Site icon

Jos lentoliikenne menetettäisiin

Lentoli­iken­teen keskeyt­tänyt Islannin tulivuoren­purkaus voi kestää yli vuo­den. Lentoli­iken­net­tä se ei pysäytä kuin korkein­taan viikoik­si. Kun jää tulivuoren yläpuolel­la sulaa, lentoli­iken­teelle vaar­al­lisia par­tikkelei­ta ei enää muo­dos­tu. Lentoli­iken­teen tau­os­ta voi tul­la paljon pidem­pi, jos vier­essä sijait­se­va suurem­pi ja syvem­män jään alla ole­va tulivuori seu­raa naa­purin­sa esimerkkiä. Sil­lä olisi tosin muitakin seu­rauk­sia Euroopalle.

Mut­ta leik­itään kuitenkin ajatuk­sel­la, että lentoli­ikenne pysähty­isi vuodek­si. Mitä sit­ten tekisimme?

Kiroaisimme, että emme ole olleet akti­ivisem­pia Rail Balti­can suh­teen. Nopein maa yhteys Suomes­ta Kes­ki-Euroop­paan olisi rautatiey­hteys Tallinnas­ta Berli­ini­in, jos rata vain olisi. Var­maan jokin Tallinnas­ta Varso­vaan kuitenkin järjesty­isi kil­paile­maan Ruotsin kaut­ta kiertämisen kanssa, siis vaik­ka bus­si Via Balti­caa pitkin.

Siis lähin­nä kuitenkin Ruotsin kaut­ta laival­la ja junal­la. En tiedä, riit­täisikö Ruotsin rautatei­den kap­a­siteet­ti hoita­maan Tukhol­man ja Kööpen­ham­i­nan välistä liiken­net­tä, kos­ka sitähän eivät käyt­täisi vain suo­ma­laiset vaan myös tukhol­malaiset ja pohjois­ruot­salaiset. Tan­skas­sa on onnek­si se sil­ta. Lai­vat eivät taitaisi riit­tää. Helsin­ki-Tukhol­ma laivo­ja var­maan siir­ret­täisi­in Turun ja Tukhol­man tai peräti Naan­talin ja Kapell­skärin välille, kos­ka näin sama lai­va voisi tehdä vuorokaudessa kak­si matkaa. Verotekni­nen ajan ja polt­toaineen haaskaus­pysähdys Ahve­nan­maal­la jätet­täisi­in väliin.

Suomen sisäl­lä rautatei­den kap­a­siteet­ti menisi aika koville, mut­ta tekemäl­lä joulun ruuhkali­iken­teestä pysyvä tilanteesta ehkä selvit­täisi­in. Tavara­ju­nat siiv­ot­taisi­in henkilöju­nien tieltä kulke­maan yöaikaan.

Lapin matkailu kär­sisi läh­es kuo­let­ta­van takaiskun, mut­ta muuten koti­maan matkailu lisään­ty­isi, kun kaukolo­mat jäi­sivät väliin.

Oulun ase­ma tärkeänä kasvukeskuk­se­na heikkenisi olennaisesti.

EU siir­ty­isi päätök­sen­teossaan paljolti videoneu­vot­telui­hin. Niistä ei toiv­ot­tavasti luovut­taisi, vaik­ka lentoli­ikenne joskus palaisi.

Exit mobile version