Suunnittelen perheineni Inter-rail ‑matkaa sillä tavoin fuskusti, että lennämme Pariisiin ja lähdemme sieltä junalla. Paluumatka on tarkoitus jättää auki, koska Inter-Rail ‑matkaa ei voi suunnitella tarkoin etukäteen. Niinpä pitäisi ostaa menolippu Pariisiin.
Hinnat ovat
Easyjet 100 € (+ 11 €/matkalaukku) SAS/Blue1 174 € Finnair 1058 €Finnairilta olisi kyllä saanut edestakaisin lipun 370 eurolla, jolloin siis paluu olisi vain jätetty käyttämättä. Tällaista hintadifferointia saatettiin tehdä ennen kuin lentoliikenteeseen tuli kilpailu. Muut yhtiöt ovat tästä luopuneet. Voisiko myös Finnair siirtyä tälle vuosituhannelle? Suosi siinä nyt sitten kotimaista.
Olen lentänyt Suomesta pois ja takaisin parisenkymmentä kertaa. En ole kuitenkaan koskaan päässyt lentämään Finnairilla, ei ole ollut varaa. SAS, Lufthansa, Ryanair, Blue1 ovat olleet aina halvempia.
Itseasiassa palasin juuri eilen Suomeen matkalta, jossa tuli taas moneen kertaan todettua kuinka eristäytynyt Suomi on muusta Euroopasta.
Finnairilta ja valtiolta voisi ehkä olla kaukaa viisasta tarjota täysi-ikäisille suomalaisille yksi ilmainen lento Eurooppaan esim. kerran 5 vuodessa. Arvelisin että se monellakin tapaa tuottaisi enemmän kuin kustantaisi.
Olen yrittänyt joskus ostaa meno-paluu matkoille liput eri yhtiöiltä. Kokemus on samanlainen. Finnairia ei tällaisessa tapauksessa voi käyttää koska pelkkä meno tai pelkkä paluu on huomattavasti kalliimpi.
Turhauttavinta on kuitenkin se, että Finnair kertoo nettisivullaan erikseen mitä menomatka ja paluumatka maksavat jos on ostamassa meno-paluu lippua, mutta kun ostaa pelkän menon tai paluun ovat hinnat aivan eri luokkaa. Siinä ikäänkuin kerrotaan millä hinnalla matkan saisi, jos Finnair ei perisi rangaistusmaksua siitä, että ostaa vain yhden lennon.
Sellaisen hyödykkeen hintaa ei tarjouksissa saa mainita, joita yhtiö ei myy. Jos Finnair noin menettelee, se toimii väärin.
Eikös tässä nyt pitäisi veronmaksajana ja Finnairin suurimpana osakkeenomistajana taputella karvaisia käsiään yhteen, kun firmalla menee niin kovaa, että Pariisiinkin myydään käytännössä ei-oota 🙂
Kari
Tulkitsisin niin, että Finnair kyllä myy tuotetta, mutta vain jos ostaa molemmat lennot. Ei siis laitonta, mutta osalle matkustajia turhauttavaa.
Ei tuollainen käsittämätön hinnoittelu ole mikään Finnairin yksinoikeus, vaan se on maailmanlaajuinen normi lentoliikenteessä. Lentojen hinnoittelu on lähinnä mustaa magiaa, eikä koko maailmassa ole kovin monta ihmistä, jotka sitä oikeasti ymmärtäisivät.
Seuraava muutaman vuoden takainen artikkeli valottaa hieman sitä, millaisen sotkun lentoyhtiöt ovat onnistuneet luomaan:
http://itasoftware.com/pdf/SIAM2007.pdf
Tekniikan Maailmassa oli joku aika sitten iso juttu lippujen hinnoittelusta. Yllätyin, kun selvisi, että lippujen hintaerot riippuvatkin lipun ominaisuuksista. Olin ollut ihan varma, että vähintään yhtä tärkeää on lipun oston ajankohta ja varausten määrä. Vai onko se sitten niin, että kaikki nuo vaikuttaa: lippuja muutetaan huonommiksi mitä lähempänä lähtöpäivä on, jos paikkoja ei mene tarpeeksi kaupaksi.
Jutun mukaan huippuhyvän mutta kalliin lipun sai vaihtaa koska tahansa toiseen, kun taas huonosta lipusta ei saanut edes rahojaan takaisin (paitsi tietty lain määrätessä eli force majeure ‑tapauksissa.
Luulen kuitenkin edelleen, että lippujen hinnoittelu on paljon monimutkaisempaa puuhaa kuin artikkeli kertoi vaikka peruslinja olisikin tuo mainittu. Hinnoitteluhan on tarkasti varjeltu liikesalaisuus eikä kai suotta.
Finnairin hinnoittelukin on tietysti järkevää — tai on ollut ainakin tähän asti, kun kerran firma on ollut poikkeuksellisen kannattava paria viime vuotta lukuun ottamatta.
Miksi tuossa oikein pitäisi edes suosia suomalaista? Jos kotimainen palveluntarjoaja on totaalisen kilpailukyvytön, niin hyvällä omallatunnolla käytän ulkomaista. Kannattaa äänestää visalla, eiköhän siperia opeta aikanaan tarkistamaan hintatasoa. Tehottomat palveluntarjoajat tuntekoot tehottomuutensa viivan alla.
Yhteen suuntaan menevien rankaiseminen on nykymaailmassa kyllä täysin käsittämätön idea. Ikään kuin kaikki olisivat meno-paluu ‑reissulla olevia työmatkalaisia tai turisteja. Tekisi mieli väittää, että nykyään aika monella on monimutkaisemmat matkustussuunnitelmat. No, kaipa Finski on laskenut hinnoittelunsa jollain mallilla.
Sama systeemi oli kyllä käytössä British Airwaysilla ainakin vielä takavuosina, jolloin tulin ostaneeksi heiltä meno-paluun ja jätin paluun käyttämättä. Liekö halpayhtiöt sittemmin pakottaneet BA:n rationoimaan meininkiä.
Meno-paluu ‑lipun hintaan vaikuttaa myös se, kuinka kauan perillä vietetään. Kalleimmaksi tulee, jos on perillä vain yhden yön. Tuntuisi hasulta, jos vaikkapa bussimatkat olisi hinnoiteltu samalla periaattella. Kaikkea ei osaa ymmärtää.
Sama hinnoittelumalli on kyllä käytössä ainakin Lufthansalla, meno-paluu Lyonista Helsinkiin on ~200 euroa, menolippu ~1500 euroa. Tolkutonta, mutta tämä on sitä hintadifferointia jota täällä on toivottu junalippuihinkin. Luoja meitä siltä varjelkoon.
TM:
“Yllätyin, kun selvisi, että lippujen hintaerot riippuvatkin lipun ominaisuuksista. Olin ollut ihan varma, että vähintään yhtä tärkeää on lipun oston ajankohta ja varausten määrä. Vai onko se sitten niin, että kaikki nuo vaikuttaa: lippuja muutetaan huonommiksi mitä lähempänä lähtöpäivä on, jos paikkoja ei mene tarpeeksi kaupaksi.”
Halpoja “huonoja” lippuja on myynnissä rajoitetusti. Lähempänä lentoaikaa ne loppuvat, mikäli myynti on ollut edes kohtuullista. Osa matkustajista voi tietysti valita kalliimman hinnan (parmmin vaihtooikeuksin) myös silloin kun halvempiakin lippuja on vielä jäljellä.
Mikko H:
“Yhteen suuntaan menevien rankaiseminen on nykymaailmassa kyllä täysin käsittämätön idea.[…] No, kaipa Finski on laskenut hinnoittelunsa jollain mallilla.”
Keksiikö joku muu jonkin edes jotenkin järkevän perusteen, kuin se, että Finnair on kalibroinut myyntijärjestelmän nykyiselle käytännölle, ja he pelkäävät ylibuukausta, jos tietty osuus matkustajista ei jättäisi turhaan ostettua paluuta käyttämättä? Tyhmältä kyllä tämäkin kuulostaa.
Lippuhintoja lasketaan supertietokonein jatkuvasti ja täsmälleen saman lipun/paikan hinta saattaa muuttua vaikka tuhat kertaa vuorokaudessa. Tarkoitus on yksinkertaisesti myydä kone täyteen kovimpaan mahdolliseen hintaan. Tämä hinnoittelumalli on käytössä kaikilla suurilla yhtiöillä, eikä siihen taida riittää poliittista tahtoa puuttua.
Miksi siihen pitäisi puuttua. Se maksimoi tehokkuuden. Finnairin vetäytyminen pois yhdensuuntaisten matkojen markkinoilta yksinkertaisesti ihmetyttää, enkä oikein ymmärrä, mitä se maksimoi.
Britanniassa samansuuntaista ilmiötä näkyy kyllä junalipuissakin. Paluu saattaa olla pelkän menon hintaan nähden ‘ilmainen’, vaikka ehkä varsinaista rangaistusta pelkästä menosta ei olisikaan. Tämä kieltämättä aiheuttaa matkustajissa hämmennystä, kun porukka ikään kuin pakotetaan ostamaan kaksi yhden hinnalla, mutta onpa tuon hinnoittelun kanssa selvitty ilman jumalallista interventiota. Hinnat ovat silti VR:n kanssa kilpailukykyisiä ja matkustajamäärät suuria.
En oikein keksi minäkään, mitä Finnair tällä hinnoittelulla maksimoi, ellei kyse ole sitten siitä, että sillä on joitain isoja asiakkaita, jotka ostavat siltä menolippuja ylihintaan. Kuka tällainen voisi olla? Ostavatko tiedostavat, kotimaista suosivat Euroopanmatkailijat Finnairilta menolippuja hintaa kysymättä, ja se on huomannut voivansa laittaa hinnan näin kovaksi?
Itse joudun syksyllä lentämään paljon Tampere-Lontoo väliä. Hinta on samaa luokkaa kuin junamatka Vaasa-Helsinki.
Ihmisrahti on jostain syystä jotenkin kauhean kallista suomalaisten järjestämänä. Mene ja tiedä.
Mutta onhan Blue1:kin kotimainen!
Finnairin bisnes perustunee Aasian syöttöliikenteeseen ja asiakkaisiin jotka eivät itse maksa lippuaan. Hintakilpailussa eivät kuitenkaan pärjää halpalentoyhtiöille joten ihan turha lähteä siihen kisaan mukaan.
tiedemies:
Eiks tohon tiedostavaan kuuluis jotkut sarkasmilainausmerkit tai edes silmäniskuhymiö?
Valtio, kunnat ja valtio-omisteiset yhtiöt? Osto-toiminta yleisesti ja matkoissa erityisesti on minun havaintojeni ja kuulemieni tarinoiden perusteella Suomessa käsittämättömän huonoissa kantimissa, ja en olisi kovinkaan yllättynyt jos poliittiset hallintoneuvostot suuressa viisaudessaan olisivat päättäneet käyttää Finnairin palveluja. Kyllähän nyt kotimaista pitää tukea.
jeejee:
Korkeimmasta pomoportaasta en tiedä, mutta kyllä sekä yksityiset yritykset ja valtio osaavat ostaa meno-paluulipun, jos se on halvempi kuin etsitty menolippu. Harvassa on sellaiset taloussaarekkeet, joissa kustannuksista ei tälläisissä asioissa olla kiinnostuneita.
Aasialaiset asiakkaat ovat tärkeitä, mutta tyypillisesti myös hintatietoisia (ja he ostavat lippunsa lähes varmasti matkatoimiston kautta, joten vertailuhinnat kaivetaan näkyviin automaattisesti)
Tästä ei kyllä millään voi olla kysymys. Osmon esimerkistäkin näkee, että meno-paluu on paljon halvempi kuin pelkkä meno. Siis kotimaisen suosijakin, ja varmaan työmatkalainen/firmakin, ostaisi meno-paluun ja jättäisi paluun käyttämättä. Säästöähän on tuossa enemmän kuin meno-paluun koko hinta. Menolippu yksinkertaisesti ei ole tarkoitettu ostettavaksi. Finnairin täytyy olettaa, että hyvin suuri valtaosa matkustajista, ellei kaikki, ovat myös tulossa takaisin tavalla tai toisella, ja se yrittää kaikin keinoin saada heidät oman yhtiön lennolle. Paluunhan voi jättää lippua ostaessa avoimeksi hyvinkin pitkäksi aikaa.
My bad, Osmo, en oikein lukenut alustustasi huolella.
Eli täysin samaa mieltä kanssasi.
Tiedemies:
Tai sitten valtio on kovasti huolissaan aivovuodosta, kun Osmot ja tiedemiehet lentelevät ympäri Eurooppaa, eikä paluusta ole mitään takeita! Finnairille on lyöty sellaiset ukaasit, että jumaleissön jätkät, katsotte sitten kanssa että ne jannut tulevat takaisin 😉
Tuo lentolippujen hinnoittelu tuntuu kyllä olevan jokin hypermystiikan tieteenalaan *) kuuluva systeemi, joka ei tavalliselle tallaajalle hevin aukene.
Mutta ei tuo mitenkään mahdotonta ole, että tuollainen hinnoittelu saattaisi jopa toimia, koska ihmisillä on hyvin erilaisia lentotarpeita ja erilainen maksuhalukkuus. On vähän eri asia myydä viikonloppureissua tiedostavalle opiskelijapariskunnalle kuin firmalle, jonka pitää saada insinööri Pariisiin per heti, maksoi mitä maksoi.
Kari
*) http://www.tkk.fi/WWW/Hymy/
Lentoyhtiöillä on hinnoittelussa tiukka segmentointi. Ei se sen kummallisempaa ole. Lontoo-New York ‑lennolla saattaa olla käytössä melkein 100 erilaista lipputyyppiä jumbojetissä. Menojen ennakointi on perinteisesti ollut hankalaa mutta tulojen arviointi on aikojen saatossa saatu koht. hyvin hanskaan.
Jos x‑akselilla on paikkamäärä ja y‑akselilla hinta, lentoyhtiö pyrkii maksimoimaan x kertaa y tuottaman pinta-alan. Se ei juurikaan tapahdu konetta täyteen myymällä eikä tasahinnoittelulla vaan huolellisesti suunnitellulla segmentoinnilla.
Jotkut ovat valmiita maksamaan mitä vaan kunhan saavat haluamansa palvelut kun taas viimeiset paikat myydään reppuselkämatkaajalle tuntia ennen lähtöä. Muut paikat myydään siitä väliltä erilaisilla kriteereillä. Lentoyhtiö vain yrittää laskea minkälaisia matkustusluokkia tarvitaan ja kuinka monta paikkaa tarvitaan kuhunkin luokkaan.