Hyvällä korkeakoulujen sisäänpääsyjärjestelmällä pitäisi olla ainakin seuraavia ominaisuuksia
1) Se ei saisi olla liian kallis menetettyinä vuosina tai tehtynä turhana työnä. Nykyjärjestelmää on arvosteltu siitä, että se tuottaa suuria kansantaloudellisia kustannuksia tahdon vastaisina välivuosina. Joitakin sisäänpääsykokeita taas on arvoteltu siitä, että tuhansien opiskelijoiden pitää päntätä kuukausikaupalla jotakin varsain hyödytöntä nippelitietoa.
2) Sen pitäisi ottaa huomioon opiskelijoiden suhteelliset preferenssit: Opiskelijoiden tulisi mahdollisimman hyvin valikoitua aloille, jotka vastaavat heidän toiveitaan.
3) Kullekin alalle pitäisi valikoida niitä, joilla on parhaat menestymisen edellytykset alalla. Esimerkiksi siis lääkäreiksi sellaisia, joista tulee hyviä lääkäreitä.
Jos turhien välivuosien karsintaa pidetään parhaana vaihtoehtona, otettaisiin vain vastavalmistuneita abiturientteja joko ylioppilastodistuksen tai pääsykokeiden perusteella. Pääsykokeeseen saisi osallistua vain kerran. Tätä on pidetty kovin epäoikeudenmukaisena ylioppilaskirjoituksessa epäonnistujaa kohtaan. Hänelle kuuluisi uusi mahdollisuus ja sen ovat tarjonneet pääsykokeet. Tällöin unohtuu se, että jos Pekka pääsee toisen mahdollisuutensa ansiosta sisään, joku toinen, vaikkapa Kalle putoaa pois. Miksi se paikka kuuluisi enemmän Pekalle kuin Kallelle? Sattumanvaraisuus on tietysti paha asia sinänsä, mutta onhan vaihtoehtona esitetty jopa arpomista.
Jos sisäänpääsy perustuisi pelkästään ylioppilastutkintoon, motivaation voimakkuus ei vaikuttaisi sisäänpääsyyn. Motivaation voimakkuuden mittausta on käytetty perusteena työläisiin pääsykokeisiin.
Nykyinen sisäänpääsyjärjestelmä perustuu ajatukseen, että parhaat saavat valita ja huonommat pääsevät minne pääsevät. Jos ajattelemme asiaa alan kannalta, on tietysti alan kannalta hyvä, että se voi valita hakijoista parhaat, tai siltä ainakin vaikuttaa. Tässä on kaksi ongelmaa.
Ensiksikin, mikä on testin validiteetti? Pääsin joskus ministeriaikanani kiitettävän hyvin otsikoihin kysymyksellä, tuleeko kuuden laudaturin tytöistä parhaita terveyskeskuslääkäreitä? Ylioppilaskirjoitusten validiteettia on epäilty yleisesti ja miehiä sortavana järjestelmänä yleisesti. Silloin, kun tuijotettiin lähinnä vain yleisarvosanaan tai puoltoäänten määrään, testi oli melkein pelkkä kielitaidon koe, mutta nyt sisäänpääsyssä on mahdollista painottaa eri arvosanoja eri tavalla. Pääsykokeiden validiteetti on kuitenkin vielä ongelmallisempi. Pääsykokeissa menestyminen ennustaa varsin huonosti opintomenestystä. Tosin tietoni ovat tältä osin viime vuosituhannelta ja koskevat tietysti vain niitä, jotka ovat päässeet sisään. Esimerkiksi valtiotieteellisessä sillä, pääsikö sisään rimaa hipoen vai suurella marginaalilla, ei ollut ennustearvoa.
Toiseksi, vaikka yhtä alaa kerrallaan tarkastellen on hyvä ottaa parhaat oppilaat, onko se kaikkia aloja ajatellen hyvä lainkaan? Onko hyvä, että muotialat ryöväävät suurimmat lahjakkuudet? Ehkä lahjakkuuksia tarvittaisiin muuallakin. Tältä kannalta voisi olla hyvä arpoa paikat niiden joukosta, jotka ovat riittävän hyviä. Huonona puolena tässä olisi se, että hakijoiden preferenssit eivät vaikuttaisi riittävästi siihen, mille alalle kukin päätyy.
Olen sanonut tämän tällä blogilla ennenkin, mutta toistetaan:
Minusta paras vaihtoehto olisi keskieurooppalainen: jokainen otetaan sisään vaikkapa vuodeksi, jonka jälkeen tenttitulosten perusteella valitaan jatkajat. Jutta Urpilainen näyttää päätyneen samaan vaihtoehtoon. Tämä ei ole mahdollista kaikkialla – ei esimerkiksi kai lääketieteellisessä – mutta se soveltuu aloille, joilla opiskelu voidaan aloittaa massaluennoilla ja kädestä pitäen opettamisen vaihe tulee myöhemmin. Mikä tässä olisi hyvää?
Validius; Jos testi perustuu siihen, miten on menestynyt kyseisen aineen opinnoissa, sen luulisi olevan validimpi kuin muiden testien. Itse näin tilastotieteen opiskelijoista parissa viikossa, kuka tulee menestymään ja kuka ei tule, enkä erehtynyt montakaan kertaa.
Väärät valinnat. Opiskelija voi myös aika varhaisessa vaiheessa huomata joko, että ei kuulukaan tälle alalle, tai että menestyy tenteissä niin huonosti, ettei tule pääsemään läpi.
Hukkaan mennyt aika Jos opiskelee opintojen alkeita vuoden ja karsiutuu sitten pois, menee tietysti vuosi hukkaan. Se on kuitenkin paljon vähemmän hukkaan mennyttä aikaan kuin se, että opettelee pääsykoekirjojen alaviitteitä ulkoa ja maksaa itsensä kipeäksi preppauskursseista. On hyvä tutustua vaikkapa kansantaloustieteen alkeisiiin tai oikeusjärjestelmän perusteisiin, vaikka ei koskaan päätyisikään maisteriksi tai varatuomariksi. Näistä vuoden opinnoista voisi vaikka antaa jonkin todistuksen. Moni myös huomaisi varsin pian, ettei tule pääsemään jatkoon, eikä siksi menettäisi kokonaista vuotta.
Kustannuksia tämä vaihtoehto ei tuottaisi juurikaan, koska on aivan sama pitää luento sadalle kuin kolmellekymmenelle opiskelijalle. Salien pitää olla isompia ja tenttien korjaaminen tietysti lisääntyy.