Site icon

Miksi teemme toisin: kunnan kasvun rahoitus

Suomes­sa ei ole new city –lain­säädän­töä, jon­ka turvin val­tio perus­taisi uuden kaupun­gin ja huole­htisi sen perus­in­vestoin­neista ennen uuden kun­nan perus­tamista.  Uusi asukas mak­saa kun­nalle yli 10 000 euroa investoin­teina infra­struk­tu­uri­in ja palvelu­verkkoon. Sik­si mil­lään kun­nal­la ei ole varaa kas­vaa liian nopeasti. Van­taan enti­nen kaupung­in­jo­hta­ja Erk­ki Ranta­la ker­toi min­ulle ker­ran, että hän oli antanut määräyk­sen rajoit­taa Van­taan kasvun 1,4 pros­ent­ti­in (voi olla, että muis­tan väärin, pros­ent­ti saat­toi olla 1,5) kos­ka kun­nal­la ei ole varaa nopeam­paa asukaslu­vun lasku­un. Tämä selit­tää, mik­si Helsin­gin seudun asu­tus hajaan­tuu pitkin kehyskun­tien savipeltoja.

Val­tio­val­ta tuli apu­un nopeasti kas­vavien kun­tien ongelmi­in Van­hasen ensim­mäisen hal­li­tuk­sen aikana. Rahaa ei annet­tu Van­taalle eikä min­nekään muuallekaan niihin kun­ti­in, joi­hin asu­tuk­sen olisi pitänyt keskit­tyä vaan Nur­mi­järvelle ja Kirkkon­um­melle ja sen sel­l­aisille yli­paisu­van paineen vas­taan­ot­ta­jille. Oli hyvä tsäkä Van­hasel­la (päämin­is­teri) ja Kalliomäel­lä (val­tio­varain­min­is­teri) jot­ka oli­vat sil­loin molem­mat Nur­mi­jär­ven valtuustossa.

Oiko­radan ansios­ta Mäntsälälle on auen­nut tilaisu­us rak­en­taa  ase­man seudulle uusi kaupun­ki. Kaupun­ki on siis sel­l­ainen, jos­sa on ruu­tukaa­va, tori ja käve­lykeskus­ta ja asukkai­ta ainakin 20 000, ellei 50 000. Ei onnis­tu Mäntsälältä mitenkään, ei ole rahaa ei aloit­teel­lisu­ut­ta eikä ehkä tah­toakaan. Kun­ta on kaavoit­tanut joitakin omako­tialuei­ta ase­man luo keskelle ei mitään, mut­ta kum­ma kyl­lä, eivät mene kau­pak­si. Tämä on yksi menete­ty­istä mahdollisuuksista.

Toisinkin voi toimia. Päi­jät-Hämeen kun­tau­ud­is­tuk­sen ulkop­uolelle jät­täy­tynyt Ori­mat­ti­la on kaavoit­ta­mas­sa 20 000 asukkaan kaupunkia yksi­tyisen rahoituk­sen turvin Hen­nan ase­man ympärille, jota ei vielä ole. Jos Hen­na olisi ole­mas­sa itsenäisenä kun­tana, Ori­mat­ti­la tuskin suos­tu­isi liit­tymään siihen.

Jos yhdyskun­tarak­en­teen toiv­otaan ehey­tyvän, se on tehtävä myös taloudel­lis­es­ti mah­dol­lisek­si. Nyt se ei ole.

Exit mobile version