(En pääse kokoukseen, vaan sinne menee puolestani varajäseneni Kai Ovaskainen. Siksi selostus on tavallistakin ylimalkaisempi)

Pöydältä: Keski-Pasilan keskustakorttelin suunnitteluperiaatteet

Ja tähän liittyvä liikennesuunnitelma. Listan mukana tuli salassa pidettävää aineistoa, joka sisälsi tarkempaa tietoa tulevasta kilpailuohjelmasta. On selvä, että se on pidettävä salassa, jotta kilpailijat eivät joutuisi eriarvoiseen asemaan, mutta ongelmatonta se ei ole, koska politiikan pitäisi olla joukkueurheilua.

Rakennuskiellon kumoaminen Kulosaaressa Bertel Jungintie 7:ssä

Rakennuskielto oli asetettu, jotta talo olisi voitu suojella asemakaavalla. Nyt omistaja on saanut kaupungin viranomaiset vakuuttuneeksi siitä, että on päästänyt talon niin huonoon kuntoon, että hänet on syytä vapauttaa suojeluvelvollisuudesta. Suojeluun liittyvät kannustimet ovat vähän vinksallaan.

Toivo Kuulan puiston asemakaava

Puistoon tulee pieni rantaravintola, 480 k-m2. Kesäravintola Meritalli rakennetaan talvilämpimäksi ja tätä varten se pitää merkitä kaavaan.

Kelluvia asuntoja Verkkosaareen

Sataviisitoista merellistä, maanjäristyksen hyvin kestävää asuntoa on tulossa Verkkosaareen. Periiköhän verohallinto niistä lästimaksun?

12 vastausta artikkeliin “”

  1. ”Periiköhän verohallinto niistä lästimaksun?”

    Ei peri. Lästimaksua peritään vain ulkomaanliikenteestä.

  2. Kappas, Keski-Pasila -ehdotus näyttää ainakin paperilla vastaavan toisessa ketjussa esittämääni rutinaan varsin hienosti. Sekä sillalle että maanpinnan tasoon on tarkoitus tulla kauppojen ja muiden julkisivuja ja sisäänkäyntejä, ja aseman on tarkoitus liittyä kävelyalueeseen saumattomasti. Kuulostaa hienolta, tosin hajaannus kahteen tasoon tuo mieleen väistämättä betonikansifiiliksen ja tunnelman asemalaiturilla Pasilan aseman alla.

    3. Korttelirakenne. Keskustakortteli on jaoteltava ja massoiteltava pienempiin yksiköihin, jotka sopeutuvat kantakaupungin mittakaavaan ja korttelirakenteeseen. Rakennusten korkeudet noudattavat pääosin Itä- ja Länsi-Pasilan rakennuskorkeuksia, suurin sallittu räystäskorkeus on noin +58.

    4. Liittyminen ympäröivään kaupunkirakenteeseen. Keskustakorttelin tulee liittyä ja avautua luontevasti ympäröivään kaupunkirakenteeseen: Pasilansillalle, Pasilankadulle, pohjoispuoliselle asuinalueelle, eteläpuoliselle tornialueelle ja maantasoon Veturitien varressa. Maantasoon ja Pasilansillan tasoon on sijoitettava liiketiloja, jotka avautuvat ulospäin ympäröiville kaduille ja Pasilansillalle. Keskustakorttelin julkisivut suunnitellaan vetovoimaisiksi ja kaupunkikuvallisesti korkeatasoisiksi. Katto on yksi julkisivu ja kattomaisema on suunniteltava korkeatasoisesti.

    5. Kävelykeskusta. Korttelin pääjalankulkutaso on Pasilansillan tasolla, ja keskuksen läpi on johdettava yhtenäinen ja esteetön kävelyreitti Pasilan asemahallin kautta Itä-Pasilasta Länsi-Pasilaan.

    […]

    6. Valoaukko. Korttelin keskeinen sisätila on lasikatteinen eri kerrokset lävistävä valoaukko. Valoaukko ulottuu aina metron lippuhallin tasolle ja sijoittuu keskuksen pääjalankulkureittien varteen.

    Ostarin pohjalle tulee siis aukko olemattomalle metrolle… kuulostaa tutulta. No, tuolla paikalla tiloille varmaan keksitään käyttöä.

  3. Listan mukana tuli salassa pidettävää aineistoa, joka sisälsi tarkempaa tietoa tulevasta kilpailuohjelmasta. On selvä, että se on pidettävä salassa, jotta kilpailijat eivät joutuisi eriarvoiseen asemaan.

    En nyt ehkä vaan tajunnut, mutta tämä kuulosti oudolta. Joitakin kilpailutuksia joskus pyörittäneenä olen ymmärtänyt, että keskeistä on että kaikki osallistujat saavat samat materiaalit. Salaaminenhan ei auta tätä mitenkään, se vain johtaa siihen että tiedot saatetaan vuotaa jollekin kilpailijalle. Päin vastoin julkistaminen auttaa, koska kaikki kilpailijat kyllä kaivavat esityslistoilta julkaistun materiaalin esiin ja se on siten tasapuolisesti saatavilla.

    Salaisena voidaan teitenkin pitää arviointikriteerejä joita ei haluta kertoa etukäteen, referenssihintoja joihin verrataan ym. materiaaleja, jotka johtaisivat kilpailijoita tarpeettomaan mikro-optimointiin. Mutta julkisissa hankkeissa, varsinkin merkittävissä, tälläiset ovat ongelmallisia aivan kuten totesitkin.

    Niillä salatuilla dokumenteilla voisi olla merkitystä yhteiskunnalliselle keskustelulle, jota käydään esim. tällä blogilla. Paha sanoa, kun ne on salattu.

  4. Voisikohan tuon Keski-Pasilan rakentamisen ekologisiin tavoitteisiin saada mukaan Helsingin seudun asuin ja työpaikkarakenteen tiivistämisen ja keskittymisen radan solmupisteeseen. Sitä myötä voisi sitten argumentoida, että alueen voisi rakentaa nykyistä suunnitelmaa tiiviimmin ja korkeammin.

  5. Ostarin pohjalle tulee siis aukko olemattomalle metrolle… kuulostaa tutulta. No, tuolla paikalla tiloille varmaan keksitään käyttöä.

    On keksitty jo, siitä tulee parkkihalli.

  6. Ja vielä siitä parkkihallista ihan virallisesti. Joukkoliikennelautakunnan esityslistalta (12.6.2008):
    Metroasemaan varautuminen Pasilassa

    Ennen metron rakentamista Keski-Pasilaan on Asemapäällikönkadun sillan pohjoispuolelle suunniteltavan keskustakorttelin rakenteissa
    varauduttava metron vaatimiin liukuporras- ja hissijärjestelmiin, poistumistie- ja pelastusporraskuilujen rakentamiseen maanpinnan
    tasolle sekä talotekniikan ja savunpoistokuilujen rakentamiseen vesikatolle asti. Varautumiskustannukset riippuvat oleellisesti tulevan aloituskorttelin ratkaisuista sekä muiden hankkeiden vaiheistusratkaisuista.

    ”Pintametrossa” asemahallin rakenteet joudutaan rakentamaan korttelin rakentamisen yhteydessä, mutta tila voidaan käyttää pysäköintiin ennen metron rakentamista sijoittamalla sinne noin 220
    pysäköintipaikkaa. Hyvin alustavan tarkastelun perusteella ”pintametroon” varautuminen maksaa noin 5 miljoonaa euroa.

    Varautumiskustannuksissa on huomioitu rakennettavat metroa palvelevat kuilut sekä porraskuilut. Varsinaiset seinä- ja lattiarakenteet kuuluvat ensivaiheessa keskustakorttelin kustannuksiin, koska metrovaraus toimii tällöin pysäköintilaitoksena.

    Perinnesyistä sinne pitäisi kyllä saada drive-in Alko.

  7. ”…suurin sallittu räystäskorkeus on noin +58…”

    Onko tuosta joko unohtunut joku numero edestä tai sitten siinä on puolet liikaa. Ymmärtäisin 158 ja jopa 258. Samoin ymmärtäisin 24. Tuota esitettyä 58 en ymmärrä. Mikä meni ohi minulta?

  8. Tuo kelluvat asunnot on hauska juttu, mikä pitäisi toteuttaa.

    Vielä jos sen voisi totettaa niin, että ko talot voisi hinata kesälomalle jonnekin saaristoon tai jollei koko taloa niin jonkin siihen taloon liittyvän irroitettavan satelliitin voisi irroittaa ja viedä sillä perheensä vaikkapa viikonloppulomalle Sipooseen kalalle, niin voisin kuvitella sen olevan tosi kiva asumismuoto.

  9. Siitä räystäskorkeudesta – ratapiha on alimmillaan noin +14/15 merenpinnasta, Ratapihantie kulkee +20-30:ssä. Riippuen tarkastelupisteestä +58 tarkoittaisi 28 – 44 metriä korkeata taloa, eli vähän alle tai päälle 10 kerrosta (tietysti kerroskorkeudesta riippuen). Mitä kummallista tuossa on? Aika matalia taloja siis.

  10. 50 000 autoa Veturitiellä on enemmän kuin Töölöntullissa. Toki ne millä hetkellä hyvänsä muuttuu sähkökäyttöiseksi ja muutenkin elämä ihanaksi, mutta ihan vaan ettei tule ikäviä yllätyksiä: Onhan selvitetty että ilmanlaatu säilyy sellaisena että tuonne saa ylipäänsä rakentaa asuntoja nykymääräyksillä?

  11. ”50 000 autoa” – miten lienee liikennemelun kanssa? Nuorisosäätiön rakentamasta talosta Koskelantien ja Lahdenväylän risteyksessä kohistiin, ja siellä liikennemäärä on samaa suuruusluokkaa. Eli asuntoja ei voi rakentaa.

  12. vähän alle tai päälle 10 kerrosta (tietysti kerroskorkeudesta riippuen). Mitä kummallista tuossa on? Aika matalia taloja siis.

    Tätä itsekin ajattelin, mutta ei ollut tietoa maan pinnan tasosta korttelin kohdalla, niin en vastannut kysymykseen. Tämähän ei siis ole se paikka, johon ’veistoksellisia’ torneja on tarkoitus rakentaa. Eteläisempiin kortteleihin varmaan sitten sallitaan oleellisesti korkeampaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.