

Olen kokoajan tiennyt, että S-ryhmällä on jotain tuollaista tekeillä, mutta luulin tehtävän toisin päin. Nettiruokakauppa, joka toimittaa huonon valikoiman tuotteita kotiin, ei voi menestyä. Paremmin menestyisi konsepti, joka tuo täyden valikoiman Alepaan. Siis, jos lähikauppasi on Alepa, joka ei myy karitsan paahtopaistia, voisit tilata karitsan paahtopaistin lähi-Alepaan ja noutaa ne sieltä samalla kun haet  maidon ja edamjuuston.

Tämäkään ei toimi Helsingissä, mutta voisi toimia pidempien matkojen Suomessa.

Lisäys 11.8: On sen verran otettava takaisin, että tuo HOK-Elannon hanke voi menestyä hyvinkin, JOS yhtiö pystyy tekemään kuntien sosiaalitoimistojen kanssa sopimuksia palvelun liittämisestä vanhusten kotipalveluun. Vanhukset ovat ryhmä, joka tätä palvelua tarvitsee ja käyttää, mutta apajille on vaikea päästä, koska asia hoidetaan kunnallisena palveluna.

25 vastausta artikkeliin “S-ryhmä avaa verkko-Alepan”

  1. en ymmärtänyt pointtiasi nyt ollenkaan.

    Ruoka.net on erittäin hyvä palvelu. Miksi nuo ovelle tuotavat pöperöt olisivat huono idea just helsingisssä?

    1. Paavo Häikiölle:
      Kotiinkuljetus nettitilauksen pohjalta ei ole huono kuin taloudellisesti. On kokeiltu.
      Uskon enemmän siihen, että lähikauppaa rikastutetaan nettitilauksilla.
      Lähikaupan hyvä puoli on se, että se on lähellä. Sen huono puoli ei ole se, että hinnat ovat vähän kalliimmat, koska lähikauppa on yhä lähellä. Sen huono puoli on huono valikoima. Tähän vajavaisuuteen mahdollisuus tilata erikoistuotteita omaan lähikauppaan iskee kuin nyrkki voihin, ellei suorastaan kuin kuin veitsi silmään.

  2. @OS

    Tämäkään ei toimi Helsingissä, mutta voisi toimia pidempien matkojen Suomessa.

    Saksassa uudenlaiset kyläosuuskaupat elävät vahvaa tulemista ja tuovat ensi kertaa ketjuhirviöille kilpailua.

  3. ’Meidän’ Prismassa (Turussa) näkyy usein mies, jolla on iso kansio, joka kädessä hän kerää ison määrän (yleensä kärryn täyteen) tavaraa, näkee, että menee moneen talouteen (oletan kärryssä olevissa tuotteista, että pääosin vanhuksille). Luulen, että nämä oletettavat vanhukset käyttävät jonkin kotiapufirman palveluja, eivät nettiä. Mutta logistiikka on sama. Ne netinkin tuotteet pitää jonkun kerätä ja toimittaa, niin miksi yksityiset yrittäjät vastaavin periaattein eivät voisi käydä missä tahansa kaupassa (tai vaikkapa kauppahallissa) ja toimittaa tuotteet perille? Vanhuksille tämä on tulevaa palvelua yhä enemmän, vaikka toki maksaakin vähän enemmän. Mutta jos S-ryhmä ei subventoi mitenkään tuota tavaran toimittamista juuri Alepasta, niin silloin homman pitäisi kannattaa myös ulkopuolisella yrittäjällä (jos se ylipäätään kannattaa?), mutta laajemmalla valikoimalla.

  4. Helsingissä asuu paljon autottomia yksinasuvia ikäihmisiä, joilla käy joskus isompi joukko vieraita. Eräs näistä monista tilaa aina ruoat netin kautta kotiovelle, kun meidän perheemme kyläilee. Kuulemma niiden ruokien kantaminen ostoskeskuksesta asti ei ole vaihtoehto ja nettitilaus on taas taksia parempi vaihtoehto.

    Alepan valikoimalla on hyvä pistää homma alkuun.

  5. Se miten tämän pitäisi toimia on että olisi postipiste jossa on kylmäsäilytystila ja sinne voi tilata sitten ihan miltä tahansa toimittajalta. Mikä tahansa kiska jossa on jääkaappi riittää.

  6. Kun S-ryhmä nyt takoi tämän lakimuutoksen läpi itselleen ja Alepojen kannattavuuskäyrät sojottavat koilliseen, niin kaikkea voi tietysti kokeilla.

    Viime aikoina on ollut puhetta poliitikkojen esteellisyydestä ja jääviydestä, ja kauppojen aukiololaki oli kaunis esimerkki siitä, miten S-kaupan edustajisto pitää huolta omastaan. Aukiololain muutos satoi lähes pelkästään S-ryhmän laariin, ja esimerkiksi Suomen Erityiskaupan liitto yritti naama harmaana saada tolkkua tähän hommaan. Mutta S-ryhmällä on edarinsa kautta niin massiivinen poliittisen kentän läpäisevä lobbauskone, että käytännössä S-ryhmä voi säädättää Suomeen mitä tahansa lakeja.

    Ja tuo Soininvaaran visio paahtoipaistista Alepassa voisi kyllä toimia Helsingissäkin. Hinta saattaa vähän hirvittää.

    1. Oaahtopaisti Alepassa ei menesty Helsingissä, koska matka paremmin varustettuun kauppaan on kuitenkin kohtuullinen. Jos suppean valikoiman lähikauppa on kahden kilometrin päässä ja kunnollinen kauppa 30 kilometrin päässä, lähikauppaan tilattava karitsan paahtopaisti alkaa olla jo paljon mielenkiintoisempi vaihtoehto.

  7. Ei kukaan kyllä jaksa alkaa tilailemaan paahtopaistia lähikauppaan.

  8. Kesälomalla tulin kysyneeksi miksei sinänsä hyvin varustetun K- marketin tiskiltä löytynyt pakkaamatonta broileria. Vastaus oli että broilerin myynti vaatisi erillisen myynti-tiskin, erilliset käsittelypöydät, hyvä ettei omaa ulko-oveakin. Elikkä jos Alepasta haluaa muutakin kuin hunaja-marinoitua jauhelihaa, eikun Eviraa lobbaamaan ensin.

  9. Asiasta mitään tarkempaa tietämättä veikkaan, että Alepa on tuossa vain brändinä mukana. Logistiikka hoidetaan niin kuin parhaaksi nähdään: aluksi varmaan Prismojen kautta ja myöhemmin omista varastoista, jos niin kannattaa tehdä. Hiukan kyllä hämää, miksi brändiksi on valittu Alepa, kun kerran se jo kerran vetäytyi muusta maasta Helsinkiin.

    Itse meinasin saada diilin erään alueosuuskaupan kanssa nettikaupan avaamisesta. Kun menin sopimaan käytännön järjestelyistä, sainkin kuulla, että se onkin SOK, joka hoitaa homman ja minua ei siten tarvita. Tämä tapahtui noin kymmenen vuotta sitten. Hitaat on ison kiireet.

  10. Lähikauppojen suppea valikoima kantakaupungissa ja sen aiheuttama tarve asioida kauempana on ihan oikea ongema. Pinei ongelma toki verrattuna pelto-omakotitalolämpäreisiin, joissa ei ole minkäänlaisia palveluita tai lähiöihin joista lähikaupat kaikkiavat kokonaan, mutta ongelma silti.

    Jos ei mikän muutu, kanta-aupungin alepoille voi vielä käydä niinkuin kävi lähiöiden Elannoille: kun asiakkaiden pitää kuitenkin käydä isossakin kaupassa, he ostavat sitten sieltä muutakin kuin erikoistuotteet, jolloin lähikaupan myynti heikkenee ja se kuihtuu entisestään. Lopulta kaikkien on pakko käydä siellä isossa kaupassa kauempana, mahdollisesti autolla.

    Ääriesimerkki tästä on pakistanilainen entinen duunikaveri, joka valitti, että Kurvissa oli ikävä asua kun piti aina lähteä autolla kauppaan. En tiedä mitä kaikkea hän halusi ostaa, mutta kurvin S-market ei selvästikään riittänyt. Malmin Prisman vieressä on sittemmin asunut tyytyväisenä.

    Netti-tilausvalikoima saattaisi auttaa paljonkin, ainakin mitä tulee tasalaatuisiin teollisiin tuotteisiin. Kun lähikaupat eivät myy hammastahnaa joka sopisi minulle, voisin kerran kuussa aina kliksuttaa sen netistä ja käydä hakemassa seuraavan kerran kaupassa käydessä. Euron tuote, mutta 30e lisää liikevaihtoa kaupalle, kun ostan totta kai kaikkea muutakin samalla.

    Tuoretuotteissa ja muussa joissa laatu vaihtelee, tilauspalvelu edellyttää, että asiakkaat voivat luottaa pakkaajaan. Saaristossa, missä tilauspalvelu postiveneen avulla on talvisin arkea, kuulema tuppaavat vihannekset ja leivät aina olemaan tilaajille niitä, jotka kauppiaan pitäisi muuten heittää kohta pois, kun ei niitä tiskist osta enää kukaan. Tuollaisella optimoinnilla palvelua ei tietenkään käytä kukaan jonka ei ole pakko.

    Aasinsillan kautta tästä päästään kaavoitukseen: yksi syy, miksi kaupat ovat pieniä tiheään asutussa kantakaupungissa, jossa kuitenkin riittää asiakkaita, on sopivien tilojen puute. Valmiissa kaupunkirakenteessa 1000 neliön hallin rakentaminen on tietenkin ongelmallista, enkä osaa sanoa onko jokin tietty säädös erityisesti tässä ongelmana, vai esim. taloyhtiöiden nihkeys asialle tms

    Pahoittelu jatkuvasta itseeni linkkaamisesta, mutta kirjoitin tästä kantakaupungin kauppojen ongelmasta taannoin manifestin, kun hermostuin siihen, etteivät lähikaupat enää myyneet 0,33 litran oluttölkkejä. Ei tarvitse olla kauhean kummoiset vaatimukset nykyään, että alkaa tarvita isomman kaupan palveluita.

    http://vesirajassa.blogspot.com/2010/02/keskiolut-maitokauppoihin.html

  11. ”kirjoitin tästä kantakaupungin kauppojen ongelmasta taannoin manifestin, kun hermostuin siihen, etteivät lähikaupat enää myyneet 0,33 litran oluttölkkejä”

    Kun taas samaan aikaan toisaalla ne, jotka ei moisia kaipaa kiittävät, koska silloin mahtuu muuta valikoimaan. Ei kai niitä kaljoja tarvitse ihan joka perkeleen koossa olla. 😉

    Siksi toiseksi lähikauppa hinaa hintoja alas sopeuttamalla valikoimaa keskivertoasiakkaan näköiseksi. Siitäkin olen kiitollinen, koska olen aika keskiverto. En kaipaa tsekkiläistä lageria juuri 4,7 litran tölkissä.

    No nyt tulikin mieleen Lumedemokratia-Heikka. Jaksoin, muuten lukea kirjaa kaksi ja puoli sivua, kun jo kävi ilmi, missä mennään. Tätä paskaa maata pitää haukkua, mutta googlatkaa nyt edes vähän niitä ”faktoja”!

    Niin … juu, Heikka sanoi jossain, että Suomessa on ”duopoli” päivittäistavarakaupassa ja siksi Euroopan kalliimmat hinnat. Hohhoijaa.

  12. Otso kertoo eteläaasialaisesta kaveristaan:

    Ääriesimerkki tästä on pakistanilainen entinen duunikaveri, joka valitti, että Kurvissa oli ikävä asua kun piti aina lähteä autolla kauppaan.

    Olisit kertonut hänelle, että Kurvista on vallan mainiot yhteydet julkisilla Hakaniemen hallille ja Ympyrätalon S-marketiin, joka on monipuolinen ruokakauppa. Metrolla minuutti ja joka bussi kurvista päätyy myös parissa minuutissa Hakaniemeen ja niitä kulkee monta minuutissa. Terve ihminen nyt käveleekin tämän reilun kilometrin.

    Hämeentiellä on myös Suomen laajin valikoima mitä etnisiin elintarvikeliikkeisiin tulee. Turhaan nyt Malmille muutti….

  13. Piipahdin eilen K-kauppaan. Tarkoitus oli ostaa kylmä olut. Kauppias oli laittanut kylmäkaapin kaljapahvilaatikoiden viereen kyltin: ”Ethän avaa pakkauksia”. Ehkä olisin lain mukaan saanut repiä pakkauksen rikki, mutta eihän sitä kehtaa, kun toinen kauniisti pyytää. Päädyin ostamaan puolen litran tölkin, jonka litrahinta oli noin kaksinkertainen. Sitä hörppäillessäni toivoin mielessäni, että lähikauppias onnistuu jatkossakin selättämään byrokraatit yhtä kekseliäästi, ettei kukaan idiootti käräytä kauppiasta ja pakota häntä luopumaan asiakkaan palvelusta.

  14. Kauppalehden mukaan: ”ruoan keräily ja toimitus maksaa uudessa netti-Alepassa 9.90 euroa, kun toimitusetäisyys on alle kolme kilometriä”.

    Mitä ruoan keräily ja toimitus maksaa, jos matka on yli kolme kilometriä?

  15. Ei kukaan kyllä jaksa alkaa tilailemaan paahtopaistia lähikauppaan.

    Alkolla tämä toimii erinomaisesti. Moni vaivautuu tilamaan alkoholinsa toimitusmyyntinä lähikauppaan sen sijaan että matkustaisi itse Alkoon.

  16. Pylkkänen,

    Toki saat avata pakkaukset ja kauppiaan pitää myös myydä yksi tölkki sinulle sillä hinnalla, mitä se suurpakkauksessa tulisi maksamaan. Paljousalennukset alkoholijuomien kohdalla eivät ole enää mahdollisia.

    En nyt ymmärrä mitä palvelua on pakottaa tai tässä tapauksessa maanitella ostamaan ylihinnoiteltu tuote ja toimia sitä paitsi lainvastaisesti.

    Räpsähtää muuten helposti myyntikielto, jos alkoholin myynnissä ei noudata lakia. Siinä voi pikkukauppias joutua tosi vaikeuksiin. Parempi hänenkin kannaltaan, jos korjaat tilanteen, ennenkuin joku kantelee tilanteesta viranomaiselle.

  17. Elina

    Toki saat avata pakkaukset ja kauppiaan pitää myös myydä yksi tölkki sinulle sillä hinnalla, mitä se suurpakkauksessa tulisi maksamaan. Paljousalennukset alkoholijuomien kohdalla eivät ole enää mahdollisia.

    Ei tietenkään, mutta ei laki tarkoita että kaiken kaljan pitäisi olla saman hintaista. Velko maksaa vieläkin enemmän kuin Pirkka-Lager. Ja mikään laki ei myöskään estä kauppiasta laittamasta ainoastaan kalliimpaa sortimenttia kylmään, jolloin saattaa käydä niin, että kylmästä kaljasta joutuu maksamaan enemmän, ja ihan lain mukaan vieläpä.

  18. Elina, kerroin toki, ja hieman myös ihmettelin tätä valituksen aihetta. Ilmeisesti Hämeentien etnokauppojen valikoima ei ollut aivan oikeanlaista, tai niissä asioiminen tuntui jotenkin muuten värältä. Ja tietysti jonkun thai- tai kiinalais-kaupan valikoima on pakistanilaiselle varmasti ihan yhtä ulkomaista kuin suomalaisellekin. Olisi varmaan pitänyt olla Intian seudun tuotteita myyvä kauppa, että siitä olisi ollut iloa.

  19. Tuossa on vielä selitettynä miten hinnoittelu toimii.

    yksittäin myytävän oluen hinta ei saa ylittää halvimman monipakkauksen yksikköhintaa. Halvin monipakkaus on tyypillisesti myös isoin.

    Tarkastelu tehdään pakkaustyypeittäin eli esimerkiksi 0,33 litran oluttölkin hinta ei ole kytköksissä 0,5 litran tölkin hintaan.

  20. Yksittäisen tölkin/pullon hintasäännöstely on naurettavaa näpertelyä. Samaan aikaan juomat ylipäänä Suomessa ovat kalliita ja valmistajasta riippumatta saman hintaisia.

    Juomafirmojen pomot istuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto -nimisessä yhdistyksessä sopimassa asioista 8)

  21. asiaa on noin 10 v. sitten kokeiltu menestyksellä tapiolassa S-kaupan sisällä shop2box palveluna.

    tällöin oli käytössä noin 50 miehittämätöntä kännykällä avattatavaa jääkaappia joihin ruoka toimitettiin.

    homma lopetettiin kun s-ryhmässä tuli sisäisiä muutoksia ja ko. konseptiin silloin ei uskottu. Ilmeisesti alettiin silloin kehittää menestykseksi osottautunutta abc-konseptia.

    systeemi simulaatioiden mukaan olisi tarvinnut minimissään noin 200 miehittämätöntä vastaanottopistettä, mutta kuten sanoin silloin aika ei ollut kypsä. Logistiikka kehitettiin valmiiksi,toimivaksi ja edulliseksi.

    asiasta tehtiin uraauurtavaa tutkimusta ml. useita väitöskirjoja.
    http://www.shop2box.fi oli näköjään vielä olemassa ja siellä kuvia ´ruokapostilaatikosta´.
    haulla shop2box löytyy paljon asiaa koskevaa tietoa.

    eli ei mitään uutta, vain uusi aika….

  22. Kuulostan nyt ylimieliseltä peepäältä (ihan oikein) mutta aina kannattaa ajatella vaihtoehtojen kautta. Sen kun on oppinut, voi panostaa ajattelussaan sellaisiin abstraktioihin kuin korrelaatio, muuttuja ja kategoria.

  23. Valitettavasti nyt Osmo, et kyllä tiedä yhtään aiheesta josta kirjoitat. Minulla on lähisukukulainen, joka on työskennellyt ostopäällikkönä alalla ja hänen kanssa olen monet monet kerrat jutellut näistä aiheista ja olen saanut arvokasta tietoa.

    Eiköhän S-ryhmässä ole paljon meitä viisaampia asiantuntijoita, jotka miettivät riskin suhdetta tähän panostukseen, silti tietenkin se riski on olemassa. Mutta asiat nyt kuitenkaan ei ole ihan noin suoraviivaisia, kuin mitä Osmo kirjoittaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.