Matkaan taas junalla Lahteen. Intercityjunassa klo 8:12 on säännöllisesti perässä vankienkuljetusvaunu. En tiedä, millaista vankilaumaa sillä kuljetetaan, mutta Lahdessa vastassa on yksi poliisiauto. Koskaan ei ole tarvittu kahta. Sen kerran, kun olen nähnyt, junasta on talutettu autoon yksi vanki. Ehkä toinen viedään Kouvolaan asti.
Olisiko vangin kuljettamiseen olemassa halvempi ratkaisu kuin oma yksityinen junanvaunu?
Tietoni voat vanhentuneet, sillä suoritin siviilipalvelukseni Helsingin Lääninvankilasa 30 vuotta sitten.
Vankia on vähän vaikea kuljettaa käsiraudoissa muiden matkustajien mukana. (Amerikassa näin joskus tehdään. Muisatatthan tv-sarjan Takaa-ajettu) Pako pitää estää. Ja tietty yksityisyydensuojakin pitää olla
Vankikuljetus saattoi mennä Konnunsuolle tai pidemmälle. Vankeja kuljetetiin myös linja-autoilla. (Yksi paonyritys sattui bussikuljetuksen aikana Anjalankoskella, ja oikeuskäsittelyn piti tapahtua siellä.)
Mutta eikä Ode ole täysin vakuuttunut junaliikenteen kaikinpuolisesta ekologisesta erinomaisuudesta busseihin verrattuna.
Resiina.
No mutta kuin junat on niin ekologisia!
Tekisi mieli sanoa, että kulkisivat resiinalla:) Mutta ihan vakavasti. Tästä tulee mieleen Kreikan taloudenpito. YLE:n sivuilla on listaa Kreikan hullutuksista, mm. metsureille maksetaan ulkotyölisää ja Kopaisjärven komitean on yhä pystyssä, vaikka järvi kuivui 1930-luvulla.
Valtio ei ole köyhä eikä kipeä, kun se polttaa rahaa. Karpohan näistä TV-ohjelmaa teki aikoinaan. Oli rajavartijan virkaa paikalla, jossa ei ollut edes raja-asemaa jäljellä ja muuta hauskaa.
Useimmissa IC-vaunuissa on näitä työskentely- ja perhe“koppeja”. Verhot tm. suojat ikkunaan ja oviin lukitus?
Kyllähän noita karkotuspäätöksen saaneita viedään lentokoneellakin usein. Kaksi siviiliasuista poliisia tulee saatettavan kanssa ihan normaalisti turvatarkastuksen läpi matkustajaterminaaliin ja etenee matkustajakoneeseen. Saatettavalla on yleensä käsiraudat mutta laittavat siihen usein jonkun takin tms. huomaamattomasti eteen.
Ei sen nyt ihan mahdotonta pitäisi olla busseilla tai junilla.
Mainitsemasi vaunu kulkee vaikka tyhjänä eli se on ihan aikataulutettu vankeinkuljetusvaunu.
Viime vuosina on kyllä siirrytty enenevässä määrin kumipyöräkuljetuksiin ja junavuoroja on vähennetty. Junan etu on pienempi henkilökunnan tarve.
Jos vankeinkuljetusvaunuun saisi halvempia lippuja, niin kulkisin mieluusti sellaisella. Eivät minua linnakundit haittaisi mitenkään. Päinvastoin — voisi viritellä sosiologisessa mielessä kiinnostavia keskusteluja.
Vankivaunuja kulkee tällä hetkellä reitillä Helsinki-Kouvola-Kontiomäki-Rovaniemi. Maanantaina Rovaniemeltä etelään ja tiistaina takaisin. Sama lenkki uudestaan torstaina/perjantaina. Lastausta tapahtuu monellakin asemalla, joten yhden paikan “asiakasmääristä” ei voi vielä päätellä, kuinka monta henkeä kyydissä on.
Melko hiljattain vankivaunuja kulki myös Pohjanmaan radalla, mutta nämä kuljetukset lakkasivat joskus vuodenvaihteen 2008/2009 tienoilla. Ilmeisesti myös Savon radan vankivaunureitti on uhattuna.
Vankikuljetuksista on Suomen rautateillä pitkät perinteet, 1900-luvulla on ollut käytössä ainakin kolmenlaisia vankivaunuja. On jopa ollut olemassa lättähattujunan vankiliitevaunu, jota käytettiin Oulu-Kontiomäki-rataosalla jossa ei pitkään kulkenut lainkaan veturijunia.
Nykyisiä Nom-vankivaunuja on VR:lle hankittu neljä kappaletta. Niistä kaksi vanhinta saivat hylkäyspäätöksen syksyllä 2009, koska nykyisen ainoan vankivaunureitin hoitamiseen tarvitaan vain yksi vaunu.
Aika harvoin ajelen junalla, mutta mieleen on jäänyt aika tyhjät vaunut noin ylipäätään, myös Helsingin paikallisliikenteessä.
Viime kesänä matkasin Turkuun kahteen kertaan junalla, ja kummallakin kerralla mennessä junavaunussa oli alle viisi ihmistä, tullessa vähän enemmän, mutta vähän silloinkin. Tulipahan vain mieleen silloin että kannattaisi VR:n antaa matkalippua vastaan asiakkaille pikkubussi käyttöön, olisi ekologisempaakin. Koko junallinen mahtuisi pariin pikkubussiin.
Eli tämä vajaakäyttö ei kyllä koske vain vankeinhoitovaunuja.
Ei taida yksi junanvaunu perässä roikkumassa lisätä kustannuksia nimeksikään.
Elina:
Eli vankeinkuljetusvaunuun vois myydä normaalia kalliimpia lippuja?
Osmo on aikaisemmin ehdottanut lippujen hintojen pudottamista hiljaisina aikoina että vaunut täyttyisivät ja ruuhkahuiput tasaantuisivat. Samalla lokiikalla pitäisi vaan lisätä vankien kuskausta ympäri maata, siinä se tuottavuus kasvaisi.
Yks vaan:
Vaunun junan mukana kulkemisesta aiheutuva sähkönkulutuksen ja ratamaksun kasvaminen on sen verran pieni kustannus, ettei se tosiaan ainakaan voi olla syy liikenteen mahdolliseen alasajoon. Vaihtotyöt Ilmalassa, Kajaanissa (junanvaihto) ja Rovaniemellä tulevat selvästi kalliimmiksi. Tosin kaikki neljä asemaa ovat vankivaunun kuljetukseen käytettävien junien (IC71, P703, P708, IC78) pääte- tai lähtöasemia, joten vaunun käsittelystä aiheutuvan rajakustannuksen ei luulisi muodostuvan varsinaisesti ylivoimaiseksi…
Taustamies:
VR-Yhtymä Oy ei saa Helsingin ja Turun väliseen IC‑, pikajuna- ja pendolinoliikenteeseen monista muista yhteysväleistä poiketen lainkaan valtion tukea. Liikenne on siis virallisesti itsekannattavaa. Vaikka yksittäinen juna voikin olla melko tyhjä, on sen liikennöinti silti mahdollista, koska monet muut junat kulkevat vastaavasti täysinä (täyttöaste vaihtelee luonnollisesti myös asemaväleittäin).
Puolityhjien junien liikennöinti on liiketaloudellisesti kannattavaa siksi, että monet tyhjempien junien matkustajista matkustavat myös muilla junilla. Tyhjemmät junat voidaan siis käsittää tavallaan muiden junien syöttöyhteyksiksi.
Jos Helsingin ja Turun välisiä junia karsittaisiin kolmanneksella, saattaisivat matkustajamäärät hyvinkin laskea puolella tai jopa enemmän. Välin nykyinen tasatuntiaikataulu on matkustajan kannalta hyvin houkutteleva.
lp:
Juu mulla on tosiaan aika vähäinen junamatkustamiskokemus, matkustan mieluummin omalla autolla.
Tuumasin vain asiasta käyttöasteen ja ympäristönäkökulmien kannalta kuten epäilemättä Soininvaarakin teki aloituksessaan.
Olisi aika erikoista, jos VR:n liikenne ei olisi liiketaloudellisesti kannattava näillä lippuhinnoilla.
Taitaa pahat pojat kiinnostaa. 🙂
Tämä on kyllä todella vanhanaikainen ja turhanaikainen käytäntö. Niitä ‘tosi vaarallisia’ vankeja, joita ei voisi kuljettaa muiden mukana, on muutama kymmenen — ja aika harvoin heitä siirretään. Noin 95% vangeista on selvinpäin kuin kuka tahansa, ja lauhkeita kuin lampaat.
Ja tuskin yhtä vankia siirretään Helsingistä Rovanimelle tai Lahteen kovin usein.
Kai se junavaunu yhdellä asiakkaalla kuitenkin maksaa enemmän kuin valkoisen Transit-pakun kyyti Lahteen, ei se vaunu kuitenkaan ilmaiseksi liiku, vaikka samaa letkaa onkin?
‘Juna hiljaista miestä kuljettaa…’ — toisaalta, suokaamme niille vangeille tämä ylellisyys, sillä niillä, joita juna kuljettaa, on edessään vuosien vietto noin 10 neliön kopeissa, 23h/vrk sisätiloissa, mitä Saramäkeen tulee…
Taitaa pahat pojat kiinnostaa. 🙂
Rikollisuuden taustatekijät ainakin kiinnostavat. Ja pitäisi kiinnostaa kaikkia, jotta ennalta ehkäisyyn päästäisiin kunnolla käsiksi.
Vankeinhoito on todella kallista, lisäksi kustannuspuoleen tulee laskea tietysti poliisin ja oikeuslaitoksen kulut, menetetyt työvuodet, uhrien menot ja yleisinhimillinen kärsimys niin tekijän kuin uhrien puolella.
Että sillä tavalla ainakin pahat pojat kiinnostavat. Miksei muutenkin. Joidenkin naisten taipumus suosia miesten epäsovinnaista, jopa rikollista käytöstä saattaa olla yksi rikollisuutta ylläpitävä tekijä.
Kun kerran on olemassaoleva vankivaunu, niin sen käyttämättä jättäminen olisi silkkaa tuhlausta.
Yhden vaunun liittäminen junaan lisää kustannuksia tuskin lainkaan. Junan kustannuksista ylivoimaisesti suurin osa kun on veturin kustannuksia.
Tämä tarkoittaa sitä, että suurin osa kustannuksista syntyy siitä, että veturi liikkuu paikasta A paikkaan B. Veturi on kallis sekä investointina että ylläpidettävänä laitteena. Perässä vedettävien vaunujen aiheuttama osa kustannuksista on pieni. Yhden tyhjän vankivaunun vetäminen junan perässä aiheuttaa häviävän pienen kustannuslisäyksen kyseisen junamatkan kokonaiskustannuksissa.
Toinen asia on tietenkin, jos joku ostaisi vaunun, jolloin sitä saatavilla rahoilla voisi kuljettaa vankeja pakettiautolla jonkin aikaa.
Tämän ratkaisun ekologisuudesta voi tietenkin olla jo montaa mieltä.
Riccardo:
Ei se vankivaunun kyyti nyt mitään varsinaista ylellisyyttä ole, ks esim. seuraavat kuvat:
http://vaunut.org/kuva/440
http://vaunut.org/kuva/49335 🙂
Ja siellä vaunun kyydissä on todennäköisesti kyllä useampi kuin vain se yksi henkilö. Voisin kuvitella, että esimerkiksi Sukevan asemalla on huomattavasti enemmän vilskettä sen vaunun ympärillä kuin Lahdessa…
Maalaisjärjellä ajateltuna niitä kuljetettavia lienee aika lailla yhtä paljon kuin joskus 60-luvullakin, tuskin rikollisuus sentään kovin radikaalisti on vähentynyt sillä aikavälillä. Eikä vankiloitakaan varmaan kovin paljon tiheämmässä nykyään ole?
Jussi Laari:
Nykyiset vankivaunut (Nom-tyyppi) on rakennettu 1983–1984, joten investointi on ehditty maksaa takaisin useammankin kerran. Jos loputkin kaksi vaunua otettaisiin pois käytöstä, ei VR saisi niistä enempää rahaa kuin sen, minkä eräs mäntyluotolainen firma maksaa romumetallista. Jälleenmyyntimarkkinoita ei käytännössä ole.
Tyhjät vankivaunupaikat voitaisiin huutokaupata. Huutokaupassa ilmoitettaisiin myös matkaseura ja sen laatu, jolloin saataisiin samalla tietoa siitä, onko vanki yleisön mielestä missä määrin vaarallinen euroilla mitaten (wtp). Tätä tietoa voitaiin hyödyntää esimerkiksi ehdonalaispunninnoissa. Avainsanat: huutokauppa euroissa mitattava.
Elina kirjoitti:
“Jos vankeinkuljetusvaunuun saisi halvempia lippuja, niin kulkisin mieluusti sellaisella. Eivät minua linnakundit haittaisi mitenkään. Päinvastoin — voisi viritellä sosiologisessa mielessä kiinnostavia keskusteluja.”
Sinua he eivät välttämättä haittaisi, mutta koko lystin kustantavaa yhteiskuntaa tuo saattaisi haitata.
Jos on esimerkiksi 3 prosentin todennäköisyys (hatusta heitetty luku) että nämä vekkulit ja sosiologisesti kiinnostavat linnakundit ryhtyvät matkan aikana pahoinpitelemään muita matkustajia, niin tästä tulee pitkällä tähtäimellä valtava lasku yhteiskunnalle sairaalakuluina ja työkyvyttömyyseläkkeinä.
Monitoimivaunu. — Jos vaunu kerran kulkee reittinsä 2/7 niin sen kapasiteetista on 70% käyttämättömänä.
Sitä voisi tarjota vaikka matkatoimistoille elämysmatkoja varten.
Joo, jos ja kun kiinnostus on suurta, niin osa vankivaunulipuista voitaisiin vaikkapa huutokaupata netissä halukkaille (naisille).
Noh… täällä meni näemmä huumorin puolelle. Mutta Elinalta myös asiaa:
Ensinnäkin kaikki vankilassa tuomiotaan istuvat eivät ole tuomittu väkivaltarikoksista.
Ja nekin, jotka ovat sellaisia pahiksia tuskin käyvät kuljetustilanteessa sivullisten kimppuun.
Väkivallalle nyt yleensä on jokin “hyvä syy”: mustasukkaisuus, viimeinen viinahörppy, huumevelkojen kiristys jne. Äärimmäisen harvinaista on päihteiden vaikutuksen alaisettomalta ihmiseltä ryhtyä päällekarkaukseen tuosta vain. Tämä porukka lusii sitten kyllä Niuvaniemessä ilman mitää siirtomahdolisuutta.
Pitäisin tavallisen vaunun uhkaavien tilanteiden riskiä korkeampana kuin vankivaunun, jossa sitä paitsi on tietysti vangeille vartiointi.
Elina:
Lisää syitä sille miksi vankivaunupaikasta voisi pyytää normaalia korkeampaa hintaa?
Eräänlaista elämysmatkailua siis:
Koe matkallasi aito vankilatunnelma ilman rasittavaa rikoskierrettä! Hintaan sisältyy perinteinen vankila-ateria käsiraudoissa nautittuna.
Noista kuvista päätellen vaunussahan on erillisiä sellejä, joten kovin lajaa sosiologista tutkielmaa Elina ei pääsisi tekemään, ellei sitten vartija päästä visiitille joka koppiin erikseen.
Äitini kerran nukahti rattiin ja poliisi-setä herätti hänet. Hän sai 30 päiväsakkoa liikenteen vaarantamisesta. Äidistä olisi ollut hurjan jännittävää suorittaa se muuntorangaistuksena vankilassa, mutta niuhot oikeusiranomaiset eivät suoneet hänelle mahdollisuutta tällaiseen elämysmatkailuun, ei vaikka perheemme oli yksi pitäjän suurimpia veronmaksajia.
Itse olen nyt 55, vielä nuorempana tuli kymmenet kerrat ajeltua vankivaunuissa ja muissa kuljetuksissa.
Huvilakeikkaa ja autonlainausta ynnä sen sellaista harrastin.
Saihan siinä kiertää Sukevaa, Naarajärveä, Köyliötä, Mikkeliä, Kuopiota, Vaasaa, Keravaa, Sulkavaa ja muissa taloissa käydä matkaselleissä.
Noissa ensinmainituissa lusin vähintään kuukauden, Sukevalla useampia vuosia, eri reissuilla.
Ei ne ole olleet mukavia vankivaunuajelut, varsinkin kun tupakki on kopeissa palanut, enkä itse tupakoi.
Viimeisimmät reissuni 1992 jälkeen ovat olleet sakkojen syömisiä, eräällä viime reissuista sentään kun valitin, että ei kiinnostaisi tupakansavu, laitettiin asiallisen tappomiehen kanssa samaan koppiin, hän taisi olla sillä reissulla vaunun toinen savuton, oli vain epähuomiossa survaissut puukolla ryyppykaverinsa hengiltä, sattuuhan näitä.
Itse olen tykännyt nykyisen Rikosseuraamuslaitoksen matkoilla liikkua mieluusti bussikyydillä, siinä kun näkee maisemia ihan toisella tavalla, kuin maitolasisten ikkunoitten valtion vaunuissa.
Vaan jos haluaa elämysmatkaa tehdä, suosittelen aamuista Sukevan lopetettua rautatieasemaa, sieltä kun juna nytkähtää liikkeelle, kokee maailman olevan auki taivasta myöten.
Ennen kun sai vielä jäädä välillä pois, jatkaa myöhemmin, niin Iisalmessa tuli monet kerrat oltua ennen kymmentä paikallisen viinakaupan oven takana.
Päähän humahti viina, usein jo viikonkin päästä tuli töpättyä, taas pääsi Mikkelin kautta Sukevalle, tavallista reittiä, vankivaunussa oli oma tunnelmansa, ei harmita, vaikka jäävät historiaan.
Meille entisajan matkalaisille ja sen ajan vartijoille voisi järjestää viimeisillä vankivaunuajoilla omat elämysmatkat, teevee voisi tehdä matkoilta ohjelmaa, Rovaniemelle menneen yöjunan koko yön lähetyksen mallin mukaan.
Mauno Voutilainen