Lentoliikenteen keskeyttänyt Islannin tulivuorenpurkaus voi kestää yli vuoden. Lentoliikennettä se ei pysäytä kuin korkeintaan viikoiksi. Kun jää tulivuoren yläpuolella sulaa, lentoliikenteelle vaarallisia partikkeleita ei enää muodostu. Lentoliikenteen tauosta voi tulla paljon pidempi, jos vieressä sijaitseva suurempi ja syvemmän jään alla oleva tulivuori seuraa naapurinsa esimerkkiä. Sillä olisi tosin muitakin seurauksia Euroopalle.
Mutta leikitään kuitenkin ajatuksella, että lentoliikenne pysähtyisi vuodeksi. Mitä sitten tekisimme?
Kiroaisimme, että emme ole olleet aktiivisempia Rail Baltican suhteen. Nopein maa yhteys Suomesta Keski-Eurooppaan olisi rautatieyhteys Tallinnasta Berliiniin, jos rata vain olisi. Varmaan jokin Tallinnasta Varsovaan kuitenkin järjestyisi kilpailemaan Ruotsin kautta kiertämisen kanssa, siis vaikka bussi Via Balticaa pitkin.
Siis lähinnä kuitenkin Ruotsin kautta laivalla ja junalla. En tiedä, riittäisikö Ruotsin rautateiden kapasiteetti hoitamaan Tukholman ja Kööpenhaminan välistä liikennettä, koska sitähän eivät käyttäisi vain suomalaiset vaan myös tukholmalaiset ja pohjoisruotsalaiset. Tanskassa on onneksi se silta. Laivat eivät taitaisi riittää. Helsinki-Tukholma laivoja varmaan siirrettäisiin Turun ja Tukholman tai peräti Naantalin ja Kapellskärin välille, koska näin sama laiva voisi tehdä vuorokaudessa kaksi matkaa. Verotekninen ajan ja polttoaineen haaskauspysähdys Ahvenanmaalla jätettäisiin väliin.
Suomen sisällä rautateiden kapasiteetti menisi aika koville, mutta tekemällä joulun ruuhkaliikenteestä pysyvä tilanteesta ehkä selvittäisiin. Tavarajunat siivottaisiin henkilöjunien tieltä kulkemaan yöaikaan.
Lapin matkailu kärsisi lähes kuolettavan takaiskun, mutta muuten kotimaan matkailu lisääntyisi, kun kaukolomat jäisivät väliin.
Oulun asema tärkeänä kasvukeskuksena heikkenisi olennaisesti.
EU siirtyisi päätöksenteossaan paljolti videoneuvotteluihin. Niistä ei toivottavasti luovuttaisi, vaikka lentoliikenne joskus palaisi.