Pariisissa, Nizzassa ja täällä Barcelonassa moottoripyörät lähes hallitsevat liikennettä. Lukumääräisesti niitä varmaankin on enemmän kuin autoja, mutta tilaa vievinä autot näyttävät enemmistöltä. Kaupunkiympäristön kannalta moottoripyörät ovat raivostuttava keksintö. Ne meluavat ja haisevat ja niillä ajetaan vaarallisen tuntuisesti, mikä tuo stressaavan tunteen. Autoon verrattuna niissä on yksi erinomainen ominaisuus. Ne vievät paljon vähemmän tilaa. Jos yksi moottoripyörä korvattaisiin yhdellä autolla, kaikki liikenteen haitat poistuisivat kerralla: mikään ei liikkuisi.
Kiinan kaupungeissa moottoripyörät on kielletty lukuun ottamatta hiljaisia nelitahtisia fillarin kokoisia vekottimia, joiden äänin on todella niin hiljainen, että on oikeinta katsottava tarkkaan, onko kyse sähköfillarista. Keveitä sähkömopoja Kiinassa on tolkuttomasti. Olisiko tämä kaupunkiliikenteen tulevaisuus siellä, missä epäonnistunut kaupunkisuunnittelu ei tue joukkoliikennettä?
Jokin EU-sääntö, jonka sisältöä en tarkemmin tunne, estää sähkömopojen yleistymisen. En tiedä, onko kyse verotuksesta vai normista, mutta meillä sallitaan käytännössä vain sähköavusteiset polkupyörät. Akku ei anna sähköä, ellei ole edes polkevinaan. Koska Kiinassa sähkömopot ovat yleistyneet nopeasti, ne eivät voi olla kovin kalliita.
Miksi ne on pantu Euroopassa pannaan?
On toinenkin. Ajaja ei ole puolentoista tonnin painoisen metallikehikon suojissa. Se muuttaa liikennekäyttäytymistä.
Autoilun perusongelma tosiaan on se että tarvitaan tonni rautaa kuljettamaan 80 kg ihminen.
Puolitutulla yrittäjällä on yhteyksiä Kiinaan, ja suunnitteli tuovansa kokeeksi kontillisen sähkömopoja myyntiin. Luopui ideasta juuri tuon lupabyrokratian vuoksi.
Osmo puhunee (moottoripyöriksi rekisteröidyistä) skoottereista, ei perinteisistä moottoripyöristä.
Kyllä, nämä Keski-Euroopassa suositut skootterit, ovat varsinainen riesa 🙂 Näyttävät keskisormea julkisen liikenteen puolueelle ja tekevät enemän vähemmän mitä haluavat. Kaikkein eniten anarkia luovat siirtymällä nopeasti paikasta A paikkaan B, eikä tähän asiaan pure oikein mikään vartavasten suunniteltu liikennehaitta :/
Ehkä vihreät voisivat yhdistää voimansa EU-tasolla ja liittää lainsäädännöllisesti skootterisaatanat jotenkin autosaatanan joukkoon?
Skootterit ovat vaihtuneet aika suuressa määrin ihan oikein moottoripyöriin.
Tervehdys!
Osmo Soininvaaran kirjoituksessa sähkömopoista otaksutaan, että sähkömopojen yleistymisen esteenä olisi jokin normi tai verotua.
Asianlaita ei kuitenkaan ole niin, vaan sähkömopoja koskevat samat normit kuin polttomoottorimopojakin. Luonnollisestikaan sähkömopon moottorin iskutilavuutta ei ole voitu rajoittaa; tilavuusrajoituksen asemesta moottoriteho on rajattu 4 kilowattiin.
Verotuksellisesti sähkö- ja polttomoottorimopo ovat samassa asemassa, paitsi että polttomoottorimopon polttoaine on sähkömopoa huomattavasti raskaammin verotettua.
Etelä-Suomessa mopolla voi ajaa noin toukokuusta marraskuuhun. Ei ole auton korvaajaksi toisin kuin etelässä. Moottoripyöräily on lähinnä kallis harrastus. Onneksi pienet sähköautot pelittää kohta pohjolassakin.
Sähkömopoja on Suomessakin, erinomainen kaupunkiliikenneväline minusta ja näitä voisi kyllä jotenkin suosia.
1 KWh on Helsingissä = 260g CO2
Paljonko moposi kuluttaa?
Suomessa ei myydä pelkällä moottorin voimalla liikkuvia polkupyöriä siksi, että ne pitäisi katsastaa ja rekisteröidä. Moottoriavusteista polkupyörää taas kohdellaan kuin tavallista polkupyörää. Sama rekisteröintipakko koskee jotakuinkin kaikkia moottorilla liikkuvia vehkeitä, esim. joitain vuosia sitten kuuluisuuteen noussutta Segwayta.
Kimmo, minun kaksipyöräiseni liikkuu lihasvoimalla, mutta ainakin markkinointipuheissa sähköskootteri vie jotain 4kWh/100km. Eli käyttämälläsi (HELENin?) päästömäärällä n. 10gCO2/km.
”Olisiko tämä kaupunkiliikenteen tulevaisuus siellä, missä epäonnistunut kaupunkisuunnittelu ei tue joukkoliikennettä?”
Sähkömopo ja sähköinen polkupyörä ovat varmasti nopeasti leviäviä yksilöllisiä kulkupelejä kaupunkiliikenteessä. Epäonnistuneen kaupunkisuunnittelun pelastajiksi niistä ei ehkä ole, mutta parhaimmillaan liikenteen kokonaistilan tarve kasvaa hitaammin tai jopa pysyy entisenä.
Paljon riippuu siitä, korvaako tämä kasvava liikenne merkittävästi autonkäyttöä. Joukkoliikenteen käyttöä se vähentää merkittävästi niissä kaupungeissa, jotka jo nyt ovat vaikeuksissa joukkoliikenteen huonon palvelun vuoksi.
Liityntäliikennekäytössä suurilla kaupunkiseuduilla sähkömoposta ja sähköisestä polkupyörästä olisi paljon apua. Niiden parkkitilat ovat kohtuullisen pienet ja järjestettävissä kompaktisti.
Harri Paavola kirjoittaa, että pelkästään moottorin voimalla liikkuva polkupyörä pitäisi katsastaa ja rekisteröidä.
Tarkennuksena:
Pelkästään moottorin voimalla liikkuvaa polkupyörää kohdeltaisiin todennäköisesti ”pienitehoisena mopona” (ajoneuvolaki 11 §). Pienitehoinen mopo ei ole sen enempää katsastus- kuin rekisteröintipakon alainen.
Pienitehoisen mopon ajaminen ei edellytä ajokorttia.
Tyyppihyväksyntä toki edellytettäisiin.
Sähkömopoja myy ainakin muutama pieni jälleenmyyjä Suomessa. Luulisin niiden yleistymistä hidastavan lähinnä pienistä myyntimääristä johtuvan korkean hinnan sekä heikon saatavuuden. Näkisin mielelläni niiden korvaavan bensaversiot kokonaan nopeasti, kunhan pyöräteillä laittomasti ajelu ei samalla entisestään lisäänny.
Taajamissa iltaisin yksi merkittävimpiä asumisviihtyisyyttä alentavia tekijöitä on mopon ääni. Kannatan sähkömopoja.
Tässäpä varsinainen pähkinä purtavaksi: kävely, pyöräily ja ihana sähkömopoilu ovat ja olisivat suurimpia syntipukkeja ratikoiden ja bussien käytön vähenemiselle.
Miten Julkisen Liikenteen Puolue sitten tähän suhtautuu? Paheksuvasti oletan? Vai oliko autosaatanan vastustaminen sittenkin se perimmäinen teema?
Urbani sähkömopo on ollut tarjolla itseasiassa jo useamman vuoden: Segway – http://www.segway.fi/solutions/commuter/index.php
Segwayn ja sen tyyppisten kulkuneuvojen etabloituminen Suomeen (ja muualle) vaatisi kuitenkin yhteiskunnan mukaantuloa lainsäädännön kautta.
Ja muistetaan jälleen (myös 32 asteen helteessä) se Suomen ilmaston realiteetit sen 6-8 kk vuodesta.
Äänettömissä moottoriajoneuvoissa on yksi ongelma: ne ovat vaarallisempia kuin äänekkäät moottoriajoneuvot. Meteli ainakin varoittaa.
Kahdeksan vuotta Kiinassa asuneena olen nähnyt noiden sähkömopojen nousun siellä (itsekin olen omistanut sellaisen); tavallisia bensamopoja ei oikein enää suurissa kaupungeissa näy.
Mutta, mitallilla on myös toinen puoli. Nämä akkumopot ja -polkupyörät ovat tuoneet mukanaan uudenlaisen ympäristöongelman: niiden akut nimittäin.
”Tässäpä varsinainen pähkinä purtavaksi: kävely, pyöräily ja ihana sähkömopoilu ovat ja olisivat suurimpia syntipukkeja ratikoiden ja bussien käytön vähenemiselle.”
Ratikoiden ja bussien käytön määrä ei Helsingin seudulla kevyen liikenteen lisääntyvän käytön vuoksi joudu kriisitilanteeseen. Toisin on joukkoliikenteen toimintaedellytysten laita keskisuurissa ja pienissä kaupungeissa, jos kaupunkirakennetta on kehitetty niiden tarpeet unohtaen.
Kaupunkialueella on joukkoliikennettä oltava peruspalveluna, jotta jokainen kaupunkilainen – autottomat ja osattomat mukaanlukien – pystyy kohtuullisesti toimimaan niin omaksi kuin yhteisön hyväksi.
Jo Lahden kokoisessa kaupungissa on vaikeuksia saada aikaan joukkoliikenteelle tyydyttävä palvelutaso. Kimmon uljaasti esillä pitämä autosaatana on viekoitellut vuosikymmenien aikana kaupungin isät ja äidit levittämään kaavoitusvaltaa käyttäen talot pitkin metsiä ja peltoja niin, että bussi tulee vasta neljäntenä mieleen, kun jonnekin pitäisi lähteä. Hyvä, jos edes pyörä ja lenkkari ovat kolmen kärjessä.
Segwayta kokeilleena uskallan sanoa että ne ovat enemmänkin huonokuntoisen korvike fillarille. Nopeus samaa luokkaa ja ajomatka latauksella jotain 40km. Tavarankuljetuskyky myös olematon.
”Kaupunkiympäristön kannalta moottoripyörät ovat raivostuttava keksintö. Ne meluavat ja haisevat ja niillä ajetaan vaarallisen tuntuisesti, mikä tuo stressaavan tunteen…
…Kiinan kaupungeissa moottoripyörät on kielletty…”
Haisevat? Haloo! Mitä potaskaa tämä on?
Kaksitahtimoottorit, joita siis yhä on, haisevat
”Kaksitahtimoottorit, joita siis yhä on, haisevat”
Ainakin Suomessa kaksitahtisia moottoripyöriä on hyvin vähän, ja päästövaatimusten takia ne lienevät ohimenevä ongelma muissakin laitteissa. Pahempi ongelma on melu, joka yleensä on tahallaan aiheutettua. Ymmärrän sen aiheuttaman ärtymyksen hyvin.
Toivoisin kuitenkin hiukan suvaitsevaisuutta ja kohtuutta ilmeisen hyvää tarkoittavassa viherintoilussa. Ongelmat on ratkaistava jollain vähemmän fasistisella tavalla kuin kieltämällä moottoripyöräily. Itselleni tämä raivostuttava keksintö tuottaa jatkuvasti suurta iloa.
En ole esittänyt moottoripyörien kieltämistä. Olen vain sanonut, että ne meluavat ja käryttävät.
”Kaksitahtimoottorit, joita siis yhä on, haisevat” (O.S.)
Tämä juttu todellakin haiskahtaa, suoraan sanottuna siltä, että Osmo Soininvaaran tiedot moottoritekniikasta ovat pahasti vanhentuneet tai jotenkin muuten virheelliset.
Nykyaikainen kaksitahtimoottori ei haise, eikä savuta. Parhaat konstruktiot (suoraruiskutteiset moottorit, joita skoottereissakin on) ovat nelitahtisia parempia niin polttoaineen kulutuksen kuin pakokaasujen puhtauden suhteen.
Luonnollisesti epäkuntoiset tai pahasti väärin säädetyt moottorit ovat selvä ympäristöhaitta, mutta tämä koskee yhtälailla myös nelitahtikoneita.
Minä en väittänyt, että moottoripyörä
t haisevat teoriassa. väitin, että ne haisevat käytännöäsä.
Siis kaikki vai jotkut meluavat ja käryttävät? Voidaan järjestää Osmo Soininvaaralle tilaisuus, jossa hän voi tutustua nykyaikaisiin moottoripyöriin ja mopoihin. Arviodaan sitten hänen väitettään. Jos kyse oli ”kaikista” moottoripyöristä, niin se on sama kuin väite, jota hän on kritisoinut ”kun vihreät häviävät valtuustossa tai eduskunnassa, he alkavat yhteiskunnalle kalliin valitusrumban”. Jotkut moottoripyörät käryttävät ja meluavat, mutta niin teki se sininen bussi, jolla eilen matkustin ja kyllä jotkut vihreät kasaavat turhia kustannuksia selvissä asioissa (ja ovat kieltämässä vanhasta muistista jääneeseeen bolsevikkityyliinsä mitä milloinkin).
Olen ollut Osmo Soininvaaran järjestämässä esitelmätilaisuudessa 2-tahtimoottoreiden kehityksestä. Hän oli kyllä koko ajan salissa ja kysyikin jotain, joten ainakin hereillä oli. Tuntuu kuitenkin jääneen päälle ”neljä tahtia hyvä – kaksi tahtia paha”.
Moderni 2-t moottori ei ole mikään Trabant. Niitä on paljon enemmän käytössä kuin luulisi. 2-tahtisuutta ei erikseen pahemmin tuoda esille, sillä maailmassa on muitakin Einari Ennakkoluuloisia.
Voin tarjota pientä vetoa asiasta. Käydään haistelemassa ja kuuntelemassa 10 erilaista moottoria ja Soininvaara voi sitten kertoa, mitkä ovat 2- ja mitkä nelitahtisia.
En sanonut mitään teknologian mahdollisuuksista ja siitä, millaisia ovat uudet, nyt myynnissä olevat moottoripyörät, vaan mikä on tilanne Etelä-Euroopan kaupungeissa. Niissä on liikkeellä huomattava määrä huonoa, käryävää kalustoa. Kaikki moottoripyörät eivät käryä niin, että sitä ainakaan aistinvaraisesti havaitsisi, mutta kyllä parikymmentävuotta vanha Vespa haisee. Kapeissa katukuiluissa ei voi olla huomaamatta sitä.
Myöskään kaikki moottoripyörät eivät melua. Useimmissa on ihan asiallinen ja toimiva äänenvaimennin. Osassa moottoripyöräkantaa on äänenvaimentimessa on kuitenkin ilmeisiä puutteita. Lisäksi vaikuttaa siltä, että kaasuhanassa on vain kaksi asentoa, auki tai kiinni. Näin ollen liikenneen äänimääästä moottoripyörät aiheuttavat melkein kaiken, vaikka tähän metelöintiin on syypäänä vain osa moorrotipyöristä ja -pyöräilijöistä.
Alppiteitä ajavat moottoripyöräilijät ovat kelpo väkeä. Ajavat asiallisesti, pyörät ovat hyvässä kunnossa.
Tätäpä tuli sanottua
”Kaksitahtimoottorit, joita siis yhä on, haisevat”
ja
”Kaupunkiympäristön kannalta moottoripyörät ovat raivostuttava keksintö. Ne meluavat ja haisevat ja niillä ajetaan vaarallisen tuntuisesti, mikä tuo stressaavan tunteen.”
Siis mallin Ylermi Yleistäjä.
On voinut jäädä ymmärtämättä, että suuri osa moottoripyöräilijöistä ja mopoilijoista on nuoria kundeja. Jos heillä olisi alla autot, ajelu olisi aika lailla saman tyylistä. Fillareilla ajettiin ilman käsiä, silloin ohjaus ei ollut niin nopea kuin nyt. Läpi historia nuorten miesten on täytynyt vähän näyttää. Parempi saada huomiota äänekkäällä prätkällä kuin entisaikojen tyyliin teräaseilla.
Minulla on muuten yli 40 vuotta vanha Vespa. Haisee, jos panee ”varmuuden vuoksi” liikaa öljyä bensan sekaan. Kuten silloin usein tehtiin. Kun hommat on kohdallaan, ei savuta eikä käryä. Seosbensaa ei varmaan ole aikoihin käytetty uusissa katuliikenteeseen tarkoitetuissa pyörissä, joten liika-annostus ei enää ole niin helppoa.
Kaupunkiympäristön kannalta voi sanoa, että Etelä- Euroopan kaupungeissa mopoilla ja moottoripyörilla pääsee usein nopeammin ja kätevämmin perille kuin autolla tai bussilla.
Eikä bussilla voi pahemmin harrastaa korttelinkiertoa. Siitä voi valittaa maailman tappiin, mutta vastaavaa on tehty paljon ennen moottoreiden keksimistä ja tullaan tekemään vastakin.
Alppiteillä ajelulla on ihan eri funktio, kuskit voivat olla joskus samojakin.
Kuten sanottu, voidaan järjestää kaksitahtisten haistelutilaisuus.
Muuten voi myös aivan yhtä hyvin sanoa ”kaupunkiympäristön kannalta feissarit ovat raivostuttava ilmiö tai ihan mikä muu tahansa, joka nyt ei itselle satu olemaan mieleen”.
Osoitteesta http://www.elmopo.fi löytyy eu-rekisteröityjä sähkömopoja. Tulossa sähkömopoautoja sekä sähköavusteisia polkupyöriä. Tervetuloa koeajamaan!
Moottoripyörien melua pitää vähentää lailla. Niiden melu on moninkertainen autoihin verrattuna. Kukaan ei tunnu valvovan. Tuloksena on turhia öisiä herätyksiä.
Keskustelupalstojen mukaan ongelmana eivät ole motoristit vaan häiriintyvät. Motoristien tulee saada elää rajoituksitta kuten taivaan lintujen.
Kesän sähköskootterilla ajaneena ihmettelen etteivät sähkömopot ole vielä enemmän yleistyneet. Itse en enää bensamopoon vaihda! Sähkömopoja myyviä liikkeitäkin on jo muutamia. Itse hankin sähkömoponi Sisiliskolta, http://www.sisilisko.fi.
Sähkömopot ovat kuitenkin sähköajoneuvoista järkevimmän hintaiset (eivät juurikaan bensiinimopoa kalliimpia), käytöltään lähes ilmaisia (energiakulut n. puoli euroa 100 km matkalla), meluttomia ja päästöttömiä (varsinkin jos valitsee ympäristöystävällisen sähköyhtiön).
Tuulilasin jutussa http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/sahkoautot-haviavat-sahkomopojen-jyratessa on tilastotietoja rekisteröinneistä: Suomessa rekisteröitiin 01-07/2010 n. 14 000 mopoa, niistä ainoastaan 186 oli sähkömopoja. Siis alle 1,5% rekisteröidyistä mopoista on sähköisiä.
Sähkömopoista ei mediassa juurikaan kerrota, vaikka se on sähköajoneuvoista käyttötarkoitukseensa sopivimpia: sähkömopolla on harvoin tarvettaa ajaa yli 50 km matkoja kerralla. Sähköautolla pitäisi (joita on alkuvuodesta rekisteröity vain 4 kpl) päästä ainakin 150-200 km yhdellä latauksella, että sillä voisi lähteä pitemmällekin matkalle.
EastRiders aloitti sähköskootterien vuokrauksen Helsingissä ja Haikossa keväällä 2010…pääsee helposti itse kokeilemaan mistä näissä on kyse!
Fixceltech myy Porvoossa sähköskoottereita,skoottereita voi kokeilla siellä jolloin saa tuntuman tulevaisuuden menopeleihin. http://www.fixceltech.com
Teollisuus eli myös öljy sellainen.Nämä teollisuuden voima yksiköt maillmalla jotka tekevät aineellisen elämän käsikirjoitusta,nämä junat kääntyvät hitaasti..Kiinassa jossa vasta tavallinen kansa opettelee kuluttamista niin heitä on niin paljon ja heille Kiinan kansantasavallan päättäjät voi päättää mitä heille annetaan.Eli:tässä tapauksessa sähkömopot.Miettikääppä mitä tapahtuisi jos meidän rouvva Presidentti määräis esim hintaa ja syitä seuraamatta seuravaa,kaikki Espoolaiset siirtyy polttomoottori mopoista/moottoripyöristä sähköladeattaviin mopoihin,heti vuoden 2011 alusta?Minusta tämä olisi hieno päätös ja vähintäänkin Matinkyläläisille suotavaa..Kuitenkin on niin että metalliteollisuus sekä öljyteollisuus kaikkine tuhansine korkean tegnolokian alihankkioneen päättää loppukädessä mitä tehän ja millä mopolla ajetaan.Näin monipuolue järjestelmät toimii..Vain katastrooffit ja sen sellaiset mailman myllerrykset saavat kansakunnissa aina suuria muutoksia aikaan.Eli pakon edessä..Toinen mailmansota on hyvä esimerkki,ja jos ei se niin ensimmäinen ja jos ei sekään niin 30 vuotinen ja jos ei sekään niin Aleksanteri suuren seikkailut ennen ajanlaskun alkua!tässä pysähtyneisyyden tilassa mennään pörssikursssien määräyksellä koska niillä jotka oikeesti demokratiassa valtaa pitää ,he määräävät yhtä yksi valtaisesti kuin pahinkin epäonnistunut kommunistipuolue.Niin ja Cingickaani jäi mainitsematta..olihan se kyllä ihan surkea joukko,vaikkakin eedelleen mailman suurin sotajoukko,heillähän ei ollut tavotteita ei edes valtakuntaa..PALASIVAT HETI KOTIKONNUILLE TAKAS KUN HERRA cINGISKAANIN ISÄN KUOLEMAN TIETO TULI..Olisi varmaan mennyt aika parmmin talteen jos olisivat tutkineet energian kulutusta suhteessa yhteen tapaettuun viattomaan kylään.